IBPP3/443-922/13/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-922/13/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 18 lipca 2013 r. (data wpływu 23 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z 21 października 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT przez Gminę dochodów odprowadzanych na jej konto przez jednostkę organizacyjną oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT przez Gminę dochodów odprowadzanych na jej konto przez jednostkę organizacyjną oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z 21 października 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (Wnioskodawca) - zarejestrowany czynny podatnik VAT - złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "XXX". Projekt polegać będzie na termomodernizacji budynku w zakresie:

* wymiany okien kondygnacji przyziemia i na parterze budynku szkoły (bez okien na kondygnacji I pietra i okien budynku sali gimnastycznej);

* ociepleniu stropu nad poddaszem szkoły; modernizacji instalacji wewnętrznej centralnego ogrzewania poprzez montaż głowic termostatycznych na zaworach grzejnikowych budowie instalacji kolektorów słonecznych wspomagających przygotowanie ciepłej wody użytkowej dla budynku;

* montażu latarni solarnych wyposażonych w panele fotowoltaiczne do oświetlenia boiska szkolnego oraz terenu przyległego do budynku szkoły oraz wymianie tradycyjnych żarówek w lampach oświetlenia administracyjnego na żarówki LED.

Celem projektu jest ograniczenie kosztów ogrzewania budynku oraz kosztów przygotowania ciepłej wody użytkowej dzięki termomodernizacji i wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2013.594 j.t.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 1, 8 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym)

Zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. 2004.256.2572 t.j. z późn. zm.) zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkoli specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych oraz gimnazjów, w tym z oddziałami integracyjnymi, należy do zadań własnych gmin.

Budynek, który zostanie poddany termomodernizacji znajduje się w ewidencji środków trwałych jednostki organizacyjnej Gminy tj. Szkoły Podstawowej. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach projektu wystawiane będą na Gminę, a po zakończeniu realizacji projektu na podstawie PT, zostanie przekazane zwiększenie wartości budynku - jego zarządcy Szkole Podstawowej.

W budynku, który ma być objęty termomodernizacją funkcjonują:

1. Szkoła Podstawowa,

2. Samorządowe Przedszkole,

3. Gimnazjum.

Szkoła Podstawowa, Samorządowe Przedszkole oraz Gimnazjum - są jednostkami organizacyjnymi gminy, wykonującymi zadania z zakresu ustawy o systemie oświaty. Ww. jednostki organizacyjne posiadają odrębne numery NIP, ze względu na nieprzekroczenie kwoty wartości sprzedaży opodatkowanej o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2011.177.1054 j.t. z późn. zm.) - nie są zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni.

Obsługą finansową administracyjną oraz organizacyjną m.in. ww. placówek oświatowych zajmuje się od lipca 2007 r. Gminny Zespół Obsługi Szkół - jednostka organizacyjna powołana przez Radę Gminy, która również nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Wydatki GZOS i wydatki jednostek organizacyjnych, które są przez nią obsługiwane - objęte są w całości budżetem Gminy na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych i przepisach wykonawczych do tej ustawy. Jednostki budżetowe są jednostkami organizacyjnymi, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Na dzień złożenia wniosku o interpretację GZOS odprowadzał do budżetu gminy następujące dochody, uzyskane przez jednostki organizacyjne wymienione w punktach 1, 2, 3:

1. Czynsz za dzierżawę pomieszczenia kuchni wraz z odpłatnością za korzystanie z wyposażenia kuchni - otrzymany od Ajenta na podstawie umowy najmu zawartej pomiędzy Ajentem a Samorządowym Przedszkolem - rachunek wystawiony przez Samorządowe Przedszkole;

2. Opłaty za zużycie energii i gazu - wpłacane przez Ajenta - na podstawie rachunku wystawionego przez Szkołę Podstawową;

3. Opłaty pobierane przez Samorządowe Przedszkole od rodziców za opiekę nad dziećmi i żywienie dzieci - wpłaty na podstawie kwitariusza;

4. Czynsz za najem sali gimnastycznej - na podstawie umowy najmu zawartej ze Szkołą Podstawową;

5. Odsetki od nieterminowych wpłat.

Powyższe wpłaty są gromadzone na koncie bankowym Gminnego Zespołu Obsługi Szkół, a następnie przekazywane są na konto jednostki samorządu terytorialnego.

Z zakresu prac objętych termomodernizacją wynika, iż z towarów i usług zakupionych w ramach projektu korzystać będzie nie tylko Szkoła, Przedszkole i Gimnazjum ale również podmiot, który podnajmował będzie pomieszczenie kuchni, oraz podmioty wynajmujące salę gimnastyczną lub ewentualnie salę lekcyjną. Z pewnością wszystkie te podmioty będą korzystały z energii, ogrzewania oraz ciepłej wody.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, że po zakończeniu realizacji projektu pod nazwą "XXX" - nakłady zwiększające wartość budynku zostaną przekazane nieodpłatnie zarządcy Szkole Podstawowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy dochody odprowadzone na konto gminy przez GZOS nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT przez gminę.

2. Czy gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "XXX".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Odprowadzenie pobranych przez Gminny Zespół Obsługi Szkół (GZOS) dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie jest związane ani z dostawą towarów ani ze świadczeniem usług przez jednostkę samorządu terytorialnego na rzecz GZOS. Przekazanie dochodów przez jednostkę nie stanowi obrotu w podatku od towarów i usług.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Gmina realizując projekt działa jako organ władzy publicznej i realizuje zadania własne obejmujące sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody, edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Termomodernizowanym obiektem zarządza samodzielna jednostka organizacyjna Szkoła Podstawowa. Wprawdzie w zakresie realizacji projektu wystąpią przychody, lecz nie będą one opodatkowane podatkiem VAT, gdyż jednostki organizacyjne funkcjonujące w obiekcie, który poddany zostanie termomodernizacji - nie są zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni.

Gmina nie ma możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu pn. "XXX" gdyż towary i usługi zakupione w ramach projektu związane są z czynnościami niepodlegającymi VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast pojęcie sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT i należy przez nie rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie natomiast do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W opisie sprawy wskazano, że Szkoła Podstawowa, Samorządowe Przedszkole oraz Gimnazjum - są jednostkami organizacyjnymi gminy, wykonującymi zadania z zakresu ustawy o systemie oświaty. Ww. jednostki organizacyjne posiadają odrębne numery NIP, ze względu na nieprzekroczenie kwoty wartości sprzedaży opodatkowanej o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - nie są zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni. Obsługą finansową administracyjną oraz organizacyjną m.in. ww. placówek oświatowych zajmuje się od lipca 2007 r. Gminny Zespół Obsługi Szkół - jednostka organizacyjna powołana przez Radę Gminy, która również nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Wydatki GZOS i wydatki jednostek organizacyjnych, które są przez nią obsługiwane - objęte są w całości budżetem Gminy na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych i przepisach wykonawczych do tej ustawy. Jednostki budżetowe są jednostkami organizacyjnymi, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Na dzień złożenia wniosku o interpretację GZOS odprowadzał do budżetu gminy następujące dochody, uzyskane przez jednostki organizacyjne wymienione w punktach 1, 2, 3:

1. Czynsz za dzierżawę pomieszczenia kuchni wraz z odpłatnością za korzystanie z wyposażenia kuchni - otrzymany od Ajenta na podstawie umowy najmu zawartej pomiędzy Ajentem a Samorządowym Przedszkolem - rachunek wystawiony przez Samorządowe Przedszkole;

2. Opłaty za zużycie energii i gazu - wpłacane przez Ajenta - na podstawie rachunku wystawionego przez Szkołę Podstawową;

3. Opłaty pobierane przez Samorządowe Przedszkole od rodziców za opiekę nad dziećmi i żywienie dzieci - wpłaty na podstawie kwitariusza;

4. czynsz za najem sali gimnastycznej - na podstawie umowy najmu zawartej ze Szkołą Podstawową;

5. Odsetki od nieterminowych wpłat.

Powyższe wpłaty są gromadzone na koncie bankowym Gminnego Zespołu Obsługi Szkół, a następnie przekazywane są na konto jednostki samorządu terytorialnego.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 cyt. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy (...).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminu "jednostka budżetowa". W związku z tym, należy posiłkować się definicją zawartą w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Stosownie do art. 5 ust. 5 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkoli specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14a ust. 1a, szkół podstawowych oraz gimnazjów, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, należy do zadań własnych gmin.

Zgodnie z art. 7 ww. ustawy o systemie oświaty, organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:

1.

zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;

2.

wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;

3.

zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.), i organizacyjnej szkoły lub placówki;

4.

wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych.

W celu wykonywania zadań wymienionych w ust. 7, organy prowadzące szkoły i placówki mogą tworzyć jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek lub organizować wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną prowadzonych szkół i placówek, o której mowa w ust. 7 pkt 3 art. 9 ustawy o systemie oświaty.

W rozpatrywanej sprawie Gminny Zespół Obsługi Szkół - jednostka organizacyjna powołana przez Radę Gminy zajmuje się obsługą finansową administracyjną oraz organizacyjną placówek oświatowych. Gminny Zespół Obsługi Szkół - który nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny - odprowadza do budżetu gminy dochody, uzyskane przez jednostki organizacyjne. Powyższe wpłaty są gromadzone na koncie bankowym Gminnego Zespołu Obsługi Szkół, a następnie przekazywane są na konto jednostki samorządu terytorialnego.

W świetle powyższych przepisów oraz opisanego zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że Gmina nie świadczy żadnych usług i nie dostarcza towarów na rzecz Gminnego Zespołu Obsługi Szkół. Odprowadzane na konto gminy dochody gromadzone na koncie bankowym Gminnego Zespołu Obsługi Szkół, nie stanowią wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług, ani dostawy towarów, nie stanowią też dofinansowania do dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Tym samym, odprowadzane na rachunek gminy kwoty, niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Podsumowując, odprowadzanie pobranych przez Gminny Zespół Obsługi Szkół dochodów na konto gminy nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, dochody te nie podlegają opodatkowaniu przez gminę.

Przechodząc do kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "XXX", należy zauważyć, że odprowadzanie pobranych przez Gminny Zespół Obsługi Szkół dochodów uzyskiwanych przez jednostki organizacyjne, na konto gminy, nie rzutuje na ewentualne odliczenie podatku wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane przez gminę w ramach projektu.

Zgodnie z generalną zasadą określoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje podatnikowi, o którym mowa w art. 15, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W treści wniosku wskazano, że gmina będzie realizowała projekt pn. "XXX". Projekt polegać będzie na termomodernizacji budynku, znajduje się w ewidencji środków trwałych jednostki organizacyjnej Gminy tj. Szkoły Podstawowej. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach projektu wystawiane będą na Gminę, a po zakończeniu realizacji projektu na podstawie PT, zostanie przekazane zwiększenie wartości budynku - jego zarządcy Szkole Podstawowej. W budynku, który ma być objęty termomodernizacją funkcjonują: Szkoła Podstawowa, Samorządowe Przedszkole, Gimnazjum, które są jednostkami organizacyjnymi gminy, wykonującymi zadania z zakresu ustawy o systemie oświaty. Ww. jednostki organizacyjne posiadają odrębne numery NIP, ze względu na nieprzekroczenie kwoty wartości sprzedaży opodatkowanej o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - nie są zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni.

Należy zauważyć, że nieodpłatne przekazanie nakładów poniesionych w obcym środku trwałym nie może zostać uznane za odpłatną dostawę towarów, gdyż nie mamy tu do czynienia z odrębną rzeczą, która mogłaby stanowić towar. Analiza przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności prowadzi do wniosku, że przekazanie nakładów zwiększających wartość budynku ujętego w ewidencji środków trwałych zarządcy, stanowić będzie świadczenie usług w rozumieniu ww. art. 8 ustawy o VAT. Z uwagi zaś na fakt, że opisane przez gminę przekazanie nakładów nastąpi bez wynagrodzenia, kwestia uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług opodatkowane podatkiem VAT powinna być rozważana na gruncie ww. art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Analizując treść powołanego art. 8 ust. 2 pkt 2, zauważyć należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Podkreślić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w pkt 1) na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Stosownie do powołanego powyżej art. 6 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym). Ponadto jak również wskazano powyżej, stosownie do przepisów ustawy o systemie oświaty, organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności: zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki; wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie.

W świetle powyższych unormowań, termomodernizacja budynku, w którym mieści się szkoła podstawowa, przedszkole i gimnazjum, jest realizacją celu publicznego, do którego Gmina jest zobowiązana w drodze ustawy. Tym samym nieodpłatne przekazanie nakładów dokonanych w ww. budynku, zarządcy budynku, który wykonuje zadania gminy, nie stanowi odpłatnego świadczenia usług, gdyż odbywa się w związku z wykonywaniem przez Gminę we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, czyli do celów jej "działalności gospodarczej", polegającej na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Zatem termomodernizacja budynku, w którym mieści się szkoła podstawowa, przedszkole i gimnazjum, a następnie przekazanie poczynionych nakładów zarządcy budynku, będzie służyło czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając więc na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz fakt, że art. 8 ust. 2 tej ustawy nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż nieodpłatne świadczenie usług odbyło się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, stwierdzić należy że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "XXX".

Tym samym stanowisko Gminy w przedmiotowej sprawie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl