IBPP3/4512-682/15/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 listopada 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/4512-682/15/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 września 2015 r. (data wpływu 11 września 2015 r.), uzupełnionym pismem z 22 października 2015 r. (data wpływu 28 października 2015 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2015 r. wpłynął ww. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 22 października 2015 r. (data wpływu 28 października 2015 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 19 października 2015 r. znak: IBPP3/4512-682/15/JP.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 22 października 2015 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Szpital jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, świadczącym usługi w zakresie ochrony zdrowia, które są przedmiotowo zwolnione z podatku od towarów i usług. Jednocześnie wykonuje działalność gospodarczą polegającą m.in. na wynajmowaniu pomieszczeń i dzierżawieniu sprzętu gospodarczego. Ponadto Szpital refakturuje "wydzierżawiającym" koszty mediów (energia, woda, gaz). Z faktur dokumentujących zakupy na potrzeby świadczonych usług medycznych zwolnionych od podatku od towarów i usług Szpital nie odlicza podatku VAT, natomiast uiszcza podatek od działalności pozostałej obniżając go o kwotę podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną. Szpital jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT, składa miesięczne deklaracje VAT-7 a wskaźnik proporcji wyliczony zgodnie z art. 90 ustawy o VAT wyniósł w 2014 r. - 3%.

Szpital realizuje projekt inwestycyjny nr... pn. "...".

Celem projektu jest dostarczenie i wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego wspomagającego zarządzanie wraz z dostawą sprzętu komputerowego, oprogramowania, szkolenia. Jest to usługa kompleksowa - złożona tzn. taka, która łączy w sobie sprzedaż licencji na oprogramowanie, sprzedaż sprzętu komputerowego i przyporządkowanie do tej sprzedaży usługi wdrożeniowej i szkoleniowej.

Zintegrowany system informatyczny wspomagający zarządzanie w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym... będzie w głównej mierze oparty o rozwiązania back-office. Integralną częścią systemu będzie e-Platforma, składająca się z 3 modułów; Portal Informacyjny, e-Rejestracja i e-Kontrahent. Takie rozwiązanie front-office będzie wprowadzało elektroniczne usługi publiczne dla pacjentów szpitala, kontrahentów, a także wszystkich osób zainteresowanych informacjami o Szpitalu (w tym rodzin i bliskich pacjentów).

Oprogramowanie uruchamiane będzie na izbach przyjęć, oddziałach szpitalnych, pracowniach diagnostycznych, laboratoriach, bokach operacyjnych, gabinetach lekarskich i zabiegowych, przychodniach i ambulatoriach szpitalnych, w aptece szpitalnej i w działach statystyki medycznej. Odpowiadać musi za sprawne gromadzenie i dystrybucję wszystkich informacji medycznych związanych z przebiegiem leczenia każdego pacjenta od chwili jego pojawienia się w szpitalu aż do zakończenia leczenia. System będzie wspomagać lekarzy w ocenie stanu zdrowia pacjenta, ułatwiać dostęp do danych o stanie zdrowia każdego pacjenta, umożliwiać wydruk wszystkich niezbędnych dokumentów stosowanych w procesie leczenia, zapewniać obowiązkową sprawozdawczość statystyczną dla NFZ oraz dla instytucji i ośrodków statystyki medycznej. Usprawniać organizację procesu leczenia. Umożliwiać rozliczanie z NFZ zarówno w sposób tradycyjny, jak i za pomocą JGP (Jednorodnych Grup Pacjenta).

Dzięki pełnej integracji lekarze, w każdym miejscu systemu będą mieć dostęp do pełnej dokumentacji medycznej pacjenta, niezależnie od tego czy wynika to z hospitalizacji czy leczenia ambulatoryjnego. Pacjent, który raz został zarejestrowany w jakimkolwiek miejscu systemu, w systemie pozostaje. W ramach projektu powstanie e-Platforma. Ma to na celu usprawnienie komunikacji pomiędzy uczestnikami procesu udzielania świadczeń opieki zdrowotnej: jednostką ochrony zdrowia, a jej pacjentami i kontrahentami. E-Platforma umożliwi udostępnienie w sieci internet bieżących informacji o jednostce ochrony zdrowia (struktura, personel medyczny dostępne usługi), zapewni ciągłą komunikację z pacjentami (aktualności, sondy, ankiety). Umożliwi także pacjentom dokonywanie rejestracji wizyt za pomocą internetu, a kontrahentom zdalną rejestrację zleceń.

Wykonany projekt, po jego zakończeniu będzie wykorzystywany jedynie na potrzeby prowadzonej działalności medycznej, zwolnionej od podatku od towarów i usług zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Usługi zdrowotne będą wykorzystywane przez pacjentów korzystających ze świadczeń zdrowotnych, a więc są kosztem związanym z przychodami zwolnionymi z VAT. Realizacja ww. projektu nie będzie wykorzystywana przez Szpital do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W piśmie z 28 października 2015 r. Wnioskodawca wskazał, że w fakturach dokumentujących towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu jako nabywca jest wskazany Wnioskodawca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z 28 października 2015 r.):

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z 28 października 2015 r.):

Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie realizacji opisanego we wniosku projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

W związku z zaprezentowanym we wniosku opisem sprawy, z którego jednoznacznie wynika, że towary i usługi zakupione w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu będą wykorzystywane jedynie na potrzeby prowadzonej działalności medycznej zwolnionej od podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z uwagi zatem na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących projektu pn. "...".

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo zauważa się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi medyczne korzystają ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. Stwierdzenie to przyjęto jako element opisanego zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

Zaznaczenia wymaga, że interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl