IBPP4/443-1082/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1082/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2011 r. (data wpływu 5 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 sierpnia 2011 r. (data wpływu 30 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy otrzymana dotacja na pokrycie kosztów zarządzania projektem pn. "XXX" będzie stanowić obrót w rozumieniu przepisów podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy otrzymana dotacja na pokrycie kosztów zarządzania projektem pn. "XXX" będzie stanowić obrót w rozumieniu przepisów podatku VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 sierpnia 2011 r. (data wpływu 30 sierpnia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 19 sierpnia 2011 r.):

Wnioskodawca jest instytucją powołaną do prowadzenia działalności wspierającej rozwój regionu.

Do statutowych zadań Wnioskodawcy należą: inicjowanie i promowanie przedsiębiorczości w regionie, udzielanie pomocy finansowej na realizacje przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, podejmowanie inicjatyw gospodarczych i organizacyjnych na rzecz tworzenia nowych miejsc pracy i redukcji bezrobocia, zarządzanie mieniem samorządowym, przekształcenia strukturalne i własnościowe, działanie na rzecz ochrony środowiska, tworzenie i zarządzanie parkami przemysłowymi i strefami inwestycyjnymi. Zadania te Wnioskodawca realizuje przy współpracy z jednostkami samorządowymi oraz poprzez uczestnictwo w programach europejskich.

Opis projektu:

Przedsięwzięcie polega na przetestowaniu i wdrożeniu przez Wnioskodawcę usługi pilotażowej - doradztwa asysty w prowadzeniu działalności gospodarczej. Usługa realizowana jest w dwóch etapach.

Etap I polega na identyfikacji problemów oraz potrzeb klienta związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej szczególnie w pierwszych 6 miesiącach prowadzenia działalności gospodarczej poprzez przeprowadzenie szczegółowego wywiadu z klientem, analizy dokumentów oraz wskazaniu ścieżki postępowania w celu rozwiązania zdiagnozowanych potrzeb.

Etap II stanowi meritum usługi asysty w prowadzeniu działalności gospodarczej, obejmuje do 20 godzin doradztwa dla przedsiębiorcy i obejmuje wsparcie doradcze w zakresie zidentyfikowanych w Etapie I potrzeb. Czas przeznaczony na usługę doradczą obejmuje także czas na wypełnienie formularza diagnozy, przygotowania zakresu umowy doradczej, sporządzenia protokołu odbioru usługi oraz przygotowania zaświadczenia o pomocy de minimis. Całkowite przeprowadzenie usługi doradczej - asysty w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej obejmuje etap I i II usługi i stanowi podstawę do jej rozliczenia. Produktami pracy doradcy będzie powstała w trakcie usługi doradczej dokumentacja, np. przygotowany wniosek kredytowy, plan marketingowy, wniosek do sądu, wezwanie do zapłaty i stanowić będzie potwierdzenie wykonania usługi załączane do protokołu odbioru. Na realizację powyższego przedsięwzięcia Wnioskodawcy zostaje udzielone wsparcie przez P.

Koszt realizacji Projektu i źródła finansowania:

Usługa doradztwa asysty finansowana jest w 95% przez P., natomiast 5% wartości usługi doradztwa asysty stanowi wkład własny przedsiębiorców do projektu.

Udokumentowanie wkładu pieniężnego przedsiębiorcy nastąpi w drodze wystawienia faktury VAT. W tej części wynagrodzenie za świadczenia usług doradczych będzie stanowić obrót podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki VAT (23%).

Na całkowitą maksymalną kwotę wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, związanych z realizacją projektu składają się: 95% wartości wyświadczonych usług doradczych oraz koszty związane z przygotowaniem usługi doradczej.

Wartość kosztów związanych ze świadczeniem usługi doradztwa asysty w prowadzeniu działalności gospodarczej nie przekroczy maksymalnej kwoty 2400 zł przypadającej na jedna usługę, przy czym wartość kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem związanych ze świadczeniem usługi doradztwa asysty w prowadzeniu działalności gospodarczej nie przekroczy 95% maksymalnej kwoty, tj. 2400 zł, przypadającej na jedną usługę.

Wysokość i forma udzielanego wsparcia

Po spełnieniu warunków wynikających z umowy oraz rozporządzenia PO KL, PARP przekaże Wnioskodawcy wsparcie na realizację projektu w wysokości nieprzekraczającej 100% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem poniesionych w toku realizacji projektu, przy czym

1.

do 85% kwoty wsparcia w formie płatności ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

2.

do 15% kwoty wsparcia w formie współfinansowania krajowego

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca realizuje projekt systemowy PARP "XXX" finansowany w ramach podziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

Otrzymana dotacja ma charakter zakupowy i nie będzie stanowiła sfinansowanego dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Dotacja nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi i nie będzie miała na celu sfinansowania ceny sprzedaży. Przyjęta w ramach projektu punktu konsultacyjnego Krajowego Systemu Usług wartość usługi informacyjnej i doradczej obejmuje zgodnie z aktualnymi przepisami rozporządzenia, wyłącznie niezbędne, niezawierające marży, a tym samym niestanowiące przysporzenia, koszty ponoszone przez instytucję prowadzącą punkt konsultacyjny, związane ze świadczeniem usług dla przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą.

Otrzymana dotacja będzie miała na celu sfinansowanie działań w ramach przedmiotowego projektu w wysokości 95% kosztów zarządzania projektem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane przez Wnioskodawcę wsparcie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz wsparcia krajowego PARP na pokrycie 95% kosztów zarządzania projektem "XXX" finansowanego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 stanowi obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca otrzyma ze środków unijnych i wsparcia krajowego dofinansowanie ogólne na pokrycie 95% kosztów poniesionych w ramach realizowanego projektu.

Otrzymana dotacja ma charakter zakupowy i nie będzie stanowiła sfinansowanego dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będzie czynnością opodatkowaną VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Dotacja nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi i nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży, gdyż nie jest w sposób bezwzględny i bezpośredni powiązana z czynnościami opodatkowanymi VAT. W wyniku realizacji projektu nie wystąpi więc obrót w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT (odpłatne świadczenie usług), zatem przedmiotowa dotacja nie zwiększy podstawy opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt systemowy PARP "XXX" finansowany w ramach podziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

Na realizację powyższego projektu Wnioskodawca otrzyma dotację na pokrycie 95% kosztów zarządzania projektem.

Otrzymana dotacja ma charakter zakupowy i nie będzie stanowiła sfinansowanego dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Dotacja nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi i nie będzie miała na celu sfinansowania ceny sprzedaży.

Otrzymana dotacja będzie miała na celu sfinansowanie działań w ramach przedmiotowego projektu w wysokości 95% kosztów zarządzania projektem.

Jak wskazał Wnioskodawca otrzymana dotacja w całości posłuży sfinansowaniu działań w ramach realizowanego projektu, nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja (wsparcie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz wsparcia krajowego PARP), która ma na celu sfinansowanie działań w ramach przedmiotowego projektu w wysokości 95% kosztów zarządzania projektem, nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl