IBPP4/443-1009/10/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1009/10/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2010 r. (data wpływu 14 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 sierpnia 2010 r. (data wpływu 16 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 sierpnia 2010 r. (data wpływu 16 sierpnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje zadanie pn. "...".

Gmina jako Beneficjent aplikuje o dofinansowanie przedmiotowego zadania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013, osi priorytetowej 3. Podniesienie jakości systemu komunikacyjnego regionu, działania 3.2. Rozwój systemów lokalnej infrastruktury komunikacyjnej.

Przedmiotem projektu jest przebudowa i rozbudowa dróg o łącznej dł. 4477 m, polegająca na wykonaniu w istniejącym pasie drogowym nawierzchni, poprzez zastosowanie następujących rozwiązań konstrukcyjnych:

* piasek stabilizowany cementem gr. 15 cm,

* podbudowa z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie gr. 20 cm,

* warstwa wiążąca z betonu asfaltowego gr. 7cm lub podsypka cementowo-piaskowa gr. 3cm,

* warstwa ścieralna z betonu asfaltowego gr. 5cm lub kostka betonowej gr. 8 cm.

Szerokość istniejących pasów drogowych wymusza zmienne szerokości nawierzchni w przedziale 3,5-5 m w zależności od charakteru drogi. Projekt obejmuje również wykonanie chodników z kostki betonowej na dł. 280 m oraz zjazdów na posesje. Przewidziana jest przebudowa skrzyżowań drogowych w ilości 28 szt. oraz wykonanie na wszystkich odcinkach dróg właściwego odwodnienia korpusu drogowego w sposób zapewniający długotrwałą eksploatację drogi.

Wykonanie robót budowlanych w ramach ww. zadania obejmuje:

A. Przebudowę drogi gminnej ulicy P. o dł. 214 m położonej na działce w miejscowości S., gm. S., w istniejącym pasie drogowym;

B. Przebudowę drogi gminnej P.-C. o dł 1400 m, położonej na działkach w miejscowości P., gm. S., w istniejącym pasie drogowym;

C. Przebudowę drogi gminnej S.-P. M. o dł. 2484 m, położonej na działce w miejscowości S., gm. S. oraz działce w miejscowości P. M., gm. S., w istniejącym pasie drogowym;

D. Przebudowę i rozbudowę drogi gminnej P.-Z. o dł. 379m, położonej na działkach nr w miejscowości P., gm. S.;

Koszty kwalifikowalne zadania obejmują wydatki na roboty budowlano-montażowe, nadzór inwestorski oraz promocję projektu. Gmina w drodze postępowania przetargowego dokonała wyboru wykonawcy przedmiotowego zadania, z którym podpisano umowę. Podpisana została również umowa z podmiotem pełniącym obowiązki nadzoru inwestorskiego. Pierwsze wydatki będące kosztami kwalifikowanymi projektu związane z kategorią "Promocją projektu" zaplanowano do poniesienia w lipcu 2010 r. Termin zakończenia realizacji projektu przewidziano na 31 października 2011 r.

Jako nabywca towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu w fakturach zakupu występowała będzie wyłącznie Gmina S.

Wytworzone mienie będzie własnością Gminy S.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane do wykonywania żadnych czynności opodatkowanych.

Przebudowane drogi będą ogólnodostępne, publiczne oraz nieodpłatnie udostępniane użytkownikom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on odliczyć podatku VAT. Nie ma podstaw do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje zadanie pn. "..." i stara się o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013, osi priorytetowej 3. Podniesienie jakości systemu komunikacyjnego regionu, działania 3.2. Rozwój systemów lokalnej infrastruktury komunikacyjnej.

Przedmiotem projektu jest przebudowa i rozbudowa dróg o łącznej dł. 4477 m, polegająca na wykonaniu w istniejącym pasie drogowym nawierzchni

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane do wykonywania żadnych czynności opodatkowanych.

Przebudowane drogi będą ogólnodostępne, publiczne oraz nieodpłatnie udostępniane użytkownikom.

W oparciu o tak przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ efektem przedsięwzięcia jest droga, która nie służy działalności opodatkowanej.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione nakłady na zadanie pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl