IBPP4/443-103/10/JP - Prawo do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-103/10/JP Prawo do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 26 lutego 2010 r. (data wpływu 1 marca 2010 r.) oraz z dnia 17 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. "..." jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 26 lutego 2010 r. oraz z dnia 17 marca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Politechnika jest beneficjentem dofinansowania z Unii Europejskiej w ramach projektów dotyczących działalności dydaktycznej i realizowanych zgodnie z zawartymi umowami.

Wnioskodawca został zobowiązany przez instytucje pośredniczące do przysłania zaświadczenia dotyczącego potwierdzenia faktu, że nie ma możliwości odliczania podatku VAT z faktur zakupu dotyczących projektów.

Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. "...".

Realizowany przez Wnioskodawcę projekt jest jednym z kilkunastu realizowanych przez uczelnię, które zakładają, że ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie ani w trakcie ich realizacji, jak również przez okres 5 lat po ich zakończeniu Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektów takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywał projektów na inne cele opodatkowane VAT.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 26 lutego 2010 r. wszystkie projekty są całkowicie nieodpłatne, tzn. powstałe w wyniku ich realizacji książki, podręczniki, biuletyny, publikacje naukowe, foldery, ulotki, materiały pomocnicze, materiały dydaktyczne, strony internetowe, bazy danych, platforma, wkładki do gazet, reklama płotowa, itp. są nieodpłatne (z platformy i stron www. nie są czerpane żadne korzyści jak np. ogłoszenia płatne).

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektów nie będzie przekazane innemu podmiotowi, właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji projektów pozostanie Politechnika.

W projektach tych nie nastąpi przekazanie efektów powstałych w wyniku realizacji projektów.

Politechnika jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Przedmiotowy projekt był realizowany w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach (z wyłączeniem Działania 2.5 - Promocja Przedsiębiorczości), Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy, współfinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Okres realizacji projektu to: 1 kwiecień 2009 r. - 3 czerwiec 2009 r.

Idea projektu wpisuje się w realizację celu wzmacniania współpracy PO i gospodarki dla wzrostu innowacyjności. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez realizację następujących celów i zadań szczegółowych:

1.

zwiększenie konkurencyjności gospodarki poprzez efektywne wykorzystanie wiedzy i badań, w tym realizacja prac w odpowiedzi na zgłoszone zapotrzebowanie (wzmocnienie funkcjonowania banków prac dyplomowych oraz propozycji tematów prac); zad. inf.-prom: emisja ogłoszeń w mediach, korespondencja bezpośrednia,

2.

rozwój sieci współpracy między naukowcami i przedsiębiorcami w zakresie innowacji i transferu wiedzy, zad. organizacja wyjazdowych seminariów (4 seminaria) w przedsiębiorstwach - poznanie specyfiki działalności i rzeczywistych potrzeb (BO instytucjonalny P).

3.

zainspirowanie uczestników zachodnioeuropejskimi rozwiązaniami transferu wiedzy i innowacji; zad: organizacja wyjazdu studyjnego (wyjazd 3-4 dniowy do Niemiec) - prezentacja dobrych praktyk (BO instytucjonalny - P),

4.

podniesienie jakości kształcenia na potrzeby gospodarki opartej na wiedzy poprzez uzupełnienie teorii praktyką zadanie: organizacja staży zawodowych dla absolwentów PO (12 BO).

Efektem realizacji projektu będzie:

1.

przeprowadzenie 12 staży dla absolwentów P w przedsiębiorstwach,

2.

zaktualizowanie istniejącej bazy danych ofert stażowych (popyt, podaż),

3.

podpisanie 12 umów współpracy pomiędzy uczelnią a przedsiębiorcami (na odbycie stażu przez absolwenta),

4.

zorganizowanie 4 wyjazdowych seminariów w przedsiębiorstwach - przybliżenie wiedzy o funkcjonowaniu i potrzebach gospodarki i ułatwienie nawiązywania bezpośrednich kontaktów,

5.

zorganizowanie wyjazdu studyjnego do parków nauko-technologicznych Nadrenii-Palatynatu (Niemcy) - próba unaocznienia naukowcom, że transfer wiedzy pomiędzy sferą nauki a gospodarką poszczególnych regionów jest możliwy nie tylko w aspektach teoretycznych, ale i praktycznych,

6.

opracowanie 5 raportów z odbytych seminariów i wyjazdu studyjnego zawierających nie tylko program i przebieg spotkania ale pełną dokumentację zdjęciową wraz z uwagami i spostrzeżeniami odnotowanymi przez uczestników podczas i bezpośrednio po tych działaniach,

7.

przeprowadzenie działań informacyjno-promocyjnych: ogłoszenia prasowe, spoty reklamowe w TV i radiu, banery informacyjne na portalach internetowych, ulotki.

Rezultaty miękkie projektu to:

1.

podniesienie kwalifikacji zawodowych absolwentów,

2.

nawiązanie kontaktów absolwentów z przedsiębiorcami zwiększających szanse i możliwości znalezienia zatrudnienia w przyszłości,

3.

większa integracja i współpraca P z przedsiębiorcami,

4.

pogłębienie wiedzy o rzeczywiste i namacalne przykłady współpracy biznes-nauka, co stanowi istotny element w przekształcaniu i burzeniu stereotypów,

5.

zainspirowanie, aktywizacja i wspieranie działalności proinnowacyjnej w środowisku akademickim,

6.

umocniona więź komunikacji pomiędzy sektorem badawczo-rozwojowym a gospodarczo-biznesowym.

Beneficjentami ostatecznymi - bezpośrednimi odbiorcami projektu będą absolwenci biorący udział w stażach oraz beneficjent instytucjonalny - Politechnika - uczelnia wyższa podejmująca działania na rzecz transferu wiedzy i innowacji.

Wybór grupy docelowej wynika z rzeczywistych potrzeb (posiadane obecnie w Akademickim Inkubatorze Przedsiębiorczości zgłoszenia absolwentów, deklaracje przedsiębiorców), doświadczeń własnych - spostrzeżeń odnotowanych podczas spotkań nauki i biznesu (wnioski zgłaszane przez przedstawicieli środowisk podczas dyskusji) oraz zapisów UZPORR wskazujących na te właśnie typy BO jako osoby/jednostki uprawnione do uzyskania wsparcia w ramach działania 2.6. Wybór BO do staży podlegał będzie procedurze konkursowej w oparciu o zapisy regulaminu zaimplementowane do wcześniej realizowanych projektów w ramach ZPORR dz. 2.6. Przy zainteresowaniu przewyższającym podaż o wyborze kandydata decydować będzie przedsiębiorca (kandydat musi spełnić określony profil i posiadać preferowane kwalifikacje - informacje zamieszczone w deklaracji uczestnictwa przedsiębiorcy).

Inicjatywy skierowane dla wzmocnienia kapitału intelektualnego środowiska P i intensyfikacji działań na rzecz transferu wiedzy i innowacji będą ogólnodostępne (BO instytucjonalny), jedynie względy logistyczne i organizacyjne zadecydują o wyborze uczestników wg kolejności zgłoszeń.

Projekt adresowany jest do absolwentów P.

W ramach projektu przewidziane jest poniesienie kosztów podróży, zakwaterowania, wyżywienia - wyjazd studyjny i seminaria wyjazdowe; kosztów usług związanych z tłumaczeniami, zakupu towarów i usług w zakresie działań promocyjnych i informacyjnych, koszty administracyjne: materiały biurowe, eksploatacyjne, usługi pocztowe, kosztów porad prawnych.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 17 marca 2010 r. projekt jest całkowicie nieodpłatny. Od biorących w nim udział absolwentów Politechniki nie będą pobierane żadne opłaty. Wyjazdy, seminaria, wyjazd studyjny są całkowicie nieodpłatne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów do projektu bądź otrzymać jego zwrot...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów do projektu, ani nie ma możliwości odzyskania zwrotu tego podatku wobec uwarunkowań przedstawionych na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach (z wyłączeniem Działania 2.5 - Promocja Przedsiębiorczości), Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy,

współfinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego zamierza zrealizować projekt pn. "...".

Okres realizacji projektu to: 1 kwiecień 2009 r. - 3 czerwiec 2009 r.

Projekt jest jednym z kilkunastu realizowanych przez uczelnię, które zakładają, że ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie ani w trakcie ich realizacji, jak również przez okres 5 lat po ich zakończeniu Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektów takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywał projektów na inne cele opodatkowane VAT.

Wszystkie projekty są całkowicie nieodpłatne, tzn. powstałe w wyniku ich realizacji książki, podręczniki, biuletyny, publikacje naukowe, foldery, ulotki, materiały pomocnicze, materiały dydaktyczne, strony internetowe, bazy danych, platforma, wkładki do gazet, reklama płotowa, itp. są nieodpłatne (z platformy i stron www. nie są czerpane żadne korzyści jak np. ogłoszenia płatne).

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektów nie będzie przekazane innemu podmiotowi, właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji projektów pozostanie Politechnika.

W projektach tych nie nastąpi przekazanie efektów powstałych w wyniku realizacji projektów.

Efektem realizacji projektu będzie:

1.

przeprowadzenie 12 staży dla absolwentów P w przedsiębiorstwach,

2.

zaktualizowanie istniejącej bazy danych ofert stażowych (popyt, podaż),

3.

podpisanie 12 umów współpracy pomiędzy uczelnią a przedsiębiorcami (na odbycie stażu przez absolwenta),

4.

zorganizowanie 4 wyjazdowych seminariów w przedsiębiorstwach - przybliżenie wiedzy o funkcjonowaniu i potrzebach gospodarki i ułatwienie nawiązywania bezpośrednich kontaktów,

5.

zorganizowanie wyjazdu studyjnego do parków nauko-technologicznych Nadrenii-Palatynatu (Niemcy) - próba unaocznienia naukowcom, że transfer wiedzy pomiędzy sferą nauki a gospodarką poszczególnych regionów jest możliwy nie tylko w aspektach teoretycznych, ale i praktycznych,

6.

opracowanie 5 raportów z odbytych seminariów i wyjazdu studyjnego zawierających nie tylko program i przebieg spotkania ale pełną dokumentację zdjęciową wraz z uwagami i spostrzeżeniami odnotowanymi przez uczestników podczas i bezpośrednio po tych działaniach,

7.

przeprowadzenie działań informacyjno-promocyjnych: ogłoszenia prasowe, spoty reklamowe w TV i radiu, banery informacyjne na portalach internetowych, ulotki.

Beneficjentami ostatecznymi - bezpośrednimi odbiorcami projektu będą absolwenci biorący udział w stażach oraz beneficjent instytucjonalny - Politechnika - uczelnia wyższa podejmująca działania na rzecz transferu wiedzy i innowacji.

W ramach projektu przewidziane jest poniesienie kosztów podróży, zakwaterowania, wyżywienia - wyjazd studyjny i seminaria wyjazdowe; kosztów usług związanych z tłumaczeniami, zakupu towarów i usług w zakresie działań promocyjnych i informacyjnych, koszty administracyjne: materiały biurowe, eksploatacyjne, usługi pocztowe, kosztów porad prawnych. Projekt jest całkowicie nieodpłatny, od studentów biorących w nim udział nie będą pobierane żadne opłaty, wyjazdy, seminaria, wyjazd studyjny są całkowicie nieodpłatne.

W oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego (stanu faktycznego) przyjęto, iż wszystkie nabycia towarów i usług związane z realizacją projektu pn. "..." nie będą miały żadnego związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca w treści wniosku jednoznacznie wskazał, że wszystkie realizowane przez niego projekty są całkowicie nieodpłatne, a w trakcie ich realizacji oraz po jej zakończeniu nie będą wykonywane czynności opodatkowane z nimi związane. Wnioskodawca wskazał również, że od biorących udział w przedmiotowym projekcie absolwentów Politechniki nie będą pobierane żadne opłaty. Wyjazdy, seminaria, wyjazd studyjny są całkowicie nieodpłatne

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Ww. uregulowanie zgodne jest z obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż zakupy dokonane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia czynności opodatkowanych VAT. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości (po zakończeniu realizacji projektu) oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego np. zakupione w związku z realizacją projektu towary i usługi zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność tylko w przypadku, gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl