IBPP4/443-1065/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1065/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2009 r. (data wpływu 2 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, Priorytet I - Nowoczesna Gospodarka, działanie 1.1. Infrastruktura Uczelni, realizuje projekt pt. "...", w ramach umowy dotyczącej przygotowania projektu indywidualnego z A. w dniu 29 kwietnia 2008 r. Powyższy projekt uzyska dofinansowanie w wysokości 93,64% i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a w 6,36% finansowany będzie ze środków własnych Politechniki. Dofinansowanie przekazywane będzie w ramach zaliczki na przyszłe wydatki oraz refundacji dotychczas poniesionych kosztów na podstawie składanych wniosków o płatność zawierających zestawienie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki związane z realizacją projektu. Projekt realizowany będzie w obrębie ewidencyjnym 0001 na terenie Ośrodka Politechniki.

Przedmiotem projektu jest rozbudowa i doposażenie Ośrodka w tym: wyposażenie dydaktyczne. Infrastruktura powstała w ramach projektu w całości wykorzystywana będzie do kształcenia wykwalifikowanej. Kształcenie to będzie się odbywać nieodpłatnie w toku studiów na wydziale. Wnioskodawca gwarantuje dalsze finansowanie projektu przez okres co najmniej 5 lat przy pełnym zachowaniu jego trwałości. W ramach realizacji projektu zostaną uzyskane następujące rezultaty: 80 studentów korzystało będzie z infrastruktury wspartej w projekcie, w tym infrastruktury dydaktycznej, utworzonych zostanie 5 nowych etatów dydaktycznych, zorganizowane zostaną 2 seminaria dla przedstawicieli przemysłu.

Do tej pory poniesione zostały wydatki na dokumentacje techniczną oraz studium wykonalności, a poniesione zostaną na audyt, promocję, nadzór inwestycyjny, roboty budowlane, w których to zawarty jest podatek VAT. Po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu pozostałe składniki majątkowe - oprogramowanie, urządzenia, oraz powstała infrastruktura służyć będą działalności wynikającej z celów statutowych uczelni. Składniki majątkowe powstałe w trakcie realizacji projektu nie były i nie będą w całości ani w jakiejkolwiek części w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem VAT, także Uczelnia w świetle art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie ma możliwości odliczenia poniesionego w trakcie realizacji projektu podatku VAT, który w związku z powyższym uznała w całości jako koszt kwalifikowany projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją jak i po zakończeniu realizacji projektu pn. "...", współfinansowanego z Funduszu Rozwoju Regionalnego, gdy zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu są związane z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarto w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), który stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie. Z przepisu tego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych wymienionych w art. 5 ustawy. Regulacja ta wyklucza możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykorzystania ich do czynności zwolnionych od podatku lub nie podlegających temu podatkowi. Czynności edukacyjne wykonywane w ramach działalności statutowej Uczelni nie stanowią usług w rozumieniu przepisu art. 8 cyt. wyżej ustawy. Czynności te nie są dokumentowane fakturami.

Zdaniem Uczelni podatek naliczony przy ww. zakupach, służących realizacji zadań w ramach tego projektu nie podlega odliczeniu, ponieważ zakupy te służą realizacji czynności, które zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu powstałe składniki majątkowe nie będą wykorzystywane na cele związane z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w związku z czym także po zakończeniu realizacji projektu Uczelnia nie ma możliwości odliczenia ani zwrotu podatku VAT.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym należy uznać, że podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 wyżej cyt. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. W myśl przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 powołanego załącznika ustawodawca wymienił usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

W myśl natomiast art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Infrastruktura powstała w ramach projektu w całości wykorzystywana będzie do kształcenia wykwalifikowanej kadr. Kształcenie to będzie się odbywać nieodpłatnie w toku studiów na wydziale. Po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu pozostałe składniki majątkowe - oprogramowanie, urządzenia, oraz powstała infrastruktura służyć będą działalności wynikającej z celów statutowych uczelni. Składniki majątkowe powstałe w trakcie realizacji projektu nie były i nie będą w całości ani w jakiejkolwiek części w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż składniki majątkowe powstałe w wyniku realizacji projektu z żadnym zakresie nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystania powstałych w wyniku realizacji projektu składników majątkowych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność. Ponadto należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga, czy faktycznie czynności edukacyjne wykonywane w ramach działalności statutowej nie stanowią usług w rozumieniu przepisów art. 8 ustawy o VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku, Wnioskodawca nie sformułował pytania w tym zakresie.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości (po zakończeniu realizacji projektu) oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym opisie stanu faktycznego np. zakupione w związku z realizacją projektu towary i usługi zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku, gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl