IBPP4/443-1041/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1041/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 27 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." jest:

* prawidłowe w zakresie nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu w części przypadającej na Lidera projektu;

* nieprawidłowe w zakresie nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu w części przypadającej na partnerów projektu.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina realizuje projekt pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Celem projektu jest podniesienie atrakcyjności turystycznej regionu poprzez utworzenie sieci tras rowerowych na terenie powiatu łączących gminy powiatu z sąsiednimi gminami. Projekt realizowany jest we współpracy z gminami powiatu na podstawie zawartej umowy partnerskiej. Całkowity koszt projektu po przeprowadzonych procedurach przetargowych wynosi 2.175.066,00 zł, co stanowi 100% wydatków kwalifikowanych finansowanch w 85% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i w 15% z wkładu własnego partnerów. Umowa o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego została zawarta w dniu 11 sierpnia 2010 r. Gmina jako lider przedsięwzięcia a zarazem beneficjent projektu, odpowiada za jego prawidłową realizację bezpośrednio przed Urzędem Wojewódzkim pełniącym rolę Instytucji Zarządzającej RPO W.

Zgodnie z zawartą umową partnerską po zakończeniu realizacji projektu uzyskana infrastruktura (znaki i wiaty) usytuowane na terenie gminy Partnera zostaną przekazane na jego własność, natomiast inne produkty uzyskane w zakresie promocji (takie jak strona internetowa, przewodniki, mapy) będą stanowić współwłasność Partnerów projektu proporcjonalnie do procentowego udziału w kosztach kwalifikowanych projektu. Każdy z Partnerów odpowiada za zachowanie celów i utrzymanie trwałości projektu przez okres zgodny z wytycznymi IZ RPO W. Mienie powstałe w wyniku realizacji wyżej wymienionego projektu służyć będzie realizacji zadań własnych Gminy w zakresie kultury fizycznej i turystyki. Gmina jako podatnik podatku VAT nie będzie osiągać żadnych przychodów w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Nabywcą towarów i usług w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu jest Wnioskodawca (Lider projektu), przy czym faktury wystawiane są na Urząd Miejski, który działa w imieniu Gminy, jako czynny podatnik VAT posiadający numer identyfikacji podatkowej NIP i składający deklaracje VAT-7.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wykonanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 12 to rada gminy podejmuje stosowną uchwałę w sprawie współdziałania z innymi gminami oraz wydzielenia na ten cel odpowiedniego majątku. Na podstawie ww. przepisów oraz podjętych uchwał przez poszczególne gminy zawarta została umowa partnerska z dnia 14 grudnia 2009 r. pomiędzy 5 Gminami zwanymi Partnerami Projektu dotycząca współpracy w sprawie realizacji projektu. Celem nadrzędnym projektu jest podniesienie atrakcyjności turystycznej regionu poprzez utworzenie sieci tras rowerowych na terenie powiatu.

Właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji projektu będą poszczególni Partnerzy, przy czym każdy Partner będzie właścicielem infrastruktury (znaki, wiaty) usytuowanej na jego terenie oraz współwłaścicielem pozostałych produktów uzyskanych w zakresie promocji (takich jak strona internetowa, przewodniki mapy) w części proporcjonalnej do procentowego udziału w kosztach kwalifikowalnych projektu.

Środki finansowe z tytułu wkładu własnego są przekazywane przez Partnerów projektu na wyodrębniony rachunek bankowy Gminy - Lidera projektu, z którego dokonywane są wszelkie płatności dotyczące realizacji projektu.

Zgodnie z art. 216 ust. 2 pkt 4 ustawy o finansach publicznych wydatki budżetu gminy mogą być przeznaczone na zadania realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.

Przekazanie środków następuje w formie dotacji celowej udzielanej Gminie przez Gminy - Partnerów projektu zgodnie z umowami dotacyjnymi zawartymi na podstawie art. 250 ustawy o finansach publicznych. Dotacje przekazywane są na częściowe sfinansowanie zadań przewidzianych do realizacji w ramach projektu. Kwoty dotacji stanowią wraz z wkładem własnym Lidera (Wnioskodawcy) tylko 15% kosztów kwalifikowalnych projektu, ich wysokość przypadająca na poszczególnych partnerów wynika z procentowego udziału gmin w kosztach realizacji projektu zgodnie z zawartą umową partnerską.

Zgodnie z zawartą umową partnerską między Partnerami projektu efekty rzeczowe uzyskane w projekcie stanowią własność Partnerów projektu w części usytuowanej na ich terenie (infrastruktura) lub współwłasność proporcjonalnie do procentowego udziału w kosztach kwalifikowalnych projektu (w zakresie promocji projektu). Przekazanie należących do Partnerów odpowiednich części uzyskanych elektów rzeczowych nastąpi na podstawie protokołów przekazania.

Przekazanie produktów Partnerom projektu nie nastąpi proporcjonalnie do zaangażowania finansowego Partnerów. Procentowy udział Partnerów w projekcie określony był na etapie zawarcia porozumienia na podstawie deklarowanego przez Partnerów udziału w projekcie. Partnerzy projektu przekazują w formie dotacji celowej środki finansowe na wspólną realizację zadania w wysokości wkładu własnego, natomiast wartość przekazanej infrastruktury wynika z kosztów wytworzenia składników usytuowanych na terenie poszczególnych Gmin.

Środki z funduszy Unii Europejskiej na dofinansowanie projektu są przekazywane wyłącznie na rachunek bankowy Lidera projektu zgodnie z umową o dofinansowanie projektu zawartą pomiędzy Instytucją Zarządzającą RPO W - Województwem a Liderem projektu i Gminami Partnerskimi. Nie były zawierane umowy indywidualne z Liderem i Partnerami. Partnerzy nie otrzymają dofinansowania z Unii Europejskiej indywidualnie.

Według umowy partnerskiej Lider projektu zobowiązany jest do:

* reprezentowania wszystkich Partnerów,

* koordynowania całości projektu,

* przygotowania wniosku aplikacyjnego,

* złożenia wniosku o dofinansowanie do Instytucji Zarządzającej RPO W wraz z kompletem załączników,

* podpisania indywidualnej umowy o dofinansowanie projektu z Instytucją Zarządzającą RPO W i przekazania do wiadomości Partnerów Projektu,

* przeprowadzenia procedur przetargowych oraz realizacji projektu,

* przekazywania do IZ RPO W sprawozdań okresowych z postępu rzeczowego realizacji projektu,

* składania wniosków o płatność nie rzadziej niż raz na 3 miesiące zgodnie z harmonogramem ustalonym z Instytucją Zarządzającą RPO W po podpisaniu umowy o dofinansowanie,

* właściwego wydatkowania środków przekazanych przez Partnerów w formie dotacji celowych stanowiących wkład własny,

* rozliczania środków finansowych zgodnie z zawartą umową partnerską,

* zapewnienia terminowego rozliczenia całości projektu wraz z wnioskiem o płatność końcową i wypełnioną częścią sprawozdawczą z jego realizacji,

* przechowywania dokumentów związanych z realizacją projektu w swojej siedzibie do czasu określonego w umowie o dofinansowanie projektu,

* zapewnienia w imieniu wszystkich uczestników przedsięwzięcia przestrzegania procedur sprawozdawczości, monitoringu, opracowywania i przekazywania raportów do Instytucji Zarządzającej RPO W,

* możliwie szybkiego informowania Partnerów o konieczności podjęcia określonych działań w szczególności w terminie pozwalającym na terminowe odniesienie się do wystąpienia Lidera Projektu,

* prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej w obszarze już prowadzonych ksiąg rachunkowych ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb informacyjnych i obowiązujących przepisów oraz opisu w swojej polityce rachunkowości sposobu powiązania dokumentów zarejestrowanych w informatycznych zbiorach ksiąg z dokumentami źródłowymi,

* otwarcia i prowadzenia wyodrębnionego rachunku bankowego na potrzeby realizacji projektu,

* prowadzenia promocji projektu i koordynacji działań promocyjnych oraz realizacji innych niezbędnych zadań.

Według umowy partnerskiej Partnerzy projektu zobowiązani są do:

* zabezpieczenia środków finansowych na pokrycie wkładu własnego w budżetach Gmin zgodnie z aktualnym harmonogramem rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu,

* rzetelnego przygotowania i przekazania w określonych terminach informacji wymaganych przez Lidera projektu,

* terminowego dostarczania Liderowi projektu odpowiednich oświadczeń i niezbędnych dokumentów zgodnie ze wzorami zatwierdzonymi przez Instytucję Zarządzającą RPO W,

* przekazywania informacji finansowych i sprawozdawczych w terminach i formie umożliwiającej przygotowanie wniosku o płatność do Instytucji Zarządzającej RPO W,

* przedstawienia na żądanie Lidera projektu i w określonym przez niego terminie wszelkich dokumentów, informacji i wyjaśnień związanych z realizacją projektu oraz prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej zgodnie z obowiązującymi przepisami co najmniej w zakresie ewidencji wytworzonego majątku w ramach realizacji projektu,

* prowadzenia promocji projektu zgodnie z wytycznymi Instytucji Zarządzającej RPO W, w szczególności publikowania informacji na stronach internetowych, w prasie i materiałach promocyjnych oraz używanie odpowiednich logotypów we wszelkiej korespondencji dokumentacji dotyczącej projektu,

* przechowywania dokumentów związanych z realizacją projektu w swoich siedzibach do czasu określonego w umowie o dofinansowanie oraz archiwizacji wszelkiej dokumentacji związanej z projektem dotyczącej części przez nich realizowanej,

* zachowania celów i utrzymania trwałości projektu przez okres zgodny z aktualnymi wytycznymi IZ RPO W,

* pokrycia ewentualnych wydatków niezakwalifikowanych do refundacji w zakresie przypadającym na Partnera,

* w przypadku niedochowania terminów lub nie wywiązania się którejkolwiek ze stron z przyjętych w drodze porozumienia obowiązków, które spowodują nieprzewidziane skutki finansowe, strona winna zaniedbania zobowiązuje się do pokrycia dodatkowych kosztów finansowych w pełnej wysokości.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT zarówno przez Wnioskodawcę - Lidera jak i Partnerów projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu pn. "..." Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do projektu pn. "..." Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż wydatki ponoszone na realizację projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, o czym stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu w części przypadającej na Lidera projektu;

* nieprawidłowe w zakresie nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu w części przypadającej na partnerów projektu.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011 r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Należy zauważyć, iż ze zwolnienia od podatku mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Natomiast nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji nie rodzi po stronie nabywcy (w tym przypadku Gminy) żadnych konsekwencji w podatku należnym, dlatego czynność ta (nabycie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Nie można zatem uznać, iż utworzenie sieci tras rowerowych jako zadanie własne Gminy wykonywane w imieniu i na własną odpowiedzialność przez Gminę, jest czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia, bowiem Gmina w związku z utworzeniem sieci tras rowerowych nie świadczy żadnych usług i nie dokonuje dostawy towarów, lecz dokonuje wyłącznie zakupów. Dopiero dysponowanie powstałym mieniem może być rozpatrywane w kategorii czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co w konsekwencji ma wpływ na prawo do odliczenia podatku VAT. W rezultacie o prawie do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowanym projektem, decyduje sposób wykorzystania przez Gminę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia, tj. wykorzystanie go do czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub do czynności nieopodatkowanych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Celem projektu jest podniesienie atrakcyjności turystycznej regionu poprzez utworzenie sieci tras rowerowych na terenie powiatu łączących gminy powiatu z sąsiednimi gminami.

Projekt realizowany jest we współpracy z gminami powiatu na podstawie zawartej umowy partnerskiej.

Nabywcą towarów i usług w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu jest Wnioskodawca (Lider projektu).

Mienie powstałe w wyniku realizacji wyżej wymienionego projektu służyć będzie realizacji zadań własnych Gminy w zakresie kultury fizycznej i turystyki.

Właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji projektu będą poszczególni Partnerzy, przy czym każdy Partner będzie właścicielem infrastruktury (znaki wiaty) usytuowanej na jego terenie oraz współwłaścicielem pozostałych produktów uzyskanych w zakresie promocji (takich jak strona internetowa, przewodniki mapy) w części proporcjonalnej do procentowego udziału w kosztach kwalifikowalnych projektu.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT zarówno przez Wnioskodawcę - Lidera jak i Partnerów projektu.

Na realizacje projektu partnerzy będą przekazywali Liderowi (Wnioskodawcy) wkład własny. Partnerzy projektu przekazują w formie dotacji celowej środki finansowe na wspólną realizację zadania w wysokości wkładu własnego, natomiast wartość przekazanej infrastruktury wynika z kosztów wytworzenia składników usytuowanych na terenie poszczególnych Gmin.

Zgodnie z zawartą umową partnerską po zakończeniu realizacji projektu uzyskana infrastruktura (znaki i wiaty) usytuowane na terenie gminy Partnera zostaną przekazane na jego własność, natomiast inne produkty uzyskane w zakresie promocji (takie jak strona internetowa, przewodniki, mapy) będą stanowić współwłasność Partnerów projektu proporcjonalnie do procentowego udziału w kosztach kwalifikowanych projektu.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu w części przypadającej na Wnioskodawcę (tj. Lidera projektu) nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części przypadającej na Lidera projektu.

Natomiast odnośnie kwestii prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu w części przypadającej na Partnera projektu, należy rozważyć, czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy o VAT wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o wotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik (zleceniobiorca) sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy. Powyższe wynika wprost z przepisu art. 8 ust. 2a ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z cyt. przepisem w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

W myśl art. 30 ust. 3 ustawy o VAT w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca będzie realizował projekt wraz z Partnerami tj. z gminami powiatu.

Dotacji nie otrzymują indywidualnie Partnerzy, tylko Lider projektu - Gmina.

Wszystkie faktury za dostawy i usługi wystawione będą na Lidera projektu.

Partnerzy projektu przekażą Wnioskodawcy środki finansowe z tytułu wkładu własnego.

W związku z faktem, iż Partnerzy projektu z tytułu realizacji projektu zobowiązani będą do świadczenia pieniężnego na rzecz Lidera (Wnioskodawcy), mamy do czynienia z dostawą towarów oraz z odpłatnym świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz Partnerów projektu.

A zatem z uwagi na fakt, iż część projektu zrealizowana zostanie w zamian za świadczenie pieniężne (wkład własny), nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Podkreślenia wymaga, iż dla opodatkowania danej czynności nie jest istotnym czy wykonanie tej czynności prowadzi do powstania po stronie świadczącego zysku czy też straty. Opodatkowaniu bowiem podatkiem VAT podlega każde świadczenie, za które zostało wypłacone wynagrodzenie.

Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie pokrywa koszty świadczenia czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca jest Liderem projektu, nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę - dotyczy to również sytuacji, gdy towary będą przekazywane Partnerom jak również roboty inwestycyjne realizowane będą bezpośrednio na majątku Partnera - to biorąc pod uwagę cyt. przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca będzie działał w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym lecz na rachunek innych podmiotów, tj. Gmin (Partnerów).

Zatem koszty zakupu towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (Partnerzy projektu) niż podmiot obciążony (Gmina - Lider) przez dokonującego dostawy towaru (świadczącego usługę), Wnioskodawca zobowiązany będzie przenieść na faktycznego odbiorcę (Partnerów projektu). Przyjęta praktyka i orzecznictwo dopuszczają sytuacje, w których koszty niektórych towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez dokonującego dostawy towaru lub przez świadczącego usługę, mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę. Wnioskodawca sam wskazał, iż po zakończeniu realizacji projektu uzyskana infrastruktura (znaki i wiaty) usytuowane na terenie gmin Partnerów zostaną przekazane na jego własność natomiast pozostała część wytworzonego mienia będzie stanowić współwłasność wszystkich partnerów. Przekazanie produktów Partnerom projektu nie nastąpi proporcjonalnie do zaangażowania finansowego Partnerów, wartość przekazanej infrastruktury wynika z kosztów wytworzenia składników usytuowanych na terenie poszczególnych Gmin.

Reasumując w ocenie organu podatkowego nabycie w ramach projektu towarów i usług przez Wnioskodawcę winno być przedmiotem odsprzedaży towarów i usług dla Partnerów projektu przy zastosowaniu tej samej stawki co stawka, według której towary i usługi zostaną opodatkowane przez dostawcę faktycznie sprzedającego towary lub usługodawcę faktycznie świadczącego te usługi. Wnioskodawca (Lider) będzie występował zatem w charakterze zarówno otrzymującego towary i usługi, jak i sprzedającego towary i wyświadczającego usługi (na rzecz Partnerów projektu).

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przypadku, o którym mowa wyżej Wnioskodawca powinien wystawić fakturę dla Partnerów projektu. Podsumowując, zakupione przez Wnioskodawcę towary i usługi w części przypadającej na Partnerów projektu zostaną przez Wnioskodawcę wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "Sieć tras rowerowych na terenie powiatu-infrastruktura aktywnych form turystyki" w części przypadającej na Partnerów projektu. Jednocześnie będzie zobowiązany - jako sprzedający towary i świadczący usługi - do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

Natomiast Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części przypadającej na Gminę - Lidera.

W konsekwencji oceniane całościowo stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące możliwości odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji inwestycji, uznać należy za:

* prawidłowe w zakresie nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu w części przypadającej na Lidera projektu;

* nieprawidłowe w zakresie nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu w części przypadającej na partnerów projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy (Lidera projektu) i nie odnosi się do Partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl