IBPP3/443-927/13/KP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-927/13/KP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 lipca 2013 r. (data wpływu 23 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z 23 sierpnia 2013 r. (data wpływu 29 sierpnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2013 r. wpłynął, przesłany z Drugiego Urzędu Skarbowego w...., wniosek Gminy...., zwanej dalej Wnioskodawcą, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "....". Wniosek został uzupełniony pismem z 23 sierpnia 2013 r. (data wpływu 29 sierpnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku (uzupełniony pismem z dnia 28 sierpnia 2013 r.) został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca i Powiat..., jako Lider Projektu, pn. "...." w dniu 8 maja 2012 r. zawarli umowę nr... w sprawie współdziałania przy przygotowaniu i realizacji ww. projektu, przy wspólnej aplikacji w ramach konkursu na dofinansowanie projektów ze środków EFRR w ramach działania 2.2 Rozwój Elektronicznych Usług Publicznych, priorytet II.....

Zgodnie z zapisem umowy oraz uchwałą Rady Miejskiej w... nr... z dnia 25 kwietnia 2012 r. podjętą na podstawie art. 10 ust. 1 i art. 18 ust. 2 pkt 12 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Wnioskodawca (jako partner projektu) będzie partycypować w ww. przedsięwzięciu w wysokości 20.000,00 zł (dwadzieścia tysięcy złotych 00/100), które zostaną przekazane do Lidera Projektu w trzech transzach: 2013 r. - 7.000,00 zł, 2012 r. - 7.000,00 zł, 2015 r. - 6.000,00 zł.

Celem realizacji projektu (zgodnie z zapisem umowy) będzie:

1. Utworzenie i wdrożenie systemu informatycznego w gminach powiatu.... zwiększających zakres oraz dostępność usług związanych z geoinformacją poprzez rozbudowę systemu informacji o terenie powiatu... funkcjonującego w Starostwie Powiatowym w.....

2. Budowa zintegrowanego powiatowo-gminnego systemu wspomagania zarządzania danymi geoprzestrzennymi zawartymi w rejestrach publicznych prowadzonych na poziomie gmin i powiatu.

3. Stworzenie zbiorów danych i usług zgodnych z wymaganiami ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. Nr 76, poz. 489).

W celu zrealizowania projektu Lider Projektu dokona zakupu kompletu sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem (pozostanie on jego własnością) i na podstawie umowy użyczenia przekaże Wnioskodawcy.

Lider Projektu zobowiązuje się do:

1.

bieżącej koordynacji prac związanych z przygotowaniem projektu,

2.

organizacji spotkań partnerów projektu w celu przygotowania i realizacji kolejnych etapów prac,

3.

zabezpiecza w budżecie powiatu na 2013 r. środków na opracowanie dokumentacji technicznej oraz studium wykonalności projektu,

4.

nadzoru prac związanych z przygotowaniem wniosku zgłaszającego projekt na konkurs ogłoszony w 2012 r. w ramach działania 2.2. rozwój elektronicznych usług publicznych, priorytet II, "...".

5.

złożenia wniosku aplikacyjnego do Urzędu Marszałkowskiego Województwa...,

6.

zarządzania projektem, w tym: zarządzania środkami finansowymi, zapewnienia płynności finansowej przedsięwzięcia, kontroli wydatkowania i rozliczania środków uzyskanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,

7.

przestrzegania procedur sprawozdawczości, monitoringu, opracowania i przekazywania raportów do Urzędu Marszałkowskiego Województwa...,

8.

utrzymania produktów i rezultatów po zrealizowaniu projektu w okresie trwałości projektu przez okres 5 lat od daty finansowego zakończenia projektu.

Gmina jako partner projektu zobowiązuje się do:

1.

współpracy w zakresie przygotowania i realizacji kolejnych etapów prac projektowych,

2.

udziału w spotkaniach organizowanych przez lidera projektu,

3.

dostarczenia informacji niezbędnych dla opracowania studium wykonalności projektu,

4.

przedłożenia dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku aplikacyjnego na działanie 2.2. rozwój elektronicznych usług publicznych, priorytet II....",

5.

utrzymania produktów i rezultatów po zrealizowaniu projektu w okresie trwałości projektu przez okres 5 lat od daty finansowego zakończenia projektu.

Po uzyskaniu dotacji z Urzędu Marszałkowskiego Województwa..., na realizację projektu oraz po podpisaniu umowy z Zarządem Województwa..., gminy (w tym: Wnioskodawca) zobowiązują się do przekazania środków na konto Lidera Projektu.

Lider Projektu zobowiązuje się do zabezpieczenia wartości całkowitej projektu w swoich budżetach na lata 2013-2015 z uwzględnieniem środków od poszczególnych partnerów projektu.

Wnioskodawca jako partner w realizacji przedmiotowego projektu nie będzie wykonywał żadnych czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług wykonując czynności opodatkowane takie jak: najem, dzierżawa, wieczyste użytkowanie, sprzedaż nieruchomości.

W uzupełnieniu wniosku, pismem z 23 sierpnia 2013 r., Wnioskodawca wskazał, że nie będzie dokonywał, żadnych zakupów w związku z realizacją ww. projektu: wszystkie faktury dokumentujące zakup towarów i usług nabywanych na potrzeby ww. projektu będą wystawiane na Lidera Projektu.

Przekazanie mienia przez Lidera Projektu na rzecz Wnioskodawcy nie będzie udokumentowane fakturą VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 28 sierpnia 2013 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu: "....".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Do podstawowych zadań gminy należą m.in. - wynikające z art. 47a ustawy z dnia 17 maja 1989 r. prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.) - tworzenie i prowadzenie systemu informacji o terenie.

Gmina może wykonywać zadania publiczne w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego lub z innymi jednostkami samorządu terytorialnego w formie pomocy (również finansowej) zgodnie z przepisem art. 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1990 r. Nr 16, poz. 95 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT ponieważ przekazane dofinansowanie w ramach projektu nie będzie służyło czynnościom opodatkowanym zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia ministra finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako partner wraz z Liderem Projektu przystąpił do współdziałania przy przygotowaniu i realizacji projektu pn. "...". Lider Projektu w celu realizowania projektu zakupi komplet sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem i na zasadzie użyczenia przekaże go Wnioskodawcy. Sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem zakupiony przez Lidera Projektu pozostanie jego własnością. Wszystkie faktury dokumentujące towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu są wystawiane na Lidera Projektu (na Wnioskodawcę nie będą wystawiane żadne faktury związane z projektem).

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji ww. projektu jest Lider Projektu.

Jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców (w omawianej sprawie Lider Projektu).

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wobec powyższego, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez Lidera Projektu nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu pn. "....", bowiem Wnioskodawca nie jest nabywcą towarów i usług.

Reasumując należy stwierdzić, że w związku z realizacją ww. projektu Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami poczynionymi na ten cel.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym w odniesieniu do przedmiotowego projektu nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć, że granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów projektu (w tym do lidera), bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl