IBPP4/443-1038/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1038/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2009 r. (data wpływu 31 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w zakresie realizacji inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w zakresie realizacji inwestycji pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako beneficjent złożył w kwietniu 2009 r. wniosek na realizację projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pn. "...".

Projekt ten będzie finansowany z budżetu gminy z umorzenia pożyczki z WFOŚ i GW oraz funduszy Unii Europejskiej. Gmina realizuje projekt poprzez swoją jednostkę wykonawczą jaką jest Urząd Gminy.

Głównym założeniem projektu jest kompleksowa "..." umiejscowionej przy drodze gminnej w sołectwie. Głównym założeniem projektu jest poprawa jakości powietrza i zmniejszenie kosztów utrzymania budynku szkoły.

Realizacja projektu polegać będzie na kompleksowych działaniach termomodernizacyjnych, włącznie z wymianą kotła grzewczego i modernizacji centralnego ogrzewania, dzięki czemu zmniejszy się zużycie gazu i emisja zanieczyszczeń.

Składając wniosek o dofinansowanie ww. projektu Wnioskodawca wykazał podatek VAT jako koszt kwalifikowany zakładając, że nie ma możliwości jego odliczenia.

Celem bezpośrednim inwestycji jest zmniejszenie emisji substancji zanieczyszczających wprowadzanych do powietrza. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez zmniejszenie strat ciepła w budynku oraz podwyższenie sprawności systemu grzewczego.

Celem pośrednim, będzie zapewnienie odpowiedniej jakości powietrza w pomieszczeniach sal lekcyjnych, sali gimnastycznej, kuchni i stołówki, co ma zasadnicze znaczenie dla samopoczucia, zdrowia oraz komfortu pracy użytkowników obiektu zarówno dzieci, nauczycieli jak i pracowników obsługi.

Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach działalności statutowej Gminy, jest ona zadaniem publicznym nałożonym odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego (art. 7 ustawy z dnia o samorządzie gminnym) i nie będzie stanowić przedmiotu działalności gospodarczej.

Urząd Gminy jest czynnym podatnikiem podatku VAT i wykonuje czynności opodatkowane takie jak: dzierżawa i najem, refakturowanie usług za media, użytkowane wieczyste, reklama, usługi w zakresie budowy przyłączy kanalizacyjnych.

Gmina i Urząd Gminy w ramach rozliczeń podatku VAT stosuje jeden numer identyfikacji podatkowej NIP, gdyż Gmina nie może wykonywać swoich zadań statutowych bez udziału Urzędu Gminy.

Czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie są związane w żaden sposób z projektowaną inwestycją.

Jak wynika z uzupełnienia wniosku z dnia 15 października 2009 r. wniosek dotyczy tylko podatku VAT a informacja o koszcie kwalifikowanym została podana jedynie informacyjnie.

Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Gminę.

Inwestycja po zakończeniu zwiększy wartość budynku Szkoły Podstawowej, który jest oddany w trwały zarząd Dyrektorowi szkoły.

Faktury dokumentujące nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu są wystawiane na Urząd Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ma prawo odliczyć podatek VAT naliczony w zakresie realizacji inwestycji pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina w imieniu, której działa Urząd Gminy, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ujętego w kosztach realizowanego projektu pn. "...", ponieważ wydatek ten nie jest związany z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi i wykonywanymi przez Gminę w związku z tym podatek VAT w ramach dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 będzie kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

Stosownie do art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy jest zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy, jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako beneficjent złożył w kwietniu 2009 r. wniosek na realizację projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pn. "...".

Głównym założeniem projektu jest kompleksowa "..." umiejscowionej przy drodze gminnej w sołectwie. Głównym założeniem projektu jest poprawa jakości powietrza i zmniejszenie kosztów utrzymania budynku szkoły.

Realizacja projektu polegać będzie na kompleksowych działaniach termomodernizacyjnych, włącznie z wymianą kotła grzewczego i modernizacji centralnego ogrzewania, dzięki czemu zmniejszy się zużycie gazu i emisja zanieczyszczeń.

Celem bezpośrednim inwestycji jest zmniejszenie emisji substancji zanieczyszczających wprowadzanych do powietrza. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez zmniejszenie strat ciepła w budynku oraz podwyższenie sprawności systemu grzewczego.

Celem pośrednim, będzie zapewnienie odpowiedniej jakości powietrza w pomieszczeniach sal lekcyjnych, sali gimnastycznej, kuchni i stołówki, co ma zasadnicze znaczenie dla samopoczucia, zdrowia oraz komfortu pracy użytkowników obiektu zarówno dzieci, nauczycieli jak i pracowników obsługi.

Czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie są związane w żaden sposób z projektowaną inwestycją.

Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Gminę.

Faktury dokumentujące nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu są wystawiane na Urząd Gminy.

Inwestycja po zakończeniu zwiększy wartość budynku Szkoły Podstawowej, który jest oddany w trwały zarząd Dyrektorowi szkoły.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż oddanie nieruchomości w trwały zarząd dokonywane jest w drodze decyzji przez właściwy organ. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony.

Przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), z których wynika oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd. W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "...".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl