IBPP4/443-1068/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1068/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2009 r. (data wpływu 2 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 12 listopada 2009 r.) oraz pismem z dnia 18 listopada 2009 r. (data wpływu 20 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pt. "Laboratorium Innowacyjnych Technologii Bezubytkowych Politechniki " współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pt. "Laboratorium Innowacyjnych Technologii Bezubytkowych Politechniki " współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 12 listopada 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1068/09/KG z dnia 27 października 2009 r. oraz pismem z dnia 18 listopada 2009 r. (data wpływu 20 listopada 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Politechnika, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 Oś priorytetowa II. Infrastruktura sfery B+R, Działanie 2.1 Rozwój ośrodków o wysokim potencjale badawczym, będzie realizowała projekt pt: "Laboratorium Innowacyjnych Technologii Bezubytkowych Politechniki ".

Wydatki kwalifikowane powyższego projektu będą współfinansowane w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz 15% ze środków budżetu państwa lub środków własnych. Dofinansowanie przekazywane będzie w ramach zaliczki na przyszłe wydatki oraz refundacji dotychczas poniesionych kosztów na podstawie składanych wniosków o płatność zawierających zestawienie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki związane z realizacją projektu.

W ramach realizacji projektu zostaną uzyskane następujące rezultaty: 14 przedsiębiorstw skorzysta z usług wybudowanych laboratoriów specjalistycznych i badawczych, jedno laboratorium uzyska akredytację, zostanie zrealizowanych 10 projektów badawczych, rozwojowych i celowych, 2 projekty będą realizowane w ramach współpracy międzynarodowej, utworzone zostaną 4 nowe miejsca pracy i dwa nowe etaty badawcze, 12 jednostek naukowych skorzysta ze wspartej infrastruktury badawczej, podpisanych zostanie 30 umów o wykorzystanie stworzonej infrastruktury, 10 osób skorzysta ze szkoleń w zakresie obsługi i eksploatacji zakupionej specjalistycznej aparatury badawczej odbędą się bezpłatnie, 44 naukowców i 45 studentów będzie korzystać z powstałej infrastruktury badawczej na zasadach określonych w sporządzonych odrębnych umowach pomiędzy Politechniką, a zainteresowanymi podmiotami. Politechnika nie uzyska dochodu z udostępnienia aparatury, gdyż przychód jaki zostanie osiągnięty poprzez jej udostępnienie pokrywał będzie jedynie poniesione koszty. Komercjalizacja zostanie przeprowadzona na warunkach nie ograniczających konkurencji. Przychód będzie powodował dla Wnioskodawcy obrót opodatkowany podatkiem VAT.

W ramach projektu przewiduje się wybudowanie budynku laboratorium wraz z infrastrukturą towarzyszącą, zakupiona i zainstalowana zostanie specjalistyczna aparatura.

Poniesione zostaną wydatki: na aparaturę badawczo-naukową, urządzenia i inne składniki wyposażenia (w tym związane z transportem, instalacją i uruchomieniem wraz ze specjalistycznym instruktarzem, oprogramowanie dołączone do aparatury bądź urządzeń), roboty budowlane, materiały budowlane, oprogramowania, promocję, audyt, w których zawarty jest podatek VAT.

W trakcie realizacji projekt nie będzie generował dochodu. Powstałe w trakcie realizacji projektu składniki majątkowe - infrastruktura, aparatura badawczo naukowa, urządzenia, inne składniki wyposażenia, oprogramowanie - wykorzystane zostaną do prowadzenia działalności badawczo-naukowej wynikającej z celów statutowych Uczelni. Będzie to działalność mieszana czyli będzie wykorzystywana jednocześnie do świadczenia usług nie podlegających opodatkowaniu (niezależna działalność badawczo-naukowa), jak i działalności opodatkowanej (komercjalizacja części wyników badań, które znajda zastosowanie w przemyśle). Nie będą świadczone usługi na zamówienie, przewiduje się natomiast komercjalizację wyników badań, które dostępne będą odpłatnie dla wszystkich zainteresowanych podmiotów na równych zasadach. Uzyskany w ten sposób przychód w całości przeznaczony będzie na pokrycie kosztów, co jest równoznaczne z brakiem dochodu.

Struktura sprzedaży określona procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku 2008 wynosi 24% (zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług-wartość ta może ulec zmianie), co oznacza że Uczelnia może odliczyć 24% podatku VAT. Pozostałe 76% podatku VAT zostało poniesione ostatecznie.

W związku z uzyskanym przychodem Uczelnia będzie mogła uzyskać odliczenie naliczonego podatku VAT w wysokości 24%, na podstawie struktury sprzedaży zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług (wartość ta może ulec zmianie).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Politechnice przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją jak i po zakończeniu realizacji projektu pt. "Laboratorium Innowacyjnych Technologii Bezubytkowych Politechniki ".

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 18 listopada 2009 r.), przysługuje mu prawo do odliczenia podatku w części związanej z prowadzeniem działalności opodatkowanej według struktury sprzedaży dla całej Uczelni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami zwolnionymi z podatku jak i opodatkowanymi zastosowanie znajdują przepisy, art. 90 i 91 ustawy o VAT, mające na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Szczegółowe zasady odliczenia częściowego, w przypadku gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, uregulowane zostały przepisami art. 90 natomiast zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pt. "Laboratorium Innowacyjnych Technologii Bezubytkowych Politechniki " w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 Oś priorytetowa II. Infrastruktura sfery B+R, Działanie 2.1 Rozwój ośrodków o wysokim potencjale badawczym.

Przedmiotem projektu jest budowa budynku laboratorium wraz z infrastrukturą towarzyszącą, zakupiona i zainstalowana zostanie specjalistyczna aparatura.

W trakcie realizacji projekt nie będzie generował dochodu. Powstałe w trakcie realizacji projektu składniki majątkowe - infrastruktura, aparatura badawczo naukowa, urządzenia, inne składniki wyposażenia, oprogramowanie - wykorzystane zostaną do prowadzenia działalności badawczo-naukowej wynikającej z celów statutowych Uczelni. Będzie to działalność mieszana czyli będzie wykorzystywana jednocześnie do świadczenia usług nie podlegających opodatkowaniu (niezależna działalność badawczo-naukowa), jak i działalności opodatkowanej (komercjalizacja części wyników badań, które znajda zastosowanie w przemyśle). Nie będą świadczone usługi na zamówienie, przewiduje się natomiast komercjalizację wyników badań, które dostępne będą odpłatnie dla wszystkich zainteresowanych podmiotów na równych zasadach. Uzyskany w ten sposób przychód w całości przeznaczony będzie na pokrycie kosztów, co jest równoznaczne z brakiem dochodu.

W świetle powyższego w omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca w związku z realizowanym projektem dokonywał nabycia towarów i usług związanych z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu (niezależna działalność badawczo-naukowa) oraz czynności opodatkowanych (komercjalizacja wyników badań).

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczenie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.

W myśl przytoczonych wyżej przepisów w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego zobowiązany jest przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu dotyczących realizowanego projektu poszczególnym kategoriom działalności: niepodlegającej opodatkowaniu i działalności opodatkowanej w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca, uwzględniając specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce. Zastosowany przez Wnioskodawcę klucz podziału musi stanowić faktyczne odzwierciedlenie rzeczywistych wartości dotyczących działalności opodatkowanej Wnioskodawcy.

Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, czy też niepodlegającymi opodatkowaniu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Po dokonaniu wyodrębnienia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu (tj. związanych z niezależną działalnością badawczo-naukową) pozostała część podatku naliczonego będzie podlegać odliczeniu w całości, bowiem jak wynika z treści wniosku ta część podatku naliczonego związana jest tylko z wykonywaniem czynność podlegających opodatkowaniu (tj. komercjalizacją wyników badań).

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionego opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części związanej z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, oraz nie przysługuje w części związanej z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Zatem w przedmiotowej sprawie brak podstaw do zastosowania art. 90 ustawy o VAT, bowiem po wyodrębnieniu sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT nie wystąpi tutaj sprzedaż zwolniona i opodatkowana a jedynie w całości opodatkowana.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym przysługuje mu prawo do odliczenia podatku w części związanej z prowadzeniem działalności opodatkowanej według struktury sprzedaży dla całej Uczelni, należało uznać za nieprawidłowe.

Na marginesie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości zaklasyfikowania przez Wnioskodawcę dokonywanych czynności, tj. prowadzenia niezależnej działalności badawczo-naukowej oraz komercjalizacji wyników badań, jako czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz opodatkowanych, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl