IBPP3/443-958/13/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-958/13/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 lipca 2013 r. (data wpływu 2 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z 9 września 2013 r. (data wpływu 11 września 2013 r.) oraz pismem z 14 października 2013 r. (data wpływu 15 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu w części przypadającej na Wnioskodawcę,

* braku prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych dla partnerów projektu

- jest prawidłowe

* w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu w części przypadającej na partnerów projektu

- jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 9 września 2013 r. (data wpływu 11 września 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 30 sierpnia 2013 r. nr IBPP3/443-958/13/JP oraz pismem z 14 października 2013 r. (data wpływu 15 października 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 4 października 2013 r. nr IBPP3/443-958/13/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Miasto Y) będąc liderem projektu realizuje wspólnie z partnerami R i S projekt pn. "..." (wniosek z dnia 13 marca 2013 r., Nr..). Projekt jest współfinansowany środkami budżetu państwa ujętymi w części 34 - Rozwój regionalny, na finansowanie i współfinansowanie działań podejmowanych w ramach realizacji zadań Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Pomoc Techniczna (POPT), w części dotyczącej projektów realizowanych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego z wyłączeniem środków na wynagrodzenia pracowników Ministerstwa, środków na wydatki związane z wdrożeniem, utrzymaniem oraz rozwojem infrastruktury i systemów teleinformatycznych Ministerstwa oraz na wydatki związane z obsługą logistyczno-administracyjną, gospodarowaniem mieniem i zarządzaniem nieruchomościami pozostającymi w trwałym zarządzie Ministerstwa. Projekt jest współfinansowany również środkami Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, będącymi w dyspozycji Ministra Rozwoju Regionalnego w ramach realizacji zadań Instytucji Zarządzającej POPT, Wnioskodawca dodatkowo informuje, że pozytywna decyzja komisji konkursowej powołanej dla potrzeb konkursu dla jednostek samorządu terytorialnego (JST) oraz zrzeszeń JST w zakresie planowania miejskich obszarów funkcjonalnych (MOF) została przekazana w dniu 22 kwietnia 2013 r. pismem Ministerstwa Rozwoju Regionalnego - Departamentu Programów Pomocowych i Pomocy Technicznej (znak pisma...). W dniu 16 lipca 2013 r. została zawarta umowa nr... o dofinansowanie projektu pomiędzy Ministrem Rozwoju Regionalnego, a Miastem (Wnioskodawcą). Przyznane na mocy ww. umowy środki dofinansowania zostaną wykorzystane przez Wnioskodawcę zgodnie z zapisami umowy.

W wyniku realizacji projektu zostanie wykonana dokumentacja identyfikująca i delimitująca obszar funkcjonalny, powstaną strategie rozwoju, programy operacyjne związane z rozwojem miast, analizy przestrzenne, analizy budynków komunalnych, wykonanie koncepcji i dokumentacji zagospodarowania wybranych obszarów, zarządzanie projektem oraz jego promocję, w trakcie projektu powstaną składniki majątkowe i niemajątkowe.

Wnioskodawca otrzyma dotację od Ministra w transzach. Lider i jego partnerzy dokonywać będą płatności na podstawie dokumentów księgowych związanych z realizacją projektu. Następnie poprzez składanie okresowych sprawozdań Lider od Ministerstwa, a Partnerzy od Lidera będą ubiegać się o refundację poniesionych kosztów (na podstawie przekazywanych wraz z wnioskami o płatność kserokopii faktur VAT, poświadczających fakt poniesienia wydatków o określonej wysokości).

Zasady współpracy pomiędzy liderem a partnerami w wszystkich ważnych sprawach związanych z projektem reguluje umowa partnerstwa nr ewid.... dotycząca realizacji projektu pn. "..." zawarta w dniu 5 czerwca 2013 r. Poziom dofinansowania zadania wynosi 90% kosztów kwalifikowalnych (koszty brutto). Wnioskodawca planuje złożyć pierwsze sprawozdanie okresowe do Ministra Rozwoju Regionalnego niezwłocznie po zrealizowaniu zakresu finansowo-rzeczowego wynikającego z kolejnej transzy dotacji w grudniu 2013 r. Realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponieważ zaistniały wątpliwości podatkowe w tym zakresie co do prawidłowości naliczenia podatku VAT w tym projekcie to Wnioskodawca prosi o przedstawienie interpretacji indywidualnej.

Pismem z 9 września 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego, wskazując że dokonuje zakupu usług:

1.

wyznaczenie i opis obszaru funkcjonalnego,

2.

wykonanie strategii,

3.

wykonanie programu rewitalizacji,

4.

wykonanie projektów,

5.

przeprowadzenie działań promocyjnych.

Faktury będą wystawiane w części zamówienia na lidera (Wnioskodawcę), a w części na każdego z partnerów (R i S).

Działania nie mają charakteru inwestycyjnego ale usługowy i w sensie dokumentacji koncepcyjno-projektowej są realizowane na majątku wszystkich gmin objętych projektem.

Po zrealizowaniu projektu nastąpi przekazanie w części jego efektów partnerom. Lider będzie przekazywał efekty projektu partnerom nieodpłatnie zgodnie z zaleceniami konkursu (Wnioskodawca nie wie, czy konieczna jest tutaj umowa darowizny, bo przekazywane będą w większości opracowania nie mające charakteru majątkowego (wyjątek dokumentacja projektowo-koncepcyjna) a przekazanie produktów projektu partnerom nastąpi w większości proporcjonalnie do ich wkładu (ale są też przedsięwzięcia wspólne w których zarówno lider i partnerzy otrzymują poprzez proporcjonalny wkład finansowy jedno wspólne opracowanie).

Wnioskodawca, jako lider projektu zgodnie z umową dotacji zawartą z Ministrem Rozwoju Regionalnego (MRR) refinansuje wydatki poniesione przez trzy gminy, kolejne transze z MRR są przekazywane na podstawie przyjęcia od lidera wniosku o płatność. Rozliczenia między liderem a partnerami zgodnie z zawartą umową partnerstwa między miastami oparte jest o wystawiane przez strony wnioski o płatność. Tym samym Wnioskodawca nie wystawia partnerom żadnych faktur.

Złożony wniosek dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych zarówno przez Wnioskodawcę, jak i R i S. Zakupów udokumentowanych fakturami VAT dokonują ww. trzy miasta.

Ponadto, pismem z 14 października 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego, wskazując że faktury będą wystawiane w części zamówienia na lidera (Y), a w części na każdego z partnerów (R i S). Oznacza to, że faktury będą wystawiane na każdego z partnera projektów oddzielnie i indywidualnie czyli na fakturach dokumentujących zakupy dotyczące części projektu przypadające na poszczególnych współrealizatorów jako nabywcy indywidualnie wskazani będą poszczególni partnerzy (oddzielne faktury zakupu dla każdej ze stron realizującej projekt), ale również będą wystawiane faktury na lidera dokumentujące wspólne zakupy części projektu, wówczas nabywcą będzie lider dla wszystkich partnerów projektu. Po otrzymaniu takiej faktury Lider występuje z wnioskiem o płatność do partnerów (w przypadającej im części wkładu własnego dla danej części projektu na poziomie 10%) i realizuje tą płatność. Praktycznie przy działaniach wspólnych Lider dysponuje 90% wkładem z środków Unii Europejskiej i 10% wkładem własnym dla każdego zadania jedynie wniosek o płatności kierowany do partnerów dotyczy ich 10% wkładu własnego w działaniu wspólnym. Odstępstwem od tej reguły jest jedna z części zadania realizowana przez jednego z partnerów, który dokonał płatności w 100% wartości faktury i w tej sytuacji wystąpił do Lidera z 90% wnioskiem o płatność, celem refundacji poniesionych środków.

Działania nie mają charakteru inwestycyjnego ale usługowy i w sensie dokumentacji koncepcyjno-projektowej są realizowane na majątku wszystkich gmin objętych projektem. Oznacza to, że z punktu ustaw prawo zamówień publicznych wszystkie działania mają charakter usług jednakże działania koncepcyjno-projektowe zaliczono do składników majątkowych, które mają charakter inwestycyjny.

Wnioskodawca jako lider projektu, zgodnie z umową dotacji zawartą z Ministrem Rozwoju Regionalnego (MRR), refinansuje wydatki poniesione przez partnerów, kolejne transze z MRR są przekazywane na podstawie przyjęcia od lidera wniosku o płatność. Rozliczenia między liderem a partnerami, zgodnie z zawartą umową partnerstwa między miastami, oparte jest o wystawiane przez strony wnioski o płatność. Tym samym Wnioskodawca nie wystawia partnerom żadnych faktur. Na podstawie obecnej wiedzy Wnioskodawca wskazuje, że Miasto Y nie będzie wykonywało czynności opodatkowanych generujących po jego stronie podatek należny, ponieważ nie będzie dokonywać sprzedaży towarów i usług będących wynikiem projektu.

Złożony wniosek dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych zarówno przez Miasto Y, jak i R i S. Zakupów udokumentowanych fakturami VAT dokonują ww. trzy miasta

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z faktem, że Wnioskodawca i partnerzy nie będą osiągali żadnych przychodów w wyniku realizacji przedmiotowego projektu (efekty zrealizowanego projektu będą ogólnie dostępne - Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat za korzystanie) a także mając na uwadze powyżej zamieszczone informacje na temat zrealizowanego projektu, Wnioskodawca wnosi następujące zapytanie: czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm) nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dotyczących prac i usług związanych z realizacją niniejszego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu w części przypadającej na Wnioskodawcę,

* prawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych dla partnerów projektu,

* nieprawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu w części przypadającej na partnerów projektu.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca będący liderem, realizuje wspólnie z partnerami R i S, projekt pn. "...". W wyniku realizacji projektu zostanie wykonana dokumentacja identyfikująca i delimitująca obszar funkcjonalny, powstaną strategie rozwoju, programy operacyjne związane z rozwojem miast, analizy przestrzenne, analizy budynków komunalnych, wykonanie koncepcji i dokumentacji zagospodarowania wybranych obszarów, zarządzanie projektem oraz jego promocję, w trakcie projektu powstaną składniki majątkowe i niemajątkowe. Zasady współpracy pomiędzy liderem a partnerami we wszystkich ważnych sprawach związanych z projektem reguluje umowa partnerstwa. Działania nie mają charakteru inwestycyjnego ale usługowy i w sensie dokumentacji koncepcyjno-projektowej są realizowane na majątku wszystkich gmin objętych projektem. Oznacza to, że z punktu ustaw prawo zamówień publicznych wszystkie działania mają charakter usług jednakże działania koncepcyjno-projektowe zaliczono do składników majątkowych, które mają charakter inwestycyjny. Po zrealizowaniu projektu nastąpi przekazanie w części jego efektów partnerom. Lider będzie przekazywał efekty projektu partnerom. Przekazywane będą w większości opracowania nie mające charakteru majątkowego (wyjątek dokumentacja projektowo-koncepcyjna) a przekazanie produktów projektu partnerom nastąpi w większości proporcjonalnie do ich wkładu (ale są też przedsięwzięcia wspólne w których zarówno lider i partnerzy otrzymują poprzez proporcjonalny wkład finansowy jedno wspólne opracowanie). Wnioskodawca nie wystawia partnerom żadnych faktur. Faktury zakupu będą wystawiane w części zamówienia na lidera (Y), a w części na każdego z partnerów (R i S). Faktury będą wystawiane na każdego z partnera projektów oddzielnie i indywidualnie czyli na fakturach dokumentujących zakupy dotyczące części projektu przypadające na poszczególnych współrealizatorów jako nabywcy indywidualnie wskazani będą poszczególni partnerzy (oddzielne faktury zakupu dla każdej ze stron realizującej projekt), ale również będą wystawiane faktury na lidera dokumentujące wspólne zakupy części projektu, wówczas nabywcą będzie lider dla wszystkich partnerów projektu. Realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W tak przedstawionym opisie stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych zarówno przez Wnioskodawcę jak i pozostałych partnerów projektu.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że jak wskazał Wnioskodawca w opisanym stanie faktycznym, części zakupu towarów i usług na potrzeby realizacji projektu dokonują partnerzy projektu.

Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że faktury będą wystawiane w części zamówienia na lidera (Y), a w części na każdego z partnerów (R i S). Oznacza to, że faktury będą wystawiane na każdego z partnera projektów oddzielnie i indywidualnie czyli na fakturach dokumentujących zakupy dotyczące części projektu przypadające na poszczególnych współrealizatorów jako nabywcy indywidualnie wskazani będą poszczególni partnerzy (oddzielne faktury zakupu dla każdej ze stron realizującej projekt), ale również będą wystawiane faktury na lidera dokumentujące wspólne zakupy części projektu, wówczas nabywcą będzie lider dla wszystkich partnerów projektu.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą części towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu są partnerzy projektu - Gmina R i Gmina S.

Jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców (w omawianej sprawie partnerów).

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wobec powyższego, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych na partnerów projektu - Gminę R i Gminę S, bowiem Wnioskodawca nie jest nabywcą towarów i usług.

Odnośnie natomiast zakupów dokonanych przez Wnioskodawcę, tj. na podstawie faktur wystawionych na Wnioskodawcę jako nabywcę stwierdzić należy, że niezbędne staje się rozważenie dwóch odrębnych sytuacji prawnopodatkowych, które wystąpiły w obrębie jednego projektu i jednego przepisu prawa podatkowego tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Odrębnego rozpatrzenia wymaga bowiem możliwość odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części zadania, którego efekty nie zostaną przekazane partnerom projektu (tekst jedn.: w części przypadającej na lidera), odrębnego zaś w części zadania którego efekty zostaną przekazane partnerom projektu (tekst jedn.: w części przypadającej na partnerów).

W odniesieniu do części zadania, którego efekty nie zostaną przekazane partnerom projektu (w części przypadającej na lidera), należy zauważyć, iż Wnioskodawca nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej podatkiem VAT, której służyłyby zakupione przez niego towary i usługi w związku z realizacją zadania.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych generujących po jego stronie podatek należny ponieważ nie będzie dokonywać sprzedaży towarów i usług będących wynikiem projektu a realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu, którego efekty nie zostaną przekazane partnerom projektu, nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, którego efekty nie zostaną przekazane partnerom projektu (tekst jedn.: w części przypadającej na lidera).

Natomiast odnośnie kwestii prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez Wnioskodawcę nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu w części zadania którego efekty zostaną przekazane partnerom projektu (tekst jedn.: w części przypadającej na partnerów), należy rozważyć, czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik (zleceniobiorca) sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy. Powyższe wynika wprost z przepisu art. 8 ust. 2a ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z cyt. przepisem w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

W myśl art. 30 ust. 3 ustawy o VAT w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku

Ponieważ nabywane usługi związane z realizacją projektu są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę to biorąc pod uwagę cyt. przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca działa w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym lecz na rachunek innych podmiotów, tj. Gmin (partnerów).

W związku z faktem, iż partnerzy projektu z tytułu realizacji projektu zobowiązani są do świadczenia pieniężnego na rzecz lidera (Wnioskodawcy), mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz partnerów projektu.

Ponieważ część projektu zrealizowana została w zamian za świadczenie pieniężne (wkład własny), nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zatem koszty zakupu towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (partnerzy projektu) niż podmiot obciążony (Wnioskodawca - lider) przez świadczącego usługę i dokonującego dostawy towarów, Wnioskodawca zobowiązany jest przenieść na faktycznego odbiorcę (partnerów projektu). Wnioskodawca sam wskazał, iż działania nie mają charakteru inwestycyjnego ale usługowy i w sensie dokumentacji koncepcyjno-projektowej są realizowane na majątku wszystkich gmin objętych projektem, po zrealizowaniu projektu nastąpi przekazanie w części jego efektów partnerom. Przekazanie produktów projektu partnerom nastąpi w większości proporcjonalnie do ich wkładu (ale są też przedsięwzięcia wspólne w których zarówno lider i partnerzy otrzymują poprzez proporcjonalny wkład finansowy jedno wspólne opracowanie).

Podkreślenia wymaga, iż dla opodatkowania danej czynności nie jest istotnym czy wykonanie tej czynności prowadzi do powstania po stronie świadczącego zysku czy też straty. Opodatkowaniu bowiem podatkiem VAT podlega każde świadczenie, za które zostało wypłacone wynagrodzenie.

Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie pokrywa koszty świadczenia czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Reasumując w ocenie organu podatkowego nabycie w ramach projektu towarów i usług przez Wnioskodawcę winno być przedmiotem odsprzedaży towarów i usług dla partnerów projektu przy zastosowaniu tej samej stawki co stawka, według której towary i usługi zostały opodatkowane przez usługodawcę faktycznie świadczącego te usługi i dostawcę faktycznie dokonującego dostawy towarów. Wnioskodawca (lider) będzie występował zatem w charakterze zarówno otrzymującego usługi i towary, jak i wyświadczającego usługi i dokonującego dostawy towarów (na rzecz partnerów projektu).

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przypadku, o którym mowa wyżej Wnioskodawca powinien wystawić fakturę dla partnerów projektu. Jednocześnie będzie zobowiązany - jako świadczący usługi i dokonujący dostawy towarów - do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

Podsumowując, zakupione przez Wnioskodawcę usługi i towary w części przypadającej na partnerów projektu zostaną przez Wnioskodawcę wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur wystawionych na Wnioskodawcę, związanych z realizacją projektu w części przypadającej na partnerów projektu.

W konsekwencji oceniane całościowo stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu, uznać należy za:

* prawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu w części przypadającej na Wnioskodawcę,

* prawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych dla partnerów projektu,

* nieprawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu w części przypadającej na partnerów projektu.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl