IBPP3/443-874/08/BWo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-874/08/BWo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2008 r. (data wpływu 12 grudnia 2008 r.), uzupełnionego pismem z dnia 2 lutego 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży towarów na terytorium Polski przed złożeniem wniosku o dopuszczenie ich do obrotu na terytorium Wspólnoty - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży towarów na terytorium Polski przed złożeniem wniosku o dopuszczenie ich do obrotu na terytorium Wspólnoty.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza kupić poza terytorium Wspólnoty towary handlowe. Towary te przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do obrotu na terytorium Wspólnoty zostaną złożone w magazynie pod dozorem celnym w Polsce. W tym stanie prawnym podmiot zamierza sprzedać towary innemu podmiotowi.

Towary będące przedmiotem transakcji nie są objęte procedurą składu celnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisana transakcja sprzedaży towarów na terytorium Polski przed złożeniem wniosku o dopuszczenie ich do obrotu na terytorium Wspólnoty podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana transakcja nie podlega opodatkowaniu. Transakcje tego typu traktowane są dla celów podatku VAT w taki sam sposób jak transakcje dokonywane poza terytorium Wspólnoty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Rozstrzygnięcie kwestii zasad opodatkowania dostawy towarów złożonych w magazynie pod dozorem celnym w Polsce wymaga przede wszystkim określenia jak winno być traktowane terytorium magazynu, w którym znajdują się towary pod dozorem celnym.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, pod pojęciem "terytorium kraju" należy rozumieć terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawodawca nie doprecyzowuje jednak terminu "terytorium Rzeczypospolitej Polskiej". W tej sytuacji koniecznym będzie odwołanie się do innych przepisów, regulujących przedmiotową kwestię, a w szczególności do ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 226, poz. 1944 z późn. zm.). Brak ustawowej definicji terminu "terytorium Rzeczypospolitej Polskiej" pozwala bowiem na uznanie, iż ustawodawca posługuje się tym pojęciem w znaczeniu określonym w innych normach prawnych. Zgodnie z art. 1 ustawy o ochronie granicy państwowej, granicą państwową jest powierzchnia pionowa przechodząca przez linię graniczną, oddzielającą terytorium państwa polskiego od terytorium innych państw i od morza pełnego.

Obszary, nad którymi Rzeczypospolita sprawuje swoje zwierzchnictwo stanowią - w rozumieniu ww. ustawy o ochronie granicy państwowej - jej terytorium.

Zatem również magazyn, w którym złożone są towary pod dozorem celnym, przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do obrotu na terytorium Wspólnoty, zgodnie z definicją terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zawartą w powołanej ustawie, jest traktowany jako terytorium kraju. Przywóz towarów z krajów trzecich do magazynu pod dozór celny w Polsce, znajdującego się na terytorium Polski, pomimo tego, iż towary te nie są dopuszczone do obrotu na terytorium Wspólnoty, powoduje, iż towary te znajdują się na terytorium kraju - w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W ustawie o podatku od towarów i usług nie przewiduje się szczególnych uregulowań w rozliczaniu transakcji dotyczących towarów znajdujących się w magazynie pod dozorem celnym, które nie zostały dopuszczone do obrotu na terytorium kraju, dla których nie zostało określone przeznaczenie celne także nie traktuje się ich eksterytorialnie. W konsekwencji dostawę towarów w magazynie znajdujących się pod dozorem celnym należy uznać za dostawę dokonaną na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 22 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy miejscem dokonania dostawy w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

W związku z powyższym mając na względzie przedstawiony powyżej stan prawny dostawa towarów znajdujących się w magazynie pod dozorem celnym, które nie zostały dopuszczone do obrotu na terytorium kraju, oraz dla których nie zostało określone przeznaczenie celne stanowi odpłatną dostawę towarów dokonaną na terytorium kraju, podlegającą opodatkowaniu na zasadach ogólnych, z zastosowaniem stawek obowiązujących dla konkretnego towaru.

Ponadto tut. organ zauważa, iż Minister Finansów wykorzystując delegacje ustawową wynikającą z art. 41 ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług, rozporządzeniem z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) obniżył do wysokości 0% stawkę podatku od towarów i usług do dostawy m.in. towarów objętych procedurą składu celnego.

Zgodnie z § 12 ust. 1 i ust. 2 cyt. rozporządzenia obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy:

1.

towarów w składzie celnym, wprowadzonych do składu celnego z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju;

2.

towarów objętych procedurą składu celnego.

Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1.

dostawy towarów dokonuje się dla podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy;

2.

towary znajdują się pod dozorem celnym i są ujęte w ewidencji towarowej, prowadzonej zgodnie z odrębnymi przepisami;

3.

towary, inne niż objęte procedurą składu celnego, nie są w wyniku tej dostawy lub po dokonaniu tej dostawy, wyprowadzane ze składu celnego.

A zatem w przypadku objęcia przedmiotowych towarów procedurą składu celnego oraz spełnienia warunków wskazanych w § 12 ust. 2 ww. rozporządzenia dostawa ta będzie opodatkowana preferencyjną stawką podatku 0%.

Mając na uwadze przytoczony wyżej stan prawny oraz zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy, iż opisana transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, 45-372 Opole, ul. Kośnego 70 po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl