IBPP4/443-1008/11/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1008/11/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 16 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 sierpnia 2011 r. (data wpływu 25 sierpnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 7 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* możliwości zwolnienia od podatku VAT usług kulturalnych polegających na wykonaniu koncertu, którego pomysłodawcą, jak również częściowym wykonawcą jest Wnioskodawca,

* możliwości zwolnienia od podatku VAT usług kulturalnych polegających na wykonaniu autorskiego programu artystycznego w wykonaniu zespołu, który tworzy Wnioskodawca wraz z artystami, z którymi zawiera umowy o dzieło,

* opodatkowania stawką 23% usługi kulturalnej polegającej na zapewnieniu udziału artystów wykonawców w estradowych imprezach rozrywkowych, gdzie Wnioskodawca jest jedynie pośrednikiem oraz nie wnosi swojego wkładu jako artysta,

* jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2011 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* możliwości zwolnienia od podatku VAT usług kulturalnych polegających na wykonaniu koncertu, którego pomysłodawcą, jak również częściowym wykonawcą jest Wnioskodawca,

* możliwości zwolnienia od podatku VAT usług kulturalnych polegających na wykonaniu autorskiego programu artystycznego w wykonaniu zespołu, który tworzy Wnioskodawca wraz z artystami, z którymi zawiera umowy o dzieło,

* opodatkowania stawką 23% usługi kulturalnej polegającej na zapewnieniu udziału artystów wykonawców w estradowych imprezach rozrywkowych, gdzie Wnioskodawca jest jedynie pośrednikiem oraz nie wnosi swojego wkładu jako artysta.

Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 11 sierpnia 2011 r. znak: IBPP4/443-1008/11/AŚ wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełnienia dokonano w dniu 25 sierpnia 2011 r. Kolejnego uzupełnienia dokonano w dniu 12 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych w zakresie usług kulturalnych polegających na organizacji imprez artystycznych oraz usług kulturalnych polegających na zapewnieniu udziału artystów wykonawców w estradowych imprezach rozrywkowych. Wnioskodawczyni nie świadczy usług na zasadzie agencji artystycznej, ale sama jako artystka, posiadająca stosowne państwowe wykształcenie artystyczne jest twórcą koncertu. Jest jego pomysłodawcą, choreografem oraz częściowym wykonawcą, gdyż w zależności od potrzeb tańczy, śpiewa lub gra na instrumentach muzycznych.

Jako twórca do zrealizowania swojego dzieła potrzebuje materiału wykonawczego, którym są towarzyszący Jej artyści (muzycy, tancerze, śpiewacy). Osoby te są podnajmowane przez Wnioskodawczynię na zasadzie umowy o dzieło, bądź wystawiają Jej fakturę ze stawką VAT "zw" (jako honorarium twórcy), ale są wykonawcami Jej pomysłu.

Wnioskodawczyni świadczy również sporadycznie usługi kulturalne polegające na zapewnieniu udziału artystów wykonawców w estradowych imprezach rozrywkowych, gdzie jest jedynie pośrednikiem i nie wnosi swojego wkładu własnego jako artysta.

Wnioskodawczyni posiada stosowne uprawnienia aby występować jako "twórca".

W uzupełnieniu wniosku z dnia 22 sierpnia 2011 r. (data wpływu 25 sierpnia 2011 r.) dodatkowo wyjaśniono, co następuje.

1.

Przy świadczeniu usług kulturalnych polegających na wykonaniu koncertu, którego pomysłodawcą, jak również częściowym wykonawcą jest Wnioskodawca, wykonaniu autorskiego programu artystycznego w wykonaniu zespołu, który tworzy Wnioskodawca wraz z artystami, z którymi zawiera umowy o dzieło, działa jako twórca - artysta wykonawca w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych;

2.

Za świadczenie ww. usług Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w postaci honorarium, na które wystawia fakturę VAT;

3.

Umowy na świadczenie ww. usług zawierane przez Wnioskodawcę nie przewidują przekazania lub udzielenia licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworu;

4.

W skład autorskiego programu artystycznego w wykonaniu zespołu wchodzą aranżacja, choreografia, muzyka i słowa;

5.

Wnioskodawca reprezentuje prawa poszczególnych członków zespołu do zespołowego artystycznego wykonania utworu;

6.

Członkowie zespołu działają jako artyści wykonawcy w ramach zespołowego artystycznego wykonania utworu w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy usługi kulturalne polegające na wykonaniu koncertu, którego pomysłodawcą, jak również częściowym wykonawcą jest Wnioskodawczyni oraz inni artyści z którymi każdorazowo zawiera umowę o dzieło lub otrzymuje od nich fakturę ze stawką VAT "zw" - jako honorarium twórcy, są po 1 stycznia 2011 r. objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podst. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b.

2.

Czy takim zwolnieniem objęty jest autorski program artystyczny w wykonaniu Zespołu, który tworzy Wnioskodawczyni wraz z artystami, z którymi zawiera umowę o dzieło.

3.

Czy usługa kulturalna polegająca na zapewnieniu udziału artystów wykonawców w estradowych imprezach rozrywkowych, gdzie Wnioskodawca jest jedynie pośrednikiem, ale nie wnosi swojego wkładu własnego jako artysta, podlega opodatkowaniu stawką VAT 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi kulturalne polegające na wykonaniu koncertu, którego pomysłodawcą, jak również częściowym wykonawcą jest Wnioskodawczyni oraz inni artyści z którymi każdorazowo zawiera umowę o dzieło lub otrzymuje od nich fakturę ze stawką VAT "zw" - jako honorarium twórcy, są po 1 stycznia 2011 r. objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b. Świadczenie ww. usługi kulturalnej podlega według Wnioskodawczyni stawce VAT "zw", gdyż nie jest w tym momencie pośrednikiem organizującym występ, ale ojcem pomysłu na konkretny występ, podobnie jak w autorskim programie zespołu.

Natomiast świadczenie usług kulturalnych polegających na zapewnieniu udziału artystów wykonawców w estradowych imprezach rozrywkowych, gdzie Wnioskodawca jest jedynie pośrednikiem, ale nie wnosi swojego wkładu własnego jako artysta, podlega opodatkowaniu stawką VAT 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT, wprowadzonym przez art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz zmienionym przez art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) i obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy o VAT, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 11 wymieniał jako zwolnione usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielanie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania (...) (ex 92) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy o VAT, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Polski ustawodawca zwalnia od podatku zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT usługi kulturalne świadczone przez dwie grupy podmiotów. Do pierwszej z nich zaliczył:

* podmioty prawa publicznego,

* inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym,

* podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Należy przy tym zauważyć, że usługi kulturalne świadczone przez ww. podmioty są zwolnione od podatku VAT pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy o VAT).

W skład drugiej grupy podmiotów uprawnionych do zwolnienia weszli natomiast indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Wykonywanie przez te podmioty usług kulturalnych daje zatem możliwość zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.), domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Dokonując z kolei analizy art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych dochodzimy do konstatacji, że artystą wykonawcą jest w szczególności: aktor, recytator, dyrygent, instrumentalista, wokalista, tancerz i mim oraz inne osoby w sposób twórczy przyczyniający się do powstania wykonania.

Analizując powołane wyżej regulacje należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym, dotyczącej podmiotu świadczącego usługę, ale także przesłanki przedmiotowej odnoszącej się do rodzaju świadczonych usług (kulturalnych).

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi kulturalne polegające na organizacji imprez artystycznych. Wnioskodawca jest pomysłodawcą, choreografem oraz częściowym wykonawcą, gdyż w zależności od potrzeb tańczy, śpiewa lub gra na instrumentach muzycznych. Do wykonywania niektórych utworów scenicznych zatrudnia na podstawie umowy o dzieło innych artystów.

Przy świadczeniu usług kulturalnych, zarówno w postaci koncertu, jak i programu artystycznego w wykonaniu zespołu. Wnioskodawca działa jako twórca - artysta wykonawca w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Za swoje usługi otrzymuje wynagrodzenie w postaci honorarium.

Wnioskodawca spełnia przesłankę podmiotową określoną w art. 43 ust. 1 pkt 33b ustawy o VAT - jest indywidualnym twórcą i artystą wykonawcą w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanym w formie honorariów (...). Spełniona pozostaje również przesłanka przedmiotowa ww. zwolnienia - usługi w zakresie wykonania koncertu, którego pomysłodawcą, jak również częściowym wykonawcą jest Wnioskodawca, oraz usługi polegające na wykonaniu autorskiego programu artystycznego w wykonaniu zespołu, który tworzy Wnioskodawca wraz z artystami, z którymi zawiera umowy o dzieło - są usługami kulturalnymi. W tym zakresie usługi te będą korzystały ze zwolnienia od opodatkowania.

Wnioskodawca świadczy również sporadycznie usługi polegające na zapewnieniu udziału artystów wykonawców w estradowych imprezach rozrywkowych, gdzie jest jedynie pośrednikiem i nie wnosi swojego wkładu własnego jako artysta.

Powyższa działalność nie może zostać uznana za działalność twórcy lub artysty wykonawcy. W tej roli Wnioskodawca nie działa bowiem jako artysta, lecz jako organizator przedsięwzięcia artystycznego, który ma za zadanie zapewnić udział artysty w realizowanym przedstawieniu. Usługa polegająca na zapewnieniu udziału innych artystów w przedstawieniach artystycznych będzie zatem opodatkowana stawką podstawową w wysokości 23%.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

* możliwości zwolnienia od podatku VAT usług kulturalnych polegających na wykonaniu koncertu, którego pomysłodawcą, jak również częściowym wykonawcą jest Wnioskodawca,

* możliwości zwolnienia od podatku VAT usług kulturalnych polegających na wykonaniu autorskiego programu artystycznego w wykonaniu zespołu, który tworzy Wnioskodawca wraz z artystami, z którymi zawiera umowy o dzieło,

* opodatkowania stawką 23% usługi kulturalnej polegającej na zapewnieniu udziału artystów wykonawców w estradowych imprezach rozrywkowych, gdzie Wnioskodawca jest jedynie pośrednikiem oraz nie wnosi swojego wkładu jako artysta,

* jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl