IBPP4/443-110/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-110/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2009 r. (data wpływu 6 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 marca 2009 r. (data wpływu 13 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w odniesieniu do projektu pn. "Remont i wyposażenie zabytkowej sali widowiskowo-konferencyjnej w budynku Urzędu Miejskiego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w odniesieniu do projektu pn. "Remont i wyposażenie zabytkowej sali widowiskowo-konferencyjnej w budynku Urzędu Miejskiego". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 marca 2009 r. (data wpływu 13 marca 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 3 marca 2009 r. znak IBPP4/443-110/09/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina w okresie od 26 listopada 2008 r. do 30 czerwca 2009 r. realizuje projekt pn. "Remont i wyposażenie zabytkowej sali widowiskowo-konferencyjnej w budynku Urzędu Miejskiego" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013.

W ramach ww. zadania zostanie przeprowadzony remont sali widowiskowej o powierzchni 281,10 m 2, mieszczącej się w Urzędzie Miejskim.

Zakres robót obejmuje: rozbiórkę boazerii i ścianek działowych, skucie starych tynków wewnętrznych, oraz położenie nowych tynków, malowanie, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, naprawę i odtworzenie elementów architektonicznych na suficie, wymianę instalacji CO, wod-kan i instalacji elektrycznej, a także wymianę podłóg.

W efekcie powstanie sala ze sceną o powierzchni 62,80 m 2, widownią do 200 osób (składane krzesła), dwie garderoby, toaleta. Sala pełni od lat rolę sali widowiskowej i jest jedyną tego typu salą w gminie.

W związku z tym, iż Gmina (jednostka samorządu terytorialnego) jest podmiotem, który nie może dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, tym samym VAT w ramach przedmiotowego projektu będzie stanowił dla nas koszt kwalifikowany.

Gmina nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT. Natomiast czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT jest Urząd Miejski, który jest aparatem pomocniczym Gminy i wykonuje zadania w imieniu Gminy.

Realizacja projektu nie będzie miała związku z wykonaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Po realizacji projektu sala widowiskowa będzie stanowiła środek trwały Gminy. Sala ta nie zostanie przekazana do eksploatacji innemu podmiotowi.

Z efektów projektu będą nieodpłatnie korzystali wszyscy mieszkańcy Gminy i okolic oraz zaprzyjaźnionych miast partnerskich z Czech i Niemiec, współuczestniczących w organizacji i przebiegu życia kulturalnego regionu Wnioskodawcy.

Przedmiotowy projekt nie generuje dochodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 13 marca 2009 r.):

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu, istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o czym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 13 marca 2009 r.) w związku z tym, iż Gmina (jednostka samorządu terytorialnego) jest podmiotem, który nie może dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, tym samym VAT w ramach przedmiotowego projektu będzie stanowił dla Wnioskodawcy koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl natomiast art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy jednakże zauważyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) (od dnia 1 grudnia 2008 r. § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336)). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 cyt. ustawy, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z treści wniosku wynika, iż Gmina w okresie od 26 listopada 2008 r. do 30 czerwca 2009 r. realizuje projekt pn. "Remont i wyposażenie zabytkowej sali widowiskowo-konferencyjnej w budynku Urzędu Miejskiego" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013.

W ramach ww. zadania zostanie przeprowadzony remont sali widowiskowej o powierzchni 281,10 m 2, mieszczącej się w Urzędzie Miejskim.

Realizacja projektu nie będzie miała związku z wykonaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Po realizacji projektu sala widowiskowa będzie stanowiła środek trwały Gminy. Sala ta nie zostanie przekazana do eksploatacji innemu podmiotowi.

Z efektów projektu będą nieodpłatnie korzystali wszyscy mieszkańcy Gminy i okolic oraz zaprzyjaźnionych miast partnerskich z Czech i Niemiec, współuczestniczących w organizacji i przebiegu życia kulturalnego regionu Wnioskodawcy.

Przedmiotowy projekt nie generuje dochodu.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca realizacja projektu nie będzie miała związku z wykonaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednakże należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej. Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że Gmina (jednostka samorządu terytorialnego) jest podmiotem, który nie może dokonać odliczenia, lecz tym, że zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl