IBPP4/443-1068/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1068/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2011 r. (data wpływu 30 czerwca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 września 2011 r. (data wpływu 22 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług organizacji imprez artystyczno-rozrywkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług organizacji imprez artystyczno-rozrywkowych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 września 2011 r. (data wpływu 22 września 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 9 września 2011 r. nr: IBPP4/443-1068/11/MN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z dnia 19 września 2011 r.):

Zakres działalności Wnioskodawcy obejmuje organizację imprez artystyczno-rozrywkowych, skierowanych głównie do dzieci, podczas których prowadzona jest konferansjerka, występują artyści (programy artystyczne na scenie, przedstawienia teatralne, występy klaunów, mimów, szczudlarzy, magów), mają miejsce pokazy sztucznych ogni. Dla dzieci przeprowadza się "malowanie buziek", organizuje się kącik plastyczny, animatorzy organizują gry, zabawy oraz konkursy dla uczestników imprezy. Najczęściej nabywcami ww. usług są domy kultury, gminy organizujące imprezy okolicznościowe, czy też firmy organizujące imprezy dla dzieci swoich pracowników (np. z okazji karnawału, dnia dziecka itp.).

Argumenty wskazujące, że elementy występów mają charakter praw autorskich:

* kuglarstwo wykonywane z pomysłami Wnioskodawcy,

* modelowanie zwierzątek i kwiatów z baloników,

* pokazy dużych baniek mydlanych, jak i zamykanie dzieci w bańce mydlanej,

* tworzenie tekstów piosenek jak i ich wykonywanie na potrzeby imprez,

* program min-śmieszne miny jak i mowa ciała, - skecze dla dzieci i dorosłych autorstwa Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż działalność którą prowadzi jest zarejestrowaną w Urzędzie Gminy i jest to pozarolnicza działalność gospodarcza jako osoba fizyczna. Wnioskodawca nie jest podmiotem prawa publicznego ani instytucją o charakterze kulturalnym oraz nie jest wpisany do rejestru instytucji kultury.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są m.in. utwory muzyczne i słowno-muzyczne, a także sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne (art. 1 ust. 2 pkt 7 i 8 ustawy - Prawo Autorskie).

Artykuł 8. ustawy - Prawo Autorskie:

1.

Prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej.

2.

Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Artykuł 18. ustawy - Prawo Autorskie:

Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste chronią nieograniczoną w czasie i nie podlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu więzi twórcy z utworem, a w szczególności prawo do:

1.

autorstwa utworu,

2.

oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępniania go anonimowo,

3.

nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania,

4.

decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności,

5.

nadzoru nad sposobem korzystania z utworu.

Wnioskodawca uważa, że utwory które sam komponuje i wykonuje, czy są to piosenki wiersze czy układy taneczne podlegają ochronie praw autorskich, w związku z tym uważa, że jest twórcą i artystą jednocześnie. Wnioskodawca dla przykładu podaje zakres różnych form które są wykonywane przez niego:

1.

wszystkie zabawy i konkursy są wymyślone przez Wnioskodawcę.

2.

kuglarstwo w wykonaniu Wnioskodawcy - modelowanie różnych zwierzątek i kwiatków z balonów do modelowania (własne pomysły Wnioskodawcy na ciekawe figury jak i zwierzęta).

3.

tworzenie pokazów iluzjonistycznych - pokaz iluzji (własny pomysł i wykonanie).

4.

pokaz dużych baniek mydlanych (na patykach) - własny pomysł i scenariusz (program) występu - narzędzia do tego pokazu zostały wykonane przez Wnioskodawcę,

5.

zamykanie dzieci lub dorosłych w bańce mydlanej - własny pomysł i scenariusz,

6.

Wnioskodawca jest autorem tekstów piosenek które śpiewa na każdym występie - (własny pomysł i realizacja).

7.

program mima - śmieszne miny jak i mowa ciała (własny układ).

8.

podczas kilku części programu Wnioskodawcy towarzyszy taniec jego choreografii i wykonania - (własny pomysł).

9.

skecze dla dzieci i dorosłych autorstwa Wnioskodawcy i wykonania przedstawiane na każdym występie.

Wnioskodawca występuję na różnych imprezach dla dzieci jak i dla dorosłych, festyny, pikniki, dni miasta, dni osiedla, jarmarki gminne, występuję dla firm jak i instytucji kulturalnych.

Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA (...), kultura oznacza "materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory".

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.), zwana dalej "ustawą" - do której odwołuje się ustawodawca w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) - przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Wnioskodawca za realizowane usługi otrzymuje wynagrodzenie na podstawie faktur wystawianych dla jego odbiorców. Wnioskodawca wskazał, iż nie otrzymuję wynagrodzenia w formie honorarium.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa organizacji imprez artystyczno-rozrywkowych może korzystać z przedmiotowego zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 września 2011 r.):

Zdaniem Wnioskodawcy ww. usługi mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego w związku z wykonywaniem indywidualnych utworów, tworzonych przez niego samego co klasyfikuje go jako indywidualnego twórcę i artystę, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W związku z tym Wnioskodawca uważa, że może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 cyt. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle ust. 18 wskazanego wyżej artykułu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Stosownie do art. 43 ust. 19 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1.

usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2.

wstępu:

a.

na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b.

do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c.

do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5.

działalności agencji informacyjnych;

6.

usług wydawniczych;

7.

usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8.

usług ochrony praw.

Zatem ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez dwie grupy podmiotów, określone w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT.

Warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy.

Do pierwszej grupy można zaliczyć podmiot który jest:

* podmiotem prawa publicznego, który na podstawie definicji zawartej w artykule 1 Dyrektywy 2004/18/WE, oznacza każdy podmiot:

* ustanowiony w szczególnym celu zaspokajania potrzeb w interesie ogólnym, które nie mają charakteru przemysłowego ani handlowego;

* posiadający osobowość prawną; oraz

* finansowany w przeważającej części przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego; albo taki, którego zarząd podlega nadzorowi ze strony tych podmiotów; albo taki, w którym ponad połowa członków organu administrującego, zarządzającego lub nadzorczego została wyznaczona przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego, lub

* innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym, lub

* podmiotem wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

W skład drugiej grupy podmiotów uprawnionych do zwolnienia weszli natomiast indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Analizując możliwość zwolnienia świadczonych przez Wnioskodawcę usług na gruncie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy o VAT, na wstępie należy wskazać, że zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.) - do której odwołuje się ustawodawca w treści ww. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) - przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są m.in. utwory muzyczne i słowno-muzyczne, a także sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne (art. 1 ust. 2 pkt 7 i 8 ww. ustawy).

Na podstawie art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Pod ochroną pozostaje - na podstawie art. 85 ust. 1 ww. ustawy - każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Zgodnie z art. 85 ust. 2 ww. ustawy, artystycznymi wykonaniami, w rozumieniu ust. 1, są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalności gospodarczą w ramach której wykonuje organizację imprez artystyczno-rozrywkowych.

Wnioskodawca dla przykładu podaje zakres różnych form które są wykonywane przez niego:

1.

wszystkie zabawy i konkursy są wymyślone przez Wnioskodawcę.

2.

kuglarstwo w wykonaniu Wnioskodawcy - modelowanie różnych zwierzątek i kwiatków z balonów do modelowania (własne pomysły Wnioskodawcy na ciekawe figury jak i zwierzęta).

3.

tworzenie pokazów iluzjonistycznych - pokaz iluzji (własny pomysł i wykonanie).

4.

pokaz dużych baniek mydlanych (na patykach) - własny pomysł i scenariusz (program) występu - narzędzia do tego pokazu zostały wykonane przez Wnioskodawcę,

5.

zamykanie dzieci lub dorosłych w bańce mydlanej - własny pomysł i scenariusz,

6.

Wnioskodawca jest autorem tekstów piosenek które śpiewam na każdym występie - (własny pomysł i realizacja).

7.

program mima - śmieszne miny jak i mowa ciała (własny układ).

8.

podczas kilku części programu Wnioskodawcy towarzyszy taniec jego choreografii i wykonania - (własny pomysł).

9.

skecze dla dzieci i dorosłych autorstwa Wnioskodawcy i wykonania przedstawiane na każdym występie.

W powyższej sytuacji zestawiając powołane przepisy z okolicznościami faktycznymi przedstawionymi we wniosku, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca jest podmiotem o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy o VAT (twórcą i artystą wykonawcą) - Wnioskodawca wskazuje to wprost w opisie sprawy.

Ponadto należy zauważyć, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi organizacji imprez artystyczno-rozrywkowych polegające na prezentacji różnych form artystycznych m.in. pokaz iluzji, kuglarstwo, występy wokalne i taneczne, mają niewątpliwie związek z kulturą rozumianą jako ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w tym przypadku w postaci utworów słownych, muzycznych oraz szeroko rozumianych występów artystycznych. Należy więc uznać, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi, o których mowa we wniosku są usługami kulturalnymi, o których mowa w cyt. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT.

Reasumując, odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jest podmiotem (twórcą i artystą wykonawcą), o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy (co wskazano w opisie sprawy), to świadczone przez niego usługi polegające na organizacji imprez artystyczno-rozrywkowych, składających się elementów wskazanych w treści wniosku, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca jest twórcą i artystą w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i o prawach pokrewnych oraz a świadczone przez niego usługi są usługami z zakresu kultury.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl