IBPP3/443-896/10/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-896/10/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2010 r. (data wpływu 22 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym wewnątrzwspólnotowego nabycia i sprzedaży na terytorium kraju samochodu ciężarowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym wewnątrzwspólnotowego nabycia i sprzedaży na terytorium kraju samochodu ciężarowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca dokonał nabycia wewnątrzwspólnotowego u dealera licencjonowanego danej marki, samochodu ciężarowego, celem dalszej odsprzedaży wyłącznie osobie prowadzącej działalność gospodarczą i będącej płatnikiem podatku. Samochód ten opuścił fabrykę jako samochód osobowy i został przebudowany przez (na wniosek) licencjonowanego dealera danej marki jako przedstawiciela producenta na samochód ciężarowy 2 miejscowy van. Z opisanego samochodu wymontowano fotele pozostawiając tylko fotel kierowcy i pasażera obok kierowcy, zdemontowano elementy bezpieczeństwa w postaci pasów bezpieczeństwa oraz poduszek powietrznych przeznaczonych dla pasażerów z wyjątkiem kierowcy i pasażera obok. Miejsca po wymontowanych elementach wyposażenia wnętrza opisanych powyżej zostały zabezpieczone pokrywami stalowymi. Zamontowano ścianę oddzielającą część pasażerską od towarowej w sposób trwały (nitowana do sufitu oraz przykręcona do podłogi). Zamontowano okratowanie boczne osłaniające szyby w drzwiach tylnych oraz panelach bocznych w części towarowej. Zamontowano podłogę stałą (z blachy lub sklejki), którą pokryto wykładziną antypoślizgową. Z części towarowej usunięto popielniczki oraz elementy umożliwiające opuszczanie szyb w części towarowej. Pozostały natomiast elementy tapicerek po bokach oraz suficie pojazdu w części towarowej oraz oświetlenie przydatne przy załadunku i segregacji towaru. Samochód został zarejestrowany przez licencjonowanego dealera na siebie jako samochód LKW (ciężarowy) Van, N1, 2 miejscowy o ładowności powyżej 500kg. Wydane zostały stosowne dowody rejestracyjne cz. 1 i cz.2 będące odpowiednikiem polskiego dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu. Wyżej opisany pojazd posiada przestrzeń do przewozu towarów dłuższą od połowy rozstawu osi. Pojazd ten został zakupiony przez Wnioskodawcę na fakturze za kwotę netto od licencjonowanego dealera który dokonał zmian/przebudowy oraz pierwszej rejestracji czyli dopuszczenia do ruchu, w oparciu o stosowne obowiązujące we wspólnocie europejskiej. Na fakturze zakupu widnieją stosowne zapisy iż przedmiotem sprzedaży jest pojazd ciężarowy LKW, 2 miejscowy, VAN. W takiej, niezmienionej postaci samochód przeszedł w Polsce pierwsze badania w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów z których również wynika iż jest to pojazd ciężarowy 2 miejscowy VAN. Pojazd przeszedł również Dodatkowe badania Techniczne potwierdzające spełnienie wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1 (jeden) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zmianami. Samochód został następnie sprzedany na fakturę VAT, bez wprowadzenia w nim żadnych zmian i zarejestrowany przez podmiot gospodarczy będący płatnikiem podatku VAT.

Referencje: IBPP3/443-678/09-5/KB

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy opisany wyżej samochód ciężarowy podlega obciążeniu podatkiem akcyzowym dotyczącym samochodów osobowych.

2.

Czy Wnioskodawca odpowiada finansowo możliwością obciążenia podatkiem akcyzowym wstecznie w przypadku kiedy nabywca po zarejestrowaniu dokona zmian w pojeździe przystosowujących go do przewozu większej ilości osób.

Zdaniem Wnioskodawcy, wg jego stanu wiedzy oraz po przeanalizowaniu interpretacji indywidualnych dostępnych na stronie Ministerstwa Finansów oraz w oparciu o analizę PKWiU, PKD, PKOB, KŚT odpowiednio w zakresie wyrobów i usług dostępnych na stronach GUS, pomimo że pojazd opuścił fabrykę macierzystą jako osobowy, a następnie Licencjonowany Dealer dokonał w nim przebudowy dostosowującej do spełnienia wymagań samochodu ciężarowego oraz pierwszej rejestracji czyli dopuszczenia do ruchu, na taki pojazd wydane zostały odpowiednie dokumenty rejestracyjne będące odpowiednikiem polskiego dowodu rejestracyjnego oraz karty pojazdu, czyli wg norm kraju unijnego zaklasyfikowany został do grupy pojazdów N1 samochodów ciężarowych, dodatkowo pojazd przeszedł pierwsze badanie w OSKP dopuszczające go do ruchu na terenie naszego kraju jako ciężarowy 2 miejscowy VAN, oraz badania dodatkowe na potrzeby spełnienia wymogów ustawy dot. samochodów ciężarowych dla podatku od towarów i usług, pojazd taki nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W ocenie Wnioskodawcy nie odpowiada on finansowo przed możliwością naliczenia podatku akcyzowego, gdy po sprzedaży i zarejestrowaniu w Polsce nabywca dokona w zakupionym pojeździe jakichkolwiek zmian, przebudowując go dowolnie wg swoich potrzeb.

Wnioskodawca uważa również, że gdy samochód ciężarowy, Van jest 2 miejscowy, czyli z jednym rzędem siedzeń, a w części towarowej miejsca w karoserii są zabezpieczone przynitowanymi stalowymi pokrywami lub zaspawane (niedostępne) gdzie normalnie byłyby przykręcone fotele i pasy bezpieczeństwa dla pasażerów tylnych rzędów, dodatkowo poduszki powietrzne w części towarowej są zdemontowane i samochód został wyposażony w ściankę działową oraz okratowanie boczne zabezpieczające szyby w części towarowej, mimo iż taki pojazd posiada podsufitkę oraz boczne tapicerki w części towarowej należy uznać iż jest bardziej towarowy niż osobowy i zaklasyfikować go do kodu CN 8704. Na poparcie tego stanowiska: długość przestrzeni towarowej jest większa od połowy rozstawu osi a ładowność dla towarów wynosi powyżej 500 kg czyli dla pasażerów ok. 160 kg i ładunku ponad 340 kg.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego klasyfikacji statystycznej wyrobów. Z powyższych przepisów wynika zarazem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego obejmującego zawartą klasyfikację wyrobu. Za prawidłową klasyfikację wyrobu odpowiedzialny jest bowiem Wnioskodawca. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Jednocześnie organ wydający interpretacje przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony, w myśl przepisów Ordynacji podatkowych dotyczących interpretacji indywidualnych, do weryfikowania przedstawionego stanu faktycznego lub też jego kwestionowania.

W związku z powyższym w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska Wnioskodawcy odnośnie do przedstawionego stanu faktycznego w myśl którego Wnioskodawca nabył wewnątrzwspólnotowo, a na następnie sprzedał na terytorium kraju samochód ciężarowy. Zgodnie natomiast z klasyfikacją w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej samochody ciężarowe klasyfikowane są do kodu CN 8704, który to Wnioskodawca w przedmiotowej sprawie zastosował.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), dalej zwana ustawą, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1 ustawy).

Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należytej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, ze podatek został zapłacony - art. 100 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 100 ust. 4 ww. ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

W myśl powyższego samochody klasyfikowane do kodu 8704 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia dokonał nabycia na terenie Unii Europejskiej m.in. samochody dopuszczone do ruchu jako samochody ciężarowe, niezarejestrowane uprzednio na terytorium kraju. Samochody dopuszczone do ruchu jako samochody ciężarowe posiadają wpisy w dokumentach urzędowych, będących odpowiednikami polskich dowodów rejestracyjnych, stwierdzające iż są samochodami ciężarowymi. Ww. samochody po ich sprowadzeniu na terytorium kraju, przechodzą badania techniczne i są dopuszczane do ruchu na terytorium kraju jako samochody ciężarowe. Następnie samochody dopuszczone do ruchu jako samochody ciężarowe są zbywane przez podatnika na rzecz nabywców w kraju, którzy dokonują ich rejestracji jako samochody ciężarowe. Wnioskodawca w oparciu o przedstawiony stan techniczny samochodów, ich przeznaczenie i posiadane dokumenty zaklasyfikował nabyte pojazdy do samochodów ciężarowych dla których w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej został przyporządkowany kod CN 8704.

Mając powyższe na uwadze, będące przedmiotem zapytania samochody zaliczone przez Wnioskodawcę do samochodów ciężarowych dla których został przyporządkowany kod CN 8704 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym zarówno przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym jak i przy sprzedaży na terytorium kraju. Tym samym na Wnioskodawcy, który dokonał ich wewnątrzwspólnotowego nabycia, a następnie ich sprzedaży na terytorium kraju w stanie niezmienionym nie ciążył obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tytułu tych czynności.

Równocześnie zauważyć należy, iż opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju w stosunku do których wystąpiły czynności określone w art. 100 ust. 1 i 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym jeżeli po sprzedaży przez Wnioskodawcę samochodów ciężarowych, nabywca dokona ich rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, a następnie będzie dokonywał zmian w pojazdach przystosowując je do do swoich potrzeb np. do przewozu większej ilości osób, to czynność ta u Wnioskodawcy nie rodzi żadnego obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym. Innymi słowy w takiej sytuacji Wnioskodawca nie będzie obciążony akcyzą.

Reasumując nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów ciężarowych klasyfikowanych do kodu CN 8704, ich dalsza sprzedaż na terytorium kraju jak i zmiany dokonywane przez nabywcę po ich zarejestrowaniu zgodnie z przepisami o ruchu drogowym nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Równocześnie należy zaznaczyć, iż do opodatkowania podatkiem akcyzowym akcyzą samochodów określonych w art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym nie mają zastosowania przepisy zawarte w ustawie z 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), gdyż cyt. wyżej ustawa o podatku akcyzowym w sposób autonomiczny reguluje kwestię opodatkowania akcyzą określonych samochodów, bez odnoszenia się do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe za względzie stwierdzić należy, iż w stosunku do samochodów ciężarowych klasyfikowanych wg Wnioskodawcy do kodu CN 8704, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się ponadto, iż kwestia prawidłowości zaklasyfikowania nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu będącego przedmiotem wniosku do kodu CN 8704 została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl