IBPP3/443-917/10/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-917/10/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2010 r. (data wpływu 29 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wpływu zmian w Nomenklaturze Scalonej CN na zakres opodatkowania wyrobów akcyzowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2010 r. został złożony ww. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie wpływu zmian w Nomenklaturze Scalonej CN na zakres opodatkowania wyrobów akcyzowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest jednym z wiodących w Polsce producentów oraz dystrybutorów olejów samochodowych i środków smarnych dla przemysłu i motoryzacji.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku akcyzowego. Spółka prowadzi działalność, jak również dokonuje rozliczeń w zakresie podatku akcyzowego w oparciu o klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej oraz kierując się przeznaczeniem wyrobów.

Wskazana powyżej nomenklatura ulega cyklicznym zmianom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Według stanu prawnego z jakiego dnia klasyfikacja zawarta w Nomenklaturze Scalonej (CN) jest obowiązująca dla celów podatku akcyzowego po dniu 1 września 2010 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie mają wpływu na zakres wyrobów akcyzowych objętych opodatkowaniem podatkiem akcyzowym, jeżeli zmiany te nie zostały uwzględnione w ustawie o podatku akcyzowym.

Jednocześnie zdaniem Spółki w zakresie podatku akcyzowego obowiązuje Nomenklatura Scalona (CN) według stanu prawnego na dzień wejścia w życie ustawy o podatku akcyzowym, tj. 1 marca 2009 r., ponieważ zmiany, które nastąpiły po tym dniu nie zostały uwzględnione w ustawie przez polskiego ustawodawcę.

Powyższe stanowisko Spółka argumentuje następująco:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym "Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.)."

Jednocześnie art. 3 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym wskazuje, że "zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie."

Zdaniem Spółki wskazane powyżej unormowania potwierdzają stanowisko Spółki, zgodnie z którym modyfikacje wprowadzone w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych do momentu, w którym zmiany te nie zostaną uwzględnione w ustawie o podatku akcyzowym.

W przypadku, gdy po wejściu w życie ustawy o podatku akcyzowym (tj. po dniu 1 marca 2009 r.) zostały wprowadzone zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN), które jednocześnie nie zostały uwzględnione w przedmiotowej ustawie, w celu spełnienia ciążących na Spółce obowiązków wynikających z prawa podatkowego w zakresie przepisów akcyzowych powinna ona stosować klasyfikację zawartą w tej nomenklaturze według stanu prawnego obowiązującego na dzień wejścia w życie ustawy o podatku akcyzowym. Nie zmienia tego fakt, że w art. 3 ust. 1, gdzie znajduje się odwołanie do numerów Dzienników Urzędowych WE oraz wskazania, że wersje rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej należy rozpatrywać z późn. zm.. Ustawodawca miał bowiem na celu wskazanie aktualnej wersji unijnych aktów prawnych na dzień wejścia w życie ustawy o podatku akcyzowym, tj. na dzień 1 marca 2009 r.

Natomiast w przypadku, gdy modyfikacje Nomenklatury Scalonej (CN) zostaną wprowadzone również w ustawie o podatku akcyzowym, stają się one obowiązujące w stosunku do podatników podatku akcyzowego, od momentu zmiany ustawy o podatku akcyzowym.

Stanowisko powyższe zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 stycznia 2010 r. sygn. akt IPPP3/443-970/09-2/KB.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, iż wszelkie zmiany Nomenklatury Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu wyrobów akcyzowych, do momentu, aż nie zostaną uwzględnione w ustawie o podatku akcyzowym. Jeżeli modyfikacje Nomenklatury Scalonej (CN), które zostały wprowadzone po dniu wejścia w życie ustawy o podatku akcyzowym nie zostały ujęte w ustawie o podatku akcyzowym, w stosunku do podatników wiążąca jest Nomenklatura Scalona (CN) według stanu prawnego na dzień wejścia w życie ustawy o podatku akcyzowym.

W konsekwencji, jeżeli doszło do zmian Nomenklatury Scalonej (CN) w okresie pomiędzy dniem 1 marca 2009 r. a dniem 1 września 2010 r., to dla potrzeb przepisów ustawy o podatku akcyzowym obowiązujących po dniu 1 września 2010 r. zastosowanie ma Nomenklatura Scalona (CN) obowiązująca na dzień wejścia w życie ustawy o podatku akcyzowym (tj. na dzień 1 marca 2009 r.) do momentu, kiedy modyfikacje Nomenklatury Scalonej (CN) nie zostaną uwzględnione w ustawie o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.)."

Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie."

W związku z tym, iż CN ulega corocznie zmianom (Komisja Europejska wydaje stosowne rozporządzenie zmieniające z mocą od 1 stycznia nowego roku), ustawodawca, wprowadził do ustawy zastrzeżenie, iż zmiany w Nomenklaturze Scalonej nie powodują zmian w opodatkowaniu wyrobów akcyzowych, jeżeli zmiany te nie zostały zawarte również w przepisach nowej ustawy o podatku akcyzowym. W rezultacie, w przypadku zmiany Nomenklatury Scalonej z dniem 1 stycznia 2010 r., wszelkie zmiany klasyfikacji CN towarów klasyfikowanych jako wyroby akcyzowe nie będą pociągały za sobą zmian w opodatkowaniu akcyzą, zarówno w zakresie uznania danego towaru za wyrób akcyzowy, jak i w zakresie poszczególnych elementów opodatkowania w przypadku wyrobów akcyzowych (tj. stawek akcyzy, prawa do stosowania zwolnień od akcyzy czy też warunków stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy).

Zgodnie z powyższym za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym, jeżeli po wejściu w życie ustawy o podatku akcyzowym (tj. po dniu 1 marca 2009 r.) zostały wprowadzone zmiany w Nomenklaturze Scalonej CN, które jednocześnie nie zostały uwzględnione w przedmiotowej ustawie, Wnioskodawca winien stosować klasyfikację zawartą w tej nomenklaturze według stanu prawnego obowiązującego na dzień wejścia w życie ustawy o podatku akcyzowym. Natomiast w przypadku, gdy modyfikacje nomenklatury Scalonej (CN) zostaną wprowadzone również w ustawie o podatku akcyzowym, staną się one obowiązujące w stosunku do podatników podatku akcyzowego, od momentu obowiązywania zmiany ustawy o podatku akcyzowy.

Konsekwentnie, jeżeli doszło do zmian Nomenklatury Scalonej (CN) w okresie pomiędzy dniem 1 marca 2009 r. a dniem 1 września 2010 r., to dla potrzeb przepisów ustawy o podatku akcyzowym obowiązujących po dniu 1 września 2010 r. zastosowanie ma Nomenklatura Scalona (CN) obowiązująca na dzień wejścia w życie ustawy o podatku akcyzowym (tj. na dzień 1 marca 2009 r.) do momentu, kiedy modyfikacje Nomenklatury Scalonej (CN) nie zostaną uwzględnione w ustawie o podatku akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Dodatkowo jednakże należy mieć na uwadze, iż powyższe nie będzie odnosiło się do zmian wyjaśnień czy też not do Nomenklatury Scalonej. Wyjaśnienia i noty do CN nie mają bowiem charakteru wiążącego. Nie stanowią one źródła prawa, a są jedynie narzędziem pomocnym do klasyfikacji towarów do prawidłowego kodu CN. Zmiany do not klasyfikacyjnych mogą jednocześnie skutkować koniecznością klasyfikowania towaru do innego kodu CN. Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca powinien monitorować i reagować na zmiany not i wyjaśnień do Nomenklatury Scalonej, które prowadzą do zaklasyfikowanie wyrobu do odpowiedniego kodu CN (nie stanowią one zaś zmiany samego rozporządzenia w sprawie Nomenklatury Scalonej, a jedynie wskazują do jakiego kodu CN winien być klasyfikowany dany wyrób). Zmiany te zatem mogą wpływać na klasyfikację danego towaru do kategorii wyrobów akcyzowych określonych w ustawie, przez co mogą również wpływać na stawkę akcyzy, prawo i zasady korzystania ze zwolnień od akcyzy czy też przemieszczania wyrobów akcyzowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl