IBPP4/443-1040/11/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1040/11/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanego wsparcia finansowego na realizację projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanego wsparcia finansowego na realizację projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływy 5 sierpnia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest fundacją, czynnym podatnikiem VAT-u. W celu realizacji działalności statutowej, m.in. pozyskuje środki w ramach umów zawartych z Instytucjami Wdrażającymi (programy regionalne MRPO, WUK POKL).

Wnioskodawca będzie realizować projekt pn. "..." w ramach projektu dofinansowanego z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) Działanie 8.2.1.

Zgodnie z umową o dofinansowanie, wsparcie na realizację projektu Wnioskodawca otrzymuje w formach:

a.

w formie płatności ze środków europejskich,

b.

w formie dotacji celowej z budżetu krajowego.

Wsparcie na realizację projektu Wnioskodawca otrzymuje jako zaliczki według harmonogramu zawartego w umowie, a w szczególnych przypadkach jako refundację kosztów poniesionych przez Fundację. Uczestnicy projektu nie wnoszą samodzielnie żadnych opłat.

Cechy charakterystyczne projektu:

Celem projektu jest podniesienie przedsiębiorczości, wiedzy z zakresu możliwości zakładania działalności gospodarczej typu spinn-out/spinn-off w obszarze kultury oraz świadomości na temat możliwości współpracy uczelni z otoczeniem biznesowym (przemysłem kreatywnym) w środowisku uczelni.

Cele szczególne będą osiągane poprzez:

1.

podnoszenie wiedzy i umiejętności z zakresu zakładania przedsiębiorstw - poprzez udział uczestników w szkoleniach o tematyce spinn-out/spinn-off, oraz w szkoleniach kompetencyjnych w obszarze kultury,

2.

podniesienie umiejętności z tworzenia biznes-planu poprzez szkolenia i doradztwo,

3.

podniesienie wiedzy z zakresu specyfiki funkcjonowania przedsiębiorstw związanych z przemysłem kulturalnym poprzez praktyki,

4.

podniesienie świadomości w środowisku naukowym z zakresu możliwości współpracy uczelni z przemysłem kreatywnym poprzez udział w konferencji tematycznej, zapoznanie się z publikacją oraz korzystanie z platformy.

W szczególności działania wymienione powyżej obejmują:

* informację i promocję projektu,

* monitoring i ewaluację,

* rekrutacje,

* szkolenia spinn off i spinn out,

* zajęcia kompetencyjne,

* praktyki,

* doradztwo - pomoc w przygotowaniu biznes planu,

* promocja przedsiębiorczości akademickiej w kulturze,

* stworzenie platformy współpracy w obszarze przemysłu kreatywnego,

* raport dotyczący innowacji i nowych technologii,

* konferencja.

Projekt skierowany jest do studentów, doktorantów z terenu Województwa.

W piśmie z dnia 1 sierpnia 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że działania wykonywane w ramach projektu będą wykonywane całkowicie nieodpłatnie. Uczestnicy projektu będą brać udział w projekcie nieodpłatnie, nie będą wnosić żadnych opłat wpisowych, opłat za udział, ani też jakichkolwiek żadnych innych opłat. Otrzymane dofinansowanie nie stanowi dopłaty do ceny, jest dofinansowaniem ogólnym (dofinansowanie kosztowe), przeznaczonym wyłącznie na pokrycie wydatków ściśle związanych z realizacją przedsięwzięcia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy otrzymywane przez Fundację wsparcie na realizację projektu stanowi obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, wsparcie na realizację projektu jest dotacją, która jest dofinansowaniem celowym przeznaczonym na pokrycie kosztów realizacji konkretnego projektu.

Dotacja jaką Wnioskodawca otrzymuje na realizację projektu ma pokryć koszty jego realizacji. Wysokość dotacji - jako wsparcie na realizację projektu jest tak skalkulowana - aby pokryła koszty realizacji projektu. Projekt, ze swojego założenia, jest non profit, tak więc realizacja projektu nie przysporzy Fundacji dochodu, dotacja jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Fundację w związku z realizacją projektu (wydatki kwalifikowane). Tym samym Wnioskodawca uważa, że otrzymana przez Fundację dotacja nie stanowi obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Formułując własne zdanie Wnioskodawca wspomógł się interpretacjami indywidualnymi w podobnej sprawie o numerze IBPP4/443-352/11/JP oraz IBPP4/443-10-23/10/AŚ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. nadanym ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w celu realizacji działalności statutowej pozyskuje środki w ramach umów zawartych z Instytucjami Wdrażającymi. Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "..." w ramach dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Wsparcie na realizację projektu Wnioskodawca otrzyma jako zaliczki według harmonogramu zawartego w umowie.

Wnioskodawca wskazał, że otrzymane dofinansowanie nie stanowi dopłaty do ceny, jest dofinansowaniem ogólnym (dofinansowaniem kosztowym) przeznaczonym wyłącznie na pokrycie wydatków ściśle związanych z realizacją przedsięwzięcia.

Działania wykonywane w ramach projektu będą wykonywane całkowicie nieodpłatnie. Uczestnicy projektu będą brać udział w projekcie nieodpłatnie, nie będą wnosić żadnych opłat wpisowych, opłat za udział w projekcie.

Projekt jest skierowany do studentów, doktorantów z terenu Województwa.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis zdarzenia przyszłego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja, dofinansowanie otrzymane na realizację projektu pn. "..." w celu pokrycia kosztów realizacji projektu nie stanowi dopłaty do ceny towaru lub usługi, tym samym nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl