IBPP3/443-880/09/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-880/09/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2009 r. (data wpływu 22 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania wniesienia aportu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie udokumentowania wniesienia aportu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie handlu detalicznego na terenie całej Polski. Spółka jest między innymi właścicielem nieruchomości, na którą składają się nieruchomości gruntowe zabudowane opisane w KW, które obejmują 29 sąsiadujących ze sobą działek ewidencyjnych o łącznej powierzchni 16.444 m 2, zabudowane budynkiem handlowym oraz budowlami, z których część stanowią urządzone drogi dojazdowe i parkingi, - zwane dalej łącznie "Nieruchomościami".

Budynek i budowle opisane powyżej zostały wybudowane i oddane do użytkowania w 2004 r. Od chwili przyjęcia do używania w 2004 r., Spółka prowadzi w opisanym budynku działalność handlową, opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (dalej "VAT") co oznacza, że Spółka nie rozlicza VAT tak zwaną strukturą. Część powierzchni budynku jest ponadto wynajmowana przez Spółkę podmiotom trzecim również od 2004 r. Wynajem stanowi dla Spółki czynność opodatkowaną VAT. Przy czym urządzone drogi i parkingi użytkowane są również przez najemców.

Przedmiotowy budynek stanowi jednolity przedmiot własności i nie istnieją w nim wyodrębnione lokale, stanowiące odrębne nieruchomości, będące odrębnymi od budynku przedmiotami własności.

Wymienione Nieruchomości nie są zabudowane obiektami budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym ani obiektami budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu regulacji VAT.

Spółka odliczyła podatek VAT naliczony przy zakupie towarów i usług związanych z budową budynku i budowli opisanych powyżej. Po przyjęciu do używania przedmiotowego budynku i budowli Spółka nie poniosła wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej "p.d.o.p.") w odniesieniu do powyższych Nieruchomości, przekraczających 30% ich wartości początkowej.

W wyniku decyzji biznesowej Spółka wraz z drugim wspólnikiem Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością planuje utworzenie spółki, komandytowej Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej "Spółka Komandytowa"), w której Spółka będzie pełnić rolę komandytariusza. Na pokrycie swojego udziału Spółka jako komandytariusz zamierza wnieść do Spółki Komandytowej wkład pieniężny bądź niepieniężny w postaci Nieruchomości (dalej, aport) w trybie art. 107 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (dalej: k.s.h.).

Spółka rozważa możliwość wniesienia Nieruchomości w terminie późniejszym po powstaniu spółki osobowej poprzez podwyższenie wartości wkładu.

Spółka nie wyklucza w przyszłości w zależności od uwarunkowań biznesowych częściowego wycofania wkładu.

Spółka zakłada, iż Nieruchomości będą wykorzystywane przez Spółkę Komandytową na potrzeby prowadzonej przez nią bieżącej działalności gospodarczej, opodatkowanej VAT (w tym: usługi wynajmu). Spółka nie wyklucza jednak, iż w przyszłości, w zależności od uwarunkowań biznesowych. Nieruchomości mogą zostać zbyte przez Spółkę Komandytową.

Spółka zakłada, iż powyższe Nieruchomości nie będą stanowić przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu odpowiednio Ustawy kodeks cywilny (dalej: "k.c.") oraz ustawy o p.d.o.p. w momencie ich wniesienia do Spółki Komandytowej jak również ich zbycia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jeżeli aport Nieruchomości przedstawionych w stanie faktycznym do Spółki Komandytowej podlega opodatkowaniu VAT, w jaki sposób Spółka powinna udokumentować dokonanie aportu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 106. ust. 1. ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa wart. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W opinii Spółki oznacza to, iż w przypadku uznania przez Ministra Finansów aportu przedmiotowych Nieruchomości za czynność opodatkowaną VAT, aport powinien zostać udokumentowany poprzez wystawienie faktury przez Spółkę na rzecz Spółki Komandytowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 6 cyt. ustawy przepisów ustawy nie stosuje się do:

1.

transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa;

2.

czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.

Towarami natomiast, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Odpłatna dostawa towarów według art. 2 pkt 22 ustawy mieści się w definicji sprzedaży.

Z przytoczonych przepisów wynika, iż wniesienie aportu nie zostało wyłączone z pod zakresu regulacji ustawy o VAT i tym samym wniesienie aportu w postaci nieruchomości, wino być traktowane jak każda inna dostawa towarów i, co do zasady, będzie opodatkowane podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Warto tutaj zauważyć, że przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów - art. 2 pkt 22 ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że dostawa towarów lub świadczenie usług dokonana przez podatnika VAT winna być udokumentowana fakturą. W przedmiotowej sytuacji mamy do uczynnienia z dostawą towarów w ramach wniesienia aportu i jako taka ta transakcja winna być udokumentowana fakturą VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Ponadto informuje się, iż ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie:

* określenie podstawy opodatkowania przy wniesienia aportu,

* opodatkowania wniesienia aportu

zawarta zostanie w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl