IBPP4/443-1/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2008 r. (data wpływu 23 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 grudnia 2008 r. (data wpływu 29 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT przekazania nieruchomości w formie ustanowienia nieodpłatnego, nieograniczonego w czasie użytkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i w zakresie opodatkowania podatkiem VAT przekazania nieruchomości w formie ustanowienia nieodpłatnego, nieograniczonego w czasie użytkowania. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 grudnia 2008 r. (data wpływu 29 grudnia 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-11/08/AZ z dnia 10 grudnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miasta J. planuje nieodpłatne przekazanie będącej jej własnością nieruchomości oznaczonej jako działka nr 276/2 w obr. 266 m. J., na której znajdują się budynek centrali Miejskiej Biblioteki Publicznej, dwa kioski, elementy architektury, zieleń i uzbrojenie terenu, na rzecz Miejskiej Biblioteki Publicznej w J., będącej instytucją kultury w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.). Działka 276/2 w obrębie 266 M. J. powstała w całości z szeregu działek, które zostały nabyte przez Gminę Miasta J. umowami sprzedaży zawartymi na początku lat 90 XX wieku. Nie zostały one zakupione na podstawie faktury VAT, bowiem w chwili nabycia działek nie było jeszcze takiego podatku w polskim systemie prawa.

Budynek Centrali Biblioteki oddany został do użytku we wrześniu ubiegłego roku, a w trakcie realizacji inwestycji podatek VAT nie był odliczany. Miejska Biblioteka Publiczna jest zarejestrowana w księdze rejestrowej instytucji kultury w J. w dniu 24 maja 1992 r. pod nr 2/92. Statut miejskiej biblioteki publicznej został ustanowiony uchwałą nr XXIII 264/2004 Rady Miejskiej w J. z dnia 29 kwietnia 2004 r.; stosownie do § 6 statutu miejska biblioteka publiczna służy zaspokajaniu potrzeb edukacyjnych, informacyjnych i kulturalnych oraz uczestniczy w upowszechnianiu wiedzy i kultury.

Stosownie do § 12 statutu usługi biblioteki są ogólnie dostępne i bezpłatne, za wyjątkiem enumeratywnie wyliczonych usług, za które mogą być pobierane opłaty, które jednak nie mogą przekraczać kosztów wykonania usługi.

Biblioteka ma osobowość prawną, a ze swej działalności nie czerpie zysków.

Przekazanie nieruchomości wraz z jej częściami składowymi niezbędne jest do prawidłowego gospodarowania nią przez dyrektora Miejskiej Biblioteki Publicznej.

Jak wynika z jego wniosku "władanie obiektem (chodzi o tytuł prawny) jest niezbędne do zawarcia umowy wynajmu z biblioteką pedagogiczną (część gmachu została wybudowana z przeznaczeniem na lokal filii Wojewódzkiej Biblioteki Pedagogicznej w Katowicach), wynajmu barku w holu obiektu, wynajmu "kiosków" i in. oraz do zawierania niezbędnych umów serwisowych".

Przedmiotowa inwestycja (budowa budynku biblioteki, kiosków, elementów architektury) była realizowana w zakresie zadań własnych Gminy, a to w ramach zadań określonych w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym (sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych).

Kioski, o których mowa we wniosku, nie znajdują się w budynku biblioteki - nie stanowią z nią jednej bryły, lecz stanowią odrębne budowle. Elementy architektury to na działce to ciągi piesze, wodotryski, ławki, kosze na śmieci. Obiektem małej architektury jest także znajdujący się na działce pomnik (wybudowany później tj. w drugiej połowie 2008 r.).

Od chwili oddania biblioteki, kiosków i elementów architektury do używania Gmina nie czerpała z nich korzyści. Opłaty za usługi biblioteki pobiera sama ta instytucja - Miejska Biblioteka Publiczna w J., która ma osobowość prawną. Opłaty te przeznaczone są na jej działalność statutową. Budynek biblioteki jest do dnia dzisiejszego używany przez Miejską Bibliotekę Publiczną bez umowy zawartej w sposób formalny. Żadna umowa w formie pisemnej nie została zawarta. Został sporządzony tylko protokół zdawczo - odbiorczy, a ponadto Prezydent Miasta J. udzielił pełnomocnictw dyrektorowi Miejskiej Biblioteki Publicznej do dysponowania w imieniu Gminy Miasta J. budynkiem centrali Miejskiej Biblioteki Publicznej w zakresie zawierania umów.

Jeden z kiosków został umową z dnia 15 marca 2008 r. wynajęty przez R S. A. Umowa została zawarta we własnym imieniu przez Miejską Bibliotekę Publiczną w J., także na rzecz tej instytucji opłacany jest czynsz najmu. Drugi z kiosków został umową z dnia 22 kwietnia 2008 r. wynajęty przez wspólników Spółki Cywilnej, prowadzących działalność gospodarczą jako "Drukarnia". Umowa została zawarta we własnym imieniu przez Miejską Bibliotekę Publiczną J., także na rzecz tej instytucji opłacany jest czynsz najmu.

Ponadto część powierzchni użytkowej budynku biblioteki została umową z dnia 11 sierpnia 2008 r. wynajęta przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą jako "B." (barek kawowy). Umowa została zawarta we własnym imieniu przez Miejską Bibliotekę Publiczną w J., także na rzecz tej instytucji opłacany jest czynsz najmu.

Gmina nie zawierała żadnych umów cywilnoprawnych związanych z użytkowaniem ww. obiektów w związku z czym nie czerpała korzyści z tytułu zawartych umów.

Umowy zawierała we własnym imieniu mająca osobowość prawna Miejska Biblioteka Publiczna w J.

Gmina, rozpoczynając budowę inwestycji, nie zamierzała bezpośrednio czerpać z jej tytułu jakichkolwiek korzyści finansowych, kierowała się zapisami ustawy o samorządzie gminnym, nakładającymi na nią jako zadania własne sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych. Natomiast na samą budowę obiektu Gmina pozyskała dotację ze środków unijnych - ZPORR. Gmina zakładała, że przedmiotowa inwestycja będzie wykorzystywana w celach niedochodowych. Miejska Biblioteka Publiczna w J. jest bowiem instytucją niedochodową i finansowaną z budżetu miasta. Dlatego Gmina nie odliczała podatku VAT.

Gmina rozważa kilka form prawnych, w jakich miałoby nastąpić nieodpłatne przekazanie, biorąc pod uwagę 1) umowę darowizny, 2) nieodpłatne ustanowienie nieograniczonego w czasie prawa użytkowania (uregulowanego w art. 252 k.c.), 3) umowę użyczenia, a także 4) nieodpłatne przekazanie w trybie wyposażenia w nieruchomość, o którym mowa w art. 51 w zw. z art. 56 ustawy o gospodarce nieruchomościami - przy założeniu, że jest to czynność prawna różna od umowy darowizny (tak zdaje się wynikać z pisma departamentu finansowego ministerstwa kultury i dziedzictwa narodowego z dnia 24 września 2008 r., znak DFf-IV-10/12/376/2008).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Gmina Miasta J. w razie przekazania na rzecz Miejskiej Biblioteki Publicznej przedmiotowej nieruchomości w formie ustanowienia nieodpłatnego, nieograniczonego w czasie użytkowania będzie zobowiązana do zapłaty podatku VAT, a w razie zaistnienia takiego obowiązku podatkowego, jakie są warunki zwolnienia z niego.

2.

Czy Miejska Biblioteka Publiczna w razie przekazania na jej rzecz przez Gminę Miasta J. przedmiotowej nieruchomości w formie ustanowienia nieodpłatnego, nieograniczonego w czasie użytkowania będzie zobowiązana do zapłaty podatku VAT, a w razie zaistnienia takiego obowiązku podatkowego, jakie są warunki zwolnienia z niego.

Zdaniem wnioskodawcy ustanowienie użytkowania nie jest dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ nie jest przeniesieniem prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (prawo użytkowania jest niezbywalne - art. 254 k.c.), można co najwyżej rozważyć, czy czynność tę można zakwalifikować jako świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Wprawdzie w doktrynie podkreśla się, że świadczeniem usługi będzie również ustanowienie niektórych ograniczonych praw rzeczowych: służebności, użytkowania etc. (A. Bartosiewicz, R. Kubacki, komentarz do art. 8 ustawy z dnia 11 marca2004 r. o podatku od towarów i usług (w:) A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT komentarz, lex, 2007, wyd. II), to jednak należy pod uwagę wziąć planowaną nieodpłatność czynności. Zatem Gmina Miasta J. w razie przekazania przez nią na rzecz Miejskiej Biblioteki Publicznej przedmiotowej nieruchomości w formie ustanowienia nieodpłatnego, nieograniczonego w czasie użytkowania nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od towarów i sług.

Jak wyżej, pkt Ad. 1, 2 i 3. Zatem Miejska Biblioteka Publiczna w razie przekazania na jej rzecz przedmiotowej nieruchomości przez Gminę Miasta J. w formie ustanowienia nieodpłatnego, nieograniczonego w czasie użytkowania nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ost. zm. Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320)., opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.

Z treści wniosku wynika, iż Gmina Miasta J. planuje nieodpłatne przekazanie będącej jej własnością nieruchomości oznaczonej jako działka nr 276/2 w obr. 266 m. J., na której znajdują się budynek centrali Miejskiej Biblioteki Publicznej, dwa kioski, elementy architektury, zieleń i uzbrojenie terenu, na rzecz Miejskiej Biblioteki Publicznej w J., będącej instytucją kultury w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.). Działka 276/2 w obrębie 266 miasta J. powstała w całości z szeregu działek, które zostały nabyte przez Gminę Miasta J. umowami sprzedaży zawartymi na początku lat 90 XX wieku. Nie zostały one zakupione na podstawie faktury VAT, bowiem w chwili nabycia działek nie było jeszcze takiego podatku w polskim systemie prawa.

Gmina rozważa kilka form prawnych, w jakich miałoby nastąpić nieodpłatne przekazanie, biorąc pod uwagę m.in. nieodpłatne ustanowienie nieograniczonego w czasie prawa użytkowania (uregulowanego w art. 252 k.c.).

Zgodnie z treścią art. 252 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), rzecz można obciążyć prawem do jej używania i do pobierania jej pożytków (użytkowanie). Według ogólnej zasady, określonej w normie ww. art. 252 kodeksu cywilnego, przedmiotem użytkowania są rzeczy. Niewątpliwie chodzi tu o wszelakie rzeczy zarówno nieruchomości, jak też rzeczy ruchome. Użytkowanie występuje bowiem, gdy rodzi się potrzeba korzystania w szerokim zakresie z cudzej rzeczy - z zastosowaniem reżimu prawnego podmiotowych praw rzeczowych - przez osobę trzecią (użytkownika), a właściciel rzeczy ustępuje swego korzystania z rzeczy.

Trzeba więc podkreślić, że użytkownik uzyskuje uprawnienie do "używania rzeczy". Równolegle przysługuje mu uprawnienie do "pobierania pożytków" rzeczy. W pierwszym rzędzie trzeba tu uwzględniać pobieranie pożytków naturalnych. Nie można jednak wykluczać pobierania pożytków cywilnych, należnych chociażby na podstawie nawiązanego stosunku najmu lub dzierżawy. Użytkownik może więc oddać rzecz w najem, dzierżawę, użyczenie. Nie oznacza to rozporządzania prawem niezbywalnym, może zaś zostać potraktowane jako wykonywanie użytkowania za pośrednictwem osób trzecich.

Powyższe oznacza, że nieodpłatne ustanowienie nieograniczonego w czasie prawa użytkowania jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

W świetle powołanych powyżej przepisów, kluczową kwestią dla opodatkowania czynności nieodpłatnego ustanowienia nieograniczonego w czasie prawa użytkowania przedmiotowej nieruchomości jest ustalenie, czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, a także czy realizowanie tych usług związane jest z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów lub usług zostały określone w art. 86 ust. 1. Zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie jest powtórzeniem przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż we wrześniu ubiegłego roku został oddany do użytkowania budynek Centrali Biblioteki, a w trakcie realizacji inwestycji podatek VAT nie był odliczany. Przedmiotowa inwestycja (budowa budynku biblioteki, kiosków, elementów architektury) była realizowana w zakresie zadań własnych Gminy, a to w ramach zadań określonych w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym (sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych). Gmina, rozpoczynając budowę inwestycji, nie zamierzała bezpośrednio czerpać z jej tytułu jakichkolwiek korzyści finansowych, kierowała się zapisami ustawy o samorządzie gminnym, nakładającymi na nią jako zadania własne sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych. Natomiast na samą budowę obiektu Gmina pozyskała dotację ze środków unijnych - ZPORR. Gmina zakładała, że przedmiotowa inwestycja będzie wykorzystywana w celach niedochodowych. Miejska Biblioteka Publiczna w J. jest bowiem instytucją niedochodową i finansowaną z budżetu miasta. Dlatego Gmina nie odliczała podatku VAT.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż od chwili oddania biblioteki, kiosków i elementów architektury do używania Gmina nie czerpała z nich korzyści. Opłaty za usługi biblioteki pobiera sama ta instytucja - Miejska Biblioteka Publiczna w J., która ma osobowość prawną. Opłaty te przeznaczone są na jej działalność statutową. Budynek biblioteki jest do dnia dzisiejszego używany przez Miejską Bibliotekę Publiczną bez umowy zawartej w sposób formalny. Żadna umowa w formie pisemnej nie została zawarta. Został sporządzony tylko protokół zdawczo - odbiorczy, a ponadto Prezydent Miasta J. udzielił pełnomocnictw dyrektorowi Miejskiej Biblioteki Publicznej do dysponowania w imieniu Gminy Miasta J. budynkiem centrali Miejskiej Biblioteki Publicznej w zakresie zawierania umów.

Miejska Biblioteka Publiczna w J., zawierała umowy cywilno - prawne dotyczące wynajmu kiosków i część powierzchni użytkowej budynku biblioteki we własnym imieniu i na rzecz tej instytucji opłacany jest czynsz najmu.

Gmina nie zawierała żadnych umów cywilnoprawnych związanych z użytkowaniem ww. obiektów w związku z czym nie czerpała korzyści z tytułu zawartych umów.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, w przedmiotowej sprawie budowa centrali Miejskiej Biblioteki Publicznej oraz jej wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność ustanowienia nieodpłatnego, nieograniczonego w czasie użytkowania przedmiotowej nieruchomości podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Zatem Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z budową obiektu ponieważ jako jednostka samorządu terytorialnego, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 cyt. wyżej rozporządzenia, korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych należących do zakresu zadań publicznych.

Jednocześnie należy podkreślić, iż Gmina rozpoczynając inwestycję, nie zamierzała bezpośrednio czerpać z jej efektów jakichkolwiek korzyści finansowych, kierowała się zapisami ustawy o samorządzie gminnym, nakładającymi na nią jako zadania własne sprawy kultury. Gmina zakładała, że przedmiotowa inwestycja będzie wykorzystywana w celach niedochodowych. Dlatego Gmina nie odliczała podatku VAT.

W momencie dokonywania zakupów związanych z realizacją inwestycji, Gmina nie skorzystała z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących to nabycie, gdyż zakładała, iż zakupy te nie zostaną wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W ustawie o podatku VAT ustawodawca przyjął zasadę odliczania niezwłocznego, a więc bez oczekiwania na chwilę, gdy nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest bowiem intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych, natomiast jeżeli dany towar nie zostanie wykorzystany do wykonywania czynności opodatkowanych nie ma możliwości dokonania odliczenia.

Mając więc na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz fakt, że art. 8 ust. 2 tej ustawy nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż nieodpłatne świadczenie usług (ustanowienia nieodpłatnego, nieograniczonego w czasie użytkowania przedmiotowej nieruchomości) odbędzie się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, stwierdzić należy iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach.

Z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji. Ponadto Gmina nie miała również prawa do odliczenia podatku VAT z tyt. nabycia działki, na której obecnie znajdują się budynek centrali Miejskiej Biblioteki Publicznej, dwa kioski, elementy architektury, zieleń i uzbrojenie terenu, gdyż nabycia działki dokonano przed datą wejścia w życie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.).

Wobec powyższego ustanowienia nieodpłatnego, nieograniczonego w czasie użytkowania przedmiotowej nieruchomości oznaczonej jako działka nr 276/2 w obr. 266 m. J., na której znajdują się budynek centrali Miejskiej Biblioteki Publicznej, dwa kioski, elementy architektury, zieleń i uzbrojenie terenu, przez Gminę na rzecz Miejskiej Biblioteki Publicznej w J., nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

Miejska Biblioteka Publiczna w razie przekazania na jej rzecz przedmiotowej nieruchomości przez Gminę Miasta J. w formie ustanowienia nieodpłatnego, nieograniczonego w czasie użytkowania nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto tut. organ informuje, że w zakresie opodatkowania podatkiem VAT przekazania przedmiotowej nieruchomości w formie darowizny oraz w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44 -101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl