IBPP4/443-102/08/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-102/08/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2008 r. (data wpływu 13 listopada 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 stycznia 2009 r. (data wpływu 8 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT naliczonego w zakresie realizacji projektu pt. "Subsydiowanie zatrudnienia szansą na przyszłość" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT naliczonego w zakresie realizacji projektu pt. "Subsydiowanie zatrudnienia szansą na przyszłość". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 stycznia 2009 r. (data wpływu 8 stycznia 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-102/08/KG z dnia 29 grudnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Gmina realizowała w latach 2006-2008 projekt pt. "Subsydiowanie zatrudnienia szansą na przyszłość". Celem projektu było umożliwienie rolnikom i domownikom rolników, którzy chcą odejść z rolnictwa nabycia nowych kwalifikacji zawodowych. Projekt zakładał subsydiowanie zatrudnienia 16 beneficjentów ostatecznych na utworzonych stanowiskach pracy (sprzedawca i pracownik biurowy).

Na realizację projektu Gmina otrzymała dofinansowanie w ramach Zintegrowanego Programu operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W uzupełnieniu z dnia 5 stycznia 2009 r. Wnioskodawca ponadto wskazał, że projekt będący przedmiotem wniosku nie był realizowany przez Gminę w ramach zadań własnych. Przedmiotem projektu było subsydiowanie zatrudnienia 16 beneficjentów ostatecznych na utworzonych stanowiskach pracy (sprzedawca i pracownik biurowy), a celem projektu było umożliwienie rolnikom i domownikom rolników, którzy chcą odejść z rolnictwa nabycie nowych kwalifikacji zawodowych.

W związku realizacją projektu nabyto materiały biurowe i eksploatacyjne, tablicę informacyjną, materiały promocyjne - plakaty, które zostały wykorzystane do realizacji projektu. Nie nabywano żadnego wyposażenia ani środków trwałych.

Zakupione materiały biurowe i eksploatacyjne zostały zużyte do realizacji ww. projektu, tablica informacyjna jest umieszczona w holu wejściowym Urzędu Gminy, natomiast materiały promocyjne-plakaty zostały rozwieszone na tablicach ogłoszeń w miejscowościach na terenie Gminy. Po zakończeniu realizacji projektu została tylko tablica informacyjna, która nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Beneficjenci ostateczni brali udział w projekcie nieodpłatnie. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągał żadnych przychodów generujących podatek należny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 5 stycznia 2009 r.):

Czy Gmina jako beneficjent, która realizowała projekt pod tytułem pt. "Subsydiowanie zatrudnienia szansą na przyszłość" ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie stanowisko wynikające z pisma z dnia 5 stycznia 2009 r.), Gmina nie miała i nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT zawartego w fakturach dokumentujących realizację projektu pt. "Subsydiowanie zatrudnienia szansą na przyszłość" zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ zakupy tych towarów nie służyły i nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ost. zm. Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W świetle powyższego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina realizowała w latach 2006-2008 projekt pt. "Subsydiowanie zatrudnienia szansą na przyszłość". Celem projektu było umożliwienie rolnikom i domownikom rolników, którzy chcą odejść z rolnictwa nabycia nowych kwalifikacji zawodowych. Projekt zakładał subsydiowanie zatrudnienia 16 beneficjentów ostatecznych na utworzonych stanowiskach pracy (sprzedawca i pracownik biurowy), a celem projektu było umożliwienie rolnikom i domownikom rolników, którzy chcą odejść z rolnictwa nabycie nowych kwalifikacji zawodowych.

W związku realizacją projektu nabyto materiały biurowe i eksploatacyjne, tablicę informacyjną, materiały promocyjne - plakaty, które zostały wykorzystane do realizacji projektu. Nie nabywano żadnego wyposażenia ani środków trwałych.

Zakupione materiały biurowe i eksploatacyjne zostały zużyte do realizacji ww. projektu, tablica informacyjna jest umieszczona w holu wejściowym Urzędu Gminy, natomiast materiały promocyjne-plakaty zostały rozwieszone na tablicach ogłoszeń w miejscowościach na terenie Gminy. Po zakończeniu realizacji projektu została tylko tablica informacyjna, która nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Beneficjenci ostateczni brali udział w projekcie nieodpłatnie. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągał żadnych przychodów generujących podatek należny.

Ponadto z treści wniosku wynika, iż "zakupy tych towarów nie służyły i nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej".

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pt. "Subsydiowanie zatrudnienia szansą na przyszłość".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl