IBPP3/443-991/13/LŻ - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-991/13/LŻ Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 8 sierpnia 2013 r. (data wpływu 9 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z 11 września 2013 r. (data wpływu 12 września 2013 r.) oraz z 16 września 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 11 września 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 11 września 2013 r. (data wpływu 12 września 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 6 września 2013 r. znak: IBPP3/443-991/13/LŻ oraz z 16 września 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w dniu 2 lipca 2013 r. złożył wniosek i ubiega się o dofinansowanie z krajowych środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007 - 2013, na realizację operacji w zakresie działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju tzw. Mały Projekt. Tytuł projektu "...", budowa i wyposażenie ma być zakończona do grudnia 2014 r. Wraz z wnioskiem o płatność ostateczną (realizacja projektu przewidziana jest w jednym etapie) Wnioskodawca zobowiązany jest do przedstawienia dokumentu potwierdzającego, iż jest on osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą (w ramach PKD 55.20.Z). Zakupy materiałów, usług, przedmiotów itp. w trakcie realizacji projektu będzie jednak dokonywać jako osoba fizyczna, nieprowadząca działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni ubiega się o włączenie VAT do kosztów kwalifikowanych. Czy zatem ma do tego prawo.

Ponadto w piśmie uzupełniającym Wnioskodawca wskazał, że:

1. w chwili obecnej nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i w związku powyższym nie składa deklaracji VAT-7. Taki stan będzie utrzymany do listopada 2014 r. W przyszłości, a dokładniej od grudnia 2014 r., Wnioskodawca planuje otworzyć działalność gospodarczą, jednocześnie z całą pewnością, nie będzie podatnikiem VAT i nie będzie składać deklaracji VAT-7. Wszelkie koszty związane z planową inwestycją (tekst jedn.: zakup przedmiotów, materiałów budowlanych, zapłata za świadczone usługi budowlane) będzie dokonywać jako osoba nieprowadząca działalności gospodarczej (okres wydatków przewidziany jest od stycznia do listopada 2014 r.).

2. W chwili obecnej nie prowadzi działalności gospodarczej. Planuje otworzyć działalność gospodarczą w grudniu 2014 r. w ramach PKD 55.20.Z, który obejmuje usługi związane z obiektem noclegowym turystycznym i miejscem krótkotrwałego zakwaterowania. Planowana inwestycja i związane z nią wydatki, będzie docelowo prowadzić do wybudowania domku letniskowego, który umożliwi świadczenie usług krótkotrwałego zakwaterowania. Wcześniejsze otworzenie działalności gospodarczej (np. od stycznia 2014 r.) nie miałoby sensu, ponieważ Wnioskodawca nie będzie prowadzić żadnych działań, które generowałby dochód, dopiero zakończenie inwestycji (budowa domku letniskowego) pozwoli na stworzenie miejsca, które będzie wynajmowane i dzięki czemu będę mogła zarabiać pieniądze i odprowadzać należne podatki.

3. W chwili obecnej nie były dokonywane żadne zakupy. Zakupy w związku z realizacją projektu, planowo mają być realizowane od stycznia do listopada 2014 r. Wszelkie zakupy muszą zostać i na pewną będą udokumentowane w ten sposób, iż dane nabywcy, czyli Wnioskodawcy osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, będą widniały na fakturach/rachunkach.

4. Efektem powstałym w wyniku realizacji projektu będzie wybudowany domek letniskowy, który będzie wynajmowany turystom w celu krótkotrwałego zakwaterowania. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, domek letniskowy może zostać wybudowany jeżeli Wnioskodawca, planuje otworzyć działalność gospodarczą. W grudniu 2014 r. planowane jest przez Wnioskodawcę otwarcie działalności gospodarczej. W związku powyższym za wynajem domku, od turystów będą pobierane opłaty. Ceny, zgodnie z wytycznymi, nie mogą być barierą dla osiągnięcia i utrzymania celu projektu (w tym przypadku będzie to rozwój turystyki), zatem będą one w takt sposób ukształtowane aby niemal każdy mógł skorzystać z świadczonych usług. Wnioskodawca pragnie jednak zaznaczyć, iż na pewno nie będzie to bezpłatny domek letniskowy.

5. Wszystkie towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu (od stycznia do listopada 2014 r.) nie będą w przyszłości (od grudnia 2014 r.) służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Towary i usługi będą dokonywane w celu wybudowania domku letniskowego, dzięki któremu Wnioskodawca będzie mógł otworzyć działalność gospodarczą i świadczyć usługi związane z PKD 55.20.2 (od grudnia 2014 r.). Jak już Wnioskodawca wspomniał, obecnie nie prowadzi działalności gospodarczej i planowane jest jej otworzenie dopiero po realizacji inwestycji a więc po dokonaniu wszelkich zakupów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur/innych dokumentów księgowych dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej... (działanie 413 PROW 2007-2013).

Stanowisko Wnioskodawcy:

Realizacja ww. projektu nie będzie prowadziła do tego, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na powyższe nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Wnioskodawca nadal nie będzie miał obowiązku składania deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej regulacje wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągłych dla celów zarobkowych.

Wyjaśnić należy, że sam fakt realizacji projektu inwestycyjnego w efekcie którego wytworzony zostaje środek trwały - w omawianej sprawie domek letniskowy - który po oddaniu do użytkowania służyć będzie Wnioskodawcy do prowadzenia działalności gospodarczej nie będzie skutkował tym, że Wnioskodawca stanie się "czynnym podatnikiem podatku VAT".

Zaznaczenia wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 96 ust. 3 i 4 ustawy o VAT podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne. Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Ponadto zgodnie z art. 99 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133. Mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.

Zgodnie z art. 113 ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował projekt pt. "..." Wnioskodawca planuje otworzyć działalność gospodarczą, jednocześnie z całą pewnością, nie będzie podatnikiem VAT i nie będzie składać deklaracji VAT-7. Wszystkie towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu (od stycznia do listopada 2014 r.) nie będą w przyszłości (od grudnia 2014 r.) służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wszelkie zakupy muszą zostać i na pewną będą udokumentowane w ten sposób, iż dane nabywcy, czyli Wnioskodawcy osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej, będą widniały na fakturach/rachunkach.

Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia w opisanej sytuacji, należy zauważyć, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Jak już wskazano powyżej zrealizowanie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Ponadto, jak wynika z cytowanego na wstępie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a dokumentem, stanowiącym podstawę dokonania odliczenia podatku jest faktura VAT dokumentująca nabycie towarów i usług. Zatem nie ma możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z dokumentów innych niż wymienione przez ustawodawcę w przepisach o podatku od towarów i usług czyli np. z rachunków, o których Wnioskodawca wspomina.

Należy zauważyć, że rachunek jest jak najbardziej dokumentem potwierdzającym dokonanie przez Wnioskodawcę nabycia towarów i usług, jednakże w żadnej mierze nie stanowi podstawy do dokonania odliczenia podatku VAT nawet gdyby pojawiła się sytuacja, że podatek ten został w nim wykazany.

Analizując przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, jak również fakt, że Wnioskodawca nie będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawcy nie przysługuje odliczenie podatku VAT wynikającego z faktur związanego z realizacją projektu "...".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego w którym wskazano, że Wnioskodawca nie będzie zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Na marginesie niniejszej interpretacji organ podatkowy pragnie zaznaczyć, iż prawo od obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu może ulec zmianie. Należy mieć na uwadze, że w przypadku zmiany przeznaczenia powstałego w ramach realizacji projektu mienia (zarejestrowanie się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego), zastosowanie mogą znaleźć uregulowania zawarte w art. 91 ustawy o VAT. Należy zwłaszcza mieć na uwadze unormowania art. 91 ust. 7-7d ustawy o podatku od towarów i usług

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl