IBPP4/443-1027/11/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1027/11/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2011 r. (data wpływu 21 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 13 września 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług kształcenia zawodowego świadczonych przez Wnioskodawcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 13 września 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług kształcenia zawodowego świadczonych przez Wnioskodawcę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowane w piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 13 września 2011 r.):

Wnioskodawca ma status państwowej jednostki budżetowej oraz jest zakładem opieki zdrowotnej.

Prowadzenie szkoleń:

Wnioskodawca będzie świadczyć usługi szkoleniowe z zakresu kształcenia zawodowego osób, które są odpowiedzialne za ustalanie właściwego jadłospisu dla prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży (rezultatem jest umiejętność ustalenia jadłospisu zawierającego właściwe normy żywieniowe w składniki odżywcze i zapotrzebowanie energetyczne. Szkolenia z zakresu kształcenia zawodowego inwestorów na temat wymagań sanitarnych i ochrony przeciwpożarowej i bhp - jakie są stawiane inwestorom przy uruchamianiu przedszkoli, punktów przedszkolnych i zespołów wychowania przedszkolnego oraz żłobków.

Szkolenia z zakresu kształcenia zawodowego dla przedszkolanek, opiekunek dzieci itp. na temat zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej dzieciom.

W poprzednio obowiązującym stanie prawnym - usługi te należały do grupowania: PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia".

Wnioskodawca nie jest jednostka objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia, nie jest jednostką wpisaną do ewidencji placówek kształcenia ustawicznego.

Wykonywane przez Wnioskodawcę szkolenia kształcenia zawodowego pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób szkolonych, szkolenia te mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Wnioskodawca świadczy usługi zarówno dla podmiotów z sektora publicznego, które finansują szkolenia kształcenia zawodowego ze środków publicznych (o których mowa w art. 5 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r.), jak również do inwestorów prywatnych.

Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w odniesieniu do wykonywanych przez siebie szkoleń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 13 września 2011 r.):

Czy usługi kształcenia zawodowego, kierowane do jednostek z sektora publicznego (finansowane ze środków publicznych, o których mowa w art. 5 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r.) korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

Pytanie Wnioskodawcy dotyczy tylko usług kształcenia zawodowego kierowanych do podmiotów z sektora publicznego, pokrywających koszty szkoleń ze środków publicznych oraz szkoleń kształcenia zawodowego kierowanych do prywatnych inwestorów:

* prowadzonych w oparciu o rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 25 marca 2011 r. Dz. U. Nr 69 z 2011 r. poz. 367 w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych oraz na podstawie ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. Dz. U. Nr 234 poz. 13354 art. 11 ust. 1 pkt 1 i 2, art. 23 ust. 2 pkt 1 i 2 o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi

* dot. udzielania pierwszej pomocy prowadzonych dla nauczycieli w oparciu o rozporządzenie z 31 grudnia 2002 r. Dz. U. Nr 6 z 2003 r. poz. 69 paragraf 21

* dot. udzielania pierwszej pomocy prowadzonych dla dziennych opiekunów w żłobku i klubie dziecięcym (dla dzieci do 3 lat) w oparciu o art. 39 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do 3 lat (Dz. U. Nr 45, poz. 235).

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 13 września 2011 r.):

Usługi kształcenia zawodowego, skierowane do jednostek z sektora publicznego (finansowane ze środków publicznych, o których mowa w art. 5 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r.) korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c).

Usługi kształcenia zawodowego dla prywatnych inwestorów:

* szkolenia kształcenia zawodowego dot. udzielania pierwszej pomocy prowadzone dla nauczycieli w oparciu o rozporządzenie z 31 grudnia 2002 r. Dz. U. Nr 6 z 2003 r. poz. 69 paragraf 21,

* szkolenia kształcenia zawodowego dot. udzielania pierwszej pomocy prowadzone dla dziennych opiekunów oraz szkolenia kształcenia zawodowego dot. udzielania pierwszej pomocy prowadzone dla dziennych opiekunów w żłobku i klubie dziecięcym (dla dzieci do 3 lat) prowadzone w oparciu o art. 39 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do 3 lat (Dz. U. Nr 45, poz. 235)

są zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a).

* szkolenia prowadzone w oparciu o rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 25 marca 2011 r. Dz. U. Nr 69 z 2011 r. poz. 367 w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych oraz na podstawie ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. Dz. U. Nr 234 poz. 13354 art. 11 pkt 1 i 2, art. 23 pkt 1 i 2 o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi

są opodatkowane podstawową stawką podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku VAT usług w zakresie kształcenia.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe (...) oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, ma zastosowanie wyłącznie do usług kształcenia wymienionych w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Równocześnie, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 19 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane."

Natomiast przepis § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania.

W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Powyższe Rozporządzenie z dniem 1 lipca 2011 r. zostało zastąpione przez rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej Dz. U. UE. L. Nr 77 str. 1), przy czym przytoczona powyżej treść regulacji co do swej istoty nie uległa zmianie, a zmiana miała jedynie charakter techniczny. Powyższy przepis został przeniesiony do art. 44 rozporządzenia Rady UE.

Należy zaznaczyć, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy o VAT, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie świadczyć usługi szkoleniowe z zakresu kształcenia zawodowego osób, które są odpowiedzialne za ustalanie właściwego jadłospisu dla prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży (rezultatem jest umiejętność ustalenia jadłospisu zawierającego właściwe normy żywieniowe w składniki odżywcze i zapotrzebowanie energetyczne. Szkolenia z zakresu kształcenia zawodowego inwestorów na temat wymagań sanitarnych i ochrony przeciwpożarowej i bhp - jakie są stawiane inwestorom przy uruchamianiu przedszkoli, punktów przedszkolnych i zespołów wychowania przedszkolnego oraz żłobków.

Szkolenia z zakresu kształcenia zawodowego dla przedszkolanek, opiekunek dzieci itp. na temat zasad udzielania pierwszej pomocy przed medycznej dzieciom.

Usługi kształcenia zawodowego świadczone przez Wnioskodawcę są skierowane do jednostek z sektora publicznego (finansowane ze środków publicznych, o których mowa w art. 5 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r.) oraz do prywatnych inwestorów.

Usługi kierowane do prywatnych inwestorów:

* prowadzone są w oparciu o rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 25 marca 2011 r. Dz. U. Nr 69 z 2011 r. poz. 367 w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych oraz na podstawie ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. Dz. U. Nr 234 poz. 1570 art. 11 ust. 2 pkt 1 i 2, art. 23 ust. 2 pkt 1 i 2 o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi

* dot. udzielania pierwszej pomocy dla nauczycieli prowadzone są w oparciu o rozporządzenie z 31 grudnia 2002 r. Dz. U. Nr 6 z 2003 r. poz. 69 paragraf 21

* dot. udzielania pierwszej pomocy dla dziennych opiekunów w żłobku i klubie dziecięcym (dla dzieci do 3 lat) prowadzone są w oparciu o art. 39 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do 3 lat (Dz. U. Nr 45, poz. 235).

Wnioskodawca nie jest jednostka objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia, nie jest jednostką wpisaną do ewidencji placówek kształcenia ustawicznego.

Wykonywane przez Wnioskodawcę szkolenia kształceni zawodowego pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób szkolonych, szkolenia te mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w odniesieniu do wykonywanych przez siebie szkoleń.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz nie podlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych nie podlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Jak wynika z powyższego przepisu ustawy o finansach publicznych, zarówno dofinansowanie ze środków budżetu państwa, Unii Europejskiej, budżetów jednostek samorządów terytorialnych, środków pochodzących ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi, przychodów jednostek sektora finansów publicznych spełnia definicję "finansowania ze środków publicznych", o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia.

Odpowiadając zatem na zadane we wniosku pytanie należy wskazać, że w przypadku, gdy usługi kształcenia zawodowego świadczone przez Wnioskodawcę, skierowane są do jednostek z sektora publicznego pokrywających koszty szkoleń środkami publicznymi (o których mowa w art. 5 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r.), usługi te są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT. W tym przypadku bowiem usługa szkoleniowa finansowana jest w całości ze środków publicznych.

Odnośnie usług kształcenia zawodowego kierowanych do prywatnych inwestorów należy rozpatrzyć możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a).

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi polegające na przeprowadzaniu przez Wnioskodawcę szkoleń w zakresie pierwszej pomocy dla nauczycieli oraz dziennych opiekunów w żłobku i klubie dziecięcym (dla dzieci do 3 lat) są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

* czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

* czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Podkreślenia wymaga, że znajomość przepisów oraz zasad udzielania pierwszej pomocy jest warunkiem niezbędnym do wykonywania zadań narzuconych pracodawcy. Każdy pracodawca ma obowiązek wyznaczyć pracowników do udzielania pierwszej pomocy. Obowiązek przeszkolenia podwładnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy nałożony został na pracodawcę ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2091 § 1 pkt 2 lit. a) Kodeksu pracy, pracodawca jest obowiązany wyznaczyć pracowników do udzielania pierwszej pomocy.

Szczegółowe zasady organizacji i przeprowadzania szkoleń z tego zakresu zostały określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.), które określa ogólnie obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach pracy.

Zgodnie z § 44 cytowanego wyżej rozporządzenia, pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom sprawnie funkcjonujący system pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środki do udzielania pierwszej pomocy.

W świetle tych regulacji szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy dla pracowników firm prywatnych i państwowych są usługami kształcenia zawodowego bowiem mają na celu zapewnienie uczestnikom zapoznanie się z procedurami udzielania pierwszej pomocy w stanach nagłych w danym zakładzie pracy i na określonym stanowisku prac. Konieczność organizowania szkoleń z zakresu udzielania pierwszej pomocy dla pracodawców i pracowników została określona w przepisach Kodeksu pracy oraz rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, co oznacza że szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Ponadto Wnioskodawca wskazał przepisy prawa określające formy i zasady przeprowadzania wykonywanych przez niego szkoleń z zakresu pierwszej pomocy dla nauczycieli oraz dziennych opiekunów w żłobku i klubie dziecięcym (dla dzieci do 3 lat).

Szkolenie dla nauczycieli z pierwszej pomocy przeprowadzane jest w oparciu o zapis § 21 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.), zgodnie z którym nauczyciele, w szczególności prowadzący zajęcia w warsztatach, laboratoriach, a także zajęcia wychowania fizycznego, podlegają przeszkoleniu w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

Szkolenia dot. udzielania pierwszej pomocy dla dziennych opiekunów w żłobku i klubie dziecięcym (dla dzieci do 3 lat) prowadzone są w oparciu o art. 39 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do 3 lat (Dz. U. Nr 45, poz. 235).

Zgodnie z art. 39 ust. 1. ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. dziennym opiekunem może być osoba, która:

1.

daje rękojmię należytego sprawowania opieki nad dziećmi;

2.

nie jest i nie była pozbawiona władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska nie została jej zawieszona ani ograniczona;

3.

wypełnia obowiązek alimentacyjny, w przypadku gdy taki obowiązek został nałożony na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd;

4.

nie była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne;

5.

posiada warunki lokalowe zapewniające bezpieczną opiekę nad dzieckiem;

6.

odbyła:

a.

160 -godzinne szkolenie albo

b.

40 -godzinne szkolenie uzupełniające, w tym z zakresu udzielania dziecku pierwszej pomocy, jeżeli posiada kwalifikacje, o których mowa w art. 16 ust. 1.

Podkreślić w tym miejscu należy, że szkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy nie mogą odbywać się w zupełnie dowolnej formie.

Szczegółowe zasady organizacji i przeprowadzania szkoleń z tego zakresu zostały określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.), które określa ogólnie obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach pracy, w szczególności dotyczące:

1.

obiektów budowlanych, pomieszczeń pracy i terenu zakładów pracy;

2.

procesów pracy;

3.

pomieszczeń i urządzeń higienicznosanitarnych.

Zgodnie z § 44 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy:

1.

Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom sprawnie funkcjonujący system pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środki do udzielania pierwszej pomocy. W szczególności pracodawca powinien zapewnić:

1.

punkty pierwszej pomocy w wydziałach (oddziałach), w których wykonywane są prace powodujące duże ryzyko wypadku lub związane z wydzielaniem się par, gazów albo pyłów substancji sklasyfikowanych jako niebezpieczne ze względu na ostre działanie toksyczne;

2.

apteczki w poszczególnych wydziałach (oddziałach) zakładu pracy.

2.

Ilość, usytuowanie i wyposażenie punktów pierwszej pomocy i apteczek powinny być ustalone w porozumieniu z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, z uwzględnieniem rodzajów i nasilenia występujących zagrożeń.

3.

Obsługa punktów i apteczek, o których mowa w ust. 1, na każdej zmianie powinna być powierzana wyznaczonym pracownikom, przeszkolonym w udzielaniu pierwszej pomocy.

4.

W punktach pierwszej pomocy i przy apteczkach, w widocznych miejscach, powinny być wywieszone instrukcje o udzielaniu pierwszej pomocy w razie wypadku oraz wykazy pracowników, o których mowa w ust. 3.

5.

Punkty pierwszej pomocy i miejsca usytuowania apteczek powinny być odpowiednio oznakowane, zgodnie z Polską Normą, i łatwo dostępne.

Należy wskazać, że szkolenia opiekuna dziecka dotyczące podstaw medycyny ratunkowej (udzielania dziecku pierwszej pomocy) reguluje rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, wolontariusza oraz dziennego opiekuna (Dz. U. Nr 69, poz. 368).

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż usługi szkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy przed medycznej dla nauczycieli oraz dziennych opiekunów w żłobku i klubie dziecięcym (dla dzieci do 3 lat) w kontekście powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego spełniają definicję usług kształcenia zawodowego. Szkolenia te mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej dla celów zawodowych. Przedmiotem szkoleń z zakresu pierwszej pomocy przedlekarskiej jest opanowanie przez uczestników wiedzy i umiejętności w zakresie obowiązków pracownika i pracodawców w zakresie zdrowia oraz zasad udzielania pierwszej pomocy. Konieczność organizowania takich szkoleń została określona przede wszystkim w przepisach Kodeksu pracy, a ponadto w powołanych powyżej rozporządzeniach. Szkolenia te niewątpliwie obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń, mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych. Szkolenie te prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w ww. odrębnych przepisach.

Konieczność organizowania takich szkoleń została określona w przepisach Kodeksu pracy oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Oznacza to, że szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe w zakresie udzielania pierwszej pomocy przed medycznej dla nauczycieli oraz dziennych opiekunów w żłobku i klubie dziecięcym (dla dzieci do 3 lat) w kursach podnoszących ich kwalifikacje zawodowe, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy.

Natomiast w odniesieniu do usług kształcenia zawodowego kierowanych do prywatnych inwestorów prowadzonych w oparciu o rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 25 marca 2011 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 69, poz. 367) w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych oraz na podstawie ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. (Dz. U. Nr 234, poz. 1570 art. 11 ust. 2 pkt 1 i 2, art. 23 ust. 2 pkt 1 i 2 o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi należy zauważyć co następuje:

Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r., o zapobieganiu oraz zwalczaniu chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. Nr 234, poz. 1570):

1.

Kierownicy zakładów opieki zdrowotnej oraz inne osoby udzielające świadczeń zdrowotnych są obowiązani do podejmowania działań zapobiegających szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych.

2.

Działania, o których mowa w ust. 1, obejmują w szczególności:

1.

ocenę ryzyka wystąpienia zakażenia związanego z wykonywaniem świadczeń zdrowotnych;

2.

monitorowanie czynników alarmowych i zakażeń związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w zakresie wykonywanych świadczeń;

3.

opracowanie, wdrożenie i nadzór nad procedurami zapobiegającymi zakażeniom i chorobom zakaźnym związanym z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, w tym dekontaminacji:

a.

skóry i błon śluzowych lub innych tkanek,

b.

wyrobów medycznych, wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro, wyposażenia wyrobów medycznych, wyposażenia wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro i aktywnych wyrobów medycznych do implantacji, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679), oraz powierzchni pomieszczeń i urządzeń;

4.

stosowanie środków ochrony indywidualnej i zbiorowej w celu zapobieżenia przeniesieniu na inne osoby biologicznych czynników chorobotwórczych;

5.

wykonywanie badań laboratoryjnych oraz analizę lokalnej sytuacji epidemiologicznej w celu optymalizacji profilaktyki i terapii antybiotykowej;

6.

prowadzenie kontroli wewnętrznej w zakresie realizacji działań, o których mowa w ust. 1.

Przepis art. 23 ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu chorób zakaźnych u ludzi stanowi, że:

1.

Podmiot wprowadzający do obrotu produkty, określone na podstawie ust. 2 pkt 1, jest obowiązany do podejmowania wszelkich działań, aby wprowadzany produkt nie stanowił źródła zakażenia dla ludzi.

2.

Minister właściwy do spraw zdrowia może określić, w drodze rozporządzenia:

1.

produkty, które z uwagi na swoje właściwości mogą stać się źródłem zakażenia,

2.

sposoby postępowania z produktami, o których mowa w pkt 1,

3.

wymogi sanitarne i higieniczne, które musi spełniać wprowadzany produkt,

4.

wymogi, które muszą spełniać pomieszczenia, urządzenia i środki transportu służące do przechowywania i dystrybucji wprowadzanego produktu

- mając na względzie zapobieganie szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych, w związku z wprowadzaniem do obrotu produktów mogących stanowić źródło zakażenia.

Powyższe przepisy (art. 11 ust. 2 pkt 1 i 2, art. 23 pkt 1 i 2 ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu chorób zakaźnych u ludzi oraz przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych (Dz. U. Nr 69, poz. 367)) w oparciu o które Wnioskodawca przeprowadza szkolenia dla prywatnych inwestorów nie regulują kwestii szkoleń. Zatem szkoleń wykonywanych na ich podstawie nie można uznać za szkolenia kształcenia zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT).

Zatem mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz wskazane regulacje prawne stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia zawodowego dla prywatnych inwestorów (pokrywających koszty szkoleń ze środków prywatnych) tj. szkolenia prowadzone w oparciu o rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 25 marca w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych oraz na podstawie ustawy z dnia 5 grudnia o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi są opodatkowane podstawową 23 % stawką podatku VAT, gdyż usługi te nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 (Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty), art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) (nie są to szkolenia prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach), art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) (Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w odniesieniu do wykonywanych przez siebie szkoleń) ani art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) (w odniesieniu do szkoleń pokrywanych ze środków własnych prywatnych inwestorów) ani zwolnienia od podatku VAT usług kształcenia zawodowego, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo zaznacza się, że w zakresie zwolnienia od podatku VAT usługi przyjmowania i przekazania do laboratorium materiału tj. kału przez Wnioskodawcę wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl