IBPP3/443-879/11/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-879/11/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2011 r. (data wpływu 8 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będący spółką akcyjną prowadzi działalność głównie w zakresie:

1.

Produkcja rur, przewodów, kształtowników zamkniętych i łączników, ze stali.

2.

Kucie, prasowanie, wytłaczanie i walcowanie metali; metalurgia proszków.

3.

Obróbka metali i nakładanie powłok na metale.

4.

Produkcja pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowana.

5.

Produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych.

6.

Sprzedaż hurtowa metali i rud metali.

7.

Sprzedaż hurtowa odpadów i złomu.

8.

Produkcja konstrukcji metalowych i ich części.

9.

Produkcja surówki, żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych.

Z uwagi na wysoką rozpoznawalność, a w efekcie rosnące znaczenie gospodarcze znaków towarowych, jak i z uwagi na stale zwiększającą się liczbę znaków towarowych będących własnością Spółki, a także konieczność ich ochrony, Zarząd postanowił podjąć działania zmierzające do reorganizacji wewnętrznej struktury Spółki. Głównym celem przedmiotowych działań jest optymalizacja procesów zarządzania różnymi obszarami działalności Spółki (w tym obszarem odpowiedzialnym za działania marketingowe, w szczególności związane ze strategicznym zarządzaniem marką).

W związku z powyższym, Zarząd Spółki podjął decyzję (w formie uchwały Zarządu) o utworzeniu odrębnej jednostki organizacyjnej w formie Biura Marketingu jako wyspecjalizowanego, organizacyjnie i finansowo wyodrębnionego w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych (w szczególności działalności marketingowej, w tym zarządzania i administrowania znakami towarowymi).

Zgodnie z późn. zm. wprowadzonymi do regulaminu wewnętrznego Spółki do zadań Biura Marketingu należy przede wszystkim:

1.

Opracowywanie graficzne i merytoryczne reklam i ogłoszeń oraz zakup powierzchni reklamowych pod przygotowywane reklamy.

2.

Przygotowanie materiałów promocyjno-informacyjnych: drukowanych, interaktywnych i multimedialnych.

3.

Opracowywanie i uaktualnianie informacji zamieszczanych w zewnętrznych bazach danych o zasięgu krajowym i międzynarodowym.

4.

Współpraca z agencjami reklamowymi i wydawcami oraz nadzór nad realizacją zawartych umów.

5.

Nadzór nad infrastrukturą oraz przepływem i zapewnieniem wysokiej jakości informacji w sieci internet.

6.

Doradztwo w zakresie użytkowania serwisu internetowego oraz kontrola zawartości jego stron.

7.

Przygotowywanie i uczestnictwo w targach, wystawach i innych tego typu przedsięwzięciach.

8.

Prowadzenie analiz rynku pod względem cenowym.

9.

Śledzenie informacji na portalach branżowych, w gazetach; szukanie informacji na rynku pod kątem przetargów publicznych krajowych i międzynarodowych; przygotowywanie dokumentów i ofert oraz nadzór nad prawidłowością wypełniania wniosków.

10.

Zarządzanie marką:

* działania mające na celu wzrost wartości marki,

* działania mające na celu wzrost rozpoznawalności marki.

11.

Ochrona znaków towarowych:

* rejestracja i uzyskiwanie praw ochronnych ze znaków towarowych,

* monitoring wizerunku znaków towarowych,

* monitorowanie sytuacji rynkowej związanej z nieuczciwymi działaniami konkurentów rynkowych,

* tworzenie projektów opracowań graficznych.

12.

Opracowywanie i prowadzenie kampanii marketingowych.

13.

Obsługa kontaktów z mediami.

14.

Opracowywanie ofert i udział w przetargach na rynku krajowym i zagranicznym.

15.

Poszukiwanie nowych zastosowań, rynków zbytu, potencjalnych odbiorców, nisz rynkowych dla wyrobów i usług Spółki.

16.

Śledzenie zmian pod kątem wprowadzania nowych wyrobów/usług przez firmy na rynku krajowym i międzynarodowym.

17.

Bieżące monitorowanie przetargów na rynku krajowym i zagranicznym oraz planów inwestycyjnych w sektorach gazowniczym, petrochemicznym, wod.-kan. oraz inne.

18.

Bieżąca, narastająca analiza realizacji planu sprzedaży w zakresie poszczególnych segmentów rynkowych (gazownictwo, ciepłownictwo, petrochemia, wod.-kan. i inne), odbiorców tradycyjnych i nowych.

19.

Współpraca i współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi Spółki.

Podstawowym celem powołania Biura było stworzenie wyspecjalizowanej, organizacyjnie i finansowo wyodrębnionej w ramach Spółki jednostki realizującej zadania opisane powyżej.

Dodatkowo Spółka wyposażyła Biuro Marketingu we wszystkie niezbędne do prowadzenia samodzielnej działalności (w zakresie przypisanych zadań gospodarczych) składniki materialne i niematerialne. Dla Biura Marketingu od sierpnia 2011 r. będzie prowadzony odrębny rachunek bankowy, z którego uiszczane będą płatności związane z funkcjonowaniem tej jednostki organizacyjnej.

Do Biura Marketingu Spółka przydzieliła lub przydzieli, między innymi:

* Aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne służące realizacji zadań marketingowych wraz ze związanymi z nimi zobowiązaniami (prawa do nieruchomości, w której prowadzona jest działalność Biura Marketingu, sprzęt komputerowy, urządzenia, maszyny, oprogramowanie, infrastruktura biurowa, ttp.)

* Aktywa obrotowe - materiały biurowe, materiały reklamowe,

* Określonych pracowników Spółki, oddelegowanych do wykonywania czynności związanych z działalnością Biura Marketingu, jak również związane ze stosunkiem tej współpracy zobowiązania,

* Prawa, zobowiązania, należności wynikające z umów przypisanych do Biura Marketingu (w tym m.in. umowy najmu, umowy licencyjnej w zakresie prawa do korzystania ze znaku towarowego);

* Dokumentację rozliczeń finansowych związanych z funkcjonowaniem Biura Marketingu (Spółka ma możliwość przyporządkowania majątku, przychodów i kosztów związanych z funkcjonowaniem Biura Marketingu, jak również może wykazać aktywa i pasywa (należności i zobowiązania) Biura Marketingu),

* Prawa do znaków towarowych (prawa ochronne do znaków towarowych, prawa ze zgłoszeń znaków towarowych),

* Środki pieniężne.

Wszystkie składniki przyporządkowane do Biura Marketingu służą wyłącznie do realizacji wyznaczonych mu zadań gospodarczych.

W ramach prowadzonej ewidencji księgowej przez Wnioskodawcę wyodrębnione są konta księgowe Biura Marketingu, na których ewidencjonowane są określone aktywa i pasywa oraz przychody i koszty związane z działalnością Biura. Dla potrzeb Biura Marketingu prowadzone również odrębne rejestry/ewidencje. System księgowy Wnioskodawcy pozwala na wygenerowanie danych finansowych dotyczących wyłącznie Biura Marketingu.

W strukturze pracowników (personelu) Spółki została wskazana osoba (Dyrektor ds. Handlu i Marketingu), której podlega Biuro Marketingu. Zarząd Spółki w związku z wyodrębnieniem Biura utworzył stanowisko Starszego specjalisty ds. Biura Marketingu, który świadczy pracę w Biurze Marketingu (załącznik do umowy o pracę określa precyzyjnie zakres obowiązków, który jest zbieżny z zakresem zadań przypisanych dla Biura Marketingu).

W odniesieniu do kwestii zobowiązań związanych z prowadzoną przez Spółkę działalnością Spółka zaznacza, że do działalności Biura Marketingu przypisane są zobowiązania związane z (wygenerowane przez) z działalnością marketingową (strategicznym zarządzaniem znakami towarowymi), zaś pozostałe zobowiązania związane z (wygenerowane przez) pozostałą działalnością Spółki zostaną przy Spółce.

Model prowadzenia przez Spółkę działalności biznesowej zakłada, iż w ramach usprawniania procesu zarządzania działami (odrębnymi jednostki organizacyjnymi) w Spółce, może dojść do restrukturyzacji działalności Spółki. W jej rezultacie do F sp. z o.o. lub innej spółki z o.o. w drodze aportu zostałoby przeniesione Biuro Marketingu, jako formalno-prawnie wyodrębniona pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym jednostka.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wydzielony w sposób przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego majątek w postaci Biura Marketingu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy VAT, a w konsekwencji czy wniesienie aportem wydzielonego w sposób przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego majątku w postaci Biura Marketingu do F sp. z o.o. lub innej spółki z o.o. stanowi zbycie, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa VAT), tzn. czy transakcja ta stanowi zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy VAT, tym samym czy wniesienie aportem Biura Marketingu do F Sp. z o.o. lub innej spółki z o.o. nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W ocenie Spółki Biuro Marketingu spełnia przesłanki do uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej jako "ZCP").

Ustawa VAT w art. 2 pkt. 27e zawiera definicję ZCP. Zgodnie z ww. przepisem ZCP oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z uwagi na brzmienie art. 2 pkt. 27e ustawy VAT, określony zespół składników materialnych i niematerialnych będzie stanowił ZCP, o ile łącznie spełnione zostaną następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań);

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w ramach istniejącego przedsiębiorstwa;

3.

składniki wchodzące w skład tego zespołu przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół ten może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

W ocenie Spółki, bezspornym jest, że Biuro Marketingu stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Do Biura Marketingu, jak wskazano w opisie stanu faktycznego, przyporządkowane zostały składniki materialne i niematerialne związane z działalnością Biura Marketingu (w tym zobowiązania).

Wyodrębnienie organizacyjne:

Ustawa VAT nie zawiera ścisłej listy okoliczności, przy spełnieniu których zespół składników może zostać uznany za wyodrębniony organizacyjnie.

Wyodrębnienie organizacyjne co do zasady oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako "odrębny" dział, wydział, oddział itp. Jednocześnie zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym w aktualnej praktyce organów podatkowych wyodrębnienia organizacyjnego nie należy utożsamiać z wyodrębnieniem formalno-prawnym. Oznacza to, iż by określona część przedsiębiorstwa mogła być wyodrębniona organizacyjnie, nie musi stanowić samodzielnego podmiotu prawnego, jednostki organizacyjnej lub oddziału.

Co więcej, jak wskazuje Spółka, Biuro Marketingu posiada własną wewnętrzną strukturę organizacyjną, na której czele stoi Dyrektor ds. Handlu i Marketingu, a pracę świadczyć będą określeni pracownicy Spółki.

Dodatkowo Spółka zaznacza, że wyodrębnienie organizacyjne znajduje również odzwierciedlenie w odrębności przejawiającej się w przedmiocie działalności Spółki i Biura Marketingu, których zakres jest rozłączny.

Mając powyższe na uwadze, w opinii Spółki, wskazane Biuro Marketingu jako zespół składników wyodrębniony w strukturze Spółki pozwala uznać, iż przesłanka wyodrębnienia organizacyjnego w świetle art. 2 pkt 27e ustawy VAT jest spełniona.

Wyodrębnianie finansowe:

Samodzielność finansowa Biura Marketingu znajduje odzwierciedlenie w fakcie funkcjonowania Biura Marketingu jako niezależnej jednostki w ramach Spółki. W ocenie Spółki kwestia wyodrębnienia finansowego oznacza, że poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza jednakże samodzielności finansowej jednostki od podmiotu, w ramach którego ta jednostka działa. W opinii Spółki wartym podkreślenia jest, że wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej danego segmentu działalności - wystarczy, aby alokacja rozliczeń/zdarzeń przypisywanych wyodrębnianemu segmentowi działalności dawała możliwość opracowania chociażby "roboczego" bilansu i rachunku zysków i strat odrębnego dla tego segmentu działalności.

Tym samym, w opinii Spółki, w rezultacie faktu, że dla Biura Marketingu prowadzony będzie odrębny rachunek bankowy, jak również, że Biuro Marketingu jest w stanie określić przychody i koszty oraz należności i zobowiązania będące efektem prowadzonej przez Biuro Marketingu działalności (w ramach prowadzonej ewidencji księgowej przez Wnioskodawcę wyodrębnione są konta księgowe Biura Marketingu, na których ewidencjonowane są określone aktywa i pasywa oraz przychody i koszty związane z działalnością Biura, jak i dla potrzeb Biura Marketingu prowadzone również odrębne rejestry/ewidencje, a system księgowy Wnioskodawcy pozwala na wygenerowanie danych finansowych dotyczących wyłącznie Biura Marketingu), w ocenie Spółki spełnienie przesłanki wyodrębnienia finansowego Biura Marketingu nie budzi wątpliwości.

Wyodrębnienie funkcjonalne:

Zorganizowany zespół materialnych i niematerialnych składników składających się na ZCP powinien być przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, tak żeby mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zadaniami gospodarczymi Biura Marketingu jest zarządzanie marką utrzymywanie wartości i rozwój marki (związany z tym znak towarowy), kreowanie wizerunku marki, wszelkie działania promocyjne, wszelkie działania reklamowe, wszelkie działania marketingowe i inne wymienione w przedstawionym stanie faktycznym, co przy określonych w stanie faktycznym składnikach materialnych i niematerialnych, przyporządkowanych do Biura Marketingu prowadzi do wniosku, że Biuro Marketingu ma możliwość samodzielnej realizacji ww. zadań gospodarczych i mógłby stanowić niezależne od Spółki przedsiębiorstwo.

Jak Spółka wskazała do Biura Marketingu przypisane są niezbędne składniki pozwalające na realizowanie działalności przypisanej Biuru Marketingu (celów gospodarczych) samodzielnie, w oderwaniu od pozostałej działalności Spółki. Co więcej, jak zauważa Spółka, z uwagi na różny charakter działalności przypisany Spółce i Biuru Marketingu nie powinno być wątpliwości, iż Biuro Marketingu jest funkcjonalnie wyodrębnione w ramach Spółki. Sprawami Biura Marketingu zajmuje się Dyrektor ds. Handlu i Marketingu. Do świadczenia pracy w ramach Biura Marketingu oddelegowani są określeni pracownicy Spółki. Wyodrębnione są konta księgowe Biura Marketingu, na których ewidencjonowane są określone aktywa i pasywa oraz przychody i koszty związane z działalnością Biura. Dla potrzeb Biura Marketingu prowadzone również odrębne rejestry/ewidencje. System księgowy Wnioskodawcy pozwala na wygenerowanie danych finansowych dotyczących wyłącznie Biura Marketingu

Zdaniem Spółki, składniki materialne i niematerialne przyporządkowane do Biura Marketingu mogą realizować swoje cele gospodarcze samodzielnie, w oderwaniu od pozostałej działalności Spółki.

W konsekwencji Biuro Marketingu stanowi funkcjonalnie wyodrębniony w ramach Spółki zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych służących realizacji określonego celu, tym samym spełniona jest przesłanka "funkcjonalnego wyodrębnienia" Biuro Marketingu w ramach Spółki.

Dodatkowo Spółka zaznacza, że przy uwzględnieniu faktu, iż w ramach Spółki istnieje określony zespół składników materialnych i niematerialnych, które przyporządkowane są do Biura Marketingu, jak również mając na względzie, że ten zespół przeznaczony jest do realizacji określonych dla Biura Marketingu zadań gospodarczych i jednocześnie jest w stanie samodzielnie realizować swoje zadania gospodarcze (w oderwaniu od Spółki), tym samym należy uznać, iż Biuro Marketingu może stanowić niezależną od Spółki jednostkę - tym samym może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące przeznaczone dla niego zadania gospodarcze.

Z uwagi na powyższe należy również zaznaczyć, że po dokonaniu aportu Biura Marketingu do F Sp. z o.o. lub innej spółki z o.o., F Sp. z o.o. lub inna spółka z o.o. będzie w stanie prowadzić działalność przy wykorzystaniu i jednocześnie tylko w oparciu o zespół składników stanowiących Biuro Marketingu.

Mając na uwadze całość przedstawionej powyżej argumentacji, w ocenie Spółki, w świetle art. 2 pkt 27e ustawy VAT Biuro Marketingu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy VAT przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zdaniem Spółki, definicja "zbycie" użyta w ustawie VAT jest pojęciem szerszym niż sprzedaż i obejmuje każde rozporządzenie przedmiotem skutkujące przeniesieniem własności, tj. prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W szczególności pod pojęciem "zbycie" rozumie się także zamianę, darowiznę czy każdą inną czynność skutkującą przeniesieniem własności przedsiębiorstwa, w tym aport.

Z powyższego wynika, że w przypadku aportu Biura Marketingu do F Sp. z o.o. lub innej spółki z o.o. będzie miał zastosowanie art. 6 pkt 1 ustawy VAT na mocy, którego wyłączono stosowanie przepisów tej ustawy w odniesieniu do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Odnosząc przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż mający być przedmiotem aportu zespół składników majątkowych spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy VAT, zatem zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, aport Biura Marketingu będzie stanowił aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa, dlatego też transakcja te będzie neutralna na gruncie ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Wniesienie aportu jest dostawą towarów, zważywszy na fakt, że mamy w tym przypadku do czynienia z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Pozostaje więc konieczność rozstrzygnięcia, czy dostawa ta jest odpłatna, czy nieodpłatna. Na gruncie kodeksu spółek handlowych przyjęcie, że objęcie udziałów w spółce w zamian za aport stanowi odpłatność, nie byłoby możliwe. Jednak tak jak ustawa odrywa się od konstrukcji prawa cywilnego, tak wydaje się w pełni zasadne rozpatrywanie odpłatności jedynie na gruncie ustawy. Z jej przepisów, a także z orzecznictwa ETS wynika, że odpłatnością będzie uzyskany przez dostawcę benefit (korzyść) każdego rodzaju. Nie ulega wątpliwości, że wniesienie aportu nie jest świadczeniem pod tytułem darmym. Wnoszący aport uzyskuje pewną, wymierną korzyść. Z tego względu należy uznać wniesienie aportu za odpłatną dostawę towarów.

Wnoszenie wkładów niepieniężnych do spółek prawa handlowego lub cywilnego podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach, określonych w przepisach o podatku od towarów i usług, w zależności od przedmiotu aportu.

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa - art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

W niniejszej sprawie kwestią wymagającą interpretacji jest ustalenie istnienia lub nieistnienia podstaw do zastosowania przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 27e ww. ustawy o VAT, organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W rozumieniu powyższej regulacji prawnej, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, spełniać powinien następujące warunki:

* musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

* zespół ten powinien być organizacyjnie i funkcjonalnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki przedsiębiorstwa przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.

Zatem musi ona odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tą ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 i art. 552 ustawy - Kodeks cywilny.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Zarząd Spółki podjął decyzję o utworzeniu odrębnej jednostki organizacyjnej w formie Biura Marketingu jako wyspecjalizowanego, organizacyjnie i finansowo wyodrębnionego w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych (w szczególności działalności marketingowej, w tym zarządzania i administrowania znakami towarowymi). Sposób wyodrębnienia składników został wskazany we wniosku.

Wszystkie składniki przyporządkowane do Biura Marketingu służą wyłącznie do realizacji wyznaczonych mu zadań gospodarczych.

W ramach prowadzonej ewidencji księgowej przez Wnioskodawcę wyodrębnione są konta księgowe Biura Marketingu, na których ewidencjonowane są określone aktywa i pasywa oraz przychody i koszty związane z działalnością Biura. Dla potrzeb Biura Marketingu prowadzone również odrębne rejestry/ewidencje. System księgowy Wnioskodawcy pozwala na wygenerowanie danych finansowych dotyczących wyłącznie Biura Marketingu.

W strukturze pracowników (personelu) Spółki została wskazana osoba (Dyrektor ds. Handlu i Marketingu), której podlega Biuro Marketingu. Zarząd Spółki w związku z wyodrębnieniem Biura utworzył stanowisko Starszego specjalisty ds. Biura Marketingu, który świadczy pracę w Biurze Marketingu (załącznik do umowy o pracę określa precyzyjnie zakres obowiązków, który jest zbieżny z zakresem zadań przypisanych dla Biura Marketingu).

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż Biuro Marketingu posiada cechy pozwalające uznać go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zatem stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przedmiotowa czynność wniesienia aportem Biura Marketingu do F Sp. z o.o. lub innej spółki z o.o. nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż wyodrębniony zespół składników majątkowych wypełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zawartą w art. 2 pkt 27e ww. ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi -Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl