IBPP3/443-886/11/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-886/11/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu 10 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania dostaw towarów bezpośrednio realizowanych przez Wnioskodawcę z magazynu z Niemiec do odbiorców w Polsce - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2011 r. do tyt. organu wpłynął ww. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania dostaw towarów bezpośrednio realizowanych przez Wnioskodawcę z magazynu z Niemiec do odbiorców w Polsce.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

M. z siedzibą w Holandii ("Spółka") posiada oddziały w państwach członkowskich Unii Europejskiej, w tym m.in. w Polsce ("Oddział PL") i Niemczech ("Oddział GE"). Oddziały nie posiadają odrębnej od Spółki osobowości prawnej. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w każdym z krajów, w których zlokalizowane są jej oddziały, w tym jest również zarejestrowanym w Polsce podatnikiem podatku VAT.

Oddział PL zajmuje się z ramienia Spółki sprzedażą towarów w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Oddział PL odpowiedzialny jest za znalezienie rynku zbytu dla towarów Spółki, negocjowanie warunków dostaw, zawieranie umów, wystawianie faktur, obsługę administracyjną transakcji, a także obsługę posprzedażową.

Transakcje sprzedaży towarów realizowane przez Oddział PL przebiegają według zróżnicowanych schematów. Przedmiotem niniejszego wniosku są dostawy na rzecz polskich odbiorców, w wyniku których towary transportowane będą do odbiorców bezpośrednio z terytorium Niemiec (z magazynów prowadzonych przez zewnętrzna firmę na zlecenie Oddziału GE), gdzie zostaną wyprodukowane, nabyte lub importowane. Towary nie będą instalowane ani montowane. Odbiorcy są zarejestrowanymi płatnikami podatku VAT. Transport towarów będzie organizowany przez Oddział PL.

Analizowana transakcja polegać więc będzie na dostawie towarów do odbiorców w Polsce (będących klientami Spółki) bezpośrednio z magazynów Spółki ulokowanych w Niemczech. W ramach transakcji towar nie będzie transportowany do Oddziału PL (odbędzie się z pominięciem magazynu Oddziału PL). Pomiędzy Oddziałem PL a Oddziałem GE brak będzie umowy dotyczącej dostaw towarów. Podstawą dokonania transakcji jest każdorazowe złożenie, "zamówienia" przez Oddział PL w Oddziale GE. Na zamówieniu wskazany jest szczególny sposób realizacji dostawy: bezpośrednia dostawa do odbiorcy na terytorium Polski, z pominięciem magazynu Oddziału PL.

Z perspektywy podatku VAT istotna jest faktura, jaką Spółka wystawi dla polskiego klienta. Na tej fakturze sprzedaży towarów (oznaczonej jako Invoice) jako dostawca towaru (sprzedawca) podana będzie Spółka działająca przez Oddział PL

Pokazanie na fakturze Oddziału PL, a nie oddziału niemieckiego Spółki (mimo posłużenia się numerem VAT niemieckim) jest uzasadnione faktem, że rozliczenie tej transakcji dla celów podatku dochodowego od osób prawnych nastąpi w Polsce (faktura dokumentuje przychód do rozliczenia w Polsce). Dodatkowo wszelkie czynności przedsprzedażowe oraz obsługa klienta będzie realizowana przez Oddział PL (co uzasadnia przypisanie tego przychodu do opodatkowania w Polsce). Jedynie sama wysyłka towaru odbędzie się z terytorium Niemiec - co uzasadnia podanie nr VAT niemieckiego (ale już nie pełnych danych Oddziału GE).

Spółka zaznacza, że dodatkowo będzie wystawiony dokument oznaczony jako "Invoice" wykorzystywany jedynie dla celów podatku dochodowego (dokument potwierdzający koszty uzyskania przychodu) i wewnętrznej statystyki Spółki, który potwierdzi alokowanie towaru z Oddziału GE do Oddziału PL. Będzie to dokument nie potwierdzający żadnej transakcji rozpoznawalnej dla celów VAT, gdyż Oddział PL nie będzie wykazywał transakcji dla potrzeb VAT. W szczególności dokument ten nie będzie obrazował przemieszczenia towaru należącego do Spółki z Niemiec do Oddziału PL, gdyż taka alokacja zawsze będzie poprzedzać realizację faktycznej transakcji do polskiego odbiorcy. Innymi słowy zgodnie z przyjętymi zasadami towar na magazynie w Niemczech zostanie przyporządkowany do Oddziału PL przed realizacją transakcji na rzecz klienta polskiego (i przed transportem towaru do Polski). Będzie to wewnętrzne przypisanie towaru do danej jednostki operacyjnej w ramach Spółki, która będzie odpowiedzialna za dostawę na rzecz finalnego klienta. Z tych względów opisane powyżej przyporządkowanie towaru do Oddziału PL (alokacja) nie jest traktowane przez Spółkę jako wewnatrzwspólnotowe nabycie towarów (Oddziału PL).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT miejscem opodatkowania analizowanych dostaw będą Niemcy, gdzie rozpoczynać się będzie transport towarów, a w konsekwencji Oddział PL z tytułu bezpośredniej dostawy towarów z magazynu w Niemczech do odbiorców w Polsce nie będzie zobowiązany do rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w Polsce, pomimo że transport towarów będzie organizowany przez Oddział PL; jednocześnie czy Oddział PL nie będzie miał możliwości podawania na fakturach dokumentujących te dostawy do polskich odbiorców numeru, pod którym Spółka zarejestrowana jest w Polsce dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, analizowane dostawy nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce, lecz stanowić będą po stronie Spółki wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów na terytorium Niemiec (Spółka nie będzie też miała obowiązku wykazania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w Polsce). Okoliczność, że transport towarów będzie organizowany przez Oddział PL nie będzie miał znaczenia dla takiej oceny prawnej przedstawionego zdarzenia. W związku z tym, Oddział PL nie będzie miał możliwości podawania na fakturze do polskiego odbiorcy numeru, pod którym Spółka zarejestrowana jest w Polsce dla potrzeb podatku VAT (na fakturze wskazany powinien być numer nadany Spółce dla potrzeb transakcji wewnatrzwspólnotowych w Niemczech).

Oddział PL złożył już wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą zaistniałego stanu taktycznego jak w opisanym zdarzeniu przyszłym, z tą różnicą, że transport towarów był w przedstawionym stanie faktycznym organizowany przez Oddział PL, Oddział GE lub odbiorcę towarów (pismem z dnia 31 stycznia 2011 r., uzupełnionym na wezwanie wniosku o interpretację pismem z dnia 28 kwietnia 2011 r.). W odpowiedzi na ten wniosek Oddział PL uzyskał interpretację (pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 maja 2011 r., znak IBPP3/443-175/11/KO), w której organ uznał stanowisko podatnika za prawidłowe.

UZASADNIENIE stanowiska Oddziała PL

Uwagi ogólne - neutralność transakcji wewnątrzzakładowych

Na wstępie Oddział PL pragnie podkreślić, że na analizowaną transakcję (od strony prawa prywatnego) będzie składać się wyłącznie jedna dostawa towaru polegająca na sprzedaży towaru fizycznie znajdującego się w momencie rozpoczęcia transportu towaru w Niemczech przez Oddział PL do polskiego odbiorcy (podatnika VAT). Przekazanie towaru przez Oddział GE na potrzeby sprzedaży realizowanej przez Oddział PL stanowić będzie jedynie wewnątrzzakładowe alokowanie towaru pozbawione skutków podatkowych w podatku VAT (przypisanie towaru z Oddziału GE do Oddziału PL).

Jak stanowi art. 5 pkt 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 Nr 155 poz. 1095 z późn. zm.) oddział (w tym oddział przedsiębiorcy zagranicznego) jest wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie częścią działalności gospodarczej wykonywaną przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności. W świetle tej definicji oddział należy uznać za integralną część przedsiębiorcy, pozbawioną odrębnej podmiotowości prawnej.

Zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem prezentowanym w interpretacjach Ministra Finansów oraz w orzecznictwie sądów administracyjnych, oddziały przedsiębiorstw nie są odrębnymi od jednostki macierzystej podatnikami podatku VAT.

Powyższe stanowisko znajduje oparcie m.in. w uregulowaniu art. 160 ust. 3 ustawy VAT stanowiącym, iż "osoba prawna, której zakłady (oddziały) rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem 1 maja 2004 r. we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki swojego zakładu (oddziału), który przestał być wyodrębnionym podatnikiem - w zakresie, w jakim dotyczą podatku od towarów i usług."

Stanowisko to zostało także potwierdzone w interpretacji Ministra Finansów z dnia 28 marca 2007 r. nr PT5-033-4/2006/IN/665, w której stwierdzono, że "w przypadku, gdy przedsiębiorca zagraniczny wykonuje na terytorium Polski czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług to w zakresie w jakim te czynności wykonywane są na terytorium Polski (miejsce ich świadczenia jest na terytorium Polski) - staje się on podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce. Jeśli zatem przedsiębiorca zagraniczny, np. spółka utworzy oddział zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2004 Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.) za pośrednictwem którego będzie prowadzona na terytorium Polski działalność spółki, to będzie on (tj. przedsiębiorca zagraniczny-przypis Oddziału) w takim zakresie podatnikiem podatku od towarów i usług."

W świetle powyższego, co do zasady transakcje pomiędzy oddziałem a jednostką macierzystą (a zatem również między różnymi oddziałami tego samego przedsiębiorcy) nie stanowią transakcji podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Potwierdził to m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 30 października 2009 r. nr IPPP2/443-1024/09-2/AN, w której wskazano, że "podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w Polsce pozostaje, pomimo utworzenia i funkcjonowania oddziału w Polsce, w dalszym ciągu przedsiębiorca zagraniczny. Oddział nie jest odrębnym podmiotem w stosunku do jednostki macierzystej, lecz jej częścią. Zatem podmiot zagraniczny, prowadzący działalność na terenie Polski w formie oddziału i zarejestrowany dla celów podatku od towarów i usług traktowany jest jako jeden podatnik - przedsiębiorca zagraniczny. Rejestracja tego oddziału dla celów podatku od towarów i usług jest równoznaczna z rejestracją przedsiębiorcy zagranicznego. (...) zarówno usługi świadczone przez spółką macierzystą na rzecz Oddziału jak i usługi świadczone przez Oddział na rzecz spółki macierzystej, nie są czynnościami wykonywanymi na rzecz innego podmiotu, lecz mają charakter tzw. czynności wewnątrzzakładowych (realizowanych w ramach jednego podmiotu). W związku z powyższym czynności te nie spełniają definicji świadczenia usług na gruncie ustawy o VAT, zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W ocenie Oddziału PL transakcja nie spełnia wymagań pozwalających uznać ją za transakcję łańcuchową. W szczególności nie wystąpią w niej więcej niż dwa podmioty. Za osobny podmiot nie możne zostać uznany Oddział PL ani Oddział GE. W transakcji będzie uczestniczyć w praktyce wyłącznie Spółka zarejestrowana na VAT (m.in.) w Niemczech oraz polski klient Spółki - odbiorca towaru (w sumie dwa podmioty). Jednocześnie Spółka posiada rejestrację na VAT w Polsce oraz stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce w rozumieniu regulacji VAT, jednak dla celów ustalenia miejsca opodatkowania dostawy do polskiego klienta ta okoliczność nie ma znaczenia, gdyż towary w momencie wysyłki znajdują się poza terytorium Polski. Biorąc pod uwagę powyższe zdaniem Oddziału PL zastosowanie znajdzie wyłącznie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT

Reasumując, w analizowanym przypadku będziemy mieli do czynienia z dostawami realizowanymi przez Spółkę na rzecz polskich odbiorców, pomimo że w relacjach handlowych jako strona transakcji wystąpi Oddział PL, zaś towary dostarczane będą z Oddziału GE (oddziału Spółki w Niemczech).

Miejsce opodatkowania dostawy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaniem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Przez dostawę rozumie się zgodnie z art. 7 ustawy VAT przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jak wynika z przywołanych uregulowań, zgodnie z jedną z podstawowych zasad systemu opodatkowania VAT, jaką jest zasada terytorialności, opodatkowaniu VAT podlegają jedynie dostawy towarów dokonane w Polsce.

Ustawa VAT zawiera przy tym reguły pozwalające określić miejsce dokonania czynności w konkretnych okolicznościach taktycznych. Zgodnie z jedną z takich reguł, wyrażoną w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, miejscem opodatkowania dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub ich transportu do nabywcy.

W ocenie Oddziału PL powyższe uregulowanie powinno znaleźć zastosowanie w analizowanym zdarzeniu przyszłym. Po przyjęciu od polskiego nabywcy zamówienia na towar (zawarcie umowy) organizowany będzie przez Oddział PL transport na potrzeby konkretnej dostawy. W rezultacie, należy podkreślić, że transport towarów dokonywany będzie w efekcie zawarcia przez Oddział PL umowy sprzedaży. Istnieje zatem funkcjonalny związek pomiędzy transportem towarów a dostawą.

W konsekwencji realizowane przez Oddział PL dostawy towaru, w ramach których towary będą transportowane z Niemiec do nabywcy w Polsce powinny podlegać opodatkowaniu w Niemczech, gdzie rozpoczynać się będzie ich transport Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, w ocenie Oddziału PL będzie tak również, gdy transport dokonywany będzie Spółkę działającą przez Oddział PL. Będzie to bowiem dostawa towaru transportowanego przez Spółkę działającą poprzez Oddział PL, a zatem będzie to zawsze dostawa wykonana zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT w miejscu rozpoczęcia transportu, czyli w Niemczech.

Stanowisko Oddziału PL potwierdza także uregulowanie art. 9 ust. 1 i 2 ustawy VAT, zgodnie z którymi przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy VAT, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma co do zasady miejsce w przypadku, gdy dokonujący dostawy i nabywca są podatnikami VAT lub podatku od wartości dodanej, co jest spełnione w analizowanym stanie faktycznym.

Jak wynika z przytoczonego uregulowania, w sytuacji, gdy towary są transportowane przez dokonującą dostawy Spółkę, ze względu na fakt, że dostawa będzie związana nierozerwalnie z transportem towarów z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do Polski, nabywca powinien rozpoznać wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Biorąc pod uwagę powyższe, na gruncie uregulowań ustawy VAT dostawa towaru transportowanego z magazynu w Niemczech do polskiego odbiorcy (klienta Spółki) nie może być uznana za dostawę krajową. Na poparcie swojego stanowiska Oddział PL pragnie przywołać tytułem przykładu decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 lutego 2008 r. (sygn. 1401/PV-II/4407/14-40/07/MZ), w której w odniesieniu do dostawy dokonanej z terytorium Polski stwierdzono, że "każdy rodzaj dostawy, w wykonaniu której następuje wywóz towarów, konstytuować będzie wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. (...) Wywóz może być dokonany zarówno przez dostawce (lub na jego rzecz) jak również przez nabywcą towarów (lub na jego rzecz). Istotne jest bowiem jak podniesiono powyżej, aby w ramach przedmiotowej transakcji towar opuścił terytorium Polski i znalazł się ostatecznie na terenie innego państwa członkowskiego, czego potwierdzenie powinien otrzymać dostawca towarów. W związku z powyższym, nie są istotne z punktu widzenia ustawy warunki dostawy towarów (INCOTERMS). Potwierdzeniem słuszności takiego rozumowania jest zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie przepis art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, stanowiący, iż w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecia, miejscem dostawy towarów jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Należy zwrócić uwagę, że powyższy przepis znajduje zastosowanie zawsze, gdy towar jest wysyłany lub transportowany, niezależnie od tego, kto będzie dany towar transportował. Nie ma zatem znaczenia, czy towar wysyłany jest przez dostawce czy transportowany przez nabywcę".

W oparciu o powyższe argumenty, Oddział PL wnosi o potwierdzenie, że dostawy będące przedmiotem niniejszego wniosku nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce, lecz będą stanowić po stronie Spółki wewnatrzwspólnotowe dostawy towarów na terytorium Niemiec (Spółka nie ma też obowiązku wykazania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w Polsce). W związku z tym, Oddział PL nie będzie miał możliwości do podawania na fakturze do polskiego odbiorcy numeru, pod którym Spółka zarejestrowana jest w Polsce dla potrzeb VAT (na fakturze wskazany powinien być numer nadany Spółce dla potrzeb transakcji wewnatrzwspólnotowych w Niemczech).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące funkcjonowania oddziału podmiotu zagranicznego działającego w Polsce regulują przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.). W myśl art. 4 ust. 1 ww. ustawy przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Natomiast oddział zdefiniowany został w art. 5 pkt 4 tej ustawy jako wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywaną przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności. W oparciu o postanowienia zawarte w art. 86 ww. ustawy oddział może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego.

W świetle powołanych unormowań podmiot zagraniczny, prowadzący działalność na terytorium Polski w formie oddziału, zarejestrowany dla potrzeb podatku od towarów i usług, traktowany jest jako jeden podmiot - przedsiębiorca zagraniczny. Rejestracja tego oddziału jest jednoznaczna z rejestracją przedsiębiorcy zagranicznego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) podatnikami podatku od towarów i usług są wszystkie osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które wykonują na terytorium Polski czynności podlegające opodatkowaniu tym podatkiem.

W przypadku, gdy przedsiębiorca zagraniczny wykonuje na terytorium Polski czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to w zakresie w jakim te czynności wykonywane są na terytorium Polski (miejsce ich świadczenia jest na terytorium Polski) - staje się on podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce. Jeżeli zatem przedsiębiorca zagraniczny, np. spółka utworzy oddział zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, za pośrednictwem którego będzie prowadzona na terytorium Polski działalność spółki, to będzie on w takim zakresie podatnikiem podatku od towarów i usług. Utworzenie na terytorium Polski przez przedsiębiorcę zagranicznego następnego oddziału lub rozpoczęcie wykonywania czynności bez pośrednictwa oddziału nie powoduje powstania na terytorium Polski nowego podatnika podatku od towarów i usług. Zmienia się jedynie zakres wykonywanych czynności i struktura organizacyjna tego podatnika.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 9 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Powyższy przepis stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a)

- z zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a).

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika - art. 11 ust. 1 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że jedną z czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (dalej WNT). Co do zasady za WNT uważa się odpłatną dostawę towarów pomiędzy podatnikiem podatku od wartości dodanej w państwie członkowskim a podatnikiem VAT w kraju, podczas której dochodzi do przemieszczenia towaru z państwa członkowskiego do Polski. Przy czym ustawodawca za WNT uznał również przemieszczenie towarów w ramach przedsiębiorstwa jednego podatnika tj. podatnika podatku od wartości dodanej, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika. W obu tych przypadkach opodatkowaniu podlega czynność nabycia towarów. Należny z tytułu obrotu podatek rozliczany jest przez nabywcę towaru w państwie, do którego następuje dostawa towarów.

Przy czym trzeba zauważyć, że niewłaściwe rozpoznanie przez kontrahenta zagranicznego jego dostawy nie powoduje braku wystąpienia u polskiego nabywcy wewnątrzwspólnotowego nabycia. Podobnie - zadeklarowanie przez kontrahenta zagranicznego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów nie powoduje, że u polskiego nabywcy automatycznie dochodzi do nabycia wewnątrzwspólnotowego. Wynika to z przepisów art. 21 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 2005 Nr 288 s. 1). Powołany przepis stanowi bowiem, że państwo członkowskie zakończenia wysyłki lub transportu towarów, w którym dokonano wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wykonuje swoje kompetencje w zakresie opodatkowania, bez względu na to, jak dana transakcja została potraktowana do celów VAT w państwie członkowskim rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów.

Podkreślić przy tym należy, że o potraktowaniu transakcji jako wewnątrzwspólnotowej decydować muszą okoliczności faktyczne, a nie wola i przekonanie kontrahentów. Stąd też: "Posłużenie się numerem VAT-UE nie kwalifikuje dokonania transakcji jako nabycia wewnątrzwspólnotowego, jeżeli nie ma ona takiego charakteru, zwłaszcza w sytuacji, kiedy nie jest on zbieżny z podatnikiem dla którego został on nadany" (wyrok WSA w Poznaniu z dnia 17 listopada 2009 r., I SA/Po 793/09, LEX nr 575492) (A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT. Komentarz, Lex, 2011, wyd. V).

W kontekście rozpatrywanej sprawy istotne jest ustalenie czy Wnioskodawca dokonuje WNT o którym mowa w art. 11 ust. 1, inaczej mówiąc czy dochodzi do przemieszczenie towarów w ramach przedsiębiorstwa podatnika a następnie czy dokonuje dostawy krajowej podlegającej opodatkowaniu w Polsce. Jak wynika z wniosku Wnioskodawca będzie pełnił czynności administracyjne, przy opisanych dostawach, takie jak negocjancie i zawarcie umów jak też udokumentowanie transakcji stosownymi fakturami. W tym miejscu należy zauważyć, w przedmiotowej sprawie bez znaczenia jest, że bezpośredni transport z magazynu w Niemczech do odbiorcy w Polsce organizowany jest przez Wnioskodawcę (Oddział PL). Przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami następuje bowiem bezpośrednio pomiędzy Spółką działającą za pośrednictwem jej Oddziału w Niemczech a klientem z Polski. A zatem w sprawie nie dochodzi zarówno do przeniesienia prawa do dysponowania towarem jak właściciel pomiędzy Spółką, a oddziałem (jak wykazano wyżej jest to ten sam podmiot), jak i do przemieszczenia towarów w ramach przedsiębiorstwa (tj. z magazynu w Niemczech do magazynu w Polsce skąd byłby wydawany towar odbiorcom). W konsekwencji brak jest podstaw do rozpoznania przez Wnioskodawcę WNT, które ewentualnie winno być rozpoznane przez klienta polskiego Spółki. Tym samym Wnioskodawca nie dokonuje dostawy krajowej dla klienta polskiego. Dostawa ta będzie podlegała opodatkowaniu na terytorium Niemiec albowiem jak wynika z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT miejscem dostawy towarów w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

W związku z faktem, iż dostawa ta jest opodatkowana na terytorium Niemiec również faktury dokumentujące te dostawy winny być wystawione na podstawie regulacji niemieckich. Przy czym fakt umieszczenia na tych fakturach oddziału w Polsce oraz numeru VAT UE Oddziału polskiego w żaden sposób nie zmienia charakteru przedmiotowej transakcji gdyż o tym decydują cechy transakcji takie jak opisane powyżej a nie umieszczenie bądź nie danego numeru NIP.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl