IBPP4/443-1005/10/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 września 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1005/10/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2010 r. (data wpływu 13 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2010 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 września 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto otrzymało dofinansowanie do zadania pn. "..." w ramach działania 2.2 "Rozwój Elektronicznych Usług Publicznych" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Zadanie będzie współfinansowane ze źródeł Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości 84,99%.

Przedmiotem zadania będzie stworzenie elektronicznego obiegu dokumentów w jednostkach organizacyjnych miasta, który umożliwi komunikację elektroniczną pomiędzy urzędem miasta, a jednostkami organizacyjnymi oraz pomiędzy samymi jednostkami.

Celem zadania będzie wzrost liczby usług świadczonych drogą elektroniczną oraz wspieranie tworzenia platform elektronicznych dla zintegrowanego systemu wspomagania zarządzania w zakresie usług publicznych.

Zadanie przewiduje budowę miejskiego portalu e-usług publicznych, który będzie realizował potrzeby lokalnej społeczności w zakresie świadczenia usług drogą elektroniczną przez jednostki podległe.

Zadanie jest zgodne ze studium wykonalności i nie będzie generowało żadnych przychodów. Koszty utrzymania produktów niniejszego zadania po zakończeniu realizacji będą w całości pokrywane ze środków budżetowych miasta.

Realizacja wskazanego zadania odbywać się będzie w zakresie zadań własnych gminy - art. 7 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Miasto jak również urząd miasta posiada ten sam numer NIP. Podatnikiem podatku od towarów I usług (VAT) w odniesieniu do czynności przypisanych gminie jest urząd gminy.

Wnioskodawcą we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest miasto natomiast urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań miasta oraz obsługi techniczno - organizacyjnej miasta. Urząd miasta działa w imieniu miasta.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 9 września 2010 r. przedmiotowy projekt nie jest projektem partnerskim, jest realizowany tylko przez Wnioskodawcę.

Wskazane we wniosku jednostki organizacyjne to: przedszkola, szkoły, żłobek, Ośrodek Pomocy Społecznej, Miejski Ośrodek Kultury, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, Miejska Biblioteka Publiczna, Miejski Zarząd Nieruchomości, Miejski Zespół Obsługi Szkół i Przedszkoli, Zakład Komunalny, Międzyszkolny Ośrodek Sportowy, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego, Dom Pomocy Społecznej, Dom Nauki i Rehabilitacji, Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych, Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna, Centrum Kształcenia Praktycznego, Ognisko Wychowawcze, Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu pozostaną własnością Miasta część z nich zostanie nieodpłatnie przekazana na podstawie umowy użyczenia podległym jednostkom (w wyniku realizacji projektu jednostki podległe zostaną wyposażone w zestawy komputerowe, czytniki, skanery, licencje do użytkowania obiegu dokumentów, specjalistyczne oprogramowanie).

Podległe jednostki nie będą przekazywały żadnych środków finansowych na realizację przedmiotowego projektu. Projekt jest w całości realizowany ze środków Miasta (współfinansowany ze środków unijnych).

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie będą miały w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Nie będą również w przedmiotowym projekcie świadczone usługi za opłatą np. odpłatne umieszczanie informacji reklamowych.

System elektroniczny powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany do obsługiwania czynności cywilno-prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy miastu jako beneficjentowi programu przy realizacji zadania pn. "..." będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wyżej opisanego zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, miasto nie będzie miało możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z jego realizacją ponieważ opisane w niniejszym wniosku zadanie nie będzie związane z wykonywaniem jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (VAT), ponieważ nie będzie generowało przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd miasta nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta.

Zatem Urząd Miasta działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy, jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował, dofinansowany w ramach działania 2.2 "Rozwój Elektronicznych Usług Publicznych" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, projekt pn. "...".

Przedmiotem projektu będzie stworzenie elektronicznego obiegu dokumentów w jednostkach organizacyjnych miasta, który umożliwi komunikację elektroniczną pomiędzy urzędem miasta, a jednostkami organizacyjnymi oraz pomiędzy samymi jednostkami.

Celem zadania będzie wzrost liczby usług świadczonych drogą elektroniczną oraz wspieranie tworzenia platform elektronicznych dla zintegrowanego systemu wspomagania zarządzania w zakresie usług publicznych.

Zadanie przewiduje budowę miejskiego portalu e-usług publicznych, który będzie realizował potrzeby lokalnej społeczności w zakresie świadczenia usług drogą elektroniczną przez jednostki podległe.

Zadanie jest zgodne ze studium wykonalności i nie będzie generowało żadnych przychodów.

Koszty utrzymania produktów niniejszego zadania po zakończeniu realizacji będą w całości pokrywane ze środków budżetowych miasta.

Realizacja wskazanego zadania odbywać się będzie w zakresie zadań własnych gminy.

Wnioskodawca wskazał, że zadanie nie będzie związane z wykonywaniem jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (VAT), ponieważ nie będzie generowało przychodów.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu pozostaną własnością Miasta, część z nich zostanie nieodpłatnie przekazana na podstawie umowy użyczenia podległym jednostkom (w wyniku realizacji projektu jednostki podległe zostaną wyposażone w zestawy komputerowe, czytniki, skanery, licencje do użytkowania obiegu dokumentów, specjalistyczne oprogramowanie).

Podległe jednostki nie będą przekazywały żadnych środków finansowych na realizację przedmiotowego projektu. Projekt jest w całości realizowany ze środków Miasta (współfinansowany ze środków unijnych).

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie będą miały w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Nie będą również w przedmiotowym projekcie świadczone usługi za opłatą np. odpłatne umieszczanie informacji reklamowych.

System elektroniczny powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany do obsługiwania czynności cywilno-prawnych.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl