IBPP4/443-109/10/AŚ - Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-109/10/AŚ Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2010 r. (data wpływu 20 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu w całości bądź w części podatku VAT w odniesieniu do planowanego do realizacji zadania pn. "Przebudowa drogi powiatowej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu w całości bądź w części podatku VAT w odniesieniu do planowanego do realizacji zadania pn. "Przebudowa drogi powiatowej".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego, sprawującą zarząd nad drogami powiatowymi w zakresie planowania, budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg powiatowych zgodnie z ustawą o drogach publicznych. Wnioskodawca jako podatnik podatku od towarów i usług będzie głównym beneficjentem w umowie o dofinansowanie projektu pn. "Przebudowa drogi powiatowej" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Priorytet 3 - Transport, Działanie 3.1 - Infrastruktura drogowa, Poddziałanie 3.1.2. - Drogi lokalne. Głównym realizatorem projektu będzie Zarząd. Ww. projekt zostanie złożony do dofinansowania w naborze od dnia 1 lutego do dnia 15 lutego 2010 r.

Stan faktyczny:

*

jezdnia z dwoma pasami ruchu, o nawierzchni z asfaltobetonu na podbudowie z tłucznia o szerokości od 4,50 m do 5,20 m,

*

po obu stronach jezdni pobocza gruntowe,

*

zjazdy indywidualne na posesje i na pola częściowo o nawierzchni betonowej z kostki brukowej i częściowo o nawierzchni gruntowej,

*

przy prawym poboczu drogi istniejący rów przydrożny od km 0+229,50 m do km 0+565,00 m,

*

przy lewym poboczu drogi istniejący rów przydrożny od km 0+228,00 m, częściowo zasypany i porośnięty krzewami i małymi drzewami tzw. samosiejkami, oraz chaszczami.

Zdarzenie przyszłe:

*

poszerzenie jezdni do 6,00 m,

*

odtworzenie istniejących rowów,

*

przebudowa istniejących przepustów drogowych,

*

budowa kanalizacji deszczowej,

*

budowa chodnika prawostronnego o szerokości użytkowej o nawierzchni betonowej z kostki brukowej, uniwersalnej grub. 6 cm na podbudowie z tłucznia z warstwą odsączającą,

*

wykonanie nakładki warstwy ścieralnej jezdni,

*

przebudowa zjazdów indywidualnych na posesje,

*

przestawienie istniejących słupów linii elektroenergetycznej N.N.

*

przestawienie istniejącego słupa teletechnicznego.

W ramach planowanego zadania poniesione zostaną koszty dotyczące:

*

przygotowanie terenu pod inwestycje,

*

roboty ziemne (roboty przygotowawcze, roboty ziemne zasadnicze, roboty wykończeniowe),

*

infrastruktura towarzysząca (kanalizacja deszczowa, chodniki),

*

roboty budowlane (roboty nawierzchniowe),

*

infrastruktura kolidująca (branża mostowa - przepusty),

*

nadzór inwestorski,

*

promocja (tablice informacyjne, tablice pamiątkowe, druk ulotek informacyjnych, organizacja spotkań informacyjnych (na rozpoczęcie, w trakcie, na zakończenie), dokumentacja zdarzeń - usługa fotograficzna, ogłoszenia w prasie).

Ww. koszty są kosztami kwalifikowalnymi zgodnie z wytycznymi (zał. nr 6) do Szczegółowego opisu osi priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (RPO W). Na zadanie zakwalifikowane do RPO W jednostka przeprowadzi przetarg w celu wyłonienia wykonawcy, z którym zostanie podpisana umowa. Wykonawca za wykonanie usługi obciążać będzie Zarząd fakturami VAT. Płatność realizowana będzie z otrzymanych od jednostki nadrzędnej, tj. Powiatu środków finansowych pochodzących w części z przyznanej bezzwrotnej pomocy RPO W i ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego. Okres realizacji przedsięwzięcia planuje się na lata 2010-2011. Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, przebudowana droga będzie ogólnodostępna, publiczna i nieodpłatnie udostępniana użytkownikom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do planowanego do realizacji zadania istnieje możliwość otrzymania zwrotu w całości bądź w części podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do otrzymania zwrotu w całości bądź w części podatku VAT w odniesieniu do planowanego do realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Z regulacji art. 4 ust. 1 pkt 6 tej ustawy wynika, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym m.in. w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jako podatnik podatku od towarów i usług będzie głównym beneficjentem w umowie o dofinansowanie projektu pn. "Przebudowa drogi powiatowej" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Priorytet 3 - Transport, Działanie 3.1 - Infrastruktura drogowa, Poddziałanie 3.1.2. - Drogi lokalne. Głównym realizatorem projektu będzie Zarząd. Ww. projekt zostanie złożony do dofinansowania w naborze od dnia 1 lutego do dnia 15 lutego 2010 r.

Ww. koszty są kosztami kwalifikowalnymi zgodnie z wytycznymi (zał. nr 6) do Szczegółowego opisu osi priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (RPO W). Na zadanie zakwalifikowane do RPO W jednostka przeprowadzi przetarg w celu wyłonienia wykonawcy, z którym zostanie podpisana umowa. Wykonawca za wykonanie usługi obciążać będzie Zarząd fakturami VAT. Płatność realizowana będzie z otrzymanych od jednostki nadrzędnej, tj. Powiatu środków finansowych pochodzących w części z przyznanej bezzwrotnej pomocy RPO W i ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego. Okres realizacji przedsięwzięcia planuje się na lata 2010-2011. Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, przebudowana droga będzie ogólnodostępna, publiczna i nieodpłatnie udostępniana użytkownikom.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r., faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

*

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

*

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu będzie Zarząd, będący w świetle przepisów ustawy o VAT odrębnym od Powiatu podmiotem. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców, nawet jednostek organizacyjnych powołanych do wykonywania zadań własnych Powiatu.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokona nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Reasumując Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego zadania.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma prawa do otrzymania zwrotu w całości lub w części podatku od towarów i usług w odniesieniu do planowanego do realizacji projektu, należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do partnera projektu tj. Zarządu Dróg Powiatowych, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Dodatkowo należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja traci swą aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl