IBPP4/443-1087/10/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1087/10/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2010 r. (data wpływu 29 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 sierpnia 2010 r. (data wpływu 20 sierpnia 2010 r.) oraz pismem z dnia 24 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczania podatku VAT naliczonego w fakturach wykonawców od podatku należnego w związku z realizacją projektu pn. "..." jest

* prawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu w części przypadającej na Wnioskodawcę

* nieprawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu, w części związanej z odsprzedażą towarów i usług dla partnera projektu.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczania podatku VAT naliczonego w fakturach wykonawców od podatku należnego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 sierpnia 2010 r. (data wpływu 20 sierpnia 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 sierpnia 2010 r. znak: IBPP4/443-1087/10/EJ oraz pismem z dnia 24 września 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Gmina realizuje zadanie inwestycyjne pn. "...". Zadanie to jest współfinansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, gdzie podatek VAT jest uznany za kwalifikowalny o ile gmina nie ma możliwości jego odliczenia. Zadanie to nie jest związane z działalnością opodatkowaną gminy, dlatego też Wnioskodawca nie odliczał ani też nie będzie odliczać podatku VAT naliczonego w fakturach wykonawców.

W piśmie z dnia 17 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że przedmiotem projektu jest rozwój centrum miasta Ż. poprzez zwiększenie estetyki Rynku i wzmocnienie funkcji kulturalnej. W szczególności zakres rzeczowy prac inwestycyjnych projektu obejmuje:

1. Modernizacja centrum miasta Ż. z elementami rewitalizacji rynku - przebudowa plant.

Zakres prac:

* wymiana ławek, wprowadzenie oświetlenia parkowego

* budowa nowych alejek

* budowa nowej fontanny

* zasadzenie nowych drzew i krzewów

* wykonanie nowej nawierzchni na drogach gminnych przy rynku

* zmiana organizacji ruchu na drogach gminnych przy rynku

* modernizacja infrastruktury technicznej

* budowa deptaku na stronie zachodniej rynku

* instalacja nowych oznaczeń i tablic informacyjnych

* remont elewacji budynków przy rynku

2.

Remont Placu

Zakres prac:

* przeniesienie placu targowego i parkingu w okolice Rynku

* gruntowny remont placu (przebudowa infrastruktury technicznej, wykonanie nowej nawierzchni i oświetlenia)

3.

Budowa pomnika - fontanny na rynku

Zakres prac:

* demontaż obecnego pomnika

* zlecenie zaprojektowania fontanny

* wykonanie oczka wodnego, prac hydraulicznych i oświetlenia

4.

Renowacja figury św. Floriana z 1848 r.

Zakres prac:

* renowacja konserwatorska figury

* umieszczenie figury przy budynku OSP

* zabezpieczenie figury

5.

Remont muru placu kościelnego Kościoła pw. Św. Ducha (Parafia jest publicznym partnerem w tym przedsięwzięciu w zakresie pkt 5 i 6)

6.

Remont posadzki w kościele, tynków zewnętrznych oraz elewacji kościoła i dzwonnicy

Zakres prac:

* remont generalny posadzek w kościele oraz konstrukcji dzwonnicy

* wykonanie izolacji z odwodnieniem ścian zewnętrznych

* wykonanie elewacji kościoła i dzwonnicy

Zaplanowane w ramach projektu działania wpływają na poprawę jakości przestrzeni miejskiej - w wyniku realizacji celów i ww. działań projektu w zasadniczy sposób wzrośnie atrakcyjność przestrzeni miejskiej, a w szczególności na:

* poprawę estetyki przestrzeni publicznej i powiązanie z otoczeniem (przebudowa plant, likwidacja starego placu targowego, remont elewacji budynków, renowacja i modernizacja otoczenia kościoła),

* wzmocnienie więzi społecznych poprzez wzbogacenie przestrzeni w funcie kulturowe, rekreacyjne oraz społeczne (wprowadzenie oświetlenia parkowego, budowa nowych alejek, likwidacja starego placu targowego, renowacja elementów zabytkowych, budowa fontanny, budowa deptaku),

* poprawę dostępności przestrzeni miejskiej (budowa nowych alejek, budowa deptaku, zmiana organizacji ruchu na drogach gminnych przy rynku, instalacja nowych oznaczeń i tablic informacyjnych)

* poprawę jakości życia i bezpieczeństwa mieszkańców (wykonanie nowej nawierzchni na drogach gminnych przy rynku, zmiana organizacji ruchu, wprowadzenie oświetlenia parkowego).

Produktem projektu czyli bezpośrednim materialnym efektem realizacji poszczególnych działań w ramach projektu będzie powierzchnia zrewitalizowanych terenów miejskich - 1,4 ha.

Celem głównym projektu jest rozwój centrum miasta Ż. poprzez zwiększenie estetyki Rynku i wzmocnienie funkcji kulturalnej. W wyniku realizacji projektu nastąpi uatrakcyjnienie centrum miasta w zakresie rekreacji, wypoczynku, wyglądu (elewacji) budynków, zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego w obrębie Rynku i Placu G., stworzenie warunków do wzmocnienia wspólnoty mieszkańców. Cel główny projektu realizowany będzie za pośrednictwem celów szczegółowych, na które składają się:

* Zwiększenie estetyki Rynku, uatrakcyjnienie centrum miasta Ż. - stworzenie "wizytówki miasta"

* Wzmocnienie funkcji kulturalnej Miasta Ż. poprzez stworzenie miejsca, w którym będą mogły odbywać się wydarzenia kulturalne oraz imprezy

* Stworzenie miejsca przyjaznego mieszkańcom, w którym będą mogli spędzać czas w gronie najbliższych w trakcie wydarzeń kulturalnych i towarzyskich

* Zagospodarowanie dziedzictwa kulturowego Miasta Ż. poprzez renowację części zabytkowej i przywrócenie jej funkcji kulturalno-turystycznych

* Poprawa bezpieczeństwa ruchu samochodowego i bezpieczeństwa pieszych w centrum

* Stworzenie dla mieszkańców miejsca do rekreacji na świeżym powietrzu - "zielonych płuc miasta" w obrębie plant

* Zahamowanie odpływu mieszkańców

* Poprawa dostępności obiektu kultu dla wiernych oraz wzmocnienie turystyki pielgrzymkowej.

Przedmiot projektu mieści się w zakresie zadań własnych gminy określonych w § 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Korzystanie z efektów projektu będzie nieodpłatne. W wyniku wykorzystania mienia, które powstanie w trakcie realizacji projektu gmina nie będzie osiągała obrotów. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą miały w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez gminę.

W piśmie z dnia 24 września wskazano że w projekcie "..." partnerem gminy jest parafia rzymskokatolicka pw. Św. Ducha, która sfinansuje prace prowadzone na majątku stanowiącym własność parafii. Faktury za wykonane prace wystawiane będą na Gminę, która jest beneficjentem środków pomocowych z RPO oraz inwestorem całego zadania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczania podatku VAT naliczonego w fakturach wykonawców od należnego Urzędowi Skarbowemu.

Zdaniem Wnioskodawcy, będąc jednostką samorządu terytorialnego, na podstawie art. 15 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wykonując czynności na podstawie umów cywilnoprawnych może być podatnikiem VAT. Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gmin stosuje się zwolnienie od podatku czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z tym, że Gmina nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów opodatkowanych będąc właścicielem ulic, placów, zieleńców i chodników, nie ma też możliwości odliczenia podatku VAT ujętego w fakturach wykonawców tego zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za

* prawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu w części przypadającej na Wnioskodawcę

* nieprawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu, w części związanej z odsprzedażą towarów i usług dla partnera projektu.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zauważyć, iż ze zwolnienia od podatku mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Nabywanie towarów i usług nie rodzi po stronie nabywcy żadnych konsekwencji w podatku należnym, dlatego też czynność ta (nabycie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Dopiero dysponowanie powstałym mieniem może być rozpatrywane w kategorii czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub zwolnionych czy też niepodlegających opodatkowaniu, co w konsekwencji ma wpływ na prawo do odliczenia podatku VAT.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz w zakresie zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 12 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd miasta nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta.

Zatem Urząd Miasta działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach zadań własnych realizuje zadanie inwestycyjne pn. "...". Zadanie inwestycyjne realizowane jest w partnerstwie z Parafią Rzymskokatolicką. Parafia sfinansuje prace prowadzone na majątku stanowiącym własność Parafii. Faktury za wykonane prace wystawiane będą na Gminę. Celem głównym projektu jest rozwój centrum miasta Ż. poprzez zwiększenie estetyki Rynku i wzmocnienie funkcji kulturalnej. W wyniku realizacji projektu nastąpi uatrakcyjnienie centrum miasta w zakresie rekreacji, wypoczynku, wyglądu (elewacji) budynków, zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego w obrębie Rynku i Placu G., stworzenie warunków do wzmocnienia wspólnoty mieszkańców. Korzystanie z efektów projektu będzie nieodpłatne. W wyniku wykorzystywania mienia, które powstanie w trakcie realizacji projektu gmina nie będzie osiągała obrotów. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą miały w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez gminę.

W oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe w celu udzielenia interpretacji indywidualnej niezbędne staje się rozważenie dwóch sytuacji prawnopodatkowych, które wystąpiły w obrębie jednego projektu i jednego przepisu prawa podatkowego tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w przypadku towarów i usług nabywanych we własnym zakresie przez Wnioskodawcę na potrzeby przedmiotowego projektu, które pozostaną własnością Wnioskodawcy nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu w części przypadającej na inwestycję prowadzoną na majątku Wnioskodawcy nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczania podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części przypadającej na Wnioskodawcę.

Natomiast odnośnie kwestii prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakup usług (przekazanych) partnerowi projektu należy rozważyć, czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik (zleceniobiorca) sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy. Powyższe wynika wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, s. 1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz. U. UE L Nr 145, s. 1)), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Stosownie do przepisu art. 30 ust. 3 ustawy o VAT w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego ww. projekt realizowany będzie przy współpracy z partnerem tj. parafią rzymskokatolicką, która sfinansuje prace przeprowadzone na jej majątku. Prace te obejmują remont muru placu kościelnego kościoła, remont posadzki w kościele, tynków zewnętrznych oraz elewacji kościoła i dzwonnicy. Faktury za wykonane prace wystawiane będą na Gminę, która jest beneficjentem środków pomocowych z RPO oraz inwestorem całego zadania.

A zatem z uwagi na fakt, iż usługi remontowo-budowlane zostaną bezpośrednio wykonane na majątku partnera projektu, który uczestniczy w ich finansowaniu, nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca jest Liderem projektu, usługi związane z realizacją zadań w ramach ww. projektu są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez wykonawcę na Wnioskodawcę - to biorąc pod uwagę cyt. przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca działa w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym lecz na rachunek innego podmiotu, tj. parafii.

A zatem koszty zakupu usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie parafia) niż podmiot obciążony (Gmina) przez świadczącego usługę, Wnioskodawca zobowiązany jest przenieść na faktycznego odbiorcę (partnera projektu).

Zatem, nabycie w ramach projektu usług przez Wnioskodawcę winno być przedmiotem odsprzedaży usług dla parafii przy zastosowaniu tej samej stawki co stawka, według której usługi zostaną opodatkowane przez usługodawcę faktycznie świadczącego tę usługę. Wnioskodawca występuje zatem w charakterze zarówno otrzymującego usługi, jak i wyświadczającego usługi (na rzecz partnera projektu).

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przypadku, o którym mowa wyżej podatnik wystawia fakturę.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją zadań wykonywanych na rzecz partnera w ramach projektu, w takiej części w jakiej wystąpi związek z czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie jest zobowiązany - jako świadczący usługi do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

Reasumując powyższe, Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację ww. projektu w części, w jakiej jest on związany z realizacją projektu na rzecz partnera projektu, bowiem w tej części wystąpi u Wnioskodawcy czynność opodatkowana podatkiem VAT (odsprzedaż usług dla parafii).

Natomiast w pozostałej części realizowanego projektu tj. w zakresie przypadającym na Gminę, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług, ponieważ zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

* prawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu w części przypadającej na Wnioskodawcę

* nieprawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu, w części związanej z odsprzedażą usług dla partnera projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl