IBPP3/443-99/07/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-99/07/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu E przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2007 r. (data wpływu 24 września 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 listopada 2007 r. (data wpływu 16 listopada 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnień od podatku akcyzowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2007 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 14 listopada 2007 r. (data wpływu 16 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnień od podatku akcyzowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zakład E na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje zakupu oleju elektroizolacyjnego (transformatorowego), który na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów zwolniony jest z podatku akcyzowego. Spółka zamierza odsprzedać olej innym firmom w celu uzupełnienia lub wymiany w ich urządzeniach elektroenergetycznych. Kupujący składa oświadczenie, że olej zostanie zużyty do celów objętych zwolnieniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku odsprzedaży oleju transformatorowego o kodzie CN 2710 19 93 i symbolu PKWiU 23.20.18 innym firmom w celu jego uzupełnienia lub wymiany w urządzeniach elektroenergetycznych, jeżeli nabywca złoży oświadczenie, że olej zostanie zużyty do celów objętych zwolnieniem, można nie naliczać akcyzy w wystawianej fakturze VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy po uprzednim uzyskaniu oświadczenia, że olej zostanie zużyty wyłącznie w celu uzupełnienia lub wymiany w urządzeniu elektromagnetycznym (wraz z określeniem miejsca i typu urządzenia) - można odsprzedać olej i wystawić fakturę VAT bez naliczania akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów smarowych, oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 2710 19 71 - 2710 19 99, przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Stosownie do § 13 ust. 2a - 2b cyt. rozporządzenia, zwolnienia przedmiotowych wyrobów, mają zastosowanie pod warunkiem sprzedaży tych wyrobów dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, o którym mowa w ust. 2b pkt 2 rozporządzenia.

Uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 2a, jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów, który:

1.

zużywa wyroby do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, i złoży oświadczenie stwierdzające, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem;

2.

dokonuje odsprzedaży wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1.

W myśl § 13 ust. 2c ww. rozporządzenia w przypadku sprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6 ze składu podatkowego na terytorium kraju podmiotowi dokonującemu ich odsprzedaży, zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:

* podmiot dokonujący odsprzedaży przedmiotowych wyrobów, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną odsprzedane lub zużyte do celów, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia;

* podmiot dokonujący odsprzedaży posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór przedmiotowych wyrobów, z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

* sprzedaż przedmiotowych wyrobów podmiotowi, dokonującemu odsprzedaży, nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez Spółkę, zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym;

* podmiot dokonujący odsprzedaży, potwierdzi na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie przedmiotowych wyrobów i zwróci ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy, z którego nabył wyroby akcyzowe zharmonizowane;

* podmiot dokonujący odsprzedaży prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów;

* podmiot wykorzystujący wyroby do celów zwolnionych od akcyzy, o których mowa § 13 w ust. 1 pkt 5 rozporządzenia, nabywający wyroby od uprawnionego nabywcy, złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia.

Oświadczenie, o którym mowa wyżej stosownie do treści § 13 w ust. 2e ww. rozporządzenia, powinno zawierać co najmniej:

* nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;

* ilość zamawianych wyrobów, o których mowa odpowiednio w § 13 ust. 1 pkt 5;

* określenie celów, na które zostaną przeznaczone lub odsprzedane zakupione wyroby;

* datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Zgodnie z § 13 ust. 3 ww. rozporządzenia zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do podlegających opodatkowaniu ubytków lub niedoborów wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstałych w czasie produkcji, magazynowania, przerobu, zużycia lub przewozu, o których mowa w art. 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że ze zwolnienia od akcyzy może korzystać tylko ten pośrednik (uprawniony nabywca), który dostarcza wyroby podmiotowi zużywającemu te wyroby do celów objętych zwolnieniem, przy zachowaniu warunków określonych w przepisach § 13 ust. 2a, 2b, 2c oraz 2e ww. rozporządzenia.

Zatem jeśli opisany we wniosku wyrób oznaczony jest symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 2710 19 93, to jego odsprzedaż będzie zwolniona z podatku akcyzowego wyłącznie przy spełnieniu wskazanych wyżej warunków. Z treści wniosku wynika, iż w ocenie Wnioskodawcy warunkiem wystarczającym do zastosowania zwolnienia z akcyzy odsprzedaży oleju transformatorowego o kodzie CN 2710 19 93 i symbolu PKWiU 23.20.18 jest uzyskanie oświadczenia złożonego przez nabywcę, że zakupiony ww. olej transformatorowy zostanie zużyty przez niego w celu wymiany w urządzeniach elektroenergetycznych.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy § 13 ust. 1 pkt 5 oraz ust. 2a - 2c i ust. 2e ww. rozporządzenia stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl