IBPP4/443-106/10/JP - Prawo do odliczenia podatku VAT lub uzyskania jego zwrotu przez uczelnię wyższą w związku z realizacją projektów dydaktycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-106/10/JP Prawo do odliczenia podatku VAT lub uzyskania jego zwrotu przez uczelnię wyższą w związku z realizacją projektów dydaktycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 lutego 2010 r. (data wpływu 1 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 lutego 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Politechnika jest beneficjentem dofinansowania z Unii Europejskiej w ramach projektów dotyczących działalności dydaktycznej i realizowanych zgodnie z zawartymi umowami.

Wnioskodawca został zobowiązany przez instytucje pośredniczące do przysłania zaświadczenia dotyczącego potwierdzenia faktu, że nie ma możliwości odliczania podatku VAT z faktur zakupu dotyczących projektów.

Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. "...".

Realizowany przez Wnioskodawcę projekt jest jednym z kilkunastu realizowanych przez uczelnię, które zakładają, że ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie ani w trakcie ich realizacji, jak również przez okres 5 lat po ich zakończeniu Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektów takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywał projektów na inne cele opodatkowane VAT.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 26 lutego 2010 r. wszystkie projekty są całkowicie nieodpłatne, tzn. powstałe w wyniku ich realizacji książki, podręczniki, biuletyny, publikacje naukowe, foldery, ulotki, materiały pomocnicze, materiały dydaktyczne, strony internetowe, bazy danych, platforma, wkładki do gazet, reklama płotowa, itp. są nieodpłatne (z platformy i stron www. nie są czerpane żadne korzyści jak np. ogłoszenia płatne).

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektów nie będzie przekazane innemu podmiotowi, właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji projektów pozostanie Politechnika.

W projektach tych nie nastąpi przekazanie efektów powstałych w wyniku realizacji projektów.

Politechnika jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Przedmiotowy projekt będzie realizowany w ramach Współpracy Transgranicznej Republika Czeska-Rzeczpospolita Polska 2007-2013.

Okres realizacji projektu to: 1 czerwiec 2009 r. - 31 maj 2011 r.

Głównym celem projektu jest rozwój współpracy transgranicznej oraz promowanie edukacji i badań naukowych pomiędzy wydziałami budownictwa Wyższej Szkoły i Politechniką. W okresie 2005-2007 obie uczelnie realizowały wspólnie projekt w ramach programu INTERREG IIIA. Obecny projekt stanowi kontynuację współpracy obu uczelni w obszarze badań naukowych, seminariów, konferencji, wspólnych publikacji, które przyczynią się do poprawy wiedzy i kwalifikacji naukowców i studentów.

Projekt ma prowadzić do rozwoju współpracy w zakresie ochrony kulturowych pamiątek opuszczonych obiektów przemysłowych, bowiem obiekty przemysłowe tj. huty, kopalnie, wapienniki wielkie piece mogą być pamiątkami kultury technicznej. Nastąpi wymiana doświadczeń w zakresie ochrony zabytków w Czechach i w Polsce oraz poszukiwane będą możliwości zachowania tych obiektów w ekonomicznie uzasadnionym stanie a także ich wykorzystania. Wspólne badania w tym zakresie będą realizowane z wykorzystaniem specjalistycznych urządzeń pomiarowych, które znajdą zastosowanie przy ocenie stanu technicznego wybranych obiektów zabytkowych. Przewiduje się ponadto wydanie opracowania monograficznego. Wspólne publikacje i monografie przyczynią się do rozwoju i popularyzacji nauki i badań w obszarze przygranicznym.

Wspólne działania podjęte w ramach projektu wpłyną na wzmocnienie się więzi między uczelniami oraz przyczynią się do poszerzenia wiedzy szerokiej społeczności nt. zabytków i obiektów przemysłowych. Nastąpi wymiana informacji i umiejętności. Nauczyciele akademiccy oraz studenci podniosą kwalifikacje. Nawiązane zostaną bliższe kontakty między uczelniami.

Grupę docelową stanowią zarówno:

*

pracownicy naukowi (w sumie 24 nauczycieli akademickich z obu uczelni), którzy podniosą swoją wiedzę oraz zdobędą doświadczenie w zakresie wspólnych badań naukowych,

*

studenci, którzy poprzez publikację artykułów i udział w konferencjach zdobędą wiedzę, ale i zwiększy się ich zainteresowanie transgraniczną działalnością badawczą,

*

szeroka społeczność pogranicza polsko-czeskiego.

Beneficjenci będą korzystać z efektów projektu nieodpłatnie.

W projekcie weźmie udział 24 nauczycieli akademickich (14 z VSB-TU i 10 z PO), 20 studentów z wydziałów budownictwa obu uczelni (10 z VSB-TU i 10 studentów z PO).

Poszczególne wydarzenia (seminaria, konferencje, spotkania dla młodych naukowców) zostaną rozpowszechniane w formie ulotek, które będą dostępne w okolicy uczelni. Informacje będą upubliczniane w mediach po obu stronach granicy. Tablice informacyjne umieszczone będą na Wydziale Budownictwa. Projekt będzie prezentowany na własnych stronach internetowych.

Właścicielem sprzętu zakupionego w ramach cross-finansingu będzie Politechnika.

Planowane zakupy to:

*

materiały biurowe do zarządzania projektem, do prowadzenia prac naukowo-badawczych, do druku materiałów seminaryjno-konferencyjnych, do wydania podręcznika akademickiego,

*

materiały niezbędnych do wykonania badań materiałowych i oceny stanu technicznego obiektu zabytkowego,

*

wyposażenie - niszczarka, meble biurowe do przechowywania i archiwizowania dokumentów - biurko, fotel do stworzenia stanowiska do przygotowywania publikacji,

*

wydatki na usługi tłumaczeniowe,

*

wydatki na usługi notarialne,

*

wydatki na ekspertów i doradców zewnętrznych - pokrycie kosztów badań wykonanych przez zewnętrzne laboratoria - informatyk (grafik),

*

wydatki na usługi zewnętrzne przy organizacji konferencji, seminariów i spotkań,

*

koszty przewozów - koszt transportu na Szkołę Letnią zapewniony przez zewnętrznych przewoźników,

*

koszty związane z wydaniem i wydrukowaniem (podręczniki akademickie, monografie, materiały konferencyjne, seminaryjne, rysunki techniczne),

*

nabycie wyposażenia inwestycyjnego - przegląd aparatury i urządzeń: mieszarka do zapraw (normowa), mieszarka do betonów z pokrywą, wiertła Hilei, kamera termowizyjna, wiertła do pobierania próbek walcowych, wiertarki, termohigrometry, zestawy komputerowe z oprogramowaniem, notebook z oprogramowaniem, rzutnik multimedialny, program Haake,

*

wydatki na promocję - zakup gadżetów na konferencje, sympozja i spotkania badawcze,

*

wydatki na przygotowanie projektu - opinia o wartości aparatury badawczej stanowiącej wkład własny niepieniężny.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 26 lutego 2010 r. Projekt realizowany jest wspólnie z podziałem na zadania dla Lidera i Partnera. Liderem projektu jest Wydział Szkoły a Partnerem Politechnika.

Celem projektu jest rozwój współpracy transgranicznej oraz promowanie edukacji i badań naukowych pomiędzy uczelniami. Projekt ma prowadzić do rozwoju współpracy w zakresie ochrony kulturowych pamiątek opuszczonych obiektów przemysłowych. Prowadzenie wspólnych badań z wykorzystaniem specjalistycznych urządzeń pomiarowych, które znajdują zastosowanie przy ocenie stanu technicznego wybranych obiektów zabytkowych.

Faktury wystawiane są osobno na Lidera i osobno na Partnera (raport częściowy oraz oświadczenie o zrealizowanych wydatkach przedkładane są do kontrolera - Urząd Wojewódzki Wydział Zarządzania Funduszami Europejskimi). Ogólny nadzór nad całością projektu sprawuje Lider.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów do projektu bądź otrzymać jego zwrot.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów do projektu, ani nie ma możliwości odzyskania zwrotu tego podatku wobec uwarunkowań przedstawionych na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca wraz z Wydziałem w okresie od dnia 1 czerwca 2009 r. do dnia 31 maja 2011 r. realizuje wspólny projekt pn. "...", którego celem jest rozwój współpracy transgranicznej oraz promowanie edukacji i badań naukowych pomiędzy uczelniami. Projekt ma prowadzić do rozwoju współpracy w zakresie ochrony kulturowych pamiątek opuszczonych obiektów poprzemysłowych. Wnioskodawca wskazał, iż projekt jest realizowany z podziałem na lidera i partnera. Liderem oraz jednostką sprawującą ogólny nadzór nad całością realizowanego projektu jest Wydział Szkoły. Faktury dokumentujące zakupy wystawiane są osobno na lidera i osobno na partnera (tj. Wnioskodawcę). Wskazano, iż grupę docelową projektu stanowi 24 nauczycieli akademickich (z obu uczelni), studenci oraz społeczność pogranicza polsko-czeskiego.

Wnioskodawca wskazał, iż w związku z realizacją projektu zamierza dokonać zakupu materiałów biurowych, materiałów do badań, wyposażenia (niszczarka, meble biurowe do przechowywania i archiwizowania, biurko, fotel), wyposażenia inwestycyjnego (mieszarka do zapraw (normowa), mieszarka do betonów z pokrywą, wiertła Hilei, kamera termowizyjna, wiertła do pobierania próbek walcowych, wiertarki, termohigrometry, zestawy komputerowe z oprogramowaniem, notebook z oprogramowaniem, rzutnik multimedialny, program Haake, przegląd aparatury i urządzeń). Ponadto zostaną poniesione wydatki związane z nabyciem usług tłumaczenia, notarialnych, ekspertów i doradców zewnętrznych, organizacji konferencji, spotkań, seminariów. Zostaną poniesione koszty związane z wydaniem i wydrukowaniem podręczników akademickich, monografii, materiałów konferencyjnych, seminaryjnych i rysunków technicznych, jak również wydatki przygotowanie projektu i jego promocję (gadżety).

Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, iż będzie właścicielem sprzętu zakupionego w ramach projektu, a powstałe w ramach projektu publikacje, książki, podręczniki, ulotki są nieodpłatne. Beneficjenci będą korzystać z efektów projektu nieodpłatnie. Z Wniosku jednoznacznie wynika, iż Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturę i sprzętem sfinansowanym w ramach przedmiotowego projektu takich jak najem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie.

W oparciu o tak przedstawiony opis przyjęto, iż wszystkie towary i usługi jakie nabywa Wnioskodawca na potrzeby projektu pn. "..." nie mają żadnego związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach wystawianych dla Wnioskodawcy dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawianych dla Wnioskodawcy, a dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym tut. organ zaznacza, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy, tj. Politechniki oraz, że w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją projektu wystawionych dla Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż zakupy dokonane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia czynności opodatkowanych VAT. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości (po zakończeniu realizacji projektu) oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego np. zakupione w związku z realizacją projektu towary i usługi zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność tylko w przypadku, gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność tylko w przypadku, gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl