IBPP3/443-983/13/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-983/13/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 lipca 2013 r., (data wpływu 8 sierpnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." jest:

* prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z budową systemu w jakiej nie będzie on wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

* nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z budową systemu w jakiej będzie on wykorzystywany do obsługi czynności o charakterze cywilnoprawnym.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wraz z innymi gminami powiatu M. - O., M., Ł., W. oraz Powiat M., korzystając z uprawnienia do realizowania zadań publicznych w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego realizują projekt partnerski pn....... Realizacja inwestycji jest związana z wdrożeniem systemu informatycznego wraz z założeniem zintegrowanej bazy informacji o terenie na podstawie istniejącej numerycznej mapy powiatu oraz rozproszonych informacji zawartych w różnych aplikacjach i kartotekach prowadzonych ręcznie w poszczególnych gminach i powiecie. Przyczyni się do sprawniejszego działania administracji publicznej i wspomoże proces decyzyjny dzięki stałemu dostępowi do aktualnych i rzetelnych danych.

Gminy powiatu i powiat na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym w dniu 14 grudnia 2009 r. zawarły porozumienie dotyczące realizacji zadania publicznego w formie Umowy Partnerskiej. Z dniem 13 sierpnia 2012 r. Aneksem nr 2 do ww. porozumienia wprowadzono zmiany zasad współfinansowania projektu przez partnerów projektu zgodnie z którym płatnikami i nabywcami są bezpośrednio partnerzy, każdy w swojej części.

W dniu 15 czerwca 2010 r. uchwałą nr XXX Zarząd Województwa... podjął decyzję o wyborze projektu do dofinansowania w ramach Programu Rozwoju Subregionu Centralnego Działanie 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych Priorytet II. Społeczeństwo Informacyjne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W dniu 20 grudnia 2010 r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy Województwem..., reprezentowanym przez Zarząd Województwa... pełniącym rolę Instytucji Zarządzającej RPO WSL, a gminą M. będącą liderem projektu - beneficjentem oraz pozostałymi partnerami projektu tj. gminą Ł., gminą O. (Wnioskodawcą), gminą O., gminą W. oraz powiatem..., będącymi stronami umowy. Lider projektu przekazał IZ RPO WSL harmonogram składania wniosków o płatność na cały okres realizacji projektu, które stanowią podstawę do rozliczenia poniesionych wydatków kwalifikowanych. Zgodnie z zawartą umową 85% kosztów zostanie sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a pozostałe 15% to wkład własny wszystkich Partnerów.

W ramach realizacji projektu nabywane są następujące towary i usługi:

* system wraz z wprowadzeniem danych, wdrożeniem na stanowiskach pracy oraz przeszkoleniem pracowników odbiór w siedzibach partnerów przy współudziale Lidera projektu;

* sprzęt teleinformatyczny wraz z konfiguracją - odbiór nastąpił w siedzibach partnerów przy współudziale lidera projektu;

* wektoryzacja sieci uzbrojenia terenu i dróg na terenie powiatu... - odbiór w siedzibach partnerów przy współudziale lidera projektu oraz wyznaczonych osób z Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej;

* audyt zewnętrzny - protokoły odbioru podpisane zostały bezpośrednio przez partnerów i lidera;

* działania promocyjne - usługa zrealizowana etapowo. Etapy I, II i III zostały zrealizowane odpowiednio w 2010, 2011 i 2012 r., protokoły odbioru zostały podpisane przez lidera projektu;

* Zespół Wsparcia Projektu - usługa polegająca na opracowaniu dokumentacji przetargowej oraz merytorycznym wsparciu zamawiającego podczas realizacji całości projektu. Lider projektu - gmina M. dokonała odbioru dokumentacji przetargowej poprzez obustronne podpisanie protokołów zdawczo odbiorczych. Płatność za merytoryczne wsparcie realizacji projektu dokonywana była w cyklach kwartalnych (IV kw. 2010 - IV kw. 2012) po zatwierdzeniu przez Zamawiającego miesięcznych raportów z wykonania zadań,

* pozyskanie danych z Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej - odbiór osobisty przez każdego z partnerów projektu.

Poza Ustawą Prawo Zamówień Publicznych, a zgodnie z Zarządzeniem Burmistrza M. nr... z dnia 6 lutego 2009 r. - z zasadami udzielania zamówień o szacunkowej wartości nieprzekraczającej wyrażonej w złotych polskich równowartości kwoty 14.000 Euro zlecone zostały:

* kontrola wykonania ortofotomapy powiatu...,

* kontrola wykonania wektoryzacji sieci uzbrojenia terenu i dróg na terenie powiatu....

Nabyte usługi wykonywane są bezpośrednio na majątku partnerów w tym Wnioskodawcy. Na etapie realizacji projektu nie są i nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem - wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie.

Dzięki budowanemu systemowi informacji o terenie Wnioskodawca dysponując aktualnymi i wiarygodnymi informacjami zgromadzonymi w bazie danych będzie mógł sprawniej realizować zadania własne określone w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) dotyczące m.in.:

a.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

b.

gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

c.

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

d.

zieleni gminnej i zadrzewień,

e.

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

f.

promocji gminy.

Powiat będzie mógł sprawniej realizować zadania własne określone w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) dotyczące m.in.:

a.

geodezji, kartografii i katastru,

b.

gospodarki nieruchomościami,

c.

administracji architektoniczno-budowlanej,

d.

gospodarki wodnej,

e.

ochrony środowiska i przyrody,

f.

rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego,

g.

transportu zbiorowego i dróg publicznych,

h.

kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

i.

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

j.

promocji powiatu.

Nabyte usługi zostaną bezpośrednio wykonane na majątku Wnioskodawcy oraz partnerów projektu.

System związany będzie z wykonywaniem następujących czynności:

* wydawanie zaświadczeń o nadaniu numeru adresowego (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i lokalizacji inwestycji celu publicznego (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie wypisów i wyrysów z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie decyzji dot. zjazdów z dróg gminnych/powiatowych (nie podlega opodatkowaniu),

* zawieranie umów dot. zjazdów z dróg gminnych/powiatowych (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie decyzji na umieszczenie urządzenia w pasie drogowym (nie podlega opodatkowaniu),

* zawieranie umów na umieszczenie urządzenia w pasie drogowym (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie decyzji na zajęcie pasa drogowego (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie pozwoleń wodno-prawnych (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie decyzji dotyczących usuwania drzew i krzewów (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie pozwoleń na wytwarzanie, odzysk, unieszkodliwienie, transport i zbieranie odpadów innych niż komunalne (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie decyzji zastępczego wykonania wywozu odpadów (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie decyzji nakazujących przyłączenie do kanalizacji (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie pozwoleń na budowę/rozbiórkę (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie pozwoleń na użytkowanie obiektów budowlanych (nie podlega opodatkowaniu),

* zawieranie umów użyczenia (nie podlega opodatkowaniu),

* zawieranie umów wieczystego użytkowania (opodatkowane),

* zawierania umów dzierżawy, użytkowania, najmu (opodatkowane),

* zawieranie umów lokali mieszkaniowych, użytkowych (nie podlega opodatkowaniu).

System będzie dostępny nieodpłatnie w trybie publicznym dla każdego, kto będzie potrzebował danych ze zintegrowanej bazy informacji o terenie, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z obowiązku ochrony danych osobowych. Dostęp do danych odbywać się będzie poprzez moduł informacji o terenie umieszczony na stronach internetowych poszczególnych gmin powiatu. W zakresie niezbędnym do realizacji zadań własnych poszczególnych gmin/powiatu, nieodpłatnie z systemu korzystać będą pracownicy poszczególnych jednostek samorządów terytorialnych z terenu powiatu. W ramach realizacji projektu nie przewiduje się generowania jakichkolwiek dodatkowych przychodów. Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Na etapie tworzenia projektu nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem - wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie.

Wnioskodawca nie posiada specjalistycznego oprogramowania do wykonywania czynności związanych z pobieraniem opłat z tut. użytkowania, najmu, dzierżawy, wieczystego użytkowania. Do realizacji ww. czynności ma służyć jeden z wielu modułów budowanego systemu. Wnioskodawca posiada specjalistyczne oprogramowanie do wykonywania czynności związanych z zawieraniem umów najmu lokali użytkowych. Do naliczania należności oraz wydruku faktur nie będą wykorzystywane moduły budowanego systemu informacji o terenie.

Do pełnienia roli lidera projektu została umocowana zapisami w umowie partnerskiej zgodnej z wytycznymi instytucji Zarządzającej FPO WSL dotyczącymi realizacji projektu przez kilka podmiotów, gmina M., która reprezentuje wszystkich partnerów i odpowiada za:

* koordynację całości projektu,

* przygotowanie wniosku aplikacyjnego,

* złożenie wniosku o dofinansowanie do Instytucji Zarządzającej RPO WSL,

* podpisanie w imieniu wszystkich partnerów umowy o dofinansowanie projektu z Instytucją Zarządzającą RPO WSL,

* przeprowadzanie procedur przetargowych oraz podpisywanie umów z wykonawcami,

* składanie wniosków o płatność oraz terminowe rozliczenie całości projektu,

* promocję projektu oraz właściwą archiwizację dokumentów.

Partycypacja w kosztach projektu odbywa się według następujących zasad:

1. Udział w wysokości 1/6 dla każdego z partnerów na zadania:

a.

opracowanie Studium Wykonalności,

b.

opracowanie dokumentacji przetargowej,

c.

prace Zespołu Wsparcia,

d.

przeprowadzenie audytu i kontroli,

e.

działania promocyjne,

f.

zakup aplikacji serwer G.,

g.

opracowanie modułów tematycznych,

h.

system zarządzania treścią CMS.

2. Udział w kosztach wynikający z powierzchni terytorialnej gmin (Ł.- 7,18%, M. - 28,32%, O. - 5,53%, O. - 29,96%, W. - 12,34%, Powiat M. 16,67%) na zadania:

a.

wykonanie zdjęć lotniczych oraz opracowanie cyfrowej ortofotomapy terenu powiatu,

b.

kontrola i nadzór prac geodezyjnych związanych z wykonaniem zdjęć lotniczych oraz opracowaniem cyfrowej ortofotomapy dla terenu powiatu,

c.

wektoryzacja i obiektowanie sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych oraz elektroenergetycznych na terenie gmin powiatu (z uwzględnieniem zwektoryzowanych dużych odcinków sieci po uzgodnieniu z Powiatowym Ośrodkiem Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej,

d.

wektoryzacja i obiektowanie dróg na terenie powiatu (z uwzględnieniem zwektoryzowanych dużych odcinków dróg po uzgodnieniu z Powiatowym Ośrodkiem Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej).

3. Udział w kosztach wynikający z nakładów pracy przy pozyskaniu danych oraz wdrożeniu poszczególnych modułów (Ł.- 22,12%, M. - 23,62%, O.- 10,81%, O. -17,30%, W. - 10,72%, Powiat M. -15,43%) w tym:

a. Ewidencja nieruchomości gminy/powiatu (Mienie gminy i powiatu),

b. Ewidencja nieruchomości Skarbu Państwa (Mienie skarbu państwa),

c. Powierzchnia ziemi-grunt,

d. Numeracja porządkowa nieruchomości - baza adresowa,

e. Podatek od nieruchomości, podatki rolny i leśny,

f. Ład przestrzenny,

g. Sieć drogowa,

h. Sieć hydrograficzna,

i. Ochrona środowiska,

j. Ochrona przyrody i krajobrazu,

k. Ochrona dziedzictwa kulturowego i zabytków,

I. Odpady oraz czystość i porządek w gminach,

m. Sieć wodociągowa i kanalizacyjna, elektroenergetyczna oraz ciepłownicza,

n. Tereny górnicze,

o. Usługi komunalne,

p. Ewidencja zgłoszeń, wniosków i pozwoleń na budowę (Administracja budowlana).

4. Udział w kosztach wynikający z ilości stanowisk obsługujących system informacji o terenie w siedzibie każdego z Partnerów na zadania:

a.

integracja systemów obiegu dokumentów w zakresie korespondencji związanej z informacją o terenie (Ł.- 14,09%, M. - 19,93%, O. - 14,09%, Or. -17,53%, W. - 9,62%, Powiat M. - 24,74%),

b.

szkolenia dla pracowników - użytkowników w zakresie budowy systemu informacji o terenie i integracji systemów obiegu dokumentów (Ł.- 14,09%, M. -19,93%, O. - 14,09%, Or.- 17,53%, W. - 9,62%, Powiat M.- 24,74%),

c.

szkolenia dla pracowników - informatyków (Ł. (2os. 16,67%, M. (2os.) - 16,67%, O. (2os.) - 16,67%, Or. (2os.) - 16,67%, W. (1 os.) - 8,32%, Powiat M. (3os.) - 25%).

Ze względu na złożoność i specyfikę projektu koordynuje go Lider a partnerzy projektu wyznaczają po dwie osoby, które koordynują prace w danej jednostce samorządu terytorialnego.

Następujące zadania:

* opracowanie ortofotomapy,

* opracowanie Studium Wykonalności,

* działania promocyjne,

* konsultacje techniczne,

* prace Zespołu Wsparcia Projektu - do II kwartału 2012 r. włącznie;

zrealizowane w ramach projektu, do momentu wprowadzenia zmian Aneksem nr 2 z dnia 13 sierpnia 2012 r. do Umowy Partnerskiej, zostały rozliczone w następujący sposób:

Nabywcą i płatnikiem był lider projektu, który składał wniosek o płatność zgodnie z harmonogramem ustalonym z Instytucją Zarządzającą RPO WSL. Wkład własny w wysokości nie mniejszej niż 15% wartości realizowanego projektu Partnerzy przekazywali w ramach dotacji celowej na utworzony i wyodrębniony dla każdego z nich rachunek bankowy Urzędu Miasta M. Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych były przekazywane na wyodrębniony rachunek bankowy Lidera - beneficjenta, który wydatkował z własnych środków 85% wartości poszczególnych faktur.

(Powyższa sytuacja została opisana we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 12 grudnia 2011 r., na którą Wnioskodawca otrzymała odpowiedź - IBPP4/443-1867/11/KG).

Obecnie, zgodnie z zapisami Aneksu nr 2 do umowy Partnerskiej, towary i usługi w ramach realizacji projektu trafiają bezpośrednio do partnerów projektu, protokoły odbioru towarów i usług podpisują poszczególni partnerzy w tym Wnioskodawca, a wszystkie nabyte usługi zostają wykonane bezpośrednio na ich majątku. Wnioskodawca wraz z innymi partnerami oraz lider projektu zabezpieczają środki na całość realizacji projektu w części przypadającej na każdego z nich, zgodnie z zawartą Umową Partnerską. Faktury wystawiane są na poszczególnych Partnerów w tym Wnioskodawcę, którzy dokonują ich płatności. Kopie faktur są przekazywane liderowi projektu w celu przygotowania zbiorczego wniosku o płatność.

Na zadania, w których udział każdego partnera zgodnie z Umową Partnerską wynosi 1/6 wielkości, wystawiana jest jedna faktura wskazująca jako nabywców wszystkich partnerów. Oryginał ww. faktury otrzymuje lider projektu, natomiast partnerzy otrzymują odpis faktury sporządzony przez jej wystawcę. Płatność dokonywana jest przez każdego partnera w tym Wnioskodawcę, zgodnie z zapisanym udziałem i przekazywana na konto wystawcy faktury.

Lider może występować do IZ RPO WSL o środki z Unii Europejskiej w formie zaliczki lub refundacji. Otrzymane fundusze przekazuje poszczególnym Partnerom na wyodrębnione rachunki bankowe, zgodnie z wysokością udziałów. Produkty powstałe w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i będą własnością partnerów, w tym Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca na przykładzie przedstawionego stanu faktycznego ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." w części w jakiej system nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

* nieprawidłowe w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." w części w jakiej system będzie wykorzystywany do obsługi czynności o charakterze cywilnoprawnym.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) wraz z innymi partnerami będzie realizował projekt pn. "...". Towary i usługi w ramach realizacji projektu trafiają bezpośrednio do partnerów projektu, protokoły odbioru towarów i usług podpisują poszczególni partnerzy w tym Wnioskodawca, a wszystkie nabyte usługi zostają wykonane bezpośrednio na ich majątku. Faktury wystawiane są na poszczególnych partnerów w tym Wnioskodawcę, którzy dokonują ich płatności. Kopie faktur są przekazywane liderowi projektu w celu przygotowania zbiorczego wniosku o płatność. Na zadania, w których udział każdego partnera zgodnie z Umową Partnerską wynosi 1/6 wielkości, wystawiana jest jedna faktura wskazująca jako nabywców wszystkich partnerów. Oryginał ww. faktury otrzymuje lider projektu, natomiast partnerzy otrzymują odpis faktury sporządzony przez jej wystawcę. Płatność dokonywana jest przez każdego partnera w tym Wnioskodawcę, zgodnie z zapisanym udziałem i przekazywana na konto wystawcy faktury. Produkty powstałe w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i będą własnością partnerów, w tym Wnioskodawcy.

System będzie dostępny nieodpłatnie w trybie publicznym dla każdego, kto będzie potrzebował danych ze zintegrowanej bazy informacji o terenie. Dostęp do danych odbywać się będzie poprzez moduł informacji o terenie umieszczony na stronach internetowych poszczególnych gmin powiatu. W zakresie niezbędnym do realizacji zadań własnych poszczególnych gmin/powiatu, nieodpłatnie z systemu korzystać będą pracownicy poszczególnych jednostek samorządów terytorialnych z terenu powiatu. W ramach realizacji projektu nie przewiduje się generowania jakichkolwiek dodatkowych przychodów. Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Na etapie tworzenia projektu nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem - wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie.

Wnioskodawca nie posiada specjalistycznego oprogramowania do wykonywania czynności związanych z pobieraniem opłat z tut. użytkowania, najmu, dzierżawy, wieczystego użytkowania. Do realizacji ww. czynności ma służyć jeden z wielu modułów budowanego systemu.

W tak przedstawionym opisie stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi na wstępie przepisami odliczenie podatku VAT przysługuje - co do zasady - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane na potrzeby czynności opodatkowanych. Z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) nie są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych VAT.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT nie jest wyjątkowym przywilejem podatnika, lecz jego prawem, z którego może on - lecz nie musi korzystać. Możliwość zrealizowania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej).

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane tylko w części do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w części w jakiej nabyte towary i usługi są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Należy w tym miejscu zauważyć, że podatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy.

Podatnikami w myśl art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Cytowany wyżej art. 15 ust. 2 ustawy, na mocy ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), z dniem 1 kwietnia 2013 r., otrzymuje brzmienie: "działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych".

Zgodnie z ust. 6 ww. artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W rozpatrywanej sprawie, powstały system będzie dostępny nieodpłatnie w trybie publicznym, wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednakże jeden z modułów systemu służył będzie do realizacji czynności związanych z pobieraniem opłat z tytułu użytkowania, najmu, dzierżawy, wieczystego użytkowania. Co oznacza, że system będzie również wykorzystywany do obsługi wykonywanych przez gminę czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

W tej sytuacji nie można uznać, że wszystkie produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wyjaśniono powyżej, w zakresie w jakim jednostki samorządu terytorialnego wykonują czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Należy zauważyć, że świadczenie usług dzierżawy najmu, odpłatnego użytkowania, wieczystego użytkowania na podstawie zawartych przez Miasto umów cywilnoprawnych, za które to czynności otrzymuje wynagrodzenie nie stanowią realizacji celu publicznego na poziomie samorządowym. O publicznym bądź prywatnym charakterze działania organów przesądza bowiem bezpośredni cel tego działania, tzn. czy głównym jego zamierzeniem i skutkiem jest zaspokajanie zbiorowej potrzeby wspólnoty samorządowej, czy też jego skutki służą osobom fizycznym i prawnym ze względu na ich prywatne cele. W rozpatrywanej sprawie świadczenie ww. usług nie służą niewątpliwie wszystkim mieszkańcom gminy, a zatem nie dotyczą interesu powszechnego. Zatem w tym zakresie gmina winna traktowana być tożsamo do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Stworzony w wyniku realizacji projektu system jest niewątpliwie ściśle związany z prowadzoną przez gminę działalnością, jest wykorzystywany zarówno do obsługi działań gminy nieopodatkowanych jak i opodatkowanych. A zatem w części w jakiej system ten jest wykorzystywany do działalności opodatkowanej podatkiem VAT - moduł służący realizacji czynności z zakresu użytkowania, najmu, dzierżawy, wieczystego użytkowania - gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową tego systemu.

Pozbawienie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony podlegający odliczeniu, stanowiłoby w tej sytuacji naruszenie zasad neutralności i opodatkowania konsumpcji poprzez obciążenie ciężarem VAT - podatnika, w oderwaniu od jego rzeczywistej sytuacji podatkowej.

Podsumowując, ze względu na występowanie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "...", w części w jakiej budowany systemu informatyczny będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zaznaczenia wymaga, że prawo to będzie przysługiwało Wnioskodawcy zarówno na podstawie faktur wystawionych na Wnioskodawcę jako wyłącznego nabywcę jak i na podstawie faktur wystawionych na rzecz wszystkich partnerów projektu, w tym Wnioskodawcę, jako nabywców łącznie (w wysokości odpowiadającej udziałowi Wnioskodawcy w poniesionych kosztach) w zakresie w jakim zakupy te będą związane z budową części systemu wykorzystywane przez Wnioskodawcę do obsługi czynności o charakterze cywilnoprawnym. Zgodnie z Umową Partnerską udział każdego Partnera wynosi 1/6 wielkości. Dokonany w ten sposób zakup stanowi zatem współwłasność łączną wszystkich nabywców, w tym Wnioskodawcy. Zatem stwierdzić należy, że ewentualne prawo do odliczenia może przysługiwać Wnioskodawcy w wysokości odpowiadającej udziałowi w realizowanym wspólnie zadaniu (tekst jedn.: w 1/6).

Natomiast w pozostałym zakresie - w części w jakiej powstałe produkty nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu. Konsekwentnie prawo to nie będzie przysługiwało w odniesieniu do towarów i usług nabywanych przez Wnioskodawcę na podstawie faktur wystawionych indywidualnie dla Wnioskodawcy jako wyłącznego nabywcy, jak również na podstawie faktur wystawionych na rzecz wszystkich partnerów projektu, w tym na Wnioskodawcę, jako nabywców łącznie.

W świetle powyższych argumentów, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

* prawidłowe w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." w części w jakiej system nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

* nieprawidłowe w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...." w części w jakiej system będzie wykorzystywany do obsługi czynności o charakterze cywilnoprawnym.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy. Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl