IBPP4/443-100/08/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-100/08/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2008 r. (data wpływu 12 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą "Budowa oczyszczalni ścieków dla siedmiu wsi Gminy L. - aglomeracja M." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą "Budowa oczyszczalni ścieków dla siedmiu wsi Gminy L. aglomeracja M.".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina L. jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach realizacji zadań własnych gminy wynikających z przepisów ustawy o samorządzie gminnym (tekst jedn. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591) planowana jest realizacja zadania inwestycyjnego pn. "Budowa oczyszczalni ścieków dla siedmiu wsi Gminy L. - aglomeracja M.".

Gmina L. będzie składała wniosek do RPO Województwa Opolskiego na dofinansowanie realizacji wyżej wymienionego zadania. Załącznikiem do wniosku jest indywidualna interpretacja organu podatkowego w sprawie możliwości odliczenia podatku VAT związanego z budową oczyszczalni ścieków.

Zadanie inwestycyjne będzie realizowane przez Gminę L. - faktury VAT będą wystawiane na Gminę L. Po zakończeniu inwestycji powstały majątek trwały zostanie przekazany nieodpłatnie zakładowi budżetowemu, który będzie wykorzystywał go w prowadzeniu działalności, dla której został powołany, tj. w zakresie odbioru i oczyszczania ścieków. Poprzez zakład budżetowy Gmina będzie realizować swoje zadania własne w zakresie zaspokojenia zbiorowych potrzeb społeczności lokalnej. Zakład budżetowy jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług i on będzie uzyskiwał przychody z tytułu świadczenia usług odbioru nieczystości. Ponadto pomimo że właścicielem przekazywanego majątku pozostanie gmina, to zakład budżetowy prowadzi działalność we własnym imieniu i na własny rachunek.

Po zrealizowaniu inwestycji "Budowa oczyszczalni ścieków dla siedmiu wsi Gminy L. - aglomeracja M." Gmina L. nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych związanych z tą inwestycją. Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, że nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z budową oczyszczalni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji opisanej wyżej istnieje możliwość odliczenia podatku VAT z faktur związanych z realizacją zadania pn. "Budowa oczyszczalni ścieków dla siedmiu wsi Gminy L. - aglomeracja M....

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT przysługuje podatnikowi, gdy zakupione towary i usługi wykorzystywane są przez niego do czynności opodatkowanych. Ponieważ Gmina L. nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych w związku ze zrealizowaną budową oczyszczalni, czynności te będzie wykonywać zakład budżetowy, dlatego nie przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego. Gmina L. nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ost. zm. Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W świetle powyższego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z obowiązującym do dnia 1 grudnia 2008 r. § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie stanowi powtórzenie w niezmienionym brzmieniu obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r. przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca planuje realizację zadania inwestycyjnego pn. "Budowa oczyszczalni ścieków dla siedmiu wsi Gminy L. - aglomeracja M." i w tym zakresie będzie składał wniosek do RPO Województwa Opolskiego o dofinansowanie.

Zadanie inwestycyjne będzie realizowane przez Gminę, faktury VAT będą wystawiane na Gminę. Po zakończeniu inwestycji powstały majątek trwały zostanie przekazany nieodpłatnie zakładowi budżetowemu, który będzie wykorzystywał go w prowadzeniu działalności, dla której został powołany, tj. w zakresie odbioru i oczyszczania ścieków. Poprzez zakład budżetowy Gmina będzie realizować swoje zadania własne w zakresie zaspokojenia zbiorowych potrzeb społeczności lokalnej. Zakład budżetowy jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług i on będzie uzyskiwał przychody z tytułu świadczenia usług odbioru nieczystości.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jednoznacznie podkreśla, iż po zrealizowaniu inwestycji "Budowa oczyszczalni ścieków dla siedmiu wsi Gminy L. - aglomeracja M." Gmina nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych związanych z tą inwestycją.

Zatem w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, a ponadto Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Budowa oczyszczalni ścieków dla siedmiu wsi Gminy L. - aglomeracja M.".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl