IBPP4/443-1025/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1025/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 21 czerwca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu 11 sierpnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 22 sierpnia 2011 r. (23 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu 11 sierpnia 2011 r. oraz pismem z dnia 22 sierpnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 31 maja 2010 r. została zawiązana Fundacja. Siedzibą Fundacji jest K. Założycielami Fundacji są ks. S., Stowarzyszenie P., Uniwersytet "X", Akademia "Y", Akademia "X", Akademia "Z", Uniwersytet "Y", Uniwersytet "Z", Politechnika "X", Wyższa Szkoła "Y", Akademia "XX", Uniwersytet "XX", Uniwersytet "YY". Celem Fundacji jest: budowa XX, pielęgnowanie tradycji, historii oraz tożsamości narodowej, inicjowanie działań promocyjnych i edukacyjnych dla zachowania w pamięci dorobku i wartości pozostawionych przez Wielkich Polaków.

Fundacja będzie realizować swoje cele poprzez organizowanie działań takich jak: przygotowanie i poprowadzenie budowy P., podejmowanie działań edukacyjnych i promocyjnych adresowanych do młodzieży, nauczycieli, oraz turystów i pielgrzymów. Dochody Fundacji pochodzić będą z: dobrowolnych świadczeń, darowizn, zbiórek i imprez, dochodów z działalności gospodarczej, subwencji i dotacji ze źródeł publicznych. Na obecnym etapie rozpoczęto proces przygotowania inwestycji dotyczącej budowy P. Trwają prace projektowe, prace archeologiczne. Pierwsza faktura za ww. czynności pojawi się w marcu b.r. Pierwsza część inwestycji zostanie zakończona w 2012 r., a całość do 2016 r. Na dzień dzisiejszy, Fundacja prowadzi działalność statutową polegającą na realizacji działań edukacyjnych i promocyjno-reklamowych. Ponadto trwa akcja sprzedaży cegiełek na budowę P. Działalność edukacyjna i promocyjna jest objęta podatkiem VAT. Po powstaniu XX będą prowadzone i rozszerzone wszelkie działania edukacyjno - promocyjne, zacznie także funkcjonować Centrum Edukacyjno - Muzealne "XX". Wpływy środków pieniężnych do Fundacji będą pochodzić z odpłatności za wstęp na teren P., oraz organizacji wystaw i przedsięwzięć multimedialnych. Niezależnie od powyższych, Fundacja nasza będzie starała się o dotację na utrzymanie i funkcjonowanie przyszłego Centrum Edukacyjno-Muzealnego.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i składa deklaracje VAT-7. Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą: "XXX".

W związku z realizacją ww. projektu Wnioskodawca dokonuje i dokonywać będzie zakupów towarów i usług. Wydatki za pozyskane towary i wykonywane usługi są i będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie P. i Centrum Edukacyjno-Muzealne będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Za wstęp związany ze zwiedzaniem P. będzie pobierana opłata.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż mienie powstałe w wyniku realizacji projektu wykorzystywane będzie wyłącznie dla czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu 11 sierpnia 2011 r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na realizacje ww. projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu 11 sierpnia 2011 r.):Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na realizacje ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą: "XXX".

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i składa deklaracje VAT-7.

W związku z realizacją ww. projektu Wnioskodawca dokonuje i dokonywać będzie zakupów towarów i usług. Wydatki za pozyskane towary i wykonywane usługi są i będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie P.i Centrum Edukacyjno-Muzealne będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Za wstęp związany ze zwiedzaniem P. będzie pobierana opłata.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż mienie powstałe w wyniku realizacji projektu wykorzystywane będzie wyłącznie dla czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Skoro bowiem Wnioskodawca nabywa towary i usługi dla realizacji inwestycji której efekty przeznaczone będą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, wykazanego na fakturach wystawionych na Wnioskodawcę, dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: "XXX".

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur VAT dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: "XXX" pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, z którego wynika, iż mienie powstałe w wyniku realizacji projektu wykorzystywane będzie wyłącznie dla czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl