IBPP4/443-1059/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1059/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2009 r. (data wpływu 2 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 października 2009 r. (data wpływu 13 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 października 2009 r. (data wpływu 13 października 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1059/09/AZ z dnia 28 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina przystępuje do projektu pod nazwą "...", którego Liderem jest Powiat R. zaś partnerami są 3 gminy powiatu. Projekt współfinansowany będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W dniu 8 lipca do Starostwa Powiatowego - Lidera projektu wpłynęła informacja, iż Zarząd Województwa dokonał wyboru wniosku do dofinansowania. Jednym z niezbędnych załączników umowy jest informacja z Urzędu Skarbowego o możliwości odzyskania podatku VAT w odniesieniu do ww. projektu, którą należy dostarczyć do Urzędu Marszałkowskiego.

Przedmiotem Projektu jest stworzenie elektronicznego systemu obiegu dokumentów (SEOD) w urzędach (Starostwo Powiatowe i Urzędy Gmin) oraz ich wybranych jednostkach Organizacyjnych, a także systemu komputerowego wspomagania obsługi interesantów (e-Urząd) oraz inwestycje w środki trwałe niezbędne dla funkcjonowania SEOD i swiadczenia usług publicznych przez Internet. Działania uzupełniające projekt polegać będą na tworzeniu i wdrażaniu systemu informatycznego na poziomie ponadlokalnym z możliwością integracji w przyszłości - o ile zaistnieje taka możliwość - z istniejącymi pokrewnymi systemami stworzonymi na poziomie krajowym, regionalnym.

Efektem realizacji projektu będzie modernizacja urzędów jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych poprzez zwiększenie poziomu wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych.

Bezpośrednim celem projektu jest udostępnienie usług świadczonych drogą elektroniczną przez jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki zależne interesantom, przedsiębiorcom oraz lokalnym społecznościom na poziomie Powiatu poprzez bezpieczną platformę elektroniczna, wspomagająca zarządzanie poszczególnymi urzędami, jednostkami organizacyjnymi oraz Starostwem Powiatowym. W ramach projektu dostarczone zostaną następujące produkty:

* platforma sprzętowa,

* system,

* pomieszczenia pełniące funkcję serwerowni,

* wydzielona sieć LAN i sieć zasilająca dla komputerów w budynkach urzędów.

Będą one stanowić środowisko teleinformatyczne dla świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną.

Zakupione na potrzeby realizacji projektu: komputery, serwery, platformy sprzętowe oraz system po zakończeniu realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności związanych z funkcjonowaniem urzędów JST i ich jednostek organizacyjnych, tj do pracy biurowej, a co za tym idzie nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zakres Projektu obejmuje stworzenie teleinformatycznego środowiska dla świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną.

Dzięki realizacji projektu wzrośnie poziom usług administracyjnych dla klientów, świadczonych drogą elektroniczną oraz zwiększy się efektywność pracy administracji w zakresie realizacji tych usług.

Projekt będzie w 85% finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Priorytet II Społeczeństwo Informacyjne, Działanie 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych oraz w 15% z budżetów JST objętych projektem.

Efekty realizacji projektu będą ogólnodostępne i bezpłatne, w wyniku realizacji projektu Gmina nie będzie osiągać żadnych przychodów.

W uzupełnieniu do wniosku dodatkowo wskazano, iż jako nabywca towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu występował będzie lider projektu - Powiat.

Szczegóły dotyczące realizacji projektu, w tym zasady przekazywania sprzętu poszczególnym partnerom nie zostały jeszcze określone. Zostaną one określone odrębnym porozumieniem po podpisaniu umowy pomiędzy Liderem, a Urzędem Marszałkowskim. Gmina jako partner projektu przekazywała Liderowi własne środki finansowe z tytułu wkładu własnego proporcjonalnie do korzyści odnoszonych z projektu za wyjątkiem kosztów dokumentacji technicznej (koncepcji technicznej projektu, audytów teleinformatycznych i studium wykonalności) oraz doradcy technologicznego, które rozłożone zostaną pomiędzy partnerów po równo. Partnerzy porozumienia upoważniają Lidera do złożenia dokumentacji aplikacyjnej oraz zawarcia umowy o dofinansowanie projektu z Marszałkiem Województwa. Lider składa wnioski o refundację wydatków kwalifikowanych do Urzędu Marszałkowskiego. Dotacja zostanie przekazana na rzecz Lidera.

Wszystkie produkty powstałe w wyniku realizacji projektu będą stanowić środowisko teleinformatyczne dla świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną. Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na etapie tworzenia "bezpiecznej platformy elektronicznej" nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem. Efekty realizacji projektu będą ogólnodostępne i bezpłatne. System elektroniczny powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym np. pobierania opłat z tytułu najmu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako partner umowy ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy podatku w odniesieniu do ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji wydatków projektu "...". Urząd Gminy i Miasta jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym więc nie istnieje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację ww. zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy - na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - należy m.in. zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina przystępuje do projektu pod nazwą "...", którego Liderem jest Powiat zaś partnerami są 3 gminy powiatu. Projekt współfinansowany będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Przedmiotem Projektu jest stworzenie elektronicznego systemu obiegu dokumentów (SEOD) w urzędach (Starostwo Powiatowe i Urzędy Gmin) oraz ich wybranych jednostkach organizacyjnych, a także systemu komputerowego wspomagania obsługi interesantów (e-Urząd) oraz inwestycje w środki trwałe niezbędne dla funkcjonowania SEOD i świadczenia usług publicznych przez Internet. Działania uzupełniające projekt polegać będą na tworzeniu i wdrażaniu systemu informatycznego na poziomie ponadlokalnym z możliwością integracji w przyszłości - o ile zaistnieje taka możliwość - z istniejącymi pokrewnymi systemami stworzonymi na poziomie krajowym, regionalnym.

Wszystkie produkty powstałe w wyniku realizacji projektu będą stanowić środowisko teleinformatyczne dla świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną. Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na etapie tworzenia "bezpiecznej platformy elektronicznej" nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem. Efekty realizacji projektu będą ogólnodostępne i bezpłatne. System elektroniczny powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym.

Gmina jako partner projektu przekazywała Liderowi własne środki finansowe z tytułu wkładu własnego proporcjonalnie do korzyści odnoszonych z projektu za wyjątkiem kosztów dokumentacji technicznej (koncepcji technicznej projektu, audytów teleinformatycznych i studium wykonalności) oraz doradcy technologicznego, które rozłożone zostaną pomiędzy partnerów po równo. Partnerzy porozumienia upoważniają Lidera do złożenia dokumentacji aplikacyjnej oraz zawarcia umowy o dofinansowanie projektu z Marszałkiem Województwa. Lider składa wnioski o refundację wydatków kwalifikowanych do Urzędu Marszałkowskiego. Dotacja zostanie przekazana na rzecz Lidera.

Jako nabywca towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu występował będzie lider projektu - Powiat.

Jak wynika z cytowanych na wstępnie przepisów, realizacja prawa do odliczenia uwarunkowana jest otrzymaniem przez podatnika faktury VAT. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Przede wszystkim zaś zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) faktura dokumentująca sprzedaż powinna zawierać między innymi dane nabywcy i sprzedawcy (nazwy, numery identyfikacji podatkowej) - § 5 ust. 1 pkt 1 i 2.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane dla Lidera Projektu, którym jest Powiat R.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu jest Powiat. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców. W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonuje nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu pod nazwą "...". Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych Gmin oraz Powiatu, będących partnerami projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl