IBPP3/443-911/13/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-911/13/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 lipca 2013 r. (data wpływu 19 lipca 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania dotacji celowej uzyskanej na budowę kolektora tłoczonego oraz części kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy,

* prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w całości od zakupionych towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

* opodatkowania dotacji celowej uzyskanej na budowę kolektora tłoczonego oraz części kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy,

* prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w całości od zakupionych towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (Wnioskodawca) jest samorządowym zakładem budżetowym Gminy. Zakład został utworzony na mocy Uchwały Rady Miejskiej w celu realizacji zadań z zakresu gospodarki komunalnej, mieszkaniowej i ściekowej na terenie Gminy. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarki ściekowej ma zamiar wybudować kolektor tłoczny z terenu.... do oczyszczalni ścieków w..... oraz część kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy.

Środki na realizację inwestycji pochodzić będą z dotacji celowej udzielonej przez Gminę. Gmina pozyska środki na realizację niniejszego zadania z funduszy unijnych oraz z WFOSiGW. w formie pożyczki. Po wybudowaniu przez Wnioskodawcę kolektora i części kanalizacji sanitarnej, Wnioskodawca będzie świadczył usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Przekazana dotacja celowa będzie przeznaczona na zrealizowanie zadania inwestycyjnego, nie będzie miała bezpośrednio wpływu na cenę świadczonej usługi. Z dotacji celowej przekazanej przez Gminę Wnioskodawca będzie opłacał faktury za zakup materiałów i usług wykorzystywanych do realizacji inwestycji, faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy dotacja celowa przekazana przez Gminę Wnioskodawcy na realizację inwestycji dotyczącej budowy kolektora tłocznego z terenu... do oczyszczalni ścieków w T. oraz części kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

2. Czy w związku z finansowaniem budowy kolektora tłocznego z terenu.... do oczyszczalni ścieków w.... oraz części kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy dotacją celową z Gminy, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od całości wydatków poniesionych na realizację ww. inwestycji.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad.1

Dotacja celowa przekazana przez Gminę Wnioskodawcy na realizację inwestycji dotyczącej budowy kolektora tłocznego z terenu... do oczyszczalni ścieków w T. oraz części kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dotacja ta nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług w zakresie gospodarki ściekami, nie będzie stanowiła dopłaty do ceny świadczonych usług. Dotacja ta nie będzie bezpośrednio przeznaczona na dofinansowanie świadczonej usługi, lecz na pokrycie kosztów realizacji inwestycji, nie będzie stanowić więc dotacji, którą na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT należy doliczyć do kwoty obrotu będącej podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Ad.2

Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach związanych z realizacją niniejszej inwestycji od całości poniesionych wydatków, gdyż w świetle obowiązujących przepisów art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, spełnia warunki dające prawo do odliczenia tego podatku. Budowa kolektora tłocznego oraz części sieci kanalizacyjnej sfinansowana z dotacji Gminy nie pozbawia go prawa do odliczenia podatku od całości wydatków poniesionych na budowę. Inwestycja będzie służyła do świadczenia usług przez Zakład - czynnego podatnika podatku od towarów i usług, w zakresie gospodarki ściekami, opodatkowanych podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie:

* opodatkowania dotacji celowej uzyskanej na budowę kolektora tłoczonego oraz części kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy,

* prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w całości od zakupionych towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji

- za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 3-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zauważyć należy, że cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, s. 1 z późn. zm.) z treści którego wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powyższych uregulowań wynika zatem, że podlegający opodatkowaniu obrót (rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego, gdzie kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy), zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towaru dostarczanego lub usług świadczonych przez podatnika.

Otrzymanie dotacji nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane.

Jeśli zatem dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną - to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli więc podatnik otrzyma dotację, która ma bezpośredni związek z konkretną dostawą lub usługą i która ma wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług to dotacja taka stanowi obok ceny jednoznacznie uzupełniający ją element podstawy opodatkowania. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Skutkuje to m.in. tym, że dotacje opodatkowane są według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.

Jeżeli jednak podatnik otrzyma dotację, subwencję lub dopłatę o podobnym charakterze na np. tzw. koszty ogólne działalności podatnika, wpływ takiej dotacji na cenę towaru lub usługi o ile zostanie stwierdzony, będzie wyłącznie pośredni. Taka dotacja, subwencja lub dopłata nie jest związana z konkretną dostawą lub usługą i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. A zatem dotacje podmiotowe lub dotacje przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, które nie są uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie zwiększają podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Dla ustalenia czy dana dotacja, subwencja lub dopłata podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług istotne są zasady określające sposób ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będący samorządowym zakładem budżetowym Gminy realizuje zadania z zakresu gospodarki komunalnej, mieszkaniowej i ściekowej na terenie Gminy. W ramach prowadzonej działalności gospodarki ściekowej ma zamiar wybudować kolektor oraz część kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy. Środki na realizację inwestycji pochodzić będą z dotacji celowej pozyskanej przez Gminę z funduszy unijnych oraz z WFOSiGW. w formie pożyczki.

Przekazana dotacja celowa będzie przeznaczona na zrealizowanie zadania inwestycyjnego, nie będzie miała bezpośrednio wpływu na cenę świadczonej usługi. Z otrzymanej dotacji celowej Wnioskodawca będzie pokrywał koszty zakupu materiałów i usług wykorzystywanych do realizacji inwestycji. Faktury dokumentujące zakup materiałów i usług będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Jak wynika z treści wniosku otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie stanowi dopłaty do ceny towarów i usług, jak również nie ma bezpośredniego wpływu na cenę towarów lub świadczonych usług, lecz pokrywa koszty zakupionych towarów i usług przewidziane we wniosku o dofinansowanie, związane z realizacją ww. inwestycji.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przedstawiony wyżej stan prawny należy stwierdzić, że ww. dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, a więc nie podlega opodatkowaniu podatkiem o towarów i usług.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dotacja celowa przekazana przez Gminę na realizację inwestycji dotyczącej budowy kolektora tłocznego z terenu Orzesza do oczyszczalni ścieków w T. oraz części kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należy uznać za prawidłowe.

Przechodząc do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupionych towarów i usług w związku z budową kolektora oraz części kanalizacji sanitarnej należy powołać treść art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT, który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z ww. przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział sytuacje, których wystąpienie wyłącza możliwość obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego albo zwrotu podatku naliczonego. Sytuacje takie zostały wskazane w art. 88 ustawy o VAT.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Po wybudowaniu kolektora i części kanalizacji sanitarnej, Wnioskodawca będzie świadczył usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że od zakupów sfinansowanych dotacją celową przeznaczoną na zrealizowanie zadania inwestycyjnego, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, pod warunkiem, że nie wystąpią żadne przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Również w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym będzie mu przysługiwało w całości prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach związanych z realizacją ww. inwestycji, należało uznać za prawidłowe.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe w zakresie:

* opodatkowania dotacji celowej uzyskanej na budowę kolektora tłoczonego oraz części kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy,

* prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w całości od zakupionych towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl