IBPP3/443-938/13/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-938/13/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 17 lipca 2013 r. (data wpływu 26 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z 5 sierpnia 2013 r. (data wpływu 7 sierpnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz uzyskania zwrotu podatku VAT naliczonego zawartego w cenach towarów i usług jakie Gmina nabyła w związku z realizacją projektu pn. "" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz uzyskania zwrotu podatku VAT naliczonego zawartego w cenach towarów i usług jakie Gmina nabyła w związku z realizacją projektu pn. "".

Wniosek został uzupełniony pismem z 5 sierpnia 2013 r. (data wpływu 7 sierpnia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 30 lipca 2013 r. znak: IBPP3/443-938/13/ASz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będzie realizować w partnerstwie projekt pn. "..." w ramach Działania 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych RPO 2007-2013.

Przedmiotem inwestycji będzie rozwinięcie funkcjonalności istniejącego Systemu Informacji o Terenie Powiatu, poprzez wdrożenie zintegrowanych powiatowych i gminnych rejestrów i ewidencji, związanych z realizacją zadań JST dotyczących kluczowych obszarów zarządzania przestrzenią. System dostarczy e-usługi zapewniające przepływ informacji pomiędzy zintegrowanymi rejestrami i ewidencjami w poszczególnych jednostkach oraz pomiędzy nimi.

Dane publiczne zgromadzone w rejestrach i ewidencjach będą stanowiły podstawę udostępnienia e-usługi dla obywateli i innych podmiotów. System informatyczny stworzony w projekcie będzie obejmował elementy adresowane dla starostwa oraz urzędów gmin - partnerów.

Projekt realizowany będzie w partnerstwie pomiędzy powiatem i 9 gminami w tym Wnioskodawcą w oparciu o umowę nr... z 8 maja 2012 r. Zgodnie z zapisami ww. umowy gminy - partnerzy partycypować będą finansowo w realizacji projektu przekazując powiatowi w okresie 2013-2015 kwotę 20 000 PLN każda (2013 - 7 000 PLN, 2014 - 7 000 PLN i 2015 - 6 000 PLN). W ramach realizacji projektu partnerzy otrzymają na zasadach użyczenia komplet sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem. Realizacja tego projektu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W piśmie z 5 sierpnia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że wszystkie zakupy w ramach projektu będą dokonywane bezpośrednio przez lidera tj. powiat, w związku z czym Gmina nie będzie dokonywała żadnych indywidualnych zakupów.

Sprzęt komputerowy i oprogramowanie nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych generujących podatek należy, a usługi elektroniczne z wykorzystaniem ww. sprzętu i oprogramowania nie będą generowały obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz uzyskania zwrotu podatku VAT naliczonego, zawartego w cenach towarów i usług jakie Wnioskodawca nabył w związku z realizacją projektu pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub uzyskania zwrotu w drodze rozliczenia z Urzędem Skarbowym.

Zadanie realizowane w ramach ww. projektu nie ma żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż Wnioskodawca nie wykonuje czynności (sprzedaży) opodatkowanych związanych ze świadczeniem usług elektronicznych. W związku z tym nie istnieje przesłanka do korzystania z prawa określonego w art. 86 ust. 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 1 grudnia 2008 r.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami wykonane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Efekty projektu będą wykorzystywane jedynie do wykonania zadań publicznych nałożonych na gminę i obsługujących jej organ. Na tej podstawie Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości ani też w jakiejkolwiek części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jako partner będzie uczestniczył w realizacji projektu pn. "...". Projekt realizowany będzie w partnerstwie pomiędzy powiatem i 9 gminami w tym Wnioskodawcą W ramach realizacji projektu partnerzy otrzymają na zasadach użyczenia komplet sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem. Wszystkie zakupy w ramach projektu będą dokonywane bezpośrednio przez lidera tj. powiat, w związku z czym Wnioskodawca nie będzie dokonywał żadnych indywidualnych zakupów.

Sprzęt komputerowy i oprogramowanie nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych generujących podatek należy, a usługi elektroniczne z wykorzystaniem ww. sprzętu i oprogramowania nie będą generowały obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jednocześnie, prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury VAT. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.) faktura dokumentująca sprzedaż powinna zawierać między innymi dane nabywcy i sprzedawcy (nazwy, numery identyfikacji podatkowej) - § 5 ust. 1 pkt 3 i 4.

W rozpatrywanej sytuacji, Wnioskodawca nie będzie dokonywał żadnych zakupów związanych z projektem, który będzie kompleksowo realizowany przez lidera. Wnioskodawca nie będzie otrzymywał więc żadnych faktur.

Powyższy opis zdarzenia przyszłego w sposób jednoznaczny wskazuje, że w przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu pn. "..." jest Lider Projektu, będący odrębnym od Wnioskodawcy (Gminy) podmiotem. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, w których figuruje jako nabywca, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wobec powyższego, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez lidera nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu pn. "...", bowiem Wnioskodawca nie jest nabywcą towarów i usług. Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gminie nie przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub uzyskania zwrotu w drodze rozliczenia z Urzędem Skarbowym, należało uznać za prawidłowe.

Jednakże należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej. Bowiem brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych lecz tym, że Wnioskodawca nie jest wskazany jako nabywca w fakturach dokumentujących zakupy dokonywane w ramach realizacji projektu.

Ponadto zaznacza się, że niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów projektu (w tym do Lidera), bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Zaznacza się, że niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów projektu (w tym do lidera), bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl