IBPP4/443-1046/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1046/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2011 r. (data wpływu 28 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 września 2011 r. (data wpływu 16 września 2011 r.) oraz pismem dnia 14 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części w ramach zadania nr 3 przy wykonywaniu inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części w ramach zadania nr 3 przy wykonywaniu inwestycji pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 września 2011 r. (data wpływu 16 września 2011 r.) oraz pismem dnia 14 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina (od dnia 1 stycznia 2011 r. Miasto), w odpowiedzi na konkurs ogłoszony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pn. "...". Projekt składa się z trzech odrębnych zadań:

1.

rewitalizacja nieużytkowanych wyrobisk na poziomie 170 m i 320 m Zabytkowej Kopalni "..." zlokalizowanej przy ul.... w..., wraz z ich wyposażeniem i dostosowaniem od pełnienia funkcji turystycznych, kulturalnych i rekreacyjnych oraz wykonanie systemu bezpieczeństwa zgodnie z nakazem Urzędu Górniczego,

2.

przebudowa ze zmianą sposobu użytkowania poprzemysłowych budynków "B" i "C" na cele gastronomiczne i hotelarskie wraz z zakupem wyposażenia,

3.

termomodernizacja oraz adaptacja budynku "A" byłego internatu przy ul.... w... na potrzeby Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

Na podstawie umowy o delegowanie realizacji projektu zawartej w dniu 17 sierpnia 2010 r. pomiędzy Gminą a Zabytkową Kopalnią Węgla Kamiennego "..." realizację zadania nr 1 i zadania nr 2 powierzono Zabytkowej Kopalni "..." w.... Na mocy tejże umowy podmiot - ZKWK "..." w... uprawniony jest jako Realizator projektu do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych w ramach tych zadań. Rzeczowa realizacja zadania nr 1 i zadania nr 2 będzie miała miejsce w latach 2011-2012. Majątek wytworzony w ramach projektu będzie wykorzystywany przez ZKWK "..." w... do świadczenia usług opodatkowanych (bilety wstępu dla zwiedzających, usługi wynajmu sali, usługi gastronomiczne i noclegowe). W związku z powyższym uznano tę część podatku VAT za koszt niekwalifikowalny, ponieważ ZKWK "..." w... będzie miała możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT.

Zadanie nr 3 zostało zrealizowane przez Gminę... w latach 2007-2009. Gmina nie miała możliwości odzyskania podatku VAT. Prowadzona od roku 2009 w tym obiekcie przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną działalność jest działalnością niezwiązaną ze sprzedażą opodatkowaną (Poradnia nie pobiera opłat za swoje usługi). W związku z powyższym w zakresie zadania nr 3 w złożonym wniosku o dofinansowanie projektu uznano podatek VAT jako kwalifikowalny do dofinansowania.

Celem dopełnienia wymogów formalnych Urzędu Marszałkowskiego, do złożonego wniosku o dofinansowanie załączone zostało oświadczenie Beneficjenta z dnia 6 sierpnia 2010 r. w sprawie możliwości zwrotu podatku VAT. W oświadczeniu tym stwierdzono, iż Gmina - Urząd Miejski w zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji projektu nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, w związku z czym koszt ten został uznany jako kwalifikowalny.

Jak wyjaśnił Wnioskodawca w piśmie z dnia 12 września 2011 r. oraz w piśmie z dnia 14 września 2011 r. budynek A byłego internatu przy ul.... w... został nieodpłatnie przekazany w trwały zarząd Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego. Ewentualny wynajem pomieszczeń w budynku "A" jest prowadzony przez Centrum.

Dokonane w ramach zadania nr 3 zakupy towarów i usług zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Realizacja projektu w części zadania nr 3 nie ma żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane na potrzeby realizacji zadania nr 3 towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina (od dnia 1 stycznia 2011 r. Miasto) w ramach zadania nr 3 miała prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części przy wykonaniu inwestycji pn. "...", dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013.

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w pismach z dnia 12 września 2011 r. i z dnia 14 września 2011 r.):

Gmina (od dnia 1 stycznia 2011 r. Miasto) nie miała prawa do odliczania podatku VAT w całości ani części w ramach zadania nr 3 przy wykonaniu inwestycji pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom wyłącznie w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, które zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Gmina w odpowiedzi na konkurs ogłoszony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pn. "...". Projekt składa się z trzech odrębnych zadań. W ramach będącego przedmiotem wniosku zadania nr 3 Gmina wykonała termomodernizację oraz adaptację budynku "A" byłego internatu przy ul.... w... na potrzeby Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

Budynek A byłego internatu przy ul.... w... został nieodpłatnie przekazany w trwały zarząd Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego.

Dokonane w ramach zadania nr 3 zakupy towarów i usług zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Realizacja projektu w części zadania nr 3 nie ma żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane na potrzeby realizacji zadania nr 3 towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje bowiem budynek A byłego internatu będący przedmiotem projektu został nieodpłatnie przekazany w trwały zarząd Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego a Wnioskodawca wskazał, że nabywane na potrzeby realizacji zadania nr 3 towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

W świetle powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania nr 3 w ramach inwestycji pn. "...".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gmina (od dnia 1 stycznia 2011 r. Miasto) nie miała prawa do odliczania podatku VAT w całości ani części w ramach zadania nr 3 przy wykonaniu inwestycji pn. "...", należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl