IBPP4/443-1007/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1007/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data wpływu 26 sierpnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 września 2009 r. (data wpływu 1 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. "Budowa rolkowiska skateparku zlokalizowanego na terenie Parku Miejskiego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. "Budowa rolkowiska skateparku zlokalizowanego na terenie Parku Miejskiego". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 września 2009 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 września 2009 r. znak: IBPP4/443-1007/09/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W okresie od grudnia 2008 r. do czerwca 2009 r. realizowany był projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 finansowanego z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. "Budowa rolkowiska skateparku zlokalizowanego na terenie Parku Miejskiego".

Faktury dokumentujące nabywane usługi związane z realizacja projektu wystawione zostały na Wnioskodawcę.

Wnioskodawcą projektu była natomiast Gmina, gdyż Ośrodek Sportu i Rekreacji nie posiada osobowości prawnej.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacja projektu nie są w jakikolwiek sposób związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług wykonywanymi przez Wnioskodawcę, tzn. takich, których następstwem jest określenie przez Wnioskodawcę podatku należnego VAT.

Wnioskodawca prowadzi działalność mieszaną tj. zwolnioną oraz opodatkowaną (7% i 22%). Nabywane w ramach realizacji projektu usługi i towary związane są w całości z działalnością zwolnioną. Obiekt skateparku udostępniony został mieszkańcom bezpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizowanego projektu unijnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionych faktów oraz obowiązującej ustawy o podatku VAT (art. 86 ust. 1) nie przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W okresie od grudnia 2008 r. do czerwca 2009 r. realizowany był projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 finansowanego z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. "Budowa rolkowiska skateparku zlokalizowanego na terenie Parku Miejskiego". Faktury dokumentujące nabywane usługi związane z realizacja projektu wystawione zostały na Wnioskodawcę.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są w jakikolwiek sposób związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług wykonywanymi przez Wnioskodawcę, tzn. takimi, których następstwem jest określenie przez Wnioskodawcę podatku należnego VAT. Obiekt skateparku udostępniony został mieszkańcom bezpłatnie.

Wnioskodawca prowadzi działalność mieszaną tj. zwolnioną oraz opodatkowaną (7% i 22%) ale nabywane w ramach realizacji projektu usługi i towary związane są w całości z działalnością zwolnioną.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. organ zauważa, że interpretację wydano przy założeniu, że inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałej infrastruktury do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (np. odpłatnego udostępnienia rolkowiska skateparku), udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl