IBPP4/443-1030/11/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1030/11/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2011 r. (data wpływu 21 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanej dotacji oraz wkładu własnego na pokrycie wydatków realizowanego podprojektu XXX za obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie w zakresie uznania otrzymanej dotacji oraz wkładu własnego na pokrycie wydatków realizowanego podprojektu XXX za obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest instytucją, powołaną do prowadzenia działalności na rzecz rozwoju regionu i promocji. Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy: wspieranie rozwoju regionu poprzez przekształcenia strukturalne i własnościowe, inicjowanie i promowanie przedsiębiorczości, inicjowanie i wspieranie inicjatyw gospodarczych organizowanych na rzecz tworzenia nowych miejsc pracy, podnoszenie kwalifikacji i dostarczanie wiedzy z zakresu zakładania, prowadzenia, zarządzania i finansowania firm oraz uczestnictwo we wdrażaniu programów europejskich.

Obecnie Wnioskodawca realizuje podprojekt XXX, który jest realizowany w ramach projektu (...)współfinansowanego w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, (...). Dotacja z (...), (...) stanowi 85% wartości budżetu podprojektu, natomiast pozostałe 15% jest wkładem własnym realizatora (Wnioskodawcy).

Podprojekt jest realizowany w partnerstwie z R. Macedonia (Grecja) oraz A., gdzie Wnioskodawca pełni funkcję lidera.

Lider nie otrzyma od partnerów żadnych środków finansowych na realizację w swoim zakresie podprojektu. Każdy z partnerów realizuje przydzielone mu we wniosku o udzielenie wsparcia działania ponosząc wydatki w ramach środków przewidzianych dla poszczególnych linii budżetowych w części budżetu podprojektu dotyczącego poszczególnych partnerów.

Celem podprojektu jest wzmocnienie kompetencji menadżerów funduszy kapitału zalążkowego oraz pracowników instytucji transferu technologii poprzez stworzenie i wdrożenie programu szkoleniowego (...).

Zaplanowano następujące działania projektowe:

* przeprowadzenie badań w regionach partnerskich w celu określenia luk kompetencyjnych oraz potrzeb edukacyjnych menadżerów funduszy kapitału zalążkowego. Każdy partner przeprowadzi badania we własnym regionie na podstawie wspólnej metodologii i wspólnego kwestionariusza badań. Na podstawie wyników badań zostaną przygotowane raporty regionalne oraz wspólny raport z badań. Wyniki badań będą również podstawą, do stworzenia wspólnego dla wszystkich partnerów programu szkoleniowego.

* przygotowanie strony internetowej podprojektu.

* organizacja spotkań/seminariów dla pracowników instytucji transferu technologii oraz przedstawicieli funduszy kapitału zalążkowego. Spotkania będą zorganizowane w celu identyfikacji beneficjentów oraz promocji prowadzonych badań. Udział w spotkaniach będzie bezpłatny.

* organizacja szkoleń dla beneficjentów podprojektu. Każdy z partnerów zorganizuje dwudniowe szkolenie w oparciu o przygotowany w projekcie program szkoleniowy, a także zorganizuje seminarium poświęcone tematyce funduszy typu venture capital. Udział w spotkaniach będzie bezpłatny.

* organizacja konferencji kończącej podprojekt przy współpracy z Europejską Siecią.... Konferencja dla około 100 uczestników odbędzie się w Krakowie lub w Brukseli. Udział w konferencji będzie bezpłatny.

* organizacja wizyt studyjnych w Polsce, Grecji i w Hiszpanii. Wizyty studyjne dla przedstawicieli partnerów projektu.

* udział przedstawicieli partnerów projektu w konferencjach organizowanych przez konsorcjum S. w K., K. i L.

* publikacja raportu projektowego (raport z badań) w ilości 2000 egzemplarzy rozpowszechnianego bezpłatnie wśród beneficjentów ostatecznych projektu i osób zainteresowanych.

Z tytułu udziału w organizowanych przez partnerstwo działaniach uczestnicy podprojektu (beneficjenci ostateczni) nie będą ponosić jakichkolwiek opłat, wobec czego Wnioskodawca nie uzyska przychodów. Wydatkowanie środków finansowych podprojektu nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie stanowi dopłaty do ceny usługi, lecz ma na celu pokrycie kosztów ponoszonych w związku z realizowanym projektem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zaplanowane środki finansowe (dotacja 85% oraz wkład własny Wnioskodawcy 15%) na pokrycie wydatków kwalifikowanych realizowanego podprojektu nie będą stanowiły obrotu, czyli nie będą zwiększały podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Środki finansowe (otrzymana dotacja rozwojowa 85% oraz wkład własny Wnioskodawcy 15%) w ramach podprojektu XXX współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, (...) mają na celu pokrycie części kosztów poniesionych w związku z realizowanym podprojektem, który dla Wnioskodawcy jest wypełnianiem misji statutowej i nie będzie generował przychodów. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach podprojektu nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie są adresowane do konkretnego odbiorcy nie będą zatem stanowiły odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, jak również nie mogą być traktowane jako takie w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym wydatkowanie środków podprojektowych nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z tytułu udziału w organizowanych przez Partnerstwo działaniach uczestnicy projektu (beneficjenci ostateczni) nie będą ponosić jakichkolwiek opłat, wobec czego Wnioskodawca nie uzyska przychodów.

Założone wydatki podprojektu (finansowane z otrzymanej dotacji oraz wkładu własnego) nie mają bezpośredniego związku ze sprzedażą nie stanowią dopłaty do ceny świadczonych usług. Zaplanowane w budżecie podprojektu środki finansowe w całości posłużą sfinansowaniu przewidzianych działań podprojektowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Pojęcie sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT i należy przez nie rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania (obrotu) jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest przez inny podmiot (np. organ administracji rządowej, samorządowej, organizacji społecznej itp.) w celu sfinansowania lub dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług (istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a ceną dostarczanych towarów lub świadczonych usług), to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy.

Natomiast otrzymana dotacja niemająca bezpośredniego wpływu na cenę usługi, mająca na celu ogólne dofinansowanie działalności, nieuzależniona od ilości i wartości świadczonych usług, nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W treści wniosku wskazano, że Wnioskodawca jest instytucją, powołaną do prowadzenia działalności na rzecz rozwoju regionu i promocji. Obecnie Wnioskodawca realizuje podprojekt XXX, który jest realizowany w ramach projektu (...)współfinansowanego w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, (...). Dotacja z (...), (...) stanowi 85% wartości budżetu podprojektu, natomiast pozostałe 15% jest wkładem własnym realizatora (Wnioskodawcy).

Podprojekt jest realizowany w partnerstwie z R. Macedonia (Grecja) oraz A., gdzie Wnioskodawca pełni funkcję lidera.

Lider nie otrzyma od partnerów żadnych środków finansowych na realizację w swoim zakresie podprojektu. Każdy z partnerów realizuje przydzielone mu we wniosku o udzielenie wsparcia działania ponosząc wydatki w ramach środków przewidzianych dla poszczególnych linii budżetowych w części budżetu podprojektu dotyczącego poszczególnych partnerów.

Celem podprojektu jest wzmocnienie kompetencji menadżerów funduszy kapitału zalążkowego oraz pracowników instytucji transferu technologii poprzez stworzenie i wdrożenie programu szkoleniowego (...).

Zaplanowano przeprowadzenie szeregu działań projektowych, tj. przeprowadzenie badań w regionach partnerskich, przygotowanie strony internetowej podprojektu, organizacja spotkań/seminariów dla pracowników instytucji transferu technologii oraz przedstawicieli funduszy kapitału zalążkowego (udział w spotkaniach będzie bezpłatny), organizacja bezpłatnych szkoleń dla beneficjentów podprojektu, organizacja konferencji (udział w konferencji będzie bezpłatny), organizacja wizyt studyjnych dla przedstawicieli partnerów projektu, udział przedstawicieli partnerów projektu w konferencjach, publikacja raportu projektowego (raport z badań) w ilości 2000 egzemplarzy rozpowszechnianego bezpłatnie wśród beneficjentów ostatecznych projektu i osób zainteresowanych.

Z tytułu udziału w organizowanych przez partnerstwo działaniach uczestnicy podprojektu (beneficjenci ostateczni) nie będą ponosić jakichkolwiek opłat, wobec czego Wnioskodawca nie uzyska przychodów. Wydatkowanie środków finansowych podprojektu nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą nie stanowi dopłaty do ceny usługi, lecz ma na celu pokrycie kosztów ponoszonych w związku z realizowanym projektem.

Z powyższego wynika, iż otrzymana dotacja jest przeznaczana na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu i nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług. Pozyskana dotacja nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Tym samym dotacja, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy. W świetle powyższego otrzymana dotacja, niemająca wpływu na cenę świadczonych usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Należy również zauważyć, iż wkład własny Wnioskodawcy, nie stanowi zapłaty za usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz beneficjentów. Wkład własny Wnioskodawcy stanowi wprawdzie element kalkulacyjny projektu, lecz sam w sobie nie jest przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT. Ponadto wypada nadmienić, iż w myśl powołanego powyżej art. 29 ust. 1 ustawy o VAT przedmiotem opodatkowania mogą być wyłącznie otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty, a nie "wydatkowanie środków podprojektowych".

Podsumowując, w rozpatrywanej sprawie zarówno otrzymane dofinansowania jak i wkład własny Wnioskodawcy nie stanowią kwoty należnej z tytułu odpłatnej dostawy towarów ani też z tytułu odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i nie stanowią obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl