IBPP3/443-931/13/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-931/13/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 23 lipca 2013 r. (data wpływu 24 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z 21 sierpnia 2013 r. (data wpływu 23 sierpnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 21 sierpnia 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina na podstawie umowy o dofinansowanie z dnia 14 marca 2013 r. realizuje od 2011 r. (pierwsza umowa bazowa) projekt pn. "...". Zadanie jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 6.2. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych, Poddziałania 6.2.2. rewitalizacja - małe miasta Priorytet VI. Zrównoważony rozwój miast Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Przedmiotem projektu jest stworzenie Miejskiego Centrum Kultury i Rekreacji w oparciu o istniejącą bazę rekreacyjną (kąpielisko wraz z budynkiem zaplecza). Projekt przewiduje zmianę sposobu użytkowania budynku zaplecza wraz z modernizacją niecki basenu oraz zagospodarowaniem terenu dla celów kulturalnych i rekreacyjnych.

Zakres robót budowlanych w ramach niniejszego projektu obejmuje:

* prace rozbiórkowe;

* prace remontowe ogólnobudowlane;

* wykonanie instalacji budowlanych wewnętrznych;

* prace wykończeniowe o wysokim standardzie;

* wyposażenie budynku;

* remont niecek basenowych;

* instalacje zewnętrzne;

* zagospodarowanie terenu z budową kortów tenisowych i do squaha oraz placem zabaw dla dzieci.

Celem bezpośrednim projektu jest kompleksowa rewitalizacja budynku zaplecza kąpieliska w S. wraz z modernizacją niecki basenu oraz zagospodarowaniem terenu dla potrzeb Miejskiego Centrum Kultury i Rekreacji.

Cele pośrednie projektu to:

* powstrzymanie procesu degradacji budynku zaplecza kąpieliska wraz z otoczeniem;

* poprawa funkcjonalności budynku zaplecza;

* rozwój oferty kulturalnej MGOK dzięki przeniesieniu placówki przedmiotowego budynku i stworzeniu odpowiedniej bazy lokalowej dla jej działalności;

* stworzenie atrakcyjnej przestrzeni rekreacyjno - wypoczynkowej, wzrost zainteresowania mieszkańców ofertą rekreacyjną nowego obiektu;

* wzrost atrakcyjności turystycznej gminy;

* poprawa jakości życia mieszkańców gminy oraz regionu.

Nieruchomość obejmująca kąpielisko miejskie decyzją Nr.. z dnia 1 grudnia 2009 r. została przekazana w trwały zarząd do Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, który będąc samorządowym zakładem budżetowym jest administratorem ww. obiektu. 16 marca 2006 r. spisano pomiędzy ZGKiM a Towarzystwem... umowę na bezpłatne użyczenie 90 m2 powierzchni z obowiązkiem ponoszenia kosztów zużycia energii elektrycznej, wody, odprowadzenia ścieków, centralnego ogrzewania. ZGKiM prowadzi działalność określoną w statucie. Jako zakład budżetowy nie prowadzi działalności generującej zysk. Na prowadzenie i utrzymanie obiektów basenu zakład otrzymuje dotację przedmiotową.

Po zakończeniu realizacji projektu, w pomieszczeniach będzie prowadzona działalność statutowa przez instytucję kultury jaką jest Miejsko - Gminny Ośrodek Kultury, który również otrzymuje dotację na działalność: statutową.

W obiekcie będzie funkcjonował punkt gastronomii - kawiarnia, który będzie wynajmowany podmiotom zewnętrznym sezonowo po cenach rynkowych w okresie funkcjonowania basenu oraz okazjonalnie poza okresem funkcjonowania basenu. Wynajem nie spowoduje osiągania przychodów przewyższających koszty działalności obiektu.

Jest to zadanie publiczne, wykonywane we własnym imieniu, na własną odpowiedzialność, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Czynności te nie są związane w żaden sposób z wyżej wymienionym projektem.

W piśmie z 21 sierpnia 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje:

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu pn. "..." nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Gminę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przy realizacji ww. projektu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o jego zwrot.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy realizacji przedstawionego projektu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i do ubiegania się o jego zwrot.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług-z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje od 2011 r. projekt pn. "...." współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 6.2. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych, Poddziałania 6.2.2. rewitalizacja - małe miasta Priorytet VI. Zrównoważony rozwój miast Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu jest stworzenie Miejskiego Centrum Kultury i Rekreacji w oparciu o istniejącą bazę rekreacyjną (kąpielisko wraz z budynkiem zaplecza).

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu pn. "..." nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Jak już nadmieniono wyżej, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek realizowanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy jednoznacznie wskazuje, że związek taki nie występuje.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wystawianych dla Wnioskodawcy związanych z realizacją ww. projektu. Tym samym Wnioskodawca ma możliwość otrzymania z tego tytułu zwrot różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, że w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, że faktycznie towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu pn. "..." nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl