IBPP4/443-1005/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1005/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2009 r. (data wpływu 25 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu 13 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub jego zwrotu w związku z zakupami związanymi z realizacją Działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" w ramach PROW na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub jego zwrotu w związku z zakupami związanymi z realizacją Działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" w ramach PROW na lata 2007-2013. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu 13 października 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie zarejestrowane jest na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 2007 r. prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) oraz z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 oraz z 2008 r. Nr 98, poz. 634).

Na podstawie umowy podpisanej w dniu 12 maja 2009 r. z Zarządem Województwa LGD została wybrana do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) - Lokalnej Grupy Działania na lata 2009-2015.

Jako LGD wybrane do realizacji LSR - Stowarzyszenie złożyło do Samorządu Województwa wniosek o przyznanie pomocy finansowej w ramach Działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, na realizację w 2009 r. operacji związanych z funkcjonowaniem Lokalnej Grupy Działania oraz nabywaniem umiejętności i aktywizacją zgodnie z przepisem § 3 rozporządzenia MRiRW z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczególnych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" objętego PROW na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 103, poz. 660)

Stowarzyszenie wystąpiło o przyznanie pomocy w formie refundacji kosztów określonych w załączniku do rozporządzenia w zakresie:

* kosztów bieżących (administracyjnych LGD),

* realizacji badań dotyczących obszaru objętego LSR,

* informowania o obszarze objętym LSR, realizacji LSR oraz działalności LGD,

* szkolenia pracowników LGD, członków zarządu LGD oraz innego organu LGD, do którego wyłącznych własności należy wybór operacji zgodnie z art. 62 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1698/2005 (Dz. U. UE L 277 z 21 października 2005 r.)

* realizacji wydarzeń promocyjnych lub kulturalnych związanych z obszarem objętym LSR, realizacją LSR oraz działalnością LGD,

* aktywizowania społeczności lokalnej.

Stowarzyszenie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym oraz składa deklaracje dla podatku od towarów i usług VAT-7. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu Stowarzyszenie będzie świadczyło nieodpłatnie, zakupione mienie w wyniku realizacji projektu pozostanie jej wyłączną własnością i będzie wykorzystywane jedynie na potrzeby Stowarzyszenia. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wnioskodawca w okresie realizacji projektu będzie realizował zadania zmierzające do osiągnięcia celów Lokalnej Strategii Rozwoju poprzez zapewnienie odpowiednich warunków niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania biura i sprawnej obsługi administracyjnej.

W ramach tej obsługi Stowarzyszenie będzie realizować działanie pt.: "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", które obejmuje zakres wydatków i czynności rzeczowo - finansowych opisanych w pkt 5.

Realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 nie ma w jakimkolwiek zakresie żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W celu prawidłowej realizacji projektów Stowarzyszenie dokonuje zakupów towarów i usług objętych podatkiem VAT. Zakupy powyższe nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Projekt z założenia nie generuje żadnych przychodów.

W ramach realizacji projektu Stowarzyszenie dokona nabycia następujących towarów i usług:

1.

Koszty bieżące (administracyjne): wynagrodzenia i inne świadczenia związane z pracą pracowników, wynagrodzenia członków organu decyzyjnego, podróży członków organów LGD, podróży służbowych pracowników LGD, wynagrodzenia za wykonywane zlecenia w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania LGD, najmu i utrzymania pomieszczeń, zakup lub najmu wyposażenia, urządzeń i sprzętu biurowego, zakup materiałów biurowych, doradztwo prawne, obsługa finansowo - księgowa.

2.

Informowanie o obszarze objętym LSR, realizacja LSR oraz działalność LGD: prowadzenie i aktualizacja strony internetowej, udostępnianie niezbędnej dokumentacji dla potencjalnych wnioskodawców na stronie LGD, doradztwo w zakresie przygotowania wniosku o przyznanie pomocy, opracowanie i dystrybucja materiałów informacyjnych, zakup czasu antenowego, zamieszczanie materiałów prasowych, tworzenie i obsługa baz danych.

3.

Szkolenie pracowników LGD, członków zarządu oraz organu decyzyjnego: najmu sprzętu i pomieszczeń, wynagrodzenie lub pobyt osób prowadzących, noclegu uczestników szkolenia, opracowania i druku materiałów szkoleniowych.

4.

Realizacja wydarzeń promocyjnych i kulturalnych: najem sprzętu i nieruchomości, wynagrodzenia osób prowadzących wydarzenia, opracowanie i druk materiałów promocyjnych, zakup upominków i nagród.

Zgodnie z przepisem ust. 2 w § 3 rozporządzenia MRiRW do kosztów kwalifikowanych zalicza się także niepodlegający zwrotowi podatek od towarów i usług (VAT), uiszczony w związku z poniesieniem kosztów. Zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku o przyznanie pomocy w ramach Działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" w ramach PROW na lata 2007-2013 obowiązkowym załącznikiem do wniosku jest "Oświadczenie LGD o kwalifikowalności podatku VAT".

Ponadto, jeżeli LGD zalicza do kosztów kwalifikowanych podatek VAT, to obowiązane jest wystąpić od organu upoważnionego przez Ministra Finansów (Dyrektora właściwego Izby Skarbowej) o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania VAT. Otrzymana interpretacja stanowić będzie obowiązkowy załącznik do wniosków o płatność przedkładanych na etapach ubiegania się o refundację. LGD w złożonym wniosku o przyznanie pomocy uiszczony podatek zaliczyła do kosztów kwalifikowanych podlegających refundacji. Z tego powodu zobowiązana jest wystąpić o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie może korzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i czy w związku z tym poniesione koszty podatku VAT naliczonego przez LGD mogą podlegać zwrotowi.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami podatku VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Uzyskanie zwrotu podatku naliczonego od zakupów w trybie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie może mieć zastosowania ze względu na brak związku dokonywania zakupów związanych z realizacja Działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" w ramach PROW na lata 2007-2013 ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika. W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca stara się o przyznanie pomocy finansowej ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach Działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, na realizację w 2009 r. operacji związanych z funkcjonowaniem Lokalnej Grupy Działania oraz nabywaniem umiejętności i aktywizacją. W ramach tego Działania Wnioskodawca będzie wdrażać Lokalną Strategię Rozwoju na lata 2009-2015.

W swoim wniosku Stowarzyszenie wystąpiło o przyznanie pomocy w formie refundacji kosztów określonych w załączniku do rozporządzenia w zakresie:

* kosztów bieżących (administracyjnych LGD),

* realizacji badań dotyczących obszaru objętego LSR,

* informowania o obszarze objętym LSR, realizacji LSR oraz działalności LGD,

* szkolenia pracowników LGD, członków zarządu LGD oraz innego organu LGD, do którego wyłącznych własności należy wybór operacji zgodnie z art. 62 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1698/2005 (Dz. U. UE L 277 z 21 października 2005 r.),

* realizacji wydarzeń promocyjnych lub kulturalnych związanych z obszarem objętym LSR, realizacją LSR oraz działalnością LGD,

* aktywizowania społeczności lokalnej.

Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu Stowarzyszenie będzie świadczyło nieodpłatnie, zakupione mienie w wyniku realizacji projektu pozostanie jej wyłączną własnością i będzie wykorzystywane jedynie na potrzeby Stowarzyszenia. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wnioskodawca wprawdzie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, lecz w treści wniosku jednoznacznie wskazał, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu związanego z Działaniem 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Tym samym nie ma on prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT. Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie miały również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, że efekty powstałe w wyniku realizacji projektu (nabyte towary i usługi) nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl