IBPP3/443-97/08/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-97/08/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2008 r. (data wpływu 7 luty 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 10 marca 2008 r. (data wpływu 14 marca 2008 r.) oraz z dnia 28 marca 2008 r. (data wpływu 31 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania czynności ustanowienia na rzecz oczekującego członka Spółdzielni Mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 luty 2008 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 10 marca 2008 r. i 28 marca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania czynności ustanowienia na rzecz oczekującego członka Spółdzielni Mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Mieszkanie spółdzielcze położone jest w budynku oddanym do użytku w 1971 r. W tym samym roku zostało ono zasiedlone i ustanowiono po raz pierwszy lokatorskie prawo do lokalu. W miesiącu wrześniu 2007 r. ww. mieszkanie zostało przekazane do dyspozycji Spółdzielni w związku z wygaśnięciem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami Spółdzielnia zadysponowała zwolniony lokal na rzecz członka oczekującego na mieszkanie na warunkach prawa odrębnej własności.W dniu 30 listopada 2007 r. członek wpłacił wymaganą kwotę odpowiadającą wartości rynkowej lokalu określonego przez rzeczoznawcę majątkowego.Pierwszy wolny termin na sporządzenia umowy notarialnej został ustalony przez notariusza na dzień 17 stycznia 2008 r.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i § 4 statutu spółdzielni celem Spółdzielni jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczenie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych. Celem Spółdzielni jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych członkom oczekującym na mieszkanie, z którymi Spółdzielnia zawarła w latach 80-tych umowy w sprawie przydziału na ich rzecz mieszkania spółdzielczego. Spółdzielnia nie buduje nowych lokali dlatego, zaspokaja potrzeby mieszkaniowe członków oczekujących, ustanawiając na ich rzecz prawo do lokalu mieszkalnego zwolnionego w istniejących budynkach, tzn. z odzysku.

Znowelizowana z dniem 14 czerwca 2007 r. ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych uchyliła ustanawianie na rzecz członków własnościowego prawa do lokalu, pozostawiając spółdzielniom tylko możliwość ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa lub odrębnej własności lokalu.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i § 71 statutu Spółdzielni odzyskany w 2007 r. lokal mieszkalny w istniejących zasobach, do którego wygasło spółdzielcze lokatorskie prawo do mieszkania, został przez Spółdzielnię zadysponowany na rzecz członka oczekującego, na warunkach prawa odrębnej własności lokalu. Z członkiem tym Spółdzielnia zawiera umowę w formie aktu notarialnego.

Zgodnie z art. 18 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i § 72 statutu Spółdzielni warunkiem zawarcia umowy notarialnej o ustanowienie odrębnej własności lokalu jest wniesienie wkładu budowlanego w wysokości odpowiadającej rynkowej wartości lokalu, określonego przez rzeczoznawcę majątkowego, co zostało dokonane przez członka, który uzyskał to prawo, wpłatą w dniu 30 listopada 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku VAT (0% czy 7%) będzie opodatkowane ustanowienie odrębnej własności lokalu.

Zdaniem Wnioskodawcy wymagana wpłata wartości rynkowej lokalu nastąpiła w 2007 r., związku z tym stawka podatku VAT powinna wynosić 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Pojecie towaru zdefiniowane zostało w art. 2 pkt 6 ww. ustawy. Przepis ten stanowi, że ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Zatem przedstawione przez Wnioskodawcę ustanowienie na rzecz oczekującego członka Spółdzielni Mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego stanowi dostawę towaru w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 14 cyt. ustawy przez pierwsze zasiedlenie rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż po raz pierwszy w odniesieniu do lokalu będącego przedmiotem wniosku, lokatorskie prawo ustanowiono w 1971 r., pierwsze zasiedlenie przedmiotowego lokalu mieszkalnego nastąpiło również w 1971 r. W świetle powyższego ustanowienie prawa odrębnej własności do ww. lokalu korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ czynność ta dotyczy lokalu po jego pierwszym zasiedleniu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej ponownego ustanowienia lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego zawarta została w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl