IBPP4/443-1051/10/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 września 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1051/10/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2010 r. (data wpływu 21 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku VAT na świadczoną przez Wnioskodawcę usługę kulturalną pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku VAT na świadczoną przez Wnioskodawcę usługę kulturalną pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Centrum Kultury jest samorządową instytucją kultury, którą powołano Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 28 sierpnia 2000 r. Instytucja wpisana została do gminnego rejestru uzyskując osobowość prawną.

Instytucja Centrum Kultury rozpoczęła działalność od 1 września 2000 r.

Zgodnie ze statutem nadanym przez Uchwałę dnia 20 czerwca 2007 r. podstawowymi celami instytucji Centrum Kultury są: zaspokajanie kulturalnych potrzeb mieszkańców, promowanie kultury i organizowanie działalności w tej dziedzinie oraz jej współtworzenie we współpracy ze społecznym ruchem kulturalnym, rozwijanie i zaspokajanie potrzeb informacyjnych i kulturalnych mieszkańców miasta poprzez sieć biblioteczną i wydawanie gazety oraz działalność gospodarcza.

Centrum Kultury prowadzi różnorodną działalność tj. organizuje zajęcia dla dzieci i młodzieży jako kółka zainteresowań, warsztaty tematyczne, zespoły taneczno wokalne, taneczno folklorystyczne, prowadzi dział biblioteczny wraz z filiami, organizuje bezpłatne imprezy kulturalne w plenerze i w obiektach instytucji, wynajmuje pomieszczenia oraz sprzęt techniczny do obsługi imprez kulturalnych.

Centrum Kultury jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7.

Centrum Kultury w ramach prowadzonej działalności wykonuje usługę kulturalną pod nazwą "...". Usługa ta adresowana jest do dzieci w wieku od 5 lat do 10 lat. W programie Wnioskodawca zapewnia zwiedzanie kina, gry i zabawy z animatorem. W trakcie Wnioskodawca podaje tort urodzinowy oraz napoje. Impreza odbywa się w budynku Centrum Kultury, zleceniodawcą jest osoba fizyczna wnosząca opłatę za zorganizowanie imprezy. Usługa jest sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 92.34.13-00.00, co zostało potwierdzone przez Urząd Statystyczny w Łodzi pismem z 14 czerwca 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować usługę kulturalną pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywana usługa kulturalna pn. "...", w programie której Wnioskodawca zapewnia zwiedzanie kina, gry i zabawy z animatorem, a także podaje tort i napoje - zgodnie z klasyfikacją PKWiU 92.34.13-00.00 "Usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane" jest usługą kulturalną zwolnioną z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 3 ww. usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT lub obniżenie stawki podatkowej, możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa o VAT lub przepisy wykonawcze do ustawy. Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku.

W myśl przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ww. ustawy wymieniono PKWiU ex 92: "Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

* usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

* usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

* usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

* wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

* wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

* usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

* wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

* działalności agencji informacyjnych,

* usług wydawniczych,

* usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12".

Zgodnie z objaśnieniem do załącznika nr 4 do ww. ustawy powyższe zwolnienie dotyczy wyłącznie tych usług związanych z rekreacją i sportem, które są świadczone przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Również z treści objaśnienia wynika, iż wskazany symbol PKWiU w pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ww. ustawy wraz z oznaczeniem "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Tytuł działu 92 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2010 r., brzmi: "Usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem" i obejmuje on:

* usługi związane z filmami i taśmami wideo (PKWiU 92.1);

* usługi radia i telewizji (PKWiU 92.2);

* inne usługi rozrywkowe, np. usługi w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego, usługi świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, usługi cyrkowe i inne (PKWiU 92.3);

* usługi świadczone przez agencje informacyjne (PKWiU 92.4);

* usługi związane z kulturą, np. usługi bibliotek, muzeów (PKWiU 92.5);

* usługi związane ze sportem (PKWiU 92.6);

* usługi rekreacyjne pozostałe (PKWiU 92.7).

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż ze zwolnienia z podatku nie korzystają usługi wymienione enumeratywnie w treści pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług oraz te usługi związane z rekreacją i sportem, które nie spełniają warunku podanego w objaśnieniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swojej działalności organizuje na zlecenia usługę kulturalną pod nazwą "...". Usługa ta adresowana jest do dzieci w wieku od 5 lat do 10 lat. W programie Wnioskodawca zapewnia zwiedzanie kina, gry i zabawy z animatorem. W trakcie Wnioskodawca podaje tort urodzinowy oraz napoje. Impreza odbywa się w budynku Centrum Kultury, zleceniodawcą jest osoba fizyczna wnosząca opłatę za zorganizowanie imprezy.

Jak wskazał Wnioskodawca zgodnie z klasyfikacją wydaną w dniu 14 czerwca 2010 r. przez Urząd Statystyczny w Łodzi wykonywane usługi zostały zaklasyfikowane do PKWiU 92.34.13-00.00 - "Usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

W tak przedstawionym stanie faktycznym przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest określenie stawki VAT na usługę kulturalną pn. "...", w programie której Wnioskodawca zapewnia zwiedzanie kina, gry i zabawy z animatorem, a także podaje tort i napoje - sklasyfikowaną do PKWiU 92.34.13-00.00 "Usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Należy zauważyć, iż konstrukcja prawna przedmiotu opodatkowania, stawek podatkowych i zwolnień podatkowych w ustawie o VAT opiera się na właściwych klasyfikacjach statystycznych, tj. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej ww. rozporządzeniem z dnia 18 marca 1997 r.

Zaznaczyć należy, iż tut. organ podatkowy nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. To właśnie ten podmiot obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Niniejsza interpretacja została zatem wydana w oparciu o klasyfikację statystyczną wskazaną we wniosku przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca wskazał, iż organizowanie usługi kulturalnej pn. "...", w programie której Wnioskodawca zapewnia zwiedzanie kina, gry i zabawy z animatorem, a także podaje tort i napoje sklasyfikowane zostało do PKWiU 92.34.13-00.00 - "Usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że jeżeli organizowana usługa kulturalna pn. "...", w programie której Wnioskodawca zapewnia zwiedzanie kina, gry i zabawy z animatorem, a także podaje tort mieści się w grupowaniu PKWiU 92.34.13-00.00 "usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane", to nie została ona wymieniona w treści poz. 11 załącznika nr 4 do ww. ustawy jako niekorzystająca ze zwolnienia, i nie jest również zaklasyfikowana do usług związanych z rekreacją i sportem - należy ją zatem uznać za zwolnioną z podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl