IBPP4/443-1008/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1008/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2009 r. (data wpływu 27 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizacja projektu pod nazwą "Utworzenie Gminnego Centrum Sportowo- Edukacyjnego przy Szkole Podstawowej i Gimnazjum w W. poprzez budowę sali gimnastycznej, kompleksu boisk i pomieszczeń dla biblioteki szkolnej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizacja projektu pod nazwą "Utworzenie Gminnego Centrum Sportowo- Edukacyjnego przy Szkole Podstawowej i Gimnazjum w W. poprzez budowę sali gimnastycznej, kompleksu boisk i pomieszczeń dla biblioteki szkolnej".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina realizuje projekt pod nazwą "Utworzenie Gminnego Centrum Sportowo - Edukacyjnego przy Szkole Podstawowej i Gimnazjum w W. poprzez budowę sali gimnastycznej, kompleksu boisk i pomieszczeń dla biblioteki szkolnej". Projekt jest realizowany przy dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - nie więcej niż 60% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu i przy udziale własnym Beneficjenta, czyli Gminy, stanowiącego nie mniej niż 40% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu.

Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie stanowić będzie własność Gminy i nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT, świadczy usługi w zakresie rozprowadzania wody i odprowadzania ścieków dla mieszkańców Gminy, usługi w zakresie najmu, dzierżawy, usługi kserograficzne itp. Gmina składa comiesięczne deklaracje VAT-7 do właściwego urzędu skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w odniesieniu do realizowanego projektu w ramach RPOW ma możliwość odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizacja projektu....

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu, gdyż nie spełnia warunków ustawowych tzn. odliczenia dokonuje podatnik, gdy usługi bądź towary wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem do skorzystania z prawa odliczenia jest bezpośredni związek zakupów (usług bądź towarów z czynnościami opodatkowanymi.

W przypadku Wnioskodawcy, brak jest więc podstaw do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. w zakresie edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina realizuje projekt pod nazwą "Utworzenie Gminnego Centrum Sportowo - Edukacyjnego przy Szkole Podstawowej i Gimnazjum w W. poprzez budowę sali gimnastycznej, kompleksu boisk i pomieszczeń dla biblioteki szkolnej". Projekt jest realizowany przy dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - nie więcej niż 60% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu i przy udziale własnym Beneficjenta, czyli Gminy, stanowiącego nie mniej niż 40% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu.

Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie stanowić będzie własność Gminy i nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Utworzenie Gminnego Centrum Sportowo - Edukacyjnego przy Szkole Podstawowej i Gimnazjum w W. poprzez budowę sali gimnastycznej, kompleksu boisk i pomieszczeń dla biblioteki szkolnej".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o twierdzenie, iż mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych, w związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl