IBPP4/443-1066/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1066/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2011 r. (data wpływu 1 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "XXX".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie porozumienia z dnia 27 lutego 2009 r. Powiat C. oraz 15 gmin tego powiatu, w tym Wnioskodawca, przygotowały projekt pod nazwą "XXX". Powiat C. jako lider porozumienia, podpisał umowę o dofinansowanie projektu ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 2.2 Rozwój elektroniczny usług publicznych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2012. Przedmiotem projektu jest utworzenie w roku 2011 tzw. e-Powiatu, połączenie siecią łączności między Powiatem i Gminami wchodzącymi w skład projektu, wdrożenie elektronicznego systemu obiegu dokumentów w urzędach, udostępnienie zasobów e-Powiatu mieszkańcom poprzez zainstalowanie tzw. infomatów (infokiosków), utworzenie serwisu internetowego "W." spełniającego informacyjną (promocja regionu), usługową (katalog teleadresowy, BIP, Cyfrowy Urząd) i komunikacyjną (forum dyskusyjne, sondy, ankiety). Projekt przewiduje zakup sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem, infomatów, systemu operacyjnego do elektronicznego obiegu dokumentów oraz szkolenia pracowników, mające na celu wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów.

Dodatkowymi pracami w ramach projektu będą prace adaptacyjne: dostosowanie istniejącego pomieszczenia w Urzędzie Gminy na potrzeby serwerowni (założenie okablowania, klimatyzacji, wstawienie szary crossowniczej). Projekt ma za zadanie przede wszystkim w znaczący sposób przyspieszyć i uprościć obsługę biurową mieszkańców. Utworzenie e-Powiatu nastąpi przez przeniesienie na stronę internetową spraw z opisem procedur załatwiania formularzy, umożliwiając jednocześnie komunikację elektroniczną obywatela z urzędem.

Z efektów końcowych projektu będą korzystać zarówno beneficjenci bezpośredni czyli Urzędy Gmin i Starostwo Powiatowe, jak i beneficjenci ostateczni czyli mieszkańcy Powiatu. Projekt dotyczy infrastruktury informatycznej służącej wsparciu pracy urzędów. Działalność ta nie skutkuje osiąganiem korzyści ekonomicznych - petenci nie będą ponosić dodatkowych opłat za korzystanie z serwisu. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie nie będzie wykorzystywane w celu uzyskania jakichkolwiek dochodów.

Z powstałej infrastruktury korzystać będą bezpłatnie beneficjenci ostateczni projektu - mieszkańcy powiatu - wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne. W trakcie tworzenia e-platformy nie będą świadczone żadne usługi za wynagrodzeniem, wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie. Powstały w wyniku realizacji projektu system elektroniczny nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym (nie będą przy użyciu tego systemu pobierane opłaty z tytułami najmu, dzierżawy, wieczystego użytkowania i innych czynności opodatkowanych podatkiem VAT).

Faktury VAT związane z realizacją projektu zostaną wystawione na każdą z Gmin z osobna, w części odpowiednio jej przypadającej. Powiat przekaże dotację dla każdej z 15 gmin na sfinansowanie projektu i każdy będzie realizował płatności z własnego budżetu. Majątek powstały w wyniku realizacji zadania pozostanie własnością każdej z gmin, w tym Wnioskodawcy i będzie służył nieodpłatnie mieszkańcom gminy i powiatu.

Realizowany projekt jest związany z wykonywaniem zadań własnych gminy, o których mowa w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa deklarację VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do dokonania odliczeń podatku VAT przy realizacji projektu pn. "XXX", gdyż po zrealizowaniu projektu nie będzie żadnej sprzedaży którą obciąży podatkiem VAT. Uprawnienie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje tylko w stosunku do tych towarów i usług, które podatnik wykorzystuje do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, natomiast realizowany projekt pn. "XXX" nie będzie służył do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przepisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 106, poz. 675) wynika również, ze jednostka samorządu terytorialnego może w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż na podstawie porozumienia z dnia 27 lutego 2009 r. Powiat C. oraz 15 gmin tego powiatu, w tym Wnioskodawca, przygotowały projekt pod nazwą "XXX".

Przedmiotem projektu jest utworzenie w roku 2011 tzw. e-Powiatu, połączenie siecią łączności między Powiatem i Gminami wchodzącymi w skład projektu, wdrożenie elektronicznego systemu obiegu dokumentów w urzędach, udostępnienie zasobów e-Powiatu mieszkańcom poprzez zainstalowanie tzw. infomatów (infokiosków), utworzenie serwisu internetowego "W." spełniającego informacyjną (promocja regionu), usługową (katalog teleadresowy, BIP, Cyfrowy Urząd) i komunikacyjną (forum dyskusyjne, sondy, ankiety). Projekt przewiduje zakup sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem, infomatów, systemu operacyjnego do elektronicznego obiegu dokumentów oraz szkolenia pracowników, mające na celu wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów.

Z powstałej infrastruktury korzystać będą bezpłatnie beneficjenci ostateczni projektu - mieszkańcy powiatu - wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne. W trakcie tworzenia e-platformy nie będą świadczone żadne usługi za wynagrodzeniem, wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie. Powstały w wyniku realizacji projektu system elektroniczny nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym (nie będą przy użyciu tego systemu pobierane opłaty z tytułami najmu, dzierżawy, wieczystego użytkowania i innych czynności opodatkowanych podatkiem VAT).

Faktury VAT związane z realizacją projektu zostaną wystawione na każdą z Gmin z osobna, w części odpowiednio jej przypadającej. Powiat przekaże dotację dla każdej z 15 gmin na sfinansowanie projektu i każdy będzie realizował płatności z własnego budżetu. Majątek powstały w wyniku realizacji zadania pozostanie własnością każdej z gmin, w tym Wnioskodawcy i będzie służył nieodpłatnie mieszkańcom gminy i powiatu.

Realizowany projekt jest związany z wykonywaniem zadań własnych gminy, o których mowa w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa deklarację VAT-7.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu w części przypadającej na Wnioskodawcę.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Lidera i Partnerów Projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl