IBPP3/443-901/11/PH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-901/11/PH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania organizacji turystyczno - nawigacyjnych imprez samochodowych, zawodów i mistrzostw z zakresu udzielania pierwszej pomocy oraz promocji bezpieczeństwa w ruchu drogowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania organizacji turystyczno - nawigacyjnych imprez samochodowych, zawodów i mistrzostw z zakresu udzielania pierwszej pomocy oraz promocji bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 listopada 2011 r., znak: IBPP3/443-901/11/PH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Stowarzyszenie Automobilklub zwane w dalszym ciągu w skrócie Klubem posiada osobowość prawną i działa zgodnie z Ustawą z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.). Terenem jego działania jest obszar RP, a działalność oparta jest na pracy społecznej członków. Klub raz na rok pobiera od swoich członków składki członkowskie z racji przynależności. Składki są wpłacane wyłącznie na bieżącą działalność oraz realizację celów statutowych opisanych we wniosku. Klub nie świadczy członkom z tego tytułu żadnych usług. Klub dla prowadzenia bieżącej działalności zatrudnia pracowników. Jest on członkiem zwyczajnym Polskiego Związku Motorowego, który znajduje się w wykazie Polskich Związków Sportowych według Ministerstwa Sportu i Turystyki Rzeczypospolitej Polskiej. Automobilklub prowadzi również działalność gospodarczą i jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Działalność gospodarcza jest działalnością dodatkową i dotyczy wynajmu nieruchomości własnej oraz przeprowadzania szkoleń z pierwszej pomocy dla zakładów pracy. Dochód z działalności gospodarczej Klubu służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków. Klub nie posiada żadnych obiektów sportowych. Władzami Klubu są: Walne Zebranie Członków, Zarząd i Komisja Rewizyjna. Przeważająca działalność statutowa stowarzyszenia zgodnie z § 4 rozporządzenia według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) z 2004 r. mieściła się w grupowaniu PKD 92.62.Z "Działalność związana ze sportem, pozostała". Po wejściu w życie nowej PKD wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów w grudniu 2007 r. Wnioskodawca został zakwalifikowany przez Główny Urząd Statystyczny do grupowania PKD 93.19 Z "Pozostała działalność związana ze sportem". Do końca 2010 r. działalność Wnioskodawcy według PKWiU 2004 była zwolniona z podatku VAT.

Celami statutowymi Klubu jest:

1.

działanie na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego,

2.

propagowanie wiedzy o kulturze jazdy,

3.

organizowanie i popularyzowanie masowego oraz wyczynowego sportu motorowego,

4.

rozwój sportu motorowego,

5.

organizowanie turystyki motorowej.

Klub realizuje swoje cele przez:

1.

organizowanie zawodów i rajdów turystyki motorowej,

2.

udział w krajowych i międzynarodowych zawodach sportowych oraz w krajowych i zagranicznych imprezach turystyczno-motorowych,

3.

rozwijanie sportu motorowego i szkolenia sportowego,

4.

propagowanie turystyki motorowej,

5.

organizowanie i prowadzenie szkolenia kandydatów na kierowców i doskonalenia kierowców,

6.

organizowanie kursów, odczytów, wystaw, dyskusji, sympozjów związanych z motoryzacją i ruchem drogowym,

7.

współdziałanie z władzami, organami administracji państwowej i instytucjami w akcji zwalczania wypadków drogowych oraz podnoszenia bezpieczeństwa ruchu drogowego,

8.

prowadzenie szkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy ofiarom ruchu drogowego,

9.

rozwijanie działalności propagandowej w zakresie sportu i turystyki motorowej, organizowanie imprez kulturalnych związanych z motoryzacją oraz życia klubowego,

10.

wykonywanie innych zadań wynikających ze współpracy z innymi organizacjami i instytucjami.

11.

organizowanie oraz branie czynnego udziału w kursach, odczytach, szkoleniach, sympozjach związanych z pogłębianiem posiadanej wiedzy z zakresu i pomocy oraz propagowaniem umiejętności udzielania i pomocy wśród społeczeństwa,

12.

organizowanie zawodów, mistrzostw z zakresu umiejętności udzielania i pomocy a w szczególności Ratownictwa Drogowego PZM,

13.

branie udziału w krajowych i międzynarodowych zawodach, mistrzostwach dotyczących I pomocy, w tym Ratownictwa Drogowego PZM.

Działalność statutowa Automobilklubu obejmuje m.in.:

1.

organizowanie turystyczno - nawigacyjnych imprez samochodowych,

2.

organizowanie zawodów kartingowych,

3.

udział w krajowych i międzynarodowych zawodach sportowych oraz w krajowych i zagranicznych imprezach turystyczno-motorowych i caravaningowych,

4.

prowadzenie szkoleń z zakresu udzielania pierwszej pomocy oraz kursów na stopień Ratownika Drogowego PZM, współorganizacja turniejów, zawodów promujących m.in. bezpieczeństwo w ruchu drogowym,

5.

organizacja zawodów, mistrzostw z zakresu udzielania pierwszej pomocy,

6.

udział w zawodach, mistrzostwach z zakresu udzielania pierwszej pomocy,

7.

udział w szkoleniach na stopień Instruktora Ratownictwa Drogowego PZM.

Działalność Automobilklubu nie jest nastawiona na osiąganie zysków. Wskazane wyżej usługi wykonywane są odpłatnie - przede wszystkim jako zwrot kosztów lub całkowicie bezpłatnie. Jednak jakikolwiek zysk, który ewentualnie powstaje, jest przeznaczony na cele działalności statutowej. W przypadku uczestnictwa z kolei członków Klubu w wyżej wymienionych imprezach Klub opłaca ten udział (tzw. "wpisowe") i stara się w miarę swoich możliwości finansowych (zgodnie ze statutem) zwracać koszty przejazdu.

O warunkach i wysokości zwrotu kosztów decyduje Zarząd podejmując uchwałę.

Działalność statutowa określona w punktach 1, 2, 5 i 6 wykonywana jest zarówno na rzecz członków Automobilklubu jak i na rzecz osób trzecich niebędacych członkami Automobilklubu. Punkty 3,4, i 7 dotyczą udziału jedynie członków zrzeszonych w naszym Klubie.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 10 listopada 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

W oparciu o statut Stowarzyszenie działa jak klub sportowy. Ustawa o sporcie nie ustanowiła szczegółowej definicji klubu sportowego. Stanowi jedynie w art. 3 ust. 1, iż działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa zgodnie z ustawą przede wszystkim jako osoba prawna. Zakres działalności statutowej jest ściśle związany z prowadzeniem aktywności związanej ze sportem, iż nawet nie posiadając zapisu w statucie ani w swojej nazwie wyróżnika "klub sportowy", z uwagi na brak definicji klubu sportowego, uznać można, iż Stowarzyszenie jest faktycznie klubem sportowym, świadczącym wskazane w stanie faktycznym usługi ściśle związane ze sportem. Automobilklub działa w strukturze Polskiego Związku Motorowego, który posiada status polskiego związku sportowego.

W ocenie Wnioskodawcy usługi są świadczone na rzecz osób uprawiających sport, w przypadku Wnioskodawcy sporty samochodowe (sporty popularne).

Należy podkreślić, że wskazane świadczenia wykonywane są przez Automobilklub zarówno na rzecz jego członków, jak również na rzecz osób niebędących członkami Automobilklubu uprawiających amatorsko sporty motorowe (sporty popularne).

Wpisanie pkt 8 w zdaniu "Punkty 3, 4, 7 i 8 dotyczą udziału jedynie członków zrzeszonych w naszym Klubie" było pomyłką. Działalność statutowa obejmuje punkty od 1 do 7, które zostały wskazane we wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy od dnia 1 stycznia 2011 r. organizowanie turystyczno - nawigacyjnych imprez samochodowych, zawodów kartingowych oraz zawodów i mistrzostw z zakresu udzielania pierwszej pomocy oraz promocji bezpieczeństwa w ruchu drogowym spełnia kryteria uznania jej za zwolnioną z podatku VAT w myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy dla zastosowania zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług istotne jest czy nabywca świadczenia jest członkiem Automobilklubu czy też jest osobą nie będącą naszym członkiem.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku. W pozycji 11 załącznik wymieniał jako zwolnione usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem ex 92 (dotyczące wyłącznie usług związanych ze sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług). Nowe przepisy przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. W ocenie Automobilklubu organizowanie turystyczno - nawigacyjnych imprez samochodowych, zawodów kartingowych oraz zawodów i mistrzostw z zakresu udzielania pierwszej pomocy oraz promocji bezpieczeństwa w ruchu drogowym stanowią usługi ściśle związane ze sportem i podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług. Polski Związek Motorowy (którego członkiem rzeczywistym jest Stowarzyszenie) jest wymieniony w wykazie polskich związków sportowych według Ministerstwa Sportu i Turystyki Rzeczypospolitej Polskiej. Do najważniejszych celów Związku należy rozwój sportu motorowego: samochodowego, motocyklowego, żużlowego oraz kartingowego. Sport motorowy według Humanistycznej Encyklopedii Sportu (Warszawa: Wydawnictwa Sport i Turystyka, 1987, s. 205; Wojciech Lipoński) - to dziedzina sportu, która obejmuje współzawodnictwo na pojazdach lądowych napędzanych silnikami, najczęściej spalinowymi, odrzutowymi, turbinowymi lub rakietowymi. W ramach sportów motorowych Automobilklub organizuje i bierze udział m.in. w turystyczno - nawigacyjnych imprezach samochodowych, zlotach caravaningowych, zawodach kartingowych. Turystyczno - nawigacyjne imprezy samochodowe (potocznie nazwanych "rajdami" w ramach turystyki motorowej) polegają na poprawnym przejechaniu własnym samochodem trasy wyznaczonej przez organizatora i dotarcie na metę w wyznaczonym czasie. Jednym z głównych założeń "rajdów" turystycznych jest zapoznanie uczestników z historią jak i współczesnością danego miasta i jego okolic. Zwiedzają oni np. muzea, kościoły i inne zabytki w miejscowości, przez którą przebiega trasa imprezy. Kolejną formą aktywnej turystyki jest caravaning. Dla uczestników tej "dyscypliny" organizowane są zloty caravaningowe, w trakcie których zawodnicy biorą udział w różnych konkurencjach sportowych i krajoznawczych przygotowanych przez organizatora (rywalizując m.in. w rundach Ogólnopolskiego Konkursu Caravaningowego i Mistrzostw Polski w Jeździe Samochodem z Przyczepą). Automobilklub realizując swoje oraz Polskiego Związku Motorowego cele statutowe prowadzi także dodatkową działalność związaną ze sportami motorowymi polegającą na promocji ratownictwa drogowego oraz bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

W ramach tej działalności Wnioskodawca organizuje zawody, mistrzostwa, turnieje sprawdzające znajomość udzielania pierwszej pomocy oraz przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Jednym z przykładów są Okręgowe Mistrzostwa Ratowników Drogowych PZM. Impreza ta polega na przyjechaniu samochodem zgodnie ze wskazówkami organizatora trasy w normalnym ruchu drogowym, w trakcie której zawodnicy muszą prawidłowo wykonać zadania ratownicze. Podczas zadań muszą udzielić pierwszej pomocy poszkodowanym w upozorowanych wypadkach samochodowych oraz prawidłowo zabezpieczyć miejsce wypadku. Celem tych działań jest wykształcenie wśród wszystkich uczestników ruchu drogowego umiejętności prawidłowych zachowań w obliczu napotkania bądź uczestniczenia w wypadku drogowym. Wymienione imprezy odbywają się zgodnie z przepisami ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy zwalnia od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Stosownie do art. 43 ust. 18 ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 32, stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Analizując konstrukcję obecnych zwolnień przewidzianych w ustawie o VAT Wnioskodawca uważa, że poprzez odejście od odwołań do klasyfikacji statystycznych, które obowiązywały do końca 2010 r., ustawodawca zdecydował, że zakres zwolnień określany będzie przede wszystkim w oparciu o wykładnię językową, która jest podstawową metodą wykładni przepisów prawa podatkowego. Oznacza to, że znaczenie pojęć użytych w omawianych przepisach powinno być interpretowane w oparciu o ich powszechne rozumienie językowe jak i definicje słownikowe. Zgodnie z definicją słownikową sport to każda forma aktywności fizycznej i umysłowej podejmowanej w celu rywalizacji - zbiorowej lub indywidualnej, w różnych grach i dyscyplinach. Podobną definicję zawiera Ustawa o sporcie z dnia 25 czerwca 2010 r., w której wskazano, że "sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach". Z powyższej definicji "sportu" wynika, że Ustawa ma zastosowanie zarówno do sportu profesjonalnego jak i amatorskiego.

W rozumianym pojęciu sportu mieści się zatem organizowanie turystyczno - nawigacyjnych imprez samochodowych, zawodów kartingowych oraz zawodów i mistrzostw z zakresu udzielania pierwszej pomocy oraz promocji bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W przypadku uczestnictwa w naszych imprezach, zawodach mamy do czynienia z poprawą kondycji psychicznej jak i rozwojem stosunków społecznych wśród zawodników. Uczestnicy współzawodnicząc ze sobą osiągają także określone wyniki sportowe zajmując odpowiednie miejsca w danej klasyfikacji. Głównymi odbiorcami naszych działań są osoby indywidualne. Uczestnikami imprez Wnioskodawcy mogą być członkowie Klubu jak i osoby nie będące w nim zrzeszone. Uczestnicy większości Imprez pokrywają swój udział, wpłacając tzw. "wpisowe". Uzyskane w ten sposób dochody przeznaczone są na organizację danej imprezy, jednak nigdy nie pokrywają one wszystkich kosztów. Stowarzyszenie pokrywa ich większą część z własnych środków w ramach realizacji celów statutowych. Do kosztów tych należą m.in. - puchary i drobne upominki wręczane jako nagrody. W ramach tzw. "wpisowego" uczestnicy otrzymują posiłek oraz materiały potrzebne do startu (opisaną trasę, mapy, numery startowe itp.). Osoby fizyczne otrzymują dowód wpłaty k.p., a jeśli wpłacającym jest osoba prawna otrzymywała do końca 2010 r. fakturę wystawioną ze stawką zwolnioną na podstawie PKWiU z 2004 r. 92.62 (PKWiU z 2008 r. 94.99). Wpłaty w postaci wpisowego ograniczają się jedynie do wysokości indywidualnego udziału danej osoby w konkretnej imprezie i ponoszone są we wspólnym interesie - organizacji wspólnej imprezy czy zawodów. Uzyskane dochody przeznaczone są na bieżącą działalność oraz realizację celów statutowych, tak więc Stowarzyszenie nie jest nastawione na osiągnięcie zysków Imprezy Wnioskodawcy organizowane są zazwyczaj na wolnym powietrzu, a możliwość ich organizacji jest ścisłe związana z osobami, które w niej będą chciały uczestniczyć. Jeżeli brak będzie chętnych uczestników, to impreza nie będzie mogła się odbyć. Cele statutowe są nierozerwalnie związane z działalnością w tej dziedzinie (tj. rozwojem sportu motorowego). Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona przez Klub działalność związana ze sportami motorowymi oraz promocją pierwszej pomocy od dnia 1 stycznia 2011 r. nadal korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 znowelizowanej ustawy. Analizując treść art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług Automobilklub jest zdania, że wszystkie przesłanki niezbędne dla zastosowania zwolnienia z VAT są spełnione.

Działalność Stowarzyszenia, czyli organizowanie turystyczno - nawigacyjnych imprez samochodowych, zawodów kartingowych oraz zawodów i mistrzostw z zakresu udzielania pierwszej pomocy oraz promocji bezpieczeństwa w ruchu drogowym stanowi usługi ściśle związane ze sportem. Kolejnym spełnionym warunkiem dla zastosowania zwolnienia jest to, iż przedmiotowe usługi tj. w zakresie sportu są świadczone przez stowarzyszenie. Automobilklub jest członkiem rzeczywistym Polskiego Związku Motorowego, który znajduje się w wykazie polskich związków sportowych. Świadczone przez Klub usługi są konieczne do organizowania i uprawiania sportu i uczestniczenia w nim. Organizując imprezy motorowe oraz zawody sprawdzające zasady udzielania pierwszej pomocy oraz pobierając z tego tytułu opłaty startowe Stowarzyszenie ma na celu popularyzację i upowszechnienie sportu, jakim jest sport motorowy. Pobierając "wpisowe" Wnioskodawca nie jest nastawiony na osiąganie zysków, powyższe wpłaty przeznaczane są na pokrycie kosztów tych imprez. Niewątpliwie należy uznać, iż świadczona usługa ma ścisły związek ze sportem motorowym i bezpieczeństwem w ruchu drogowym. W odniesieniu do tej przesłanki wypowiedział się również Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który w orzeczeniu w sprawie C-174/00 potwierdził, że nawet jeśli w działalności takich organizacji jak Wnioskodawcy - świadczących usługi ściśle związane ze sportem - powstaje zysk, lecz celem w tym przypadku nie jest systematyczne dążenie do jego osiągnięcia, wskazana przesłanka dla zastosowania zwolnienia z VAT pozostaje spełniona. Ponadto usługi Wnioskodawcy świadczone są na rzecz osób uprawiających sport. Zawodnikami są zarówno członkowie Automobilklubu jak również osoby nie będące członkami. Zdaniem Wnioskodawcy nie ma znaczenia, czy osobą uprawiającą sport będzie osoba zrzeszona w Automobilklubie lub nie będąca jego członkiem. Pojęcie to należy rozumieć szeroko.

Nie można go zawężać do określonej kategorii sportowców, bądź do osób posiadających określony status w danej organizacji. Najważniejsze jest w tym przypadku, aby osoby na rzecz których wykonywane są te usługi, uprawiały sport Potwierdza to orzeczenie C-253/07 Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który uznał, że przepis ten odnosi się ogólnie do "osób uprawiających sport" i nie należy dokonywać rozróżnienia z uwagi na przynależność członkowską. Ponadto potwierdził, że zwolnieniem z VAT mogą być objęte usługi ściśle związane ze sportem świadczone na rzecz podmiotów innych niż osoby fizyczne. Bez znaczenia pozostaje także sposób w jaki osoby te uprawiają sport. Czy będzie to sportowiec zawodowy czy sportowiec amator. Podobne stanowisko zaprezentował Europejski Trybunał Sprawiedliwości w orzeczeniu w sprawie C-253/07. Trybunał potwierdził, iż przedmiotowy przepis odnosi się ogólnie do "osób uprawiających sport" i nie należy dokonywać rozróżnienia z uwagi na profesjonalny lub amatorski sposób uprawiania sportu.

Ad. 2.

W ocenie Automobilklubu dla zastosowania zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, nie jest istotne, czy nabywca świadczenia jest osobą uprawiającą sport jako członek, czy też osobą uprawiającą go nie będąc członkiem Klubu. Warunkiem przewidzianym w tym przepisie jest aby osoby, na rzecz których wykonywane są usługi, uprawiały sport. Status członkowski nie ma w ocenie Wnioskodawcy znaczenia z perspektywy wykładni przywołanej regulacji. Podobne stanowisko w odniesieniu do omawianego zagadnienia zaprezentował również Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który w orzeczeniu w sprawie C-253/07 potwierdził, że przedmiotowy przepis odnosi się ogólnie do "osób uprawiających sport" i nie należy dokonywać rozróżnienia z uwagi na przynależność członkowską. Trybunał potwierdził również, że zwolnieniem z VAT mogą być objęte usługi ściśle związane ze sportem świadczone na rzecz podmiotów innych niż osoby fizyczne. Podsumowując, Wnioskodawca uważa, że status osoby uprawiającej sport, na rzecz której Klub świadczy usługi, pozostaje bez wpływu na traktowanie tych usług na gruncie VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Co do zasady, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi podatku VAT.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie, oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością;

Zarówno ustawa o VAT, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji klubu sportowego, związku sportowego, stowarzyszeń oraz związku stowarzyszeń i innych osób prawnych.

O klubie sportowym jest natomiast mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o sporcie". Zgodnie z nim klub sportowy działa jako osoba prawna.

Z kolei zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o sporcie, kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń (art. 6 ust. 2 ustawy o sporcie).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest klubem sportowym, do którego celów statutowych należy m.in. organizowanie i popularyzowanie masowego oraz wyczynowego sportu motorowego, rozwój sportu motorowego oraz organizowanie turystyki motorowe. Swoje cele Wnioskodawca realizuje między innymi poprzez

* organizowanie zawodów i rajdów turystyki motorowej,

* rozwijanie działalności propagandowej w zakresie sportu i turystyki motorowej, organizowanie imprez kulturalnych związanych z motoryzacją oraz życia klubowego

* organizowanie zawodów, mistrzostw z zakresu umiejętności udzielania i pomocy a w szczególności Ratownictwa Drogowego PZM,

* branie udziału w krajowych i międzynarodowych zawodach, mistrzostwach dotyczących I pomocy, w tym Ratownictwa Drogowego PZM.

Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę (organizowanie turystyczno - nawigacyjnych imprez samochodowych, zawodów kartingowych oraz zawodów i mistrzostw z zakresu udzielania pierwszej pomocy oraz promocji bezpieczeństwa w ruchu drogowym itp.) są ściśle związane ze sportem oraz są konieczne do organizowania i uprawiania sportu a także organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim przez osoby uprawiające sport i uczestniczące w wychowaniu fizycznym.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT. Kluczową rolę w dojściu do tej konkluzji odgrywa właściwa interpretacja przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Z wykładni tego przepisu wynika, iż podatnik, aby móc skorzystać ze zwolnienia w nim przewidzianego, winien spełnić przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym. Wnioskodawca wskazał, iż w oparciu o statut działa jak klub sportowy. Zatem przesłanka podmiotowa do zastosowania zwolnienia została spełniona.

Ponadto, zgodnie z brzmieniem ustawy, zwolnieniu podlegają usługi "ściśle" związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Przepisy o VAT nie zawierają definicji "ścisłego" związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym. W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty's Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym "może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego" (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, iż "Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym" (pkt 23).

A zatem w niniejszej sprawie niezbędne jest określenie charakteru usług objętych zapytaniem Wnioskodawcy, tj. usług organizowania turystyczno - nawigacyjnych imprez samochodowych, zawodów kartingowych oraz zawodów i mistrzostw z zakresu udzielania pierwszej pomocy oraz promocji bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

W odniesieniu do organizowania turystyczno - nawigacyjnych imprez samochodowych oraz zawodów kartingowych ich ścisły związek ze sportem motorowym jest niewątpliwie bezsporny.

Analizie natomiast poddać należy charakter organizowanych przez Wnioskodawcę zawodów i mistrzostw z zakresu udzielania pierwszej pomocy oraz promocji bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Współzawodnictwo w zawodach i mistrzostwach z zakresu udzielania pierwszej pomocy umożliwia uczestnikom przede wszystkim wykazanie się wiedzą i umiejętnościami w zakresie udzielania pierwszej pomocy w przypadkach pozorowanych wypadków. A zatem w pierwszym rzędzie imprezy tego typu pozostają w ścisłym związku z usługami w zakresie opieki medycznej, służącymi ratowaniu zdrowia. Jednocześnie jednak należy podkreślić, iż ze względu na specyfikę sportu motorowego - tj. duże ryzyko zaistnienia wypadku, w którym mogą być poszkodowani - jest szczególnie pożądane, aby osoby uprawiające ten rodzaj sportu potrafiły odpowiednio zareagować udzielając pierwszej pomocy.

Natomiast współzawodnictwo w zawodach i mistrzostwach z zakresu promocji bezpieczeństwa w ruchu drogowym wpływa bezpośrednio na sposób uprawiania sportu motorowego przez uczestników tego rodzaju imprez, a także bezpieczeństwo zarówno osób ten sport uprawiających jak i np widzów.

Dlatego też, zdaniem tut. organu, uznać należy, iż również usługi w postaci organizowania zawodów i mistrzostw z zakresu udzielania pierwszej pomocy oraz promocji bezpieczeństwa w ruchu drogowym pozostają w ścisłym związku ze sportem motorowym. Dodatkowo wskazać należy, iż umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy oraz umiejętności zachowania bezpieczeństwa w ruchu drogowym są konieczne dla uprawiania sportów motorowych w sposób nie zagrażający zdrowiu i życiu - osób uprawiających sport, jak również osób postronnych.

Stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Wnioskodawca wskazał, iż działalność Automobilklubu nie jest nastawiona na osiąganie zysków oraz iż jakikolwiek zysk, który ewentualnie powstaje, jest przeznaczony na cele działalności statutowej.

Wnioskodawca wskazał również, iż przedmiotowe usługi są świadczone na rzecz osób uprawiających sport (zarówno na rzecz członków, jak również na rzecz osób niebędących członkami Automobilklubu uprawiających amatorsko sporty motorowe).

Uwzględniając powyższe regulacje oraz opis sprawy stwierdzić należy, że objęte zapytaniem usługi są usługami ściśle związanymi ze sportem, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

W świetle powyższego stwierdzi należy, iż usługi organizacji:

* turystyczno - nawigacyjnych imprez samochodowych,

* zawodów kartingowych,

* zawodów i mistrzostw z zakresu udzielania pierwszej pomocy oraz promocji bezpieczeństwa w ruchu drogowym,

zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 w związku z art. 43 ust. 18 ustawy o VAT, korzystać będą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy również zgodzić się z Wnioskodawcą, iż dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy nie jest istotne, czy nabywca świadczenia jest osobą uprawiającą sport motorowy jako członek Klubu, czy też jest osobą uprawiającą sport motorowy nie będąc członkiem Klubu.

Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, jako jeden z warunków dla zastosowania zwolnienia wskazuje świadczenie usługi na rzecz osoby uprawiającej sport. W kontekście powyższego w celu oceny, czy spełniony jest niniejszy warunek bez znaczenia pozostaje przynależność osoby uprawiającej sport do świadczącego usługę klubu sportowego, związku sportowego czy też związku stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jak również bez znaczenia jest to czy osoba uprawia sport zawodowo, czy też amatorsko. Przedmiotowe ograniczenie umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia sprowadza się do tego, aby osoba nabywająca usługę uprawiała sport.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę przedstawionego we wniosku stanowiska prawnego Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług w części dotyczącej opodatkowania organizacji turystyczno - nawigacyjnych imprez samochodowych, zawodów i mistrzostw z zakresu udzielania pierwszej pomocy oraz promocji bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług w części dotyczącej opodatkowania przekazania nagród zwycięzcom organizowanych przez Wnioskodawcę imprez oraz w części dotyczącej opodatkowania czynności związanych z organizacją Walnego Zebrania Członków, oraz podatku dochodowego od osób fizycznych - w kwestii opodatkowania opłaconego przez Klub wpisowego oraz zwrotu kosztów przejazdu członkom klubu oraz możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków związanych ze zwrotem członkom klubu kosztów przejazdu na imprezy sportowe oraz uiszczeniem wpisowego z tytułu udziału ww. członków w tych imprezach została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl