IBPP4/443-1056/10/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 września 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1056/10/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2010 r. (data wpływu 23 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 sierpnia 2010 r. (data wpływu 24 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z 18 sierpnia 2010 r. (data wpływu 24 sierpnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca realizuje projekt pn. "..." w ramach Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007-2013, Priorytet V. Środowisko, Działanie 5.2 Gospodarka Odpadami, typ projektu Rozwój selektywnej zbiórki odpadów wraz z akcją promocyjno-edukacyjną.

Dokonano pozytywnej oceny merytorycznej oraz przyznano dofinansowanie projektu. Projekt aktualnie na etapie przygotowania do podpisania umowy z Urzędem Marszałkowskim Województwa.

Całkowita wartość projektu (PLN) - 5 287 623,96

Koszty kwalifikowane (PLN) - 4 334 118,00

Poziom dofinansowania (PLN) - 3 683 566,88

Projekt obejmować będzie:

* budowę Stacjonarnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (SPSZOK), gdzie mieszkańcy będą mogli dostarczać i nieodpłatnie przekazywać selektywnie zebrane odpady komunalne. Punkt będzie urządzony na terenie Sp. z o.o. w S. i będzie działał w trybie samoobsługowym, tzn. mieszkańcy zobowiązani będą samodzielnie dostarczać, a następnie umieszczać odpady w odpowiednio opisanych kontenerach i pojemnikach,

* urządzenie nowych Terenowych Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (TPSZOK), tj. 200 gniazd dla selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych (papier, szkło, tworzywa sztuczne) rozmieszczonych na terenie miasta C.,

* zorganizowanie 5 sezonowych Terenowych Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Zielonych (TPSZOZ), w dzielnicach miasta C. o przewadze zabudowy jednorodzinnej, gdzie mieszkańcy będą mogli umieszczać odpady zielone pochodzące, np. z przydomowych ogródków,

* realizację programu edukacji w zakresie selektywnej zbiórki odpadów obejmującego zorganizowanie konkursu na zaprojektowanie logo kampanii edukacyjnej, przygotowanie filmu edukacyjnego, wydrukowanie i kolportaż ulotek informacyjnych, organizację spotkań edukacyjnych oraz konkursów dla dzieci i młodzieży.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Wydatki poniesione względem realizacji ww. projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do nieodpłatnej i nieopodatkowanej usługi zbiórki odpadów selektywnie gromadzonych od mieszkańców C. Uwzględniając ww. zdaniem Wnioskodawcy, nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 18 sierpnia 2010 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 18 sierpnia 2010 r.), nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. "..." w ramach Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007-2013, Priorytet V. Środowisko, Działanie 5.2 Gospodarka Odpadami, typ projektu Rozwój selektywnej zbiórki odpadów wraz z akcją promocyjno-edukacyjną.

Projekt obejmować będzie:

* budowę Stacjonarnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (SPSZOK), gdzie mieszkańcy będą mogli dostarczać i nieodpłatnie przekazywać selektywnie zebrane odpady komunalne. Punkt będzie urządzony na terenie Sp. z o.o. w S. i będzie działał w trybie samoobsługowym, tzn. mieszkańcy zobowiązani będą samodzielnie dostarczać, a następnie umieszczać odpady w odpowiednio opisanych kontenerach i pojemnikach,

* urządzenie nowych Terenowych Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (TPSZOK), tj. 200 gniazd dla selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych (papier, szkło, tworzywa sztuczne) rozmieszczonych na terenie miasta C.,

* zorganizowanie 5 sezonowych Terenowych Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Zielonych (TPSZOZ), w dzielnicach miasta C. o przewadze zabudowy jednorodzinnej, gdzie mieszkańcy będą mogli umieszczać odpady zielone pochodzące, np. z przydomowych ogródków,

* realizację programu edukacji w zakresie selektywnej zbiórki odpadów obejmującego zorganizowanie konkursu na zaprojektowanie logo kampanii edukacyjnej, przygotowanie filmu edukacyjnego, wydrukowanie i kolportaż ulotek informacyjnych, organizację spotkań edukacyjnych oraz konkursów dla dzieci i młodzieży.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do nieodpłatnej i nieopodatkowanej usługi zbiórki odpadów, selektywnie gromadzonych od mieszkańców C.

W oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje związek dokonanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, to nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jak sam wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do nieodpłatnej i nieopodatkowanej usługi zbiórki odpadów, selektywnie gromadzonych od mieszkańców.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedź na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do nieodpłatnej i nieopodatkowanej usługi zbiórki odpadów. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl