IBPP4/443-1064/11/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1064/11/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2011 r. (data wpływu 1 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 sierpnia 2011 r. (data wpływu 31 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku od towarów i usług w ramach realizowanej inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku od towarów i usług w ramach realizowanej inwestycji pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 sierpnia 2011 r. (data wpływu 31 sierpnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 sierpnia 2011 r. znak IBPP4/443-1064/11/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miejska - Urząd Miasta jest użytkownikiem wieczystym dwóch nieruchomości (działek) pozostających własnością Skarbu Państwa. Działki są częściowo zabudowane budynkiem socjalnym z kinem, stanowiącym własność Gminy. Budynek, o którym mowa objęty jest zadaniem inwestycyjnym "...", prowadzonym przez Wydział Inwestycji Urzędu Miasta, w ramach którego dokonana zostanie jego modernizacja oraz adaptacja na cele kulturalne. Prace budowlane będą prowadzone zgodnie z dokumentacją projektową, która przewiduje przebudowę obiektu dla celów prowadzenia działalności kulturalnej (w tym prezentacja widowisk muzycznych i teatralnych, projekcje filmowe itd.).

Gmina Miejska - Urząd Miasta jest podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada własny numer NIP. Faktury VAT będą wystawiane na Gminę - Urząd Miasta, która będzie nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu inwestycyjnego.

1 grudnia 2009 r. Wnioskodawca zawarł umowę dzierżawy ww. nieruchomości z B. Zgodnie z umową dzierżawy - nieruchomości, o których mowa wykorzystywane są do magazynowania przedmiotów wykorzystywanych przez B. na cele statutowe. Dzierżawca zobowiązany jest płacić czynsz dzierżawny w określonej wysokości na rzecz Gminy. Po zakończeniu modernizacji budynku podpisany zostanie aneks do umowy (lub zawarta nowa umowa) pomiędzy Gminą i dzierżawcą, uwzględniający zmianę przeznaczenia wydzierżawionych nieruchomości. B. jest miejską instytucją kultury utworzoną przez Gminę Miejską, działającą w ramach statutu będącego załącznikiem do uchwały Rady Miasta z dnia 27 sierpnia 2008 r. Posiada pewien zakres uprawnień m.in. samodzielność w zakresie gospodarki finansowej oraz gospodarowanie mieniem przekazanym w zarząd. W świetle ustawy o podatku od towarów i usług B. jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT, zobowiązanym do dokonywania rozliczeń z tytułu tego podatku na zasadach określonych w przepisach ustawy o VAT.

Z pisma z dnia 29 sierpnia 2011 r. wynika ponadto, że zgodnie z decyzją Prezydenta Miasta, wydaną przez Wydział Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta - budynek, o którym mowa objęty jest zadaniem inwestycyjnym "...". Rodzaj robót budowlanych - remont i przebudowa budynku komunalnego (o funkcji kinowo-teatralno-biurowej) na cele kulturalne oraz wewnętrzne instalacje: elektryczna, słaboprądowa, telekomunikacyjna, odgromowa, wodna, hydrantowa, kanalizacji sanitarnej i opadowej, wentylacji mechanicznej, c.o., klimatyzacji i instalacja stacji trafo.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją inwestycji pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowanym w piśmie z dnia 29 sierpnia 2011 r.), zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W związku z powyższym, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone przepisami warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Zdaniem Wnioskodawcy nabywane usługi (roboty budowlane oraz związane z nimi pozostałe usługi, m.in. nadzory autorskie, nadzory inspektorskie, odbiory) związane z realizacją inwestycji "..." będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, pod warunkiem, że pomiędzy Gminą Miejską - Urzędem Miasta oraz B. będzie zawarta umowa dzierżawy, na mocy której B. zobowiązane będzie do uiszczania czynszu dzierżawnego podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT, na warunkach określonych w umowie. Uprawnionym do wystawiania faktur VAT z tytułu umowy dzierżawy będzie Gmina Miejska - Urząd Miasta. Prawo do odliczania podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji (budowa, rozbudowa, modernizacja) przysługuje Gminie w przypadku, gdy zakończona inwestycja będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych przez okres co najmniej 10 lat, licząc od roku, w którym środek trwały został oddany do użytkowania.

Po zakończonej inwestycji "..." Wnioskodawca podpisze z B. umowę dzierżawy, na mocy której B. zobowiązane będzie do uiszczania czynszu dzierżawnego podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT, na warunkach określonych w umowie. Uprawnionym do wystawiania faktur VAT z tytułu umowy dzierżawy będzie Wnioskodawca.

Wobec powyższego, towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu inwestycyjnego będą miały w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, efekty jakie powstaną w wyniku realizacji projektu będą generowały dla Wnioskodawcy obrót opodatkowany podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter niewątpliwy. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd miasta nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta.

Zatem Urząd Miasta działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest użytkownikiem wieczystym dwóch nieruchomości pozostających własnością Skarbu Państwa. Działki są częściowo zabudowane budynkiem socjalnym z kinem, stanowiącym własność Gminy. Budynek kina objęty jest zadaniem inwestycyjnym pn. "...". Po zakończonej inwestycji Wnioskodawca podpisze z Krakowskim Biurem Festiwalowym umowę dzierżawy, na mocy której dzierżawca zobowiązany będzie do uiszczania czynszu dzierżawnego podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przez umowę dzierżawy, zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Z powyższej definicji wynika, iż umowa dzierżawy ma charakter odpłatny, a czynsz stanowi obligatoryjny element stosunku zobowiązaniowego.

Dzierżawa gruntów stanowi zatem świadczenie usług i czynność ta, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczania podatku od towarów i usług naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizowanego projektu, bowiem zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Nadmienić należy, że warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że zmiana sposobu wykorzystania inwestycji z czynności opodatkowanych do czynności nie opodatkowanych - skutkuje koniecznością weryfikacji odliczenia podatku naliczonego. W takim przypadku zastosowanie znajdują zasady określone w przepisach art. 91 ustawy VAT, dotyczące korekty kwot podatku naliczonego.

Stosownie do przepisu art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym prawo do odliczania podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji (budowa, rozbudowa, modernizacja) przysługuje Gminie w przypadku, gdy zakończona inwestycja będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych przez okres co najmniej 10 lat, licząc od roku, w którym środek trwały został oddany do użytkowania, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl