IBPP4/443-1032/11/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1032/11/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 9 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 9 września 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest działającą od 1993 r. osobą prawną, której działalność ukierunkowana jest na podejmowanie inicjatyw na rzecz rozwoju różnych dziedzin życia społeczno-gospodarczego, prowadzenie lokalnego muzeum, wydawanie czasopisma, publikacji książkowych, renowacja zabytków itp. Utrzymuje się ze składek członkowskich, darowizn, kwest publicznych. Wszystkie pozyskane środki przeznaczone są na cel statutowy.

W 2010 r. Wnioskodawca złożył wniosek o dotację unijną na sfinansowanie przewodnika po gminie W. oraz gminach zrzeszonych w Lokalnej Grupie Działania. Wniosek otrzymał dofinansowanie, wydrukowano przewodnik, obecnie należy rozliczyć dotację. Składając wniosek o płatność jednym z załączników jest indywidualna interpretacja czy Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Z odrębnych przepisów wynika, że nie jest, więc nie może go odzyskać, co stanowiło podstawę do uwzględnienia we wniosku podatku jako kosztu kwalifikowanego, podlegającego zwrotowi przez dotację.

W piśmie z dnia 5 września 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że przedmiotem złożonego wniosku jest wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego w ramach realizowanego działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów. Intencją Wnioskodawcy nie było zapytanie o stwierdzenie czy Wnioskodawca jest płatnikiem VAT lecz uzyskanie odpowiedzi czy może odliczyć podatek VAT.

Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego wskazując, że operacja w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW w ramach małych projektów polegała na stworzeniu przewodnika po gminie W. i okolicy, promującego walory historyczne, turystyczne, kulturalne i przyrodnicze tych ziem. Powstał piękny przewodnik pt. "Przewodnik..." liczący 216 stron i 283 ilustracje. Projekt realizowano w 2010 r. Wiele prac wykonano społecznie. Obróbkę zdjęć, łamanie tekstu, korekty, druk i oprawę zlecono fachowej firmie. Przewodnik jest rozprowadzany nieodpłatnie. Jest również wysyłany do różnych szkół i bibliotek. Stanowi doskonałą wizytówkę miasta i gminy oraz jest ich najlepszą promocją.

Efekty projektu w postaci wydrukowanego "Przewodnika..." oraz jego nieodpłatna dystrybucja (rozdawanie) nie generują obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Usługi nabyte w celu realizacji tego projektu (potwierdzone fakturą) nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 5 września 2011 r.):

Czy Wnioskodawcy przysługuje możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od nabytej usługi w ramach realizacji działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów, którego efektem było powstanie "Przewodnika...".

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 5 września 2011 r.), nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od nabytej usługi w ramach realizacji działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów, którego efektem było powstanie "Przewodnika...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Powstał przewodnik pt. "Przewodnik...". Wiele prac wykonano społecznie. Obróbkę zdjęć, łamanie tekstu, korekty, druk i oprawę zlecono fachowej firmie. Przewodnik jest rozprowadzany nieodpłatnie. Jest również wysyłany do różnych szkół i bibliotek. Efekty projektu w postaci wydrukowanego przewodnika oraz jego nieodpłatna dystrybucja nie generują obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Usługi nabyte w celu realizacji projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", składających deklaracje VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawcy nie będzie zatem przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktury dotyczącej zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych usług do wykonywania czynności opodatkowanych udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl