IBPP4/443-11/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-11/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2008 r. (data wpływu 5 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach projektu pn. "Stypendia na wspieranie rozwoju edukacyjnego młodzieży wiejskiej pobierającej naukę szkołach ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2006/2007" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach projektu pn. "Stypendia na wspieranie rozwoju edukacyjnego młodzieży wiejskiej pobierającej naukę w szkołach ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2006/2007". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 lutego 2009 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 11 lutego 2009 r. znak: IBPP4/443-11/09/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina Miejska w dniu 14 lipca 2006 r. w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa, złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Stypendia na wspieranie rozwoju edukacyjnego młodzieży wiejskiej pobierającej naukę w szkołach ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2006/2007", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006. Celem dopełnienia formalności oraz zgodnie z zapisami dokumentacji konkursowej do złożonego w dniu 14 lipca 2006 r. wniosku o dofinansowanie zostało załączone oświadczenie o kwalifikowalności VAT z dnia 10 lipca 2006 r. podpisane przez ówczesnego Prezydenta Miasta oraz Skarbnika Miasta mówiące o braku możliwości odzyskania w ramach realizacji niniejszego projektu poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została określona w kategorii wydatki kwalifikowane w Tabeli nr 6 pkt 6.1.1.3 wniosku o dofinansowanie.

Projekt zakładał wypłatę 23 beneficjentom stypendium unijnego.

W dniu 21 marca 2007 r. do Urzędu Marszałkowskiego został złożony zaktualizowany wniosek, w którym zgodnie z przedstawionym kosztorysem projektu, w ramach kategorii kosztu "Inne wydatki" poz. 6.1.1.3 zaplanowano zakup materiałów biurowych na potrzeby projektu w tym m.in. papier, długopisy, segregatory, teczki. Materiały biurowe na rzecz realizacji projektu zostały zakupione i rozliczone zgodnie z założeniami projektu. Wydatki poniesione na zakup materiałów biurowych wynosiły 878,71 zł, w tym VAT - 158,46 zł.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że w ramach realizacji projektu dokonano zakupów tylko wskazanych we wniosku materiałów biurowych, a realizacja projektu wynika z wykonywania zadań własnych, nałożonych ustawą o samorządzie gminnym (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy).

Dokonane na potrzeby projektu zakupy nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu pn. "Stypendia na wspieranie rozwoju edukacyjnego młodzieży wiejskiej pobierającej naukę w szkołach ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2006/2007" istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, Urząd Miejski jest podatnikiem VAT czynnym zgodnie z art. 157 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, składającym miesięcznie deklarację VAT-7 do Urzędu Skarbowego. W związku z faktem, iż zakupy materiałów biurowych na potrzeby projektu nie służą działalności opodatkowanej, nie ma możliwości na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług odliczyć zawartego w zakupach podatku VAT, a tym samym podatek ten stanowi koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku VAT obowiązujące do dnia 30 listopada 2008 r. bowiem jej przedmiotem jest wskazany przez Wnioskodawcę zaistniały stan faktyczny.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż w ramach swoich zadań własnych realizował dofinansowany ze środków unijnych projekt pn. "Stypendia na wspieranie rozwoju edukacyjnego młodzieży wiejskiej pobierającej naukę w szkołach ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2006/2007", współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006. Projekt zakładał wypłatę 23 beneficjentom stypendium unijnego.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że nabywane towary i usługi, związane z realizacją projektu pn. "Stypendia na wspieranie rozwoju edukacyjnego młodzieży wiejskiej pobierającej naukę w szkołach ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2006/2007" nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Ponadto jak wskazano wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z realizacją projektu pn. "Stypendia na wspieranie rozwoju edukacyjnego młodzieży wiejskiej pobierającej naukę w szkołach ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2006/2007".

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl